Johtaja on Media –ilmiö syntyi johtajahaastattelujen kautta siitä, kun Jukka Saksi kysyi suomalaisilta johtajilta voiko heitä kiittää haastattelusta Twitterissä avoimesti. Yllättäen lähes kaikki suostuivat ja johtajien kiitoksista syntyi ilmiö ja että eräässä seminaarissa Johtaja on Media nostettiinkin agendalle. Pian Jukka kirjoitti Kauppakamarin kanssa kirjan Johtaja on Media.
Johtajia kuunnellaan
Jukka Saksi esittää Johtaja on Media -kirjassaan ja luennollaan Nuorkauppakamarien seminaarissa monta hyvää esimerkkiä siitä, kuinka suomalaiset johtajat ovat kasvollisena johtajana somessa. Esimerkiksi:
- Tommi Tervanen / Kotipizza haluaa olla kaikkein avoin pörssiyhtiön toimitusjohtaja
- Tommi Rytkönen @saatopankkiiri on avoin pankkialan johtaja
- Petteri Orpo haluaa luoda avoimuuden ja luottamuksen ilmapiiriä ja on siksi Twitterissä
- Pekka Sauri , on 6 kertaa isompi Twitterissä kuin Helsingin kaupunki.
Jukka Saksi nosti myös esimerkkejä kuinka Hillary Clinton, Alexander Stubb ja Juha Sipilä, jotka ovat kasvollisesti mediassa esillä, mutta julkaisevat myös itse suoraan Twiittejä.
Björn Wahlroos ei Twiittaa itse, mutta käyttää kyllä medioita hyvin hyväkseen ja on esillä.
Johtajan kannattaa olla esillä, koska
“Ihminen on 8 kertaa organisaatiota kiinnostavampi.”
Esimerkiksi OP:lla on Twitterissä pian 1000 OP:laista ja jos joku negatiivinen kohu tulee, niin se hukkuu positiivisiin ääniin.
Jokainen yritys tarvitsee maineen “puolustusvoimat” – mainetta pitää puolustaa.
Hyvä viestintä on sellaista, että jokainen yrityksen työntekijä ymmärtää yrityksen arvot ja vastuualueet ja viestinnän valta on jakautunut tasaisesti organisaatiossa.
Hyvä johtaja on avoimesti verkossa ja löytää tasapainon henkilöbrändien ja yritysbrändin välille.
Kun yrityksestä viestii useampi henkilö, niin johtajan on tärkeä tietää mitä yrityksestä puhutaan jotta pystyy vaikuttamaan siihen.
Johtaja, ole aktiivisesti ja rohkeasti esillä.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä