Ensi viikolla E3

  • Mikki Rautalahti

Ensi viikolla alkaa taas Los Angelesissa järjestettävä Electronic Entertainment Expo. joka tunnetaan yleisemmin nimellä E3. Maanantaina ovensa avaavaa kolmipäiväistä pelialan jättitapahtumaa voinee liioittelematta sanoa vuoden tärkeimmäksi ajankohdaksi useimmille pelialalla työskenteleville.

Esillä on tuhansia uusia pelejä ja käytännöllisesti katsoen kaikkien edes melkein vakavasti otettavien firmojen edustajat niin julkaisijoiden, pelistudioiden kuin pelimedioidenkin osalta. Sen lisäksi mukana on myös erilaisia laitevalmistajia, valtavirtamediaa ja piru ties mitä muuta porukkaa. Hälinä on melkoinen ja kävijämäärä liikkuu kymmenissä tuhansissa. Kyseessä ei kuitenkaan ole kaikille avoin yleisötapahtuma, vaan paikalle pääsee vain, jos on alalla jotenkin töissä. Monelle innokkaalle pelaajalle E3 onkin eräänlainen paratiisi, johon pääseminen olisi unelmien täyttymys: siellä pääsisi näkemään -- ja mikä vielä parempaa, kokemaan -- suunnilleen kaikki tulevat pelit.

Rankasti yleistäen voitaisiin sanoa, että E3:lla on oikeastaan kaksi tarkoitusta. Niistä ensimmäinen on markkinointi, kuten jokainen pelejä yhtään enemmän seuraava hyvin tietää: jokavuotinen pelimediahärdelli pyörii vahvasti juurikin tämän tapahtuman ympärillä. E3 on perinteisesti se paikka, jossa julkaisijat kaivavat isot tykkinsä esiin ja yrittävät vakuuttaa kaikki siitä, että parhaat pelit tulevat juuri heiltä. Niinpä tarjolla on yleensä mielenkiintoisia julkistuksia ja paljastuksia: PlayStation 3, Xbox 360 ja Wii (joka silloin tunnettiin vaatimattomasti nimellä Revolution) olivat ennen julkaisuaan hyvin suuressa roolissa E3:ssa, ja sama pätee lukemattomaan määrään hittipelejä. Koska paikalla on älyttömät määrät pelimediaa ja suuri yleisö seuraa tapahtumia silmä kovana, se on erinomainen tilaisuus räjäyttää pelikansan tajunta. Se myös toimii: ehkä usein harrastajat vetävät täysin surutta johtopäätöksiä peleistä sen perusteella, mitä E3:ssa nähtiin -- vai nähtiinkö lainkaan. E3 on tietenkin tärkeä myös pelimedialle: kaikki pelintekijät ovat kerrankin samassa paikassa, joten haastatteluja saa tehdä oikealla ja vasemmalla, ja suuri osa porukasta on tullut paikalle juurikin kertomaan työn alla olevista peleistään.

E3:n toinen funktio herättää vähemmän huomiota, mutta on silti varsinaisen alan kehityksen kannalta katsottuna jopa tärkeämpi: koska kaikki ovat paikalla saman katon alla, se tarkoittaa loputonta määrää tapaamisia. Erityisesti niille pelistudioille, joilla on uusi, esittelykelpoinen tuote työn alla E3 voi olla kaikki kaikessa, sillä se tarjoaa mahdollisuuden tavata oikeastaan kaikki mahdolliset julkaisijat ja yhteistyökumppanit. Hyvä pelidemo oikealle porukalle E3:ssa voi hyvin netota julkaisusopimuksen, ja jos tuote on tarpeeksi vaikuttava, se saa aikaan juuri sellaista kuhinaa ja innostusta, joka voi olla studion tulevaisuudelle vain hyväksi.

Tapahtumana E3 on hyvin kuluttava niille, jotka ovat siellä töissä, olipa toimenkuvana sitten julkaisijan edustaminen, pelistudion delegaatioon osallistuminen, näytteilleasettajana toimiminen tai pelijournalismi. Tapahtuma kestää kolme päivää, ja tyypillisesti se on oikeastaan kokonaan työaikaa; jopa illalla pakollisessa pämppäämisvaiheessa useimmat hakevat uusia tilaisuuksia saada jotain aikaan. Kyse ei myöskään ole vain kolmen päivän työrupeamasta, vaan valmistautuminen on yleensä alkanut jo kuukausia ennen varsinaista tapahtumaa, ja jälkipyykkikin vie vielä pitkään -- tai ainakin olisi syytä viedä. Jos heti tapahtuman jälkeen voi ottaa iisisti, keikka meni luultavasti päin honkia.

Vuosina 2007 ja 2008 E3 koki muodonmuutoksen: sen sijaan, että kuka tahansa pelialalla toimiva taho olisi voinut osallistua tapahtumaan, nyt se järjestettiin kutsupohjaisesti. Ajatuksena oli, että jos jaloissa ei pyöri jatkuvasti kaikenlaisia melko epämääräisiä tapauksia, kuten esimerkiksi lukemattomia pelibloggaajia ja jälleenmyyjiä, vaan paikalla on vain valikoitunutta jengiä, siellä varsinaisesti töissä ovat saavat hommansa hoidettua helpommin. Tempaus ei varmasti ollut aiheeton, ja monet suhtautuivat siihen hyvinkin positiivisesti, mutta kolikolla oli myös kääntöpuolensa: monen mielestä väentungoksen myötä katosi myös tapahtuman henki.

Oli miten oli, viime vuonna E3 avasi jälleen ovensa suuremmalle yleisölle ja kaaosta oli taas luvassa yllin kyllin. Sama kuvio on päällä myös tänä vuonna. Uskoisin, ettei tästä kaavasta enää hevillä poiketa: pelijulkaisijoiden kannalta E3:n markkinointiarvo on niin suunnaton, ettei sen kanssa luultavasti enää viitsitä pelleillä. Monet peliharrastajat ovat tässä vaiheessa kohkanneet tapahtumasta jo kuukausikaupalla ja spekuloivat villisti, mitä mistäkin tuotteesta nähdään. Sellainen pöhinä on kuin kolikoiden kilinää kenen tahansa peeärrän parissa työskentelevän korvissa, eikä sitä oikeastaan voi saada aikaan millään muulla tavalla.

3 kommenttia

Anonyymi

12.6.2010 20:03

Toki suurimmat uutiset kerrotaan edelleen juuri ennen messuja eri julkaisijoiden ja laitevalmistajien omissa lehdistötilaisuuksissa, joissa viesti saadaan entistäkin kohdennetummin ja vailla ikävää hälinää läpi.

Lisäksi paine julkaista uutiset reaaliajassa johtaa siihen, että eri firmojen markkinointiviestit menevät läpi vailla mitään suodatusta. Edes superlatiiveja ei aina ehditä editoida presseistä pois.

Toki pelitoimittajat saarnaavat kuorolle, joka ei edes kysele normaalijournalismissa edellytettyjen kriteereiden perään, joten markkinointikoneisto toimii häiriöttä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mikki Rautalahti

12.6.2010 23:49

No, voisin kyllä vähän kyseenalaistaa sen, kuinka paljon tiukkoja journalistisia kriteerejä tarvitaan, kun kyse on kuitenkin etupäässä tuote-esittelyistä. En suinkaan yritä väittää, etteikö pelijournalismin parissa olisi parantamisen varaa, mutta nämä nyt ovat messut, ja messuilta tehdään uutisia siitä, mitä messuilla on esitelty... Eikä siihenkään kamaan kyllä suhtauduta mitenkään universaalin kritiikittömästi, kuten kuka tahansa esimerkiksi Natalia tai aiemmin Wiitä koskevaa kirjoittelua seurannut on varmasti saanut huomata, mutta on ehkä vähän kohtuutonta olettaa näkevänsä jonkinlaista viiltävää tutkivaa journalismia, jos jutun aiheena on se, että Fight Man 4: The Fight Continues julkaistaan jouluksi. Tervetuloa harrastus- ja lifestyle-median pariin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

13.6.2010 21:30

Pointit otettu, mutta pelijournalismissa on juuri se ongelma, että siitä ei kiinnostuisi kukaan, jos raportoitaisiin asioista ilman fanipoikamentaliteettia tyyliin "firma se ja se julkisti tukun tuotteita, joita katsomaan kyseinen firma meidät lennätti tarjoiluineen", mutta toisaalta pelijournalismia ei kannata vähätelläkään, sen verran suurista rahavirroista on globaalisti kyse - ihan siinä missä naistenlehdissäkin markkinoidaan ylikansallisten meikkijättien tuotteita hömpän ohella. Siinä on aika kiikkerä nuora tasapainoteltavaksi.

Joku aina maksaa ja joku toinen kerää rahat, mutta se mitä tarvittaisiin, on läpinäkyvyys. Siinä tietysti auttoi jo jossain määrin Hesarin juttusarja aiheeseen liittyen, vaikka pelien osalta valtamedian edustajat vannoivat vain puolueettomuuttaan ja kilpailijan edustaja tuntui vastaavan aivan joihinkin muihin kuin esitettyihin kysymyksiin: teen paljon töitä ja minulla on paljon kavereita pelialalla. Niin, ja entä sitten?

Viiltävää tutkivaa journalismia on journalismissa kokonaisuutenakin aika vähän, joten se on kohtuuton mittapuu, mutta silti tuote-esittelyt ja suoranainen markkinointi yleensä pyritään erottamaan toimituksellisesta aineistosta. Harrastus- ja lifestyle-jutuissakin voi onnistua integriteetin säilyttäen, kuten vaikkapa leffajournalismissa monesti. Tiettyä elokuvaa ei esimerkiksi jo sen kuvausten alkaessa ruveta hehkuttamaan sen takia, että sen rahoittaa tietty tuotantoyhtiö. Lopputulos yleensä ratkaisee.

Olen ollut läsnä sekä myös tekijänä, kun pelijournalismia on tapahtunut, ja vain äärimmäisen harvoin olen päässyt todistamaan suurta pohdintaa mainittujen kipupisteiden suhteen tapahtuneen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi