Junat kulkee taas- joskin puolesta tunnista puoleentoista tuntiin myöhässä, mutta sehän ei ole ihme kun on kyseessä VR ja talvi.
Poikkesin tänään autosähköliikkeessä- kahdesti. Maasturissa 21 vuotta palvellut laturi alkoi olla loppu- hiilet ainakin joten uutta hakemaan. Oma auto lähti ongelmitta käyntiin, mutta kyllä vaihdekeppiin tarttuessa ymmärsi millaista puuroa vaihdekeppi -30 asteessa hämmentää.
Laturi löytyi pitkän etsinnän jälkeen- ei ihan just oikea, mutta sen verra samanlainen että vain pari nippusidettä tarvi purkaa ja laittaa uudestaan. Tuon mallin alkuperäisessä laturissa on pieni kondensaattori. Uuteen se piti ottaa vanhasta.
Tuumasta toimeen, pikku mutteri auki ja sama hoito uudelle laturille- sit selvisi että pääjohdon eristin on murusina- soitto kauppaa, laturi kyytiin ja liikkeeseen. Varaosaa ei ollut joten aukoivat vastaavan uuden laturin paketin- no osa oli, mutta ihan samanlaisina murusina sekin- ilmeisesti useammassa sama valmistusvirhe.
Ironisesti laturin laatikossa oli ohje jossa kerrottiin tyypillisimmät syyt laturin hajoamiseen- suurin syy huono/huonot akut- no ne oli vaihdettu syksyllä uusiin. Kakkosena huono liitos/huonot liitoskset. Kun eristin on jo tehtaalta noin paskassa kunnossa ja siinä mutteri päällä johon sit mennään kondensaattorilla pääjohdolla ja toisella mutterilla niin kyllä pikku tärinän ja lämmönvaihtelun jälkeen alkaa syntyä kosketushäikkiä kun eristin murtuu
Siitten rystysiä raastavaan paikalleen asennukseen. Asennusmitat oli samat kuin vanhassa vaan ei mennyt paikalleen edes viilaamalla. Sit kun ei suosiolla mennyt niin mittasin korvakkeiden välin moottorin vieressä- oli tuon MTV3:n ja YLE:n 0,32 mm liian pieni väli
Toisessa korvakkeessa on kierre, joten sille ei voinut tehdä mitään. Toisessa taas läpireikä ja näytti että myös teräsholkki. Ei liikkunut vasaralla, ei tilaa lyödä, ei vääntöraudallakaan. Vaan onneksi eräs teknikko oli sorvannut valmiiksi noin 15 mm paksun pätkän rautraa ja siihen reikä keskelle. Se osa, 2 pulttia ja 2 mutteria syntyi työkalu. Pultin päästä kun piti kiinni ja väänsi mutterista niin toinen pultti nojasi korvakkeen kierrepäähän ja teräsholkki liikahti puolisen milliä.
Sit menikin laturi helposti paikalleen ja odottaa koeajoa. Valitettavasti jäi toisen ajoneuvon taakse pussiin ja koeajoreissu peruuntui. Huomenna sit jos sää sallii.
1 kommentti
Anonyymi
5.12.2021 10:39
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin