Kun Slush -tapahtuma perustettiin. Olin ensimmäisenä innoissani paikalla. Tapahtuma lähti pienestä, mutta koska se oli tehty suoraan startup-yrittäjiltä ja sijoittajilta startup-yrittäjille ja sijoittajille, fiilis oli heti alusta katossa. Ei pönötystä. Oikeita puheita. Kunnon meininkiä.
Slush tapahtuma on noteerattu maailmalla. Tänä vuonna tilaisuus oli niin suosittu, että kaikki Helsingin hotellit olivat tupaten täynnä. Aidosti kansainvälinen tilaisuus.
Ulkopuolisin silmin Suomi näyttää hyvältä paikalta perustaa firma ja niinhän tämä onkin. Business Insider (BI) kiteyttää artikkelissaan 11 syytä, miksi kannattaa perustaa startup suomeen.
Suomi on muiden muassa sellaisten startup-alkuisten kuuluisuuksien kuin Rovio, Supercell ja Angry Birds kotimaa. Myös Nokia muistetaan mainita.
Tässä Business Insiderin silmin Suomen 11 timanttista kilpailuetua:
1. Spinoffaus on sallittua ja jopa suotavaa. Yritykset jeesaavat Suomen startup-ekosysteemissä erittäin hyvin toisiaan. Esim Rovion entinen pelipuolen varatoimitusjohtaja Petri Järvilehto jätti yhtiön luodakseen oman pelialan startupin nimeltään Seriously. Emme ole kateellisia vaikka kyllähän se aina vähän harmittaa jos joku pistää oman firman pystyyn, mutta kokonaisuudessaan meidän ekosysteemi voittaa jokaisesta uudesta firmasta.
2. Suomen hallitus tarjoaa taloudellista tukea startupeille. ELY:ltä saa perusrahoitusta, Finnveralta lainoja, Suomessa on hyviä bisnesenkeleitä ja kehittyvät bisnesenkeliverkostot.
3. Tekes on tukenut satoja yrityksiä vuonna 1983 tapahtuneen perustamisensa jälkeen. Niitä ovat muun muassa Nokia, Rovio ja Supercell. Tekes sijoitti viime vuonna 135 miljoonaa euroa startup-yritysten kasvuun. Tekes on myös muuntautumiskykyinen ja kehittyy jatkuvasti.
4. Koulutus on Suomessa maksutonta korkeaa-astetta myöten. Se tarkoittaa, että työmarkkinoilla on todella paljon koulutettuja ihmisiä.
5. Helsinki on hämmästyttävän siisti kaupunki. Ei pölyä. Ihanan raikas ilma. Puhdas.
6. Suomi isännöi yhtä johtavista startup-tapahtumista Pohjois-Euroopassa ja Venäjällä. Tapahtuman nimi on Slush.
7. Erilaisuutta arvostetaan. Suomalaiset uskaltavat olla omanlaisiaan. Jossain startupeissa, esimerkiksi Supercellissä kengät jätetään eteiseen ja ollaan sukkasillaan. Toisissa firmoissa voi olla jopa koiria sisällä.
8. Saunat ovat iso osa Suomen kulttuuria. Suomessa on arvioiden mukaan yli kaksi miljoonaa saunaa. BI:n toimittaja oli kuullut eräältä yrittäjltä huhun, että sopimukset solmitaan usein saunassa. Ei taida enää pitää paikkansa, mutta on sellaisiakin olemassa.
9. Suomessa on oma Epäonnistumisen päivä. Uskallamme nauraa virheillemme. Epäonnistumista ylistetään Suomessa. Rovio teki 51 peliä ja melkein joutuin konkurssiin ennen kuin viimein onnistui Angry Birdsillä. Supercell, miljardien dollarien yritys, poksautti pullon samppanjaa, kun se epäonnistui.
10. Suomessa lapsikuolleisuusluku on pienimpiä maailmassa. Jo 75 vuoden ajan Suomen hallitus on jakanut äitiyspakkauksen raskaana oleville. Äitiyspakkaus sisältää perustarpeet: vaatteita, lakanoita, kylvetys tarvikkeita, kortsuja jottei tule heti lisää vauvoja ja tietenkin leluja.
11. Bonus: Joulupukin koti on Suomessa Korvatunturilla.
Ajattele isosti! Rohkea rokan syö, kaino ei saa kaaliakaan
Meidän Vivas.fi se vaan kasvaa ja kasvaa. Vuosi sitten kirjoitin blogiini, että ajattele isosti.
Suomi on pieni kansa, meitä on vain 5 miljoonaa ihmistä. Täällä pitää olla joku todella yleinen bisnes, että siitä saa tehtyä ison. Ei ole sattumaa, että meillä on vain 2 oikeasti isoa ruokakauppaa (S ja K), pari isoa karkkifirmaa, pari isoa bensaketjua (Neste ja ABC) jne. Loput niche bisnekset jäävät suomen markkinoilla valitettavan pieniksi.
Moni Jenkeissä, Kiinassa, Saksassa tai Venäjällä elinkelpoinen bisnes on suomessa niin pieni markkinan koosta johtuen ettei sillä ole menestymisen mahdollisuuksia. Esim William Wolframin DealDash tuskin pärjäisi ollenkaan, jos tekisi vain Suomessa senttihuutokauppaa.
Suomalaiset pystyvät varmasti tulevaisuudessa pärjäämään hyvin niche markkinoilla ja sellaisilla markkinoilla, missä huippuosaaminen on merkityksellistä. Meillä on monikulttuurisuusymmärrystä, kielipäätä ja olemme luotettava toimija.
Ajattele kuin pieni jättiläinen
Matti Salo esitti teknologiateollisuuden ja ohjelmistoyrittäjien Software Finland -tilaisuudessa käsitteen: Small Giant. Pieni jättiläinen on kapeaan alueeseen erikoistunut globaali yhtiö joka haluaa olla tässä kapeassa osaamisessaan maailman paras. Matin luotsaama Napa on hyvä esimerkki suomalaisesta yrityksestä, joka menestyy maailmalla laivan kulkemisen optimointibisneksessä ja pyrkii jatkuvasti olemaan sillä kapealla bisnesalueella maailman paras.
Pieni jättiläinen ajattelee markkinoitaan alusta lähtien globaalina ja tästä hyvänä esimerkkinä Napa on alusta lähtien ajatellut markkinoitaan ja toimintaansa kansainvälisesti. Napa on siis aito Born Global -yritys.. Pelkästään suomen markkinoilla Napa tuskin pääsisi kymmenesosaankaan nykyisestä yli 14 miljoonan euron liikevaihdostaan.
Olen kasvanut ympäristössä, jossa ei vielä ollut nettiä tai Angry Birdsejä. Siinä ympäristössä ei osattu ajatella isosti. Suomalainen opetus on ollut ennen vanhaan tällaista:
Joka kuusee kurottaa se katajaan kapsahtaa
tai
" ... essää mittään ossaa ekkä koskaan opikkaan"
FAIL! VÄÄRÄÄ AJATTELUA!
Mietin, että niinhän meille on opetettu. Nykyään Rovion, TLD Registryn, Supercellin ja muiden suomalaisten menestyvien startuppien myötä on lisääntynyt globaali ajettelu, mutta vieläkään emme uskalla antaa menestymiselle täyttä rohkaisua.
Ehkä suomalainen opetus on nyt jotain tällaista:
Joka kuuseen kurottaa, kokeilkoot onneaan
VÄÄRÄÄ AJATTELUA!
Haluan rohkaista teitä entistä enemmän kansainvälistymiseen ja Born Global ajatteluun. Suomalainen opetus pitää olla mieluusti tulevaisuudessa tällä asenteella:
Joka kuuseen kurottaa, voi menestyä ja menestyminen on hyvä asia. Menestyjiä ei pidä kadehtia, vaan heiltä pitää kysyä neuvoja miten voisi itsekin menestyä. Jos kuuseen kurottaja sitten matkallaan katajaan kapsahtaa, autetaan kaveri ylös jaloilleen kohti uusia seikkailuja ja seuraavaa kokeilua.
Jos et ekalla kerralla onnistu, yritä uudelleen. Onnistuminen ja epäonnistuminen ovat molemmat oppimiskokemuksia jotka vievät sinua eteenpäin urallasi!
Tähän liittyy sananlaskukin:
Rohkea rokan syö.
Tiesitkö että se jatkuu:
kaino ei saa kaaliakaan.
OIKEAA AJATTELUA!
Think BIG as a Small Giant! Rohkeutta siihen mihin ikinä ryhdytkin :) Menestystä elämääsi!
William aloitti himasta käsin. Älä odota vaan pistä firma heti pystyyn. Opit samalla kun teet ja siksi oppiminen ja tekeminen kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin.
2. Aloita kansainvälisenä heti. Go global
Suomesta voi hyvin tehdä bisnestä moneen maahan. DealDash toimii Suomesta käsin ja asiakkaat ovat jenkeissä.
Aikavyöhyke on kilpailuetu. Ehdimme tehdä jopa 7 tuntia töitä ennenkuin jenkeissä kilpailijat edes heräävät.
3. Nosta ei-dilutoivaa rahaa
Ilmaiset neuvot ovat myös arvokkaita. Kuuntele ja valitse sellaiset sijoittajat jotka voivat myös auttaa sinua muullakin kuin rahalla.
4. Mieti miten käytät rahat
Kun firma kasvaa niin kannattaa miettiä mihin rahat kannattaa käyttää.
Kun rahaa on niukasti niin joutuu miettimään innovatiivisia keinoja miten rahaa käyttää.
Vaikka olisi paljon rahaa niin se kannattaa käyttää tehokkaasta jotta raha poikii mahdollisimman paljon rahaa takaisin.
Tämä ei ole vitsi. Tämä on täydellinen opas mitä firman perustamisessa pitää ottaa huomioon. Jos olet lakimies tai konsultti ja oot mun kanssa eri mieltä, niin voit olla eri mieltä ja laskuttaa asiakastasi näistä samoista vinkeistä jättisummia.
Jos sulla on näihin jotain lisättävää, niin alhaalla on kommentointimahdollisuus. Jos haluat eri mieltä kanssani, niin siitä vaan. Voin oppia myös sun ajatuksista ja näkemyksistä. Mulla on varaa olla väärässä myös missä tahansa allaolevista.
Firmoja ja bisneksiä on erilaisia. Riippuen sun bisneksestä, jotkut näistä vinkeistä eivät toimi ollenkaan. Jotkut toimivat täydellisesti. Nämä kysymykset vastaukset ovat asioita, joita multa on kysytty. Kysymyspatteriston pöllin James Altucherilta. Älä syytä mua tai Jamesia jos bisneksesi menee pieleen vinkkieni takia, teet itse päätöksesi elämässäsi.
Säännöt: En selittele yhtään vastauksiani. Kuuntele.
1) Osakeyhtiö vai kommandiittiyhtiö vai avoin yhtiö vai toiminimi? Osakeyhtiö jos iso. Toiminimi jos pieni. Ei missään nimessä avoin yhtiö. Ennen firman perustamista voit ihan hyvin laskuttaa ilman firmaa vaikka Ukko.fi laskutuspalvelun kautta. Kommandiittiyhtiötä en oo selvittäny joten jos siihen päädyt, ni selvitä ite.
2) Minne kaupunkiin mun pitäis perustaa firma?
Saloon tai johonkin vastaavaan kriisikuntaan tällä hetkellä. Siellä voi saada rakennemuutostukia. Muuten ihan sama minne, koska firmat on liikkuvia.
3) Pitäisikö firman perustajilla olla enemmistö yhtiöstä.
Kasvuyhtiöissä ja startupeissa kyllä pitäisi. Itseasiassa joissain firmoissa jopa niin että yhdellä henkilöllä tai ydinporukalla pitäisi olla määräysvalta yhtiöstä. Kokemukseni mukaan sellaiset yhtiöt menestyvät parhaiten, missä on yksi visionääri pääomistaja ja jolla on paljon kiinni yhtiössä. Vakiintuneet firmat ovat sitten asia erikseen.
4) Pitäiskö hankkia VC rahoitusta sijoittajilta?
Tee ensin nopeasti myytävissä oleva tuote, sitten hanki eka asiakas. Tämän jälkeen rahoitusta ystäviltä ja tuttavilta ja sukulaisilta. Rahaa tietenkin myös maksavilta asiakkailta. Vasta viimeisenä enkelisijoittajilta ja ammattimaisilta Venture Capital sijoittajilta.
5) Pitäiskö mun patentoida mun idea?
Ei, hanki ensin asiakkaita. Patentoi myöhemmin. Älä missään nimessä kysy tätä kysymystä lakimieheltäsi. Älä patentoi ollenkaan tai patentoi mahdollisimman myöhään.
6) Pitäiskö jokaiselta sijoittajalta pyytää salassapitosopimus eli NDA?
Ei. Kukaan ei oikeasti varasta ideaasi. Ideasi on varmaan jo jossain päin maailmaa keksitty. Kysymys on vain siitä kuka markkinoi idean parhaiten, nopeiten ja tekee siitä parasta bisnestä.
7) Paljonko osakkuuksia pitäisi jakaa yhtiökumppaneille?
Jaa osakkeet seuraaviin kategorioihin: Firman johto, sijoittajasuhteet, idean isä/äiti, tuo fyrkkaa taloon (eli myyjä tms), kehittää tuotteen (tai tuottaa palvelut). Jaa osakkeet tasaisesti.
8) Pitäiskö mulla olla teknistä osaamista osaava yhtiökumppani jos en ole tekninen?
Ei, jos sinulla ei vielä ole teknistä osaamista osakkaiden parista niin aina voit ulkoistaa teknologian kehityksen.
9) Pitäisikö ottaa vaihtokauppana palveluita osakkeita vastaan?
Ei, sun pitäis aina maksaa kaikista palveluista. Saat vain sitä mistä maksat.
10) Miten mun pitäisi markkinoida mun tuotetta?
Ystävien ja yrittäjätuttujen kautta, sekä käyttäjien hyvien kokemusten kautta. Hyvä kello kauas kantaa.
11) Pitäiskö mun kehittää tuotetta?
Ehkä mutta ensin sun pitää prototyypata se ja testata toimiiko idea ja vasta sitten koittaa rakentaa siitä monistettavaa tuotetta. Ota eniten käytetyt palvelut tai osiot ja tuotteista se. Liian moni tekee jättiprojektin ja ihmettelee miksei kukaan osta miljoonan ominaisuuden tuotetta joka ratkaisee kaikki maailman ongelmat.
12) Kuinka paljon osakkeita voi dilutoida uusannissa?
Jos joku sijoittaja haluaa antaa firmalle rahaa, ota se. Vanha sanonsa sanoo, että 1% jostain on parempi kuin 100% tyhjästä.
13) Pitäisikö sijoittajaa kuunnella?
Kyllä tottakai! He ovat antaneet sinulle rahaa mutta älä silti tee mitään mitä he pyytävät sinun tekevän.
14) Mitä jos kukaan ei osta tuotetta?
Ala äkkiä tuottamaan palveluita ja tee mitä tahansa mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan.
15) Mitä jos asiakas haluaa sinun palkkaavan jonkun tietyn kaverin tai muuten et saa asiakkuutta teille? Mitä pitäisi tehdä?
Tee aina eettinen valinta: palkkaa se tyyppi ja ota asiakkuus.
16) Mitä pitäis tehdä jos asiakas ei ostakaan?
Pysy hyvissä väleissä. Pidä yhteyttä kerran kuukaudessa silti. Älä polta siltoja äläkä suutu.
17) Mitä teen jos olen kuluttajabisneksessä?
Kehitä toimintaa joka viikko ja muista kertoa niistä.
18) Mistä saisin uusia asiakkaita?
Paras keino saada uusia asiakkaita on vanhojen asiakkaiden suosittelujen kautta. Tarjoa uusia palveluita.
19) Miten uuden asiakkaan kanssa kannattaa toimia?
Ylitä asiakkaan odotukset ja ylitoimita ekat 100 päivää. Sen jälkeen et ikinä menetä asiakasta.
20) Mitä jos asiakas haluaa tilata jotain mitä ei ole mun bisnesplänissä?
Tee mitä asiakas tilaa jos asiakas on valmis maksamaan. Jos et osaa tai voi tehdä itse, niin etsi joku joka voi tehdä sen.
21) Pitäisikö mun tilata hakukoneoptimointia?
Ei. Tee sisältömarkkinointia.
22) Pitäisikö mun tilata konsulttifirmalta facebook markkinointia?
Ei. Tee itse. Opit samalla älyttömän paljon asiakkaistasi ja siitä mikä toimii.
23) Kannattaako mun puhua pahaa yhtiökumppanista tai työntekijästä jos he on olleet tosi ilkeitä tai kauheita?
Älä juoruile. Ole rehellinen ja avoin. Suomi on pieni maa, koita pysyä väleissä ihmisten kanssa.
24) Mulla on monta tosi hyvää ideaa. Miten valitsen sen oikean? Toteuta niin monta ideaa kuin mahdollista. Oikea idea valitsee sitten sut.
25) Mistä tunnistaa amatöörin?
Mistä tahansa näistä:
Pyytää kirjoittamaan salassapitosopimuksen, eli NDA:n (koska yritysneuvoja on niin sanonut)
yrittää hakea rahoitusta pelkällä idealla, koska idea on niin hyvä, siis ennen kuin on asiakkaita tai edes tuotetta
taistelee yhtiökumppanien kanssa ekana vuotena. Anna niille potkut tai splittaa firma jos et tuu toimeen.
on huolissaan osuuksien pienenemistä rahoituksen myötä
yrittää pyytää viittä minuuttia aikaa. Ei sitä ikinä ehdi viidessä minuutissa käydä läpi, jolloin on jo lähtökohtaisesti valehtelija.
pitchaa powerpointilla, jossa ei ole talouslaskelmia. Mun täytyy tietää miten sijoitus poikii itsensä moninkertaisena takaisin.
kieltäytyy rahoituksesta vaikka ei ole juuri yhtään liikevaihtoa
26) Mistä tuntee ammattilaisen?
No siitä ettei ole amatööri, eli näistäpä tietenkin:
etenee selkeästi tuotteistuksessa palveluista monistettavaan tuoteportfolioon
karsii kuluja joka päivä
myy joka päivä, joka minuutti, joka hetki
vaikka ois miljoonan euron liikevaihto, muistaa keskittyä ydinliiketoimintaan.
kun on nolla liikevaihtoa, pysyy joustavana ja valmiina nappaamaan jokaisen myyntitilanteen mistä vain saa liikevaihtoa ja myyntiä
osaa sanoa EI sellaisille ihmisille, jotka ovat toivottomia luusereita
sanoo KYLLÄ aina sellaisille ihmisille, jotka ovat varmoja voittajia
osaa tunnistaa voittajat häviäjistä ja tietää kenen kanssa kannattaa leikkiä. Usko pois, tämä taito on opittavissa.
27) Milloin mun kannattaa palkata ihmisiä töihin?
Sitten kun sulla on riittävästi tulovirtaa.
28) Kauanko rahoituksen saaminen kestää?
Loistavassa bisneksessä puoli vuotta. Keskinkertaisessa ikuisuus.
29) Pitäisikö mun hommata toimisto?
Ei jollei sulla ole myyntiä jolla voit maksaa sen.
30) Pitäisikö mun teettää markkinatutkimus?
Kyllä, muttei konsultilta vaan itse tekemällä: etsi yksi asiakas joka todellakin haluaa ostaa palvelua sinulta. Huom huom huom, en sanonut tuotteen, koska tuotteesi ei ole ikinä juuri sitä mitä asiakas oikeasti haluaa.
31) Pitäisikö mun tehdä tulosta ja maksaa veroja?
Tietysti. Toki voit myös aina investoida lisää ja kasvattaa bisnestäsi.
32) Pitäisikö mun maksaa osinkoja?
Kasvuyrityksen pitäisi investoida kaikki kasvuun. Vakiintuneen pitäisi maksaa osinkoja säännöllisesti. Jos pystyt molempiin, investoin kaikki rahani sun bisnekseen! (tämä ei tosin ole sitova sijoituslupaus)
33) Paljonko firman TJ:n palkan pitäisi olla?
Ei enempää kuin 2x matalapalkkaisimman työntekijäsi palkka. Tämä olettaa myös sen, että olet saanut rahoitusta. JA HUOM, toimitusjohtajan palkka on se palkka, joka maksetaan viimeisenä firmassa.
34) Milloin mun pitäisi potkia työntekijöitä pellolle?
Jos sulla on vähemmän kuin 3 kk palkkojen verran rahaa kassassa etkä saa riittävästi myyntiä aikaiseksi.
35) Milloin pitäisi harrastaa seksiä työntekijän kanssa?
Kun rakastat häntä ja tunne on molemminpuolinen. En vastaa seurauksista.
36) Milloin muulloin pitäisi irtisanoa työntekijä?
jos joku on mätä omena ja levittää negatiivista ilmapiiriä
jos joku levittää ilkeitä juoruja
kun työntekijä ei ylisuoriudu jatkuvasti
kun joku pyytää lisää palkkaa vaikka alittaa riman jatkuvasti
kun joku puhuu pahaa asiakkaasta
kun jollain on väärä asenne
Huom: ylläolevilla perusteilla ei voi Suomessa irtisanoa, joten oikeasti irtisanomiseen pitää olla joku laillinen peruste.
37) Milloin pitäisi antaa palkankorotus?
Harvoin
38) Kuinka iso osuus firman osakkeista pitäisi olla työntekijöiden optioina?
Riippuu. Joko ei mitään tai sittain jotain 0-20% välillä.
39) Kuinka monta prosenttia advisoreille voi antaa?
Ei yhtään. Maksa heille konsulttipalkkioina jos heistä on arvoa.
40) Kuinka paljon osakkeia hallituksen jäsenille pitäisi antaa?
Ei yhtään. Heidän kuuluisi kaikkien olla sijoittajia. Jos he eivät ole sijoittajia, niin kokouspalkkio on hyvä.
50) Pitäiskö mun myydä firma kun sitä on tarjottu ostettavaksi?
Kyllä, käteisellä.
51) Mikä on tehokasta sähköpostimarkkinointia?
Sellainen suoramarkkinointi, joka on ammattilaisten copywriterien kirjoittamaa ja jaellaan ihmisille, jotka ovat ostaneet samaa palvelua 6:n viimeisen kuukauden aikana.
51A) Kääntäen:
Jos aiot tehdä itse suorasähköposteja etkä ole ammattimainen copywriter, niin kaikki mitä kirjoitat on tylsää.
52) Pitäiskö mun antaa jotain kamaa ilmaiseksi?
Ehkä, mutta älä odota ilmaiseksi jotain saaneiden asiakkaiden muuntuvan maksaviksi asiakkaiksi. Sun ilmaisasiakkaat itseasiassa vihaavat sua ja haluavat kaiken vastikkeetta, joten sulla on parempi olla joku muu kuin freemium bisnesmalli.
53) Pitäiskö mun polttaa pilveä tai juoda skumppaa, että saisin parempia ideoita?
Ei.
54) Pitäiskö mun mennä messuille?
Ei firmana, mutta kyllä oppijana hakemaan ideoita, inspiraatiota ja innovaatioita. Myös ei-oman-alan messuille.
55) Pitäiskö mun mennä toimialan bileisiin ja toimialan tapahtumiin?
Ei ennenkuin myynti on kunnossa.
56) Pitäiskö mun perustaa blogi?
Kyllä. Sun on pakko. City.fi:hin tietty ja firmasi sivuille. Blogaa kaikesta mitä toimialalla on pielessä ja mitä aiot tehdä paremmin. Jos luulet, että henkilökohtainen ote bisneksessäsi pelottaa asiakkaasi pois, olet väärässä. Itseasiassa asiakkaasi rakastuvat sinuun ja haluavat tehdä juuri sinun kanssasi hommia.
57) Pitäisikö mun olla huolissani firman katteista?
Ei jos toiminta on kannattavaa. Pidä huolta myynnistä.
58) Pitäiskö mun spinoffata rönsy erilliseksi bisnekseksi?
Ei. Tee yhdestä firmastasi erinomainen. Työnnä kaikki ideat sen sisään. Perusta aputoiminimi eri liiketoiminta-alueille.
59) Pitäiskö mun palkata ihmisiä koska pärjään hyvin heidän kanssaan?
Ei missään nimessä, etsi ihmisiä jotka täydentävät osaamistasi ja ovat erilaisia. Erilaisuus on rikkautta ja synnyttää innovaatioita.
60) Milloin pitää sanoa "EI" asiakkaalle?
Kun hän yrittää lähennellä ja iskeä sinua.
61) Milloin pitää sanoa "KYLLÄ" asiakkaalle?
Kaikissa muissa tilanteissa paitsi kohta 60.
62) Kannattaako mun sekstailla työntekijän kanssa?
Lopeta jo kysymästä tätä.
63) Pitäiskö mun neuvotella tiukasti ehdoista rahoittajan kanssa?
Ei. Valitse rahoittaja josta pidät ja tee molempien osapuolien kannalta hyvä sopimus. Tulee olemaan myös vaikeita aikoja, joten sun kannattaa olla hyvissä väleissä rahoittajien kanssa.
64) Pitäisikö mun sittenkään perustaa firmaa?
Ei. Tee rahaa. Tee työtä paskassa työpaikassa. Perusta vasta myöhemmin firma. Kerää rahaa niin paljon, että voit olla puoli vuotta ilman palkkaa omasta firmastasi.
65) Pitäiskö mun antaa työntekijöille bonuksia rahana hyvin tehdystä työstä?
Ei. Anna heille lahjoja hyvästä työstä.
66) Mitä mun pitäis tehdä jouluna?
Lähetä joululahja tai joulukortti kaikille jotka tunnet. Jos tuttavasi asuvat ulkomailla, osta http://suomikauppa.fi -lahjakortti.
67) Jos mun asiakas ilmoittaa että on eronnut, mitä mun pitäisi sanoa hänelle?
Hei ystävä, mä voin esitellä sinut monelle hyvälle miehelle/naiselle ja voin piffaa http://deitti.net deluxe aikaa.
68) Milloin mun pitäisi luovuttaa ja todeta ettei idea lentänytkään?
Kun et kahteen kuukauteen ole saanut uusia asiakkaita, myyntiä tai edes yhtään kiinnostunutta.
69) Miksei sijoittaja tai asiakas soittanut minulle takaisin eilisen tapaamisen jälkeen vaikka olin loistava?
Hän vihaa sua.
70) Miksei edellämainittu soittanut minulle takaisin eilisen tapaamisen jälkeen vaikka olin ihan superloistava?
Eilinen tapahtui sekunnin murto-osa sitten heidän maailmassaan ja sinulle siitä on jo ikuisuus. Yrittäjyyteen liittyy suhteellisuuden laki. Mieti mitä se merkitsee ja koeta elää sen kanssa.
71) Pitäisikö mun palkata ammattitoimitusjohtaja?
Ei. Ei ikinä.
71) Pitäiskö mun palkata myyntijohtaja?
Ei. Perustajan pitää olla myyntijohtaja kunnes liikevaihtoa on kymmenen miljoonaa.
72) Mun asiakas soitti kolmelta aamulla!
Pitäisikö mun asettaa hänelle että arvostaa yksityiselämääni? Ei. Yrittäjillä ei ole yksityiselämää. Olet yrittäjä 24/7.
73) Tein virheen. Pitäisikö mun kertoa asiakkaalle?
Kyllä. Kerro kaikki mitä tapahtui. Olet asiakkaasi kumppani ja sun pitää olla rehellinen. Et voi olla se tyyppi joka yrittää peitellä virheitään ja valehtelee.
74) Sijoittajat haluaisivat, että focusoin.
Pitäisikö uskoa heitä? Ei. Hanki liikevaihtoa joka paikasta mistä saat.
75) Tarvitsen henkilökohtaisesti rahaa. Pitäisikö lainata firmalta?
Vain siinä tapauksessa että firma voi pärjätä yli 6 kk lainastasikin huolimatta.
76) Ostin juuri 2 firmaa. Pitäisikö mun laittaa ne saman katon alle ja alkaa etsiä synergiaetuja?
Ei. Ei ainakaan kahteen vuoteen.
77) Pitäiskö mun irtisanoutua nykyisestä työstäni?
Ei. Ainoastaan jos sinulla on säästöjä ja tuloja niin paljon, että voit elää niillä puoli vuotta startupissasi. Tähtää kohti irtisanoutumistasi, mutta älä vielä irtisanoudu.
78) Mitä jos mulla on epäilyksiä?
Kysy asiakkailtasi onko epäilyksesi todenmukaisia ja uskottavia.
79) Mulla on liikaa kilpailijoita. Mitä pitäisi tehdä?
Kilpailu on hyväksi. Se on osoitus siitä, että bisnesmalli on toimiva ja asiakkaat haluavat ostaa. Nyt sun pitää olla vain parempi kuin kilpailija.
80) Mun vaimo/mies ajattelee, että vietän liikaa aikaa startuppini kanssa? Mitä mun pitäis tehdä?
Eroa ja keskity bisneksiisi.
81) Olen perustamassa firmaa, mutta mulla on ongelmia parisuhteessa. Mitä pitäisi tehdä?
Jätä se sika.
82) Pitäiskö mun laajentaa niin nopeasti eri maihin kuin mahdollista?
Ei. Hanki kaikki asiakkaasi ja paikallisesti. Matkustaminen on liian kallista ajanhukkaa.
83) Miten voin etää etteivät asiakkaani huuda minulle?
Kirjaa ylös jokainen tapaaminen lause lauseelta ja lähetä muistiinpanosi asiakkaalle heti tapaamisen jälkeen.
84) Lähetin liian pienen laskun asiakkaalle. Mitä teen?
Älä mitään. Lähetä ensi kerralla isompi lasku.
85) Mulla on idea sovelluksesta jonka haluaa ostaa kaikki maailmassa ja siitä tulee suositumpi kuin Angry Birdsistä. En tiedä mitä mun pitäisi tehdä?
Piirrä jokaisesta ruudusta ja toiminnosta kuva. Sitten ulkoista joku tekemään piirroksista kuvat siten, että ne näyttävät kuin ne olisivat oikeasta sovelluksesta. Sitten ulkoista sovelluksen kehitys. Pyydä tarkka aikataulu kehityksestä ja mikromanageeraa kehitystä jatkuvasti.
86) Haluan ostaa franchise yrityksen X. Onko se hyvä idea?
Osta vain franchise jota on pyöritetty huonosti ja tiedät miten saat sen menestymään. Älä osta tulevaisuuden odotuksia. Osta vain toteutuneita lukuja.
87) Haluan ostaa franchise yrityksen X. Onko se hyvä idea?
Luota kolmeen sääntöön:
- Kuolema: Kun joku haluaa myydä firman halvalla, hän voi myydä firman halvalla.
- Velka: Kun joku on veloissaan, hän voi myydä firman halvalla.
- Ero: kun joku pari on eroamassa ja he omistavat firman yhdessä, niin yleensä voit saada firman halvalla.
Tärkeää: Vaikka toimialan trendit lupailisivat hyvää, niin ET VOI ENNUSTAA tulevaa. Voit hyötyä historiasta ja tehdä hyvät kaupat. Tee kaupat jos voit saada firman halvalla ja osaat kääntää firman menestykseksi.
88) Mulla on paljon liikennettä mutta ei paljoakaan myyntiä. Mitä mun pitäisi tehdä?
Myy firma Ilelle, se tietää miten firma saadaan tuottamaan.
89) Mulla ei ole trafiikkia eikä myyntiä? Mitä pitäisi tehdä?
Lopeta firma.
90) Pitäiskö palkata PR toimisto?
Ei. Tee sissimarkkinointia. Lue kirjat "Newsjacking" ja "Trust me I'm Lying". PR firmat eivät osaa myydä puolestasi. Vaatii todella hyvää tuuria, että PR firmasta joku ymmärtää bisnesideaasi.
91) Mun kilpailija on mua parempi monessakin suhteessa. Mitä mun kannattaa tehdä?
Jos et tiedä mitä tehdä, olet jo hävinnyt kilpajuoksun. Lopeta ajoissa. Myy firmasi ja perusta uusi. Elämässä sinulla on vain äärellinen määrä aikaa. Älä tuhlaa aikaasi, menestyt varmasti jossain toisessa hommassa paremmin.
92) Olen pyörittänyt firmaa nyt 6 vuotta eikä firma enää kasva. Itseasiassa firma kutistuu. Mitä mun pitäis tehdä?
Ota tavoitteeksi keksiä 10 uutta ideaa ja palvelua mitä voisit myydä uusilla ja vanhoille asiakkaillesi. Yritä löytää jokaiselle palvelulle vähintään yksi asiakas. Tutki tällä keinolla mikä bisneksistä vetää ja mikä ei. Opi asiakkailta ja kuuntele mitä he tarvitsevat. Voit löytää firmallesi uuden kasvusuunnan.
93) Onko epäeettistä pyörittää firmaa jos olen vielä toisella töissä?
En tiedä onko se epäeettistä vai ei. Kysymys on enemmänkin reiluudesta ja siitä, että teet hommat avoimesti. Työnantajalta voi pyytää sivutoimiluvan ja useimmat fiksut työnantajat antavat sellaisen, kunhan bisneksesi ei kilpaile työnantajasi kanssa. Salassa ei kannata tehdä, koska salaisuudet paljastuvat aina ja siitä voi seurata hankaluuksia. Suomi on pieni maa, täällä ei kannata polttaa siltoja.
94) Mun asiakas soitti mulle viideltä illalla perjantaina ja sanoi että "meidän täytyy puhua". En kuitenkaan voi puhua hänen kanssaan ennen maanantai aamua. Mitä tämä tarkoittaa?
Olet todennäköisesti puhunut nykyisen asiakkaasi kanssa, joka on pian entinen asiakas.
95) ZIUDIX myytiin juuri kahdella miljoonalla. Onko yritykseni saman arvoinen ja voisinko myydä myös firmani?
Ei. Keskity bisnekseesi ja kehitä siitä arvokkaampi.
96) Sijoittajat ja asiakkaat haluavat tavata minut. En ehdi tapaamaan kaikkia. Kumpia tapaisin ensin, kun haluan rahaa?
Kyllä sun pitäis tämä jo tietää. Asiakkaat tietenkin aina ensin!
97) Jos yrityskauppavälittäjä kysyy miksi haluan myydä. Mitä minun pitäisi sanoa?
Sano, että sun ois helpompi kasvattaa firmaa ison firman osana kuin pienenä. Sano, että 1+1 on enemmän kuin 2.
98) Perustin juuri firman. Mitä mun pitäisi tehdä?
Myy niin paljon ja nopeasti kuin pystyt ja ihan mitä vaan mitä saat myytyä ja pystyt ja osaat toimittaa. (toimii 99%:ssa firmoista)
99) Voin muuttaa teknologiallani maailmaa.
Ei. Et voi.
99A) Vaihtoehtoinen vastaus 99:iin:
Lopeta pilven polttelu ja dokaaminen, ne eivät sovi sinulle.
100) Jos olet niin fiksu, niin mikset ole jo miljardööri?
Koska olen pyörittänyt firmojani suomessa ja täällä markkinat ovat niin pienet. Enkä tiedä olenko fiksu. Sanoisin mieluummin, että olen oppimiskykyinen, oppimishaluinen, nöyrä ja uskon tulevaisuuteen. Viisaan ja fiksun ero on siinä, että viisas ei joudu niihin tilanteisiin, missä fiksu joutuu käyttämään fiksuuttaan.
Onnea saat kun pidät itsesti terveenä ja hyvässä kunnossa. Et murehdi menneitä etkä hermoile tulevaisuuden kanssa. Meil on vaan tämä hetki. Nauti siitä. Anna unelmillesi mahdollisuus toteutua.
ps. Sain inspiraation ja kysymyspatteriston James Altucherilta. Alkuperäiset kysymykset vastaukset on tehnyt James Altucher. Muokkasin kysymykset osin suomen ilmastoon sopivaksi. Osan jätin jenkkiajatuksiksi. Muutin myös muutamia vastauksia sellaisiksi, joissa olen enemmän omaa mieltäni. Jamesilla on myös pointteja omissa vastauksissaan. Lue alkuperäinen setti täältä: http://jamesaltucher.quora.com/The-Ultimate-Cheat-Sheet-For-Starting-And-Running-A-Business