Joukossa älykkyys tiivistyy

  • Kimmo Laakso

Olipa kerran Jouko-niminen elokuvatoimittaja joka halusi tiivistä informaatiota siitä mikä elokuva menestyy. Ja sitten hän keksi vehkeen.
Vehkeen nimi on Virtuaalinen pörssi. Se on englanniksi VSM. Tämä on oikeastaan kuin lapset jotka leikkivät kauppaa kerrostalon pihalla. Kauppaa käydään leikisti mutta tosissaan. Hiekkalaatikko on pörssi. Naapurin sedät ja tädit, Jouko mukaanlukien tulevat säälistä ostamaan tuotteita, kivestä tehtyjä pannukakkuja. Ei ole paljonkaan eroa elokuvakävijään joka joutuu 9 euron hinnasta katselemaan 3-d animaatioita joissa seikkailee sinisiä pallopäitä.

Jouko ei tiennyt että ensimmäisen virtuaalisen pörssin perusti, kylläkin ajat sitten tietokefirma Hewlett-Packard vuonna 1996. Hp halusi selvittää miten jengi ostaa uutta tietokonemallistoa ilman raskasta markkinatutkimusta, pelimäisessä ympäristössä. Ja että jo ennen Joukoakin VSM:ää oli sovellettu mm. lipunmyyntitulojen ennustamiseen.

Hollywood Stock Exchange on esimerkki tällaisesta nettipohjaisesta Joukon vehkeestä joka ennustaa. (http://www.hsx.com) Juurikin Joukon arvostama pelimäinen ympäristö jossa selvitellään meidän elokuvakävijöiden käyttäytymistä. Siellä kaikki me sedät ja tädit, Jouko mukaanlukien voimme sijoittaa elokuviin joissa meidän mielestämme on enemmänkin kun ainesta pannukakkuun. Esimerkiksi Jouko viime vuonna löi vetoa että Avatarista tulee pannukakku. Ja kuinka kävikään. Jouko menetti hyvin monta miljoonaa, onneksi leikisti. Hollywood Stock Exchangessa ei käytetä oikeaa rahaa.

Tämä sijoituspeli on kaikille avoin. Osanottajille jotka kirjautuvat ”pörssiin” annetaan 2 miljoonaa HSX dollaria pelin aloittamiseen. Sitten sedät ja tädit pelaajat saavat elokuvien arvopapereita jotka perustuvat heidän lipunmyyntiodotuksiinsa. Laajalevityksiselle elokuvalle kyse on ensimmäisen neljän viikon lipunmyyntituloksesta.
No mitä iloa tästä pelleilystä sitten on?

Useat elokuvastudiot, MGM:stä, Lionsgatesta ja Warner Brothersista lähtien käyttävät elokuvapörssin tietoja, mukaan lukien elokuvien mainostajat. Pointti tuntuu olevan että nämä leikisti tehdyt osakekaupat tuntuvat elokuvateollisuudelle olevan jonkinlainen ilmaus Joukon älykkyydestä. Joukon älykkyys on ilmeisesti luotettavampaa kuin esimerkiksi elokuvakriitikon yksittäinen mielipide. Monet kriitikot ovatkin huolissaan Joukon älyttömyydestä. Joukon tyhmyys elokuvapörssissä voi olla esimerkiksi seurausta siitä että virtuaaliset sijoittajat ovat kaikki elokuvatoimittajia, tai leffafriikkejä jotka pitävät Tarantinosta. Tästä seuraa se mitä markkinajargonissa kutsutaan Joukon typeryydeksi, eikä virtuaalisen pörssin ennustetta voi pitää enää luotettavana.

Kirjoitettaessa soi Pelle Miljoona Moottoritie on Kuuma

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi