Ammattilehti oli saapunut ja en saanut ensimmäistä lukuvuoroa. Kun kuvaan tuli Valtran linkku mainitsi ensimmäinen lukija siitä välittömästi. Johon minä sitten sanoin että älä kerro enempää vaan minä kerron. Kerroin kuinka ohjaus toimii ja mitä uusia / Vammaksesta (Magnum vuodelta 1989) tuttuja ominaisuuksia siinä on- ja olihan niitä. Oli kaikki mitä mainitsin ja muutama uusikin ominaisuus joiden toteuttaminen olisi ollut järjettömän kallista vielä vuonna 1989 tai 1994
Ilmeisesti Valtralla luetaan asiakaspalautetta ja niitä tuotekehitykseen lähetettyjä pitkiäkin kirjeitä. Kun edellisen kerran työmaalle tuli esittelykäytöstä "uusi" kone lähti sen palautekirjekuoressa noin kuuden sivun edestä tekstiä ja muutama kuvakin.
Lopputulosta en ole vielä nähnyt kuin kuvissa, mutta se on juuri sellainen jollaiseksi olisin halunnut seuraavan uuden traktorin muotoutuvan.
Kuvista ei tosin ilmennyt mahtuuko siihen laittamaan ketjut kaikkiin neljään pyörään (ja ajamaan turvallisesti) ilman tankin vaihtoa/muuta lisävarustelua.
Se on varmasti kallis. Se on varmasti niin kallis ettei niitä tule edes joka kuntaan sitä yhtä kappaletta- voi toki tulla kun kuntien määrä pienenee ja jos nyt sitten tällä kertaa runko-ohjaus on jälkiasennuskelpoinen lisävaruste myöhempiinkin malleihin ollaan oikealla tiellä.
Valtrahan on ollut joskus edellä, joskus jäljessä, mutta nyt loikka on sellainen että varmaan AGGO:n johtoryhmäsä on tilattu lisää nitroja ja mietitään kuumeisesti voidaanko samaa tekniikkaa hyödyntää myös konsernin muissa merkeissä vai lyödäänkö N Directiin vain uudet logot Suolahdessa.
Yhdistelmäohjaus on pirun vanha keksintö. Se on eri asia kuin nelipyöräohjaus, koska yhdistelmäohjauksessa toinen akseli on jäykkä. Se taas tarkoittaa että 60 cm pidemmästä akselivälistä on hyötyä raskaissa nostoissa runko suorana ja taas runko + pyörät samaan suuntaan kääntämällä ketteryys on omaa luokkaansa.
Yhdistelmäohjauksella voidaan ajaa myös tarvittaessa suoraan neliraiteisesti. Esimerkiksi äkeen tai kylvökoneen + paripyörien kanssa maa tiivistyy tasaisemmin. En tiedä onko kyntämisessä mitään käytännön hyötyä, paitsi tietysti päisteessä pyörähtäessä. Ehkä jollain rinnepellolla voi löytyä odottamatonta hyötyä.
Lehdessä ei mainittu mitään A- Sarjalaisista. Toivoin runko-ohjausta myös niihin- miksi runko-ohjatun taytyisi olla iso ja kallis, koska preerialla mahtuu kyllä ajamaan isolla jäykkärunkoisellakin, taajamien porttikongeissa välttämättä taas ei. Lisäksi jos koneella on tarkoitus poiketa tieltä metsään tai jonnekin kivikon, kaislikon tai turpeen sekaan- ei se siellä tarvita välttämättä maailman hienointa vaihteistoa, monipuolista ohjelmoitavaa hydrauliikkaa tai viirusilmävaloja.
Päivällä suoritetussa Saunan siirrossa ei tarvittu ihmeitä- pitkät liinat ja nostovoimaa niiden jatkoksi.