En ihan ulkoa muista Volvon malleja, en tosin Saabejakaan, mutta ihmetytti lehdessä Volvo V 70 T5 2.0. Mielestäni T4 on alkujaan ollut 1.9 ja 2.0 T on nimensä mukaisesti parilitrainen.
Taas vastaavasti matalapaineturbo V 70 on 2.5 litrainen ja diesel 2.4 joku kuplan sukuinen. T5 ja T5 R olivat mielestäni 2.3 litraisia alkuun ja niiden pohjalta on kehitetty nykymoottori 2.5 litraa ja kunnon turbo- Sitä on myös Fordin konepellin alla Focus ST alkaen. Ei sillä että olisin tuota 343 tkm ajettua autoa ostamassa, mutta saisi ilmotuksen teksi siltikin olla oikein edes etusivulla.
Muutama vuosi sitten kävin ihan oikeassa Volvo kaupassa. Siellä oli myös käytetty Renault. En olisi kaivannut tila-autoa, mutta hintalappu oli niin monta tuhatta euroa pielessä että se olisi lähtenyt sieltä mukaan nykyisessa taloudellisessa tilanteessa sen kummemmin tinkimättä. Sillä kertaa menin kysymään vaihtotarjousta hintalappu kädessä ja kyllä oli automyyjän änkytys, ilme ja kootut selitykset näkemisen ja kuulemisen arvoiset.
7 istumapaikkaa, kaikki varusteet, pieni ajomäärä ja 2.0 turbo keulassa. En sit tiedä miten hyvin niissä arvo sailyy, mutta tuossa oli pahin pudotus jo tapahtunut.
Tänään ajoin pitkästä aikaa Transportterilla. Edellisestä kerrasta olikin jo reilut 6 tai 7 vuotta. Silloin ajoin Ruotsin ja Tanskan läpi pitkälle Saksaan ja takaisin. Mahdollisesti myös muualla ajelin samassa työpaikassa sen jälkeen. Nyt oli sit alla sukulaisen välipäivinä hankittu 2.0 TDI. Ihan tuttu peli. Yhtä hengetön moottori alakierroksilla ja oikeastaan vain vaihdekeppi tuntui muuttuneen ohjaamossa. Ehkä myös jalkatilan matto ja sen alla oleva materiaali. Vaihdekeppi oli parempi kuin vanhoissa, mutta niinkin pienellä asialla kuin matolla saa hyvän ajokokemuksen vaaralliseksi ja huonon puolelle. Ilmeisesti ohjaamoon noustessa täytyy laittaa jalka penkille tai maton ohi, toinekin jalka sisälle ja ratista tukea ottaen mönkiä penkille.
Sen kokemuksen jälkeen hämmästytti kuinka reilut 21 vuotias Toyota on uutta sakemannia parempi jo siinä vaiheessa kun pitäsi päästä penkille. Jos vanhaan Land Cruiseriin istuttaisi uuden kuplansukuisen TDI tai CR moottorin olisi lopputulos niin hyvä että sillä voisi saada naapurin kateelliseksi.
No se ei tietenkään onnistu jos Naapurustossa on muutaman vuoden vanha Porsche. Vaikka ei ole edes 911 turbo niin varmaan kääntää päät nakkikioskilla. Sitä en sit tiedä onko oma vai firman leasing, eikä onneksi tarvitsekaan. Kyllä parin konkurssin jälkeen jo pitää bisnes saada sen verran pyörimään että voi autonkin ostaa, vaikka sit sellaisen missä on erikoiskilpinä omat nimikirjaimet. Yksi dellinen työnantaja oli fiksu ja myi kaksi edellistä firmaansa oikeaan aikaan. Nyt voi sit ajella erikoiskilpineen ilman että pankki tai tulli vie kilvet/talon/firman/auton.
Daewoo tyhjenee, siis hyd säiliö. Oli korkea aikakin, mutta samalla tuli vaihdettua paineakku, moottoriöljy, moottoriöljynsuodatin ja haalarit. Lähinnä haalarit meni hydrauliikkasäiliön pohjaproppua tyhjennysletkuun vaihtaessa.
Kummastelin sitä kun Daewoossa on paikka lisäpumpulle ja iso kone. Moottoriteho ei olisi ongelma jos rototiltillisissä koneissa olisi lisäpumppu- lisäpumpulle ei vaan ole imulinjassa valmista haaraa toisin kuten DA sarjan Kobelcossa. Erona kaiketi se että kobelcon tutekehityksessä edes joku on kokeillut kallistaa kauhaa kaivuliikkeen aikana, puhumattakaan samanaikaisesta pyöriytyksestä.
Hyd öljyn vaihto olisi vaan ollut niin helppo tehdä pumppukotelosta lisäpumpun haaran kautta letkulla suoraan tynnyriin. Voipi pian olla että täytyy tehdä/teettää sellainen haara nyt kohta kun säiliö ja imulinja on tyhjä. Voi olla että se on saatavana tehdasassenteisena lisävarusteena. Ainakin edellisen Tampereen konenäyttelyn aikana yksi asiakas valitti kun öljy ei riitä yhtä aikaa pölynsidontaan, puomille ja vasaralle/pihdille- oikeasti riittäisi, mutta kun on kolme painetasoa ja 2 pumppua niin öljy menee sille minne helpoiten pääsee. Täytyykin muistaa avata lisäpumpun luukku ja kurkata mitä sen takana on.