Sain palautetta blogistani:
"Oon käyny lukemassa sun blogia ja siel on aika hyviä juttuja. No ehkä puolet on täyttä scheissee mut on siellä hyviäkin juttuja."
Tällaisiahan me suomalaiset olemme. Kun kehumme, emme uskalla ylistää. Emme uskalla kehua täysillä.
Jenkki sanoisi:
"Your blog is awesome. Many times when I visit your blog, I find interesting posts."
Vältä sarkasmia
Sarkasmi käsitetään yleisimmin väärin.
"Liisa, hei. Hyvä tsemppi."
Olisiko voinut sanoa muutakin? Onko Liisa tehnyt esimerkillisesti viimeiset kuukaudet huipputulosta.
Älä sorru syyttelemään: "Et ole taaskaan...!" tai "Et koskaan...!"
Palaute + muutos = oppiminen
Kun annat tai otat vastaan palautetta, voi syntyä muutosta. Jos tilanne on avoin ja muutosta voi syntyä, niin syntyy myös oppimista.
Palautteen tärkein tehtävä on oppiminen. Palaute ilman oppimista on vain käsien heiluttelua ja suun liikettä.
Myös palautteen antajalle voi opettaa, miten hän saisi viestinsä läpi paremmin. Jos saat palautetta, josta et aio oppia, niin voit myös kysyä täsmentäviä kysymyksiä:
Mitä tarkoitat tällä palautteella?
Oletko sitä mieltä, että minun kannattaisi kehittää toimintaani tämän palautteen perusteella?
Muista kiittää
Ajattele, että kun saat palautetta, palautteen antajan antama palaute on kuin ainutlaatuinen lahja, joka voi auttaa sinua kasvamaan ihmisenä. Kiitä heti palautteesta lyhyesti, ytimekkäästi ja ennen kaikkea aidosti, kuten esimerkiksi "Ai, enpä osannutkaan ajatella noin. Annoit paljon ajattelemisen aihetta, kiitos!"
Muista: Palautteen antaminen ja ottaminen on vuorovaikutustilaisuus. Voit vaikuttaa itse siihen, miten palautteesi otetaan vastaan ja miten otat palautteen vastaan.
Menestystä kommunikointiin. Viestintä voi myös onnistua sattumalta. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä