Jokkis 15.10 Särkikankaan moottorirata

  • licence27

Jokkis- siinä vasta hieno harrastus. Tänään toteutin lupauksenin ja lähdin kisaa katsomaan. Oli ihan siedettävän ajomatkan päässä ja tapahtumia riitti radalla ja vähän sen ulkopuolellakin.

Suurin kilpailunumero taisi olla 121, mutta jos niitä enemmän oli lähtötilanteessa niin ei varmaan ainakaan ehjinä siinä vaiheessa kun viimeinen lähtö oli ajettu.

Kahdesta vastalauseesta eli protestista johtuen aikataulu venyi ja 2 1/2 kierroksen pituiseksi suunnitelluista lähdöistä alkoi tulla 1 1/2 kierroksen pituisia ja finaalinimikkeellä 3 1/2 kierrosta jolleivät sit peräti lyhentyneet nekin kierroksella kun välillä kuuluttajakaa ei tiennyt oliko autot tulossa maaliin vai lähdössä seuraavalla kierrokselle. Hauskaa sen katsominen joka tapauksessa on. Paljon hauskempaa kuin osasin odottaa.

Naisia ja ylipäätään katsojia olisi saanut olla enemmänkin ja kenties (joissain tapahtumissa on vähän monipuolisempi muonapuoli) enempi vaihtoehtoja hernekeitolle ja makkaralle. Metrilakua sentään oli.

Myös toimitsija/kisajohto-osastolla tapahtui, koska Portilla päivystänyt Skoda Scout kärsi rengasrikon. Liekö sit löytänyt radalta jonkun pellinpalan tai raidetangon kappaleen.

Rata oli ja on varmaan vieläkin liukas, koska näytti että mutkien lisäksi autoja pyörähteli käytännössä suoralla tielle Saattoi toki johtua myös hurjista voimista ja korkeuseron/pompun myötä tapahtuvista kevenemisistä.

Olen pitkään miettinyt minkä vuoksi vanhoilla kuplilla ajetaan yhä ja siis nimenomaan pärjätään. En tiedä mitä niissä oli pellin alla, mutta lähtösuoralla löytyi aika paljon selvyyttä siihen asiaan. Toki kuskeista riippumatta tai riippuenkin pikkufiiut ja kuplat hyvällä prosentilla karkasivat ensimmäisillä metreillä/kymmenillä metreillä ja sit muilla tavoin rakennetut/painotetut autot olivat niiden parhaiden lähteneide takana sumpussa ekasssa mutkassa. Nuorten luokka ilmeisesti voitettiin Nissan Primeralla ehkä alkujaan P10 korisella.

Mutkaisella radalla ja pienillä tehoeroilla jos johtava auto on saanut hyvän lähdön ja pysyy likikään optimilinjalla niin radan nopein ja tehokkain auto ei 2 1/2 kierroksen aikana huonon lähdön jälkeen saa kurottua sitä eroa kiinni ellei edessä oleva tee virhettä. Vaihtovirhe söi sijoituksesta 1-3 sijaa, radan ulkopuolella käynti pudotti tyypillisesti yhden sijan jos vaan vauhti säilyi, mutta aika moni auto juuttui ja kaivautui pohjaa myöden hiekkaan.

Hyvä esmerkki huonoista lähdöistä oli musta Volvo- kuitenkin ilmeisesti tehon, välitysten ja auton ajettavuuden ansiosta silläkin näköjään hyvä kuski pärjää- huonojahan siellä ei radalla ollut yhtään. Mut siis Volvolla jäi vaan niin kauheasti ohitettavaa ja varmaan ohittikin ajamalla kokolailla eniten radalla käyneistä kuljettajista per kierros.

Paljon parempi käyttö vanhoille autoille tuokin kuin pistää 250 000 km ajettuna paaliin. Vaikka siitä meteliä tulee, on vaaransa ja päästönsä niin ihan oikeasti tuota tarvis jokaiseen päästä koittamaan ja varsinkin tuollaisella niljakkaan märällä asfaltilla.

1 kommentti

Anonyymi

5.12.2021 10:29

Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus