Viime viikolla yritin vaihtaa kauhaa. Normaalisti se vaati vain keinukutkimen keikauksen ja napin painalliuksen vaan kun ei niin ei.
Vasaralla irti, pumpaamon monttu saatiin alapäästään umpeen ja sit olikin pakko lähteä kotiin potemaan.
No sit kun se päivä koitti että pystyi kurkistamaan EC 20 alosan sisäpuolelle niin kävi ilmi että toinen lukitussylinteri on irti lukkokielestä. Toinen toimi normaalisti. Eipä sit muuta kuin lastaamaan työkaluarsenaali autoon ja illan tullen tulppaus/purkupuuhiin. Tietysti kun koko paketti on pikaliittimien päässä niin ei sieltä paljon öljyä ulos olisi päässyt tulemaan, mutta roskien takia oli hyvä tulpata.
Purkaessa sit vasta näki mitä oikeasti oli rikki eli pieni tappi mihin sylinterin varsi on kiinnitetty oli kiinnityskohdan kierteen keskeltä poikki. Siihen en tietenkään ollut varautunut, joten yöllä sit lähettämään sähköpostia ja osia metsästämään.
Seuraavana päivänä sain sit uuden osan käteen, vaan sepäs ei ollutkaan samanlainen kuin vanha sylinteri. Ei suurta eroa, mutta jos kiinnikettä avatessa uusilla osilla männävarren pyyhkijä menee ruttuun niin jotain vikaa on jossakin.
Josta sit varaosapisteeltä soittelimme Ruotsia myöden. No otin sit kuitenkin uudet osat kyytiin ja sovin että palautan jos en keksi toimiavaa ratkaisua.
Torstai-iltana olin korjannut vanhan sylinterin kierteen ja todennut ettei kumpaakaan sylinteriä saa työmaalla kieleen kiinni. Jossain puhdastilassa/pajalla kyllä onnistuisi (siis purkamalla sylinteri ja kiinnittämällä ensin varren puoli ja sit boxi putkeen. )
Mutta maastossa... Totesin että hitsaanpa männän varren päähän pätkän kuusiokoloruuvia varresta sai otteen silloinkin kun sylinteri oli kasassa. Sitten se kasaaminen vihdoin onnistui ja pääsi palauttamaan lukkosylinterin.
Muuta syytä en keksinyt kuin sen että uudessa lukkosylinterissä puuttuu männästä pykälää, varsi liian lyhyt toimintamatkan osalta (universaali) tarkoitettu simmattavaksi/säädettäväksi/sopii moneen malliin. Uudessa sylinterissä varsi oli pidempi ja siinä oli päässä kavennus josta sen olisi työmaalla voinut vääntää vastakappaleeseen kiinni.
Vähän vaan vituttaa kun menee prototyypin rakentamiseksi. Tosin eipä tuossa enää kovin montaa osaa ole sellaista mitä en olisi jo purkanut kiitos rasvarin asennuksen.
Legot on asia erikseen ja kummitäti yllätttikin sen tiimoilta eilen. En edes muistanut koko asiaa ennen kuin viestin luin, mutta nyt selkisi että aikoinaan kun heidän tyttölapsensa (joista kuopus on nykyään insinööri) legoni saivat ne jaettiin kahteen lokeroon joista sit suurempi ehti käymään toisen serkun lapsilla ja palalautumaankin sieltä.
Kun ne tuli sieltä takaisin niin ihmettelin kun joukosta puuttui erikoispaloja joita muistaakseni joskus 12-vuotiaana ostin saksalaisesta lelukaupasta ja tilasin varaosakaavakkeella jonkin mallin "täystoimiseksi" tekemiseksi. Meinasin että ovat menneet hammaspyörät ja paineilmasylinterit sun muut sähkömoottorit rikki kymmenessä vuodessa vaan... Ne olikin olleet kummitädillä hyvässä tallessa.
No hyvä puolihan tässä hommassa on se että noista tekee kummipojalle useamman joulupaketin kun vaan vähän ensin kasvaisi. Tuntuu vaan olevan sellaista gansterialuetta että sieltä viedään varmaan kohta legotkin lapsilta ja mönkkärit pihasta.
1 kommentti
Anonyymi
5.12.2021 10:29
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin