Olen palaamassa Alpeilta moottoripyörällä. Yksi hyvä reitti Alpeille kulkee Via Balticaa pitkin ja siitä Tatravuorille, josta Bratislavan ja Wienin kautta ajaessa Alpit ovatkin jo melkein näkömatkan päässä.
Ajoin takaisin päin Tatravuorten kautta. Tatravuodet ovat Puolan ja Slovakian rajalla. Korkein huippu Slovakian puolella on Gerlachovský štít (2 655 m) ja Puolan puolella Rysy (2 499 m). Vuorilla on myös vesipuistoa, järviä, patikointimahdollisuuksia ja tippukiviluolia.
Tässä terveiset tippukiviluolilta.
Ja tässä terveiset Puolan puolelta Zakopanesta:
Jos menet Alpeille moottoripyörällä, suosittelen ajamaan Tatravuorten kautta.
Oletko miettinyt ikinä millaista olisi maailma jos se olisi tasaista harmaata? Mitä jos ei olisi hyviä päiviä ja huonoja päiviä. Jos olis vain samanlaisia päiviä eikä mitään tapahdu.
Olemme moottoripyöräilemässä Alpeilla. Meillä oli 2 ekaa ajopäivää ihan täydellisiä. Aurinko paistoi. Mutkia oli. Vuoristonäkymät olivat kauniimpia kuin postikorteissa.
Tänää oli ihan toisenlainen päivä. Täysin eri ääripäästä. Reitti oli täydellinen ja teoriassa tästäkin olisi voinut tulla täydellinen Unelma Lomapäivä. Aamu alkoi aamu-uinnilla. Se oli hyvä. Sitten alkoi alamäki. Alkoi sataa vettä.
Vesisade
Optimistina en laittanut sadeasua päälle kun ajattelin että tämä sade loppuu pian. Ei loppunut. Sade vain jatkui. Jouduin laittamaan sadeasun päälle. Satoi tunnin. Satoi kaksi. Satoi koko loppupäivän.
Ajoimme hienoa reittiä läpi vesisateen. Hanskat alkoivat vuotaa vettä läpi. Sormet alkoivat viilentyä.
Ajoimme vahingossa maksulliselle motarille. Poistuimme sieltä 7.5 km päästä. Hinta 8.5 euroa eli yli euron kilometri. Vaihtoehtoinen reitti olisi ollut moottoripyörille mukavampi ja ilmainen. Vittu. No rahaa se valtioki tarttee.
Suljettu kelkkarata
Yksi päivän suunnitelmista oli käydä kelkkailemassa hurjaa kelkkarataa pitkin. Pääsimme paikalle todetaksemme että se on suljettu vesisateen takia. Puuh.
Timmelsjoch passo
Ajoimme ylös Timmelsjochin ylitystä. Vedisade yltyi kaatosateeksi. Ilma viileni mitä ylemmäs menimme. Ylhäällä oli lunta ja 6 astetta lämmintä. Näpit jäässä ja hyvät mutkat meni kärsiessä. Hullua tämä motoristin elämä. Mietin että mitä järkeä tässäkin on. Näköalat olivat nolla vaikka tiesin että tässä olisi yhdet reitin upeimmista näköaloista. Ajoimme pilven sisällä puolet vuoren ylityksestä ja näkyvyys oli noin 20 metriä jos sitäkään.
Bensavalo alkoi palaa...loppuuko multa bensa??
Mietin että loppuuko minulta nyt vielä kaiken lisäksi bensa. Bensavalo on palanut jo 42km. Jännittää. Lisää jännitystä vilutuksen lisäksi. Sammutin moottorin alamöissä. Ehkä se auttoi sillä bensa riitti tankille. Ajonautinnosta ei voi mainita muuta kun että näpit olivat edelleen jäässä. Nyt jo syväjäässä ja vesisade oli jäätävää.
Vittuileva taksikuski
Pääsimme onnellisesti hotellille ja lähdimme kohti Aqua Domea. Siellä pääsimme lämmittelemään saunoissa ja porealtaissa. Hetken paratiisi. Olimme lähdössä takaisin hotellille. Tilasimme taksin.
10 minuuttia odotettuamme taksikuski tuli. Kaveri kysyi mitä kyyti maksaa Hubeniin. Taksikuski suuttui että hän ei vie teitä Hubeniin ja kiroili ja alkoi huutaa. Hänelle oli sanottu kyyti Söldeniin. Hän paiskasi oven kiinni ja ajoi pois.
Tilasimme uuden taksin. Seuraavalla taksikuskilla oli parempi päivä. Hotellilla meitä odotti viiden ruokalajin ateria. Nyt on vatsa täynnä herkkuja. Ruoka vieläpä kuului hotellin hintaan. Hyvä lopetus vaihtelevien tilanteiden päivälle.
Nyt unta palloon jotta jaksaa huomenna kohdata unelmaiset hetket ja vitutuksen tilanteet. Tällaista tämä moottoripyörällä seikkailu on. Luonto pitää kohdata sellaisena kun se itsensä meille tarjoaa.
Elämä. Nautitaan raakana. Happamat palat ja siirappiset hetket. Kokonaisuus on ei olisi täydellistä ilman tunteiden ääripäitä.
Ilman vitutus maksimusta Unelma Loma ei tuntuisi herkulta. Menestystä elämääsi. Muista että sadepilvelläkin on hopeareunus.
Aina ennen reissua päässä pyörii kysymys: Mitä kaikkea kannattaa pakata mukaan moottoripyöräreissulle? Eilen pohdimme että on kyllä varmaan kaikki tarpeellinen mukana.
Tässä THE ULTIMATUM pakkauslista reissulle:
- sukkia, muutama pari (usein vaatteita voi pestä matkan aikana palvelu- tai itsepalvelupesuloissa)
- t-paitoja (voi pestä matkalla ja usein tulee myös osteltua)
- kalsareita (...sama...)
- ajoasun alle tekninen asu (ei pakollinen)
- vaatteiden pesuainetta matkapakkaus (1-2desiä)
- pitkähihainen paita / college jota on kiva pitää illalla päällä jos käy kävelemässä kaupungilla
- farkut tms. ei ajohousut joita on kiva pitää jalassa
- lenkkarit tms. ei ajokengät koska pelkissä ajokengissä kävelyreissut esim välipäivinä ja illalla syömään kävelyt voi olla aika tuskaisia.
- kevyt ajopuku
- mahdollisesti lämpimämpi ajopuku (tai kevyt muunnettavissa lämpimäksi). Itselläni vain 1 ajopuku mukana. Alpeilla ja Norjassa lämpötila vaihtelee +10 .. +34 asteen välillä.
- sadeasu mallia yksiosainen (sellainen kokoasu jonka voi vetää ajoasun päälle. ) Ei kaksiosainen koska saumoista vuotaa muuten vettä ja olet litimärkä eli hommaa kunnollinen kokopuku. Ja ei se goretex pidä mitään eli tarvitset joka tapauksessa kunnon sadeasun.
- ajosaappaat (mielellään gore-tex)
- ajohanskat (miellään kevyet plus lämpimät/ sateen kestävät)
- kypärä
- kypärän visiirin pyyhkimistä varten mikrokuituliina + mahd. visiirin pesuainetta
- ajovarusteiden huoltamista varten tarvikkeita, esim. neulaa ja lankaa
- korvatulpat
- aurinkolasit
- juomapullo (tosin matkan aikana tämän saa helposti ostettua kaupasta.)
- henk. koht hygienia tarvikkeet (saippua, hammasharja, -tahna, shampoo ym)
- lääkkeet, laastareita tms
- pyyhe
- uima-asu, shortsit (usein reissuilla on kiva pulahtaa uimassa)
- lakanasetti (ei tarvitse jos olet hotelleissa jossa sellaiset on)
- naiset ottaa jotain naisten juttuja
- kännykän laturi
- muiden elektroniikkalaitteiden laturit, jatkojohto usealle laturille. Jos yövytte ryhmässä jossa huoneessa on vaikka 3 ihmistä ja kaikilla on ladattavana kännykkä, radiopuhelin, pädi, Navigaattori niin töpselit loppuvat varmasti kesken. Ota siksi mukaan jatkojohto jossa on riittävän monta pistoketta tarpeisiisi
- ensiapulaukku (tai jos edes jollain olisi tää mukana)
- kännykkä
- teknisiä varusteita/ työkaluja: renkaanpaikkaussetti, ilmastointiteippiä, nippusiteitä,
ruuvimeisseli, kuusiokolo-/ torx-työkalusarja, kiintoavaimia/ jakoavain ym
- ketjurasvaa
- passi, ajokortti, green card, maastavienti valtakirja rahoitusyhtiöltä
- rahaa, luottokortit, mp:n vara-avain johonkin taskuun jemmaan, oma kotiavain
- pistorasian adapteri jos matkustat ulkomaille
- navigaattori jossa reitit valmiiksi suunniteltuna
- rutkasti avointa seikkailumieltä
Tavarat kannattaa pakata erillisiin läpinäkyviin muovipusseihin niin että niitä on helppo ottaa laukusta vaatteet tai sähkölaitteet tai pyyhe-uimapuku jne. Jotkut käyttävät vaatteiden kanssa tyhjiöpusseja joilla tavarat saa litiestettyä pieneen tilaan.
Alkuperäisen listan laati Goza. Lista on testattu Ruotsissa, Norjassa, Italiassa, Burmassa, Cambodzassa ja Thaimaassa. Lämpimämpiin maihin vähemmän lämpimiä vaatteita.
Yritä saada pakattua kaikki tankkilaukkuun ja sivulaukkuihin / takalaukkuun niin ettei sinulle tule reppua selkään.
BONUSlista jos tilaa vielä jää:
Hifistelijät ottaa mukaan lisäksi:
- padin tai läppärin,
- GoPro:n tai vastaavan,
- kameran,
- ostaa kännykkään paikallisen sim-kortin dataa varten,
- lisäakun kännykkää varten
- kypäräpuhelimen (esim Senan bluetooth malli)
- radiopuhelimen jolla voi puhua muiden letkassa olijoiden kanssa (Meillä midland G8 jonka saa paritettua Senan kanssa)
- mp3 soittimen josta voi kuunnella matkalla musaa
Tilasin Latten. Sain pelkkää maitoa. No niinpä tietenkin. Jos Suomessa tilaisit maitoa niin saisit maitoa. Kun on tottunut mieltämään että Latte on kahvityyli, ei ajattele että se on näiden paikallisten äidinkielen sana ja maitokahvi on Caffe Latte tai Latte macchiato. Naureskelimme myyjän kanssa ja pian hän taikoi maitoni sekaan pienet espressot ja Latteni oli valmis... siis Caffe Latteni :)
No kaveri tilasi pizzeriassa pitsan missä on tomaattia ja parmankinkkua. Tuli pizza missä on tomaattia ja parmankinkkua eikä yhtään mitään muuta. Ei edes juustoa päällä.
Pienistä unelmista lähtee usein matka kohti konkretiaa. Haaveilin aikanaan moottoripyöräreissusta Norjaan. Se toteutui viime kesänä. Seuraava unelma oli päästä Alpeille. 10 päivän päästä lähdemme.
Tässä video, jonka joku on kuvannut yhdeltä pätkältä, jonka tulemme näkemään. Paikka on Itävallan ja Italian välinen Timmelsjoch. http://www.timmelsjoch.com/
Reissun kohteena on kaikki hienot paikat alpeilla. Pysykää kanavalla, niin raportoin tarkemmin reissusta.
Tässä videolla muistutusta mopoilijoille ja autoilijoille. Pidä silmäsi auki!
4+1 tyypillisintä syytä mällätä prätkällä kohtalokkaasti:
Liikenneturva on koonnut listan tyypillisimmistä mälläyssyistä. Tiedot on kerätty kuolemaan johtaneista kolareista. Lue läpi. Katso ylläoleva video ja aja tarkkaavaisena. Suosittelen myös autoilijoille, että huomioitte motoristit.
1. Suistuminen vauhdilla (25 %)
- Ajonopeus tilanteeseen tai kuljettajan taitoihin nähden liian suuri
- Pyörä ohjautui tieltä yleensä kaarteessa
- Kuljettajat sekä kokemattomia että kokeneita
- Usein ”mutkatie”
2. Suistuminen/törmääminen humalassa (24 %)
- Useimmiten suistumisia
- Ajonopeudet useimmiten kohtuullisia, mutta tilanteeseen nähden liian suuria
- Ajoon lähtö humalaisen päähänpisto
- Kokeneita tai kokemattomia motoristeja
3. Moottoripyöräilijä toimii oikein tai aito vahinko (22 %)
- Usein vastapuoli vahingon pääasiallinen aiheuttaja
- Motoristit vähän iäkkäämpiä, kokeneita tai kokemattomia
- Isoilla teillä, jolloin nopeus pahensi seurauksia
- Useimmin risteyksissä
4. Keulinta/Kaahaus/Kohellus (15 %)
- Moottoripyöräilijän toiminta ei sopinut normaaliin liikenteeseen
- Hallinnan menetys jarrutuksessa tai wobblauksen seurauksena
- Wobblaus johtui kovasta nopeudesta tai keulimisesta
- Vastapuoli yllättyi moottoripyöräilijän toiminnasta
- Tyypillisesti alle 30‑vuotiaita miehiä
- Kohtalaisen kokeneita tai kokeneita motoristeja
Bonus. Erittäin tehokas pyörä
Poikkeaminen liikenteen rytmistä (13 %)
- Usein huomattava ylinopeus
- Tilanteeseen ja liikenteeseen nähden liian suuri nopeus
- Motoristin toiminta heikensi vastapuolen ja omia mahdollisuuksia toimia
- Pääasiallinen aiheuttaja joko vastapuoli tai moottoripyöräilijä itse
- Kokeneita ja kokemattomia motoristeja
Lähde: Liikenneturva
Muista olla varovainen liikenteessä varsinkin näin kesän alussa. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
motoristi, kahden pojan isä ja sarjayrittäjä
Ihmiset elävät entistä pidempään, terveempinä ja tietoisempina. Moni 70-vuotias on vielä hyvässä työkunnossa. Elämme nykyään 20-30 vuotta pidempään kuin ihmiset sata vuotta sitten. Eläkeikä asetettiin aikanaan siten, että eläkkeelle pääsi vasta kun on kuollut.
Kun elämät pitenevät, olemme terveempiä ja vauraampia kuin ennen, samalla pidot paranevat. Eläkkeelle siirtyvät työkuntoiset ihmiset harrastavat aktiivisesti. Moni jatkaa töissä koska nauttii työstään. Moni eläkeläinen perustaa eläkkeelle jäätyään oman firman, matkustelee, rakentaa kesämökkiä tai harrastaa muuta aktiivitoimintaa, kuten tässäkin videossa huomaamme.
Olkaa ikäihmiset aktiivisia ja nauttikaa elämästänne! Rock !