Finnair ja Finnavia ovat ilmeisesti korjaamotoiminnan ohella ulkoistaneet myös lentokoneiden pysäköinnin. Juuri kun pääsi Norjalaisia morkkaamasta kun hukkasivat valtavan lentokoneen ja se lentokone löysi lentäessään tunturin. Suomessa pistetään vielä paremmaksi ja parkissa ollut rahtikone menee päin seinää.
Ilmeisesti MD 11 koneen vakiovarustukseen ei kuulu pyöräkiiloja tai sitten nekin on lennon aikana ulkoistettu painon ja kustannusten säästämiseksi.
Olin tähän päivään asti pitänyt mahdottomana että noinkin iso kone liikkuisi ilman ulkoista voimaa. Tokihan siinä on pyörät alla että liikkuu varmaan helposti kun saa sen traktorin vetoon. Ilmeisesti MD 11 koneen vakiovarustukseen kuuluu MD soitin, musta laatikko runko, siivet, moottorit ja paljon elektroniikkaa, mutta seisontajarru on lisävarustelistalla tai huollettu jossain halpamaassa.
Vetävä traktori ja vetotraktori- vähän eroa. Vetotraktorilla tarkoittaisin kilpa-ajoneuvoa jolla vedetään lavettia hiekalla. Tuskin ne lentokoneita vetää millään 6000 sarjan Valtra-Valmetilla. Mikäs siinä- koukkuun vaan kiinni, M1 vaihde ja turbiinilla liikkeelle.
Jontikkamiehentaudista kun pääsee eroon niin näköjään Valtra propaganda toimi. Maajussi joka oli ajanut vuodesta toiseen ulkomaalaisella koneella ja vieläpä aika hyvällä kalustolla alkoi kesken päivän kysellä saako etuakselille sakaralukkoa. Ei ollut siis löytänyt sitä varustelistalta. Miksi siis selata tuntutolkulla Valtran sivuja ... No syynä oli kolmatta päivää hämmästyneisyys siitä kuinka saman tehoinen ja saman painoinen kotimainen kone vetää huonoissa olosuhteissa kun isännällä ei enää saappaissakaan varret riittäneet hytistä poistumiseen. Huomenna olettettavasti hinataan traktoria eikä traktorilla.
Vetokyky= Paino , kitka , pyörille välittyvä vääntömomentti.
Etenemiskykyyn vaikuttaa monta muutakin asiaa, kuten tässä tapauksessa vedon laatu, oikean välityksen löytyminen ja se miten paino jakautuu. Suurin tekijä löytyy ratin ja selkänojan välistä. Tällä kertaa jontikan ratista kotimaiseen hypännyt kuski on pärjännyt loistavasti- jäänyt vain kerran jumiin, ei kiinni vaan sellaiseen asentoon että olisi ilman apua ajanut sujuvasti järveen.
Vastarannalla vastaavassa hommassa 60 heppaa tehokkaampi vetokone, hyvä kuski, uudet ketjut ja varmasti paljon tätä toivotonta rypemistä parempi maasto. Veturi oli liian raaka- suti vaan tyhjää kuin tankkin Honda CRV:n radiomainoksessa. Voisi nyt tulla joku kaupunkimaasturikuski koittamaan kuinka paljon mainoksessa puhutaan muunneltua totuutta. Tokihan yhdellä kaupunkimaasturilla saa panssarivaunun liikkeelle sileältä jäältä kun on laadukas venyvä hinausköysi ja suoraa tietä muutamaan nykäykseen, mutta jostain savilävestä irroittamiseen parempi ajaa se CRV vauhdilla telojen alle.
2 kommenttia
Fantte
20.3.2012 23:00
Ja veto traktoria tarvittiin toisiin tehtäviin kesken siirron. :D
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
5.12.2021 10:36
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin