Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset maaliskuulta 2012.
Seuraava

Vika nro 502  1

Kuinka pilata lauantai. Otetaan hyvyyttään yhden yli varojensa eläneen maajussin traktori jatkokorjaukseen. Niinkin suuri operaatio kuin tihkuva nostolaite ja kipin lohko.

Puretaan nostovarret, kipin lohko ja kasataan tuoreilla tiivisteillä. Noin periaatteessa simppelit hommat ja vie aikaa yhteensä vajaan tunnin. No saatuani lohkot nippuun meinasin että teen tilaa jotta johtaja itse saa vaihtaa yhden akselitiivisteen.

Oli jokseenkin karmea paluu lounaalta. Tiiviste oli lähtenyt helposti ja oli sitten ruvennut kaivamaan seuraavaa tiivistettä pois. Koskapa tuossa noin 40 vuotta vanhassa vehkeessä ei ollut kuin yksi per puoli oli sit murjonut laakeriholkkia. Siitähän sitten seurasi ettei nostovarsien akselia saanut enää paikalleen. Siitä seurasi reilut 2 tuntia laakerin entistämistyökalun valmistusta ja laakerin oikomisoperaatio 3 tuntia.

Että laakerin sai muotoiltua oli nostovarsien akseli työnnettävä niin pitkälle vasempaan laitaan kuin suinkin ja sehän sit johti siihen että jokin nostolaitteen sisäkalu lähti paikaltaan ja nostolaite lakkasi nostamasta.

Kiitoksia taas silmälasittomalle kymmenen sentin sepälle ja tervemenoa optikolle

Illalla 6.5 km hiihtoa.


Tukkupakkaus  4

Meinasin että tarvis ostaa pienkonepensaa. Voisi luulla että yksikköhinnaltaan halvinta ostaa 10 litraa valmiiksi sekoitettua, sit kalliimpi 4 litraa ja kallein litran matkamallin pullossa- vaan ei. Litran pulloissa sai 12 litraa yhden kymmenen litran kannun hinnalla, ja neljän litran astiat maksoi vieläkin enemmän.

Toki olisi tullut vieläkin edullisemmaksi ostaa 2t öljyä ja 98 oktaanista pumppubensaa. On vaan äkkiä laskettu että kun vähän sahaa ja harvoin niin valmisbensa säilyy karvan verran paremmin ja sahat vikaantuu vähemmän. Pienkonebensaan siirtymisen jälkeen ei ole mennyt yhtään bensaletkua, kaasarin kalvoja, eikä edes sytytystulppia.

502 tuli, meni ja tuli taas. pari öljyvuotoa vielä selvitettävänä.

Päivän päätteeksi hiihtoa 6,5 km. Ihan eri meininki kuin edellisellä kerralla. Hyvä luisto ja liki vartti nopeampi kuin edellinen kierros. Lähellä oli etten lähtenyt 2.kierrokselle. Ajelin kumminkin kotiin jos olisi vaikka mennyt yöllä kaupunkielämää katsomaan. No ei tarvi mennä kun tarjolla on Tukiaisia kympillä. Töissäkin oli paremmat näkymät ja ihan ilmaiseksi kun kuuden naisen ja yhtä monen hevosen letka tuli vastaan ja naiset oli sentään talvisissa ratsastusvaatteissa.


502vm72-2  1

Onnellisesti päättyneen vian haun päätteksi alkoi sitten aivoriihi miten saada kone kuntoon. Se alkoi mattojen ja ohjaamon lattian poistolla. Lattian alta paljastui polttoaineen imuputki ja peltinen huoltoluukku. Luukun alta löytyi holkki joka irtosi varsin näppärästi.

Nähtyäni pätkät katkenneita ruuveja väitin heti etteivät ole normaalit M8 pultit vaan hienokierteiset- olin väärässä. Luottoasentaja sai katkenneet tyngät helposti pois kierteistä.

Luottoasentaja meinaisi ensin työntää normaalit M 8 ruuvit, mutta kun ne ei suosiolla menneet niin kaivoi jo M 8 kierretappia esiin. Toistin sitten väitteeni katkenneen pultin päässä olleen lukitusmutterin ja normaalin M8 ruuvin yhteensopimattomuudesta. Kierteiden aukominen jäi tekemättä ja minäkin olin siis väärässä koska holkissa oli tuumakoon kierteet. Sit etsittiin oikeita ruuveja, soviteltiin holkkia ja moottoria paikalleen

Muutaman yrityksen ja erehdyksen jälkeen löytyi oikea tekniikka, moottori palasi paikalleen ja kappas vaan kun kytkinkin lähti toimimaan. Vaikka merkkikorjaamo on kallis, mutta olettaisin että tuonkin koneen korjaaminen olisi tullut edullisemmaksi siellä kuin sillä edellisellä pajalla. Vaihdettuaan repullisen osia käynnistyvyys heikkeni, kytkin lakkasi toimimasta ja sokerina pohjalla hydrauliikka vuotaa sieltä mihin vaihtoivat tiivisteet ja uudet pultit.

Sen päällepäätteeksi olikin sitten mukava lähteä hiihtämään 6,5 km valaistua latua.


Karkauspäivä  1

Tilipäiväkin kaiketi. Ei silti saanut nukkua pitkään eikä laskea tienattuja euroja puhumattakaan mistään rahakylvyistä.

Hyvän kylvyn saisi kun olisi kaikki noin 300 miljoonaa vaihtamatonta markkaa ammeessa. Nouseeko markkojen arvo sit seuraavien satojen vuosien aikana vai sytytetäänkö seteirahoilla takkoja... No sinänsä jos vaihtoetona on kerran vuodessa sytyttää kuivat takkapuut viidekympin (markan) setelillä tai tukea maksukyvytöntä Kreikkaa kuudella miljardilla niin takan sytytyksestä saa sentään liekin lämmön ja näkee milloin ja koska seteli palaa. Kreikkaan pumpatuista varoista ei voi sanoa samaa.

Tänään ei ole kukaan kosinut, eikä puhelinkaan pahemmin soinut. Töissä meni ihan ok, mutta töihin lähteminen ei ollut mitenkään mukavaa. Ei mieltä lämmitä nostaa kaksi öljytikkua ja havaita että moottorissa on öljyä tasan minimin ja maksimin puoliväliin saakka, mutta perässä tikku ei edes kastu. Täystuho ollut taas liikkeellä tukkikouran ja pikkuperävaunujen kanssa.

502- siinä sitä on murheellinen näky. Noin 40 vuotias uutena tullut, omistajia 1. Kytkin luisti, vei korjaamolle, uusi levy, uusi asetelma- pitää ei irroita.

Jossain on siis vikaa ja luottoasentaja katkaisi koneen, laittoi uuden kytkinlevyn, sääti ja totesi ettei vieläkään toimi kuten tehdas on sen ajatellut.

Sit nukkui yön yli ja soitti. "Vika taisi löytyä"

No sillä korjaamolla jossa valmetti oli kilinöneen ja vanhoine joten kuten toimivine kytkimineen oli vaihdettu repullinen osia. Oli kuitenkin tehty remontti katkaisemalla ja katsomatta ohjaamon lattian alla lymyävän huoltoluukun alle.

No mistäpä muu kuin merkkikorjaamon koulutuksen saanut asentaja osaisi sinne katsoa kun kytkimen saa nopeammin vaihdettua katkaisemalla koko traktorin. ko mallissa kytkinakselissa on liitosholkki kokolailla 75 cm päässä silmälaakerista. Kun luukkua ei oltu avattu ei oltu myskään havaittu liitosholkin molempien pulttien olevan poikki. Näin ollen kykinakseli pääsi jo korjaamolta kotiin ajamisen jälkeen muljahtamaan ulos silmälaakerin tuelta ja vispaamaan kytkinlevyn solmuun.


Ajotaidottomat 4  1

Ilmeisesti hiitolomat ja uusi presidentti ovat saaneet aikaan liikennenttä etelästä pohjoiseen. Ajokätöksestä päätellen eiliset farkkuvulvan ja ison audin kuljettajat eivät olleet tottuneet pitkään, moottoritietäkin suorempaan tiehen ja olemattomaan liikennemäärään. Pari pystyä keskisormea heille koska eivät osanneet ohittaessaan ajaan tarpeeksi pitkälle tyhjää vastaantulevien kaistaa vaan tunkivat takaisin viiden metrin päästä ohitetun auton keulasta sokaisten ohtetun lentävällä loskalla.

Siinä oli siis tapahtumat noin 60 km matkalta ja varmasti olisi ollut tilaa ohittaa järkevämminkin. Valitettavasti idioottimainen käytös tarttuu ja leviää. Seuraavalla tiellä vilkkaammassa liikenteessä mies ja vanha valkoinen Toyota maasturi. On kääntymässä vastaantulevien kaistan yli vasemmalle- miten toimitaan idioottimaisesta: pysäytetään auto tien oikeaan reunaan eli juurikin tasan päinvastaiseen paikkaan kuin liikennesäännöt edellyttävät. Jos olisi ryhmittynyt oikein keskiviivan viereen niin takana tullut jono olisi hieman hiljentänyt ja mahtunut maasturin ja penkan välistä ohi.

Luultuani että idioottiautoiluannos olisi jo täynnä niin ilmeisesti ihan sama auto paluusuuntaan: Tunkee hissutellen päätielle, ajaa 60 lasissa 80 alueella, saa takana tulevat jonoksi peräänsä, aiheuttaa 5 turhaa ohitusta ja saa rekan melkein takapuskuriinsa ja kaikki tämä vain noin kolmen kilometrin matkalla. Sanotaan ettei jonon ensimmäinen auto jonoa tee, mutta kyllä yhdelläkin auto + idioottikuljettaja tai idioottiajosuoritus saa sujuvan liikenteen sujumattomaksi.


Seuraava