Palatakseni vielä hiljattain mainitsemani Modern Warfare 2:n pariin: huomasin, että pelin pc-versio on valmistajansa mukaan myynyt jo ensimmäisellä viikolla paremmin kuin edellisen osan pc-versio.
Pc-pelimyynti on jo pitkään ollut kriisissä, ja merkittävin yksittäinen syy on piratismi. Se on sinänsä nurinkurista, että konekanta on paljon suurempi kuin millään pelikonsolilla, joten potentiaalisia asiakkaita on paljon enemmän, mutta kun pelin kuin pelin saa helposti ilmaiseksi netistä, kynnys ostaa se rahalla kaupasta on monelle varsin korkea. (En nyt aio tässä välissä tarttua piratismiin sen tarkemmin, kunhan pohjustelen varsinaista asiaani.)
Tässä tapauksessa peli kuitenkin on ilmeisesti myynyt ihan mukavasti. Se on sikäli huvittavaa, että ennen pelin julkaisua pc-pelaajien parissa nousi erityisen suuri poru ja valitus, koska... no, äh, se ei ole kovin mielenkiintoista; oleellista on, ettei peli tee tiettyjä verkkopelijuttuja sillä tavalla, johon pelaajat ovat tottuneet. Asiaa protestoitiin boikottiuhkauksilla ja yli 220 000 nimeä sisältävän addressin voimalla. Kyseessä oli siis asia, joka ihan oikeasti vitutti ihmisiä.
Mutta se ei kuitenkaan näy myynnissä, ja tämä alleviivaa hyvin internet-keskustelujen luonnetta: se, että joku valittaa jostain suureen ääneen ja saa kannatusta ei automaattisesti tarkoita sitä, että kyseessä olisi sellainen asia, jolla olisi todellista merkitystä esimerkiksi kyseisen tuotteen myynnin kannalta.
Netissä puheet saavat paljon enemmän painoarvoa ihan vain siksi, että siinä missä kavereiden parissa tehty hölmö heitto katoaa eetteriin, jossain keskusteluryhmässä se jää paikalleen kaikkien nähtäville provosoimaan lisää keskustelua. Sen sanoja löytää itsensä helposti tilanteesta, jossa puolustaa aiempia puheitaan suu vaahdossa, vaikka se ei sanomishetkellä ollutkaan oikeasti mikään vahva ja harkittu mielipide. Toinen vaihtoehto olisi myöntää puhuneensa hölmöjä, ja sehän ei nyt vain käy.
Lopulta kuitenkin mennään sinne kauppaan ostamaan se peli ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut, koska se länkytys ei lopulta kuitenkaan edusta omaa kantaa, tai ainakaan asia ei ole niin haudanvakava, kun äkillisessä kiukunpuuskassa tuli sanottua. Ylipäätänsä netissä ihmiset ovat kovia tempautumaan mukaan -- varsinkin, jos jostain voi valittaa. Yleensä tähän liittyy joko täydellinen tietämättömyys asiaan liittyvistä käytännön seikoista tai siitä, miten maailma ylipäätänsä toimii.
Synkkä tosiasia on, että kommentointikynnys laskee suunnilleen samaa tahtia kuin älykkyys, joten yleensä on todennäköisempää, että kommentin jättää joku mouhottava lihapää kuin henkilö, joka on esimerkiksi miettinyt asiaa etukäteen. Oikeasti fiksut ihmiset eivät yksinkertaisesti koe tarpeelliseksi aloittaa huutamista heti, kun jokin osuu siihen kiukkurefleksiin, vaan he ovat kiinnostuneita esimerkiksi siitä, näyttävätkö he ääliöiltä, jos eivät tiedäkään, mistä puhuvat. Kyse ei edes ole siitä, voidaanko heidät tunnistaa vastauksestaan, vaan siitä, että siinä missä idiootti ei välitä, skarppi ihminen yrittää välttää mokailua. (Minun tekstejäni tietenkin kommentoivat vain älykkäät ihmiset. Fakta.)
Nämä ilmiöt kukkivat usein voimakkaimmin aktiivisissa harrastaja- ja fanipiireissä, joissa kaikkeen suhtaudutaan hyvin vakavasti – eli pelintekijöiden tapauksessa juuri siellä kohdeyleisön keskustassa. Asiaa mutkistaa kuitenkin se, että usein kimpaantuneiden osapuolien motiivit eivät ole aivan selkeitä: tässäkin tapauksessa tämä asia oli selvästi monelle vain yksi taistelu loputtomassa pc-pelaamisen ja konsolipelaamisen välisessä sodassa. Sitä käydään etupäässä osallistujien päiden sisällä, mutta valitettavasti se vuotaa usein internetiin muiden kiusaksi.
Mutta se, että tempaudutaan mukaan huutokuoroon ei kuitenkaan välttämättä tarkoita, että asia olisi valittajalle oikeasti tärkeä. Niinpä näistäkin protestoijista merkittävä osa hankki pelin heti sen ilmestyessä, vaikka tarkoitus oli boikotoida. Se nettinärkästys ei sitten kuitenkaan riittänyt siihen, että ihan oikeasti jätettäisiin väliin se peli, jota kaikki muutkin pelaavat. Kuten elämässä ylipäätänsäkin, puheiden ja tekojen välillä on melkoinen kuilu.
Tällaisessa ympäristössä ajatus asiakaspalautteesta on aika hankala: toisaalta niitä kuluttajia pitäisi tietenkin kuunnella, mutta on hyvin vaikea tietää etukäteen, mitkä niistä puheista ovat oikeasti merkityksellisiä. Pitäisi kai lähestyä asiaa niin, että jos valittajia on lukumääräisesti paljon, ainakin se on selvä merkki siitä, että peli kiinnostaa ja koskettaa monia. Ainakin Modern Warfare 2:n kohdalla tämä selvästi piti paikkansa.
5 kommenttia
Anonyymi
22.11.2009 17:10
Musta tuntuu, että tosta Modern Warfare 2 -boikotin allekirjoittaneesta joukosta osti pelin suurempi prosentti kuin PC:llä paljon pelaavista ihmisistä yleensä. Se, että jengi jaksaa riehaantua sellasesta asiasta kun misät noi riehaantuivat, tarkoittaa sitä että ne on jo aika syvällä Modern Warfare -suossa.
(Täytyypä muuten sanoa, että vaikka jaankin herran blogaajan näkemyksen nettiboikoteista ja keskustelusta, niin just täällä on musta ollut poikkeuksellisen tasokas meininki, tän ja muidenkin blogien kommenteissa. Arvostan!)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
22.11.2009 18:11
Yllättävän suuri teineistä ja nuorista aikuisista koostuva ihmismassa ei ole tajunnut, että heidän adressiallekirjoituksensa jäävät ikuisesti nettiin mm. tulevien työnantajien töllisteltäväksi. Minulla ei työnantajana ole vaikeuksia valita, ottaako töihin henkilö, jonka goolaamisella ei paljastu ääliömäisyyksiä, vai tyyppi, joka on kirjoittanut kasan addresseja, joissa vaaditaan vaikkapa "KOLA-OLLI EDUSKUNTAAN!!!!!!".
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Mikki Rautalahti
23.11.2009 07:52
Hah! Nyt kun asia tuli puheeksi, voisin mainita, että minä olen sentään nähnyt Kola-Ollin livenä. Sillä oli juontokeikka eräässä pelialan tapahtumassa. En oikein tiedä, mikä uskomaton neronleimaus sai järjestävän tahon päättämään, että just tää tyyppi takuulla kiinnostaa yleisöä, mutta voin kertoa, että myötähäpeän tunne oli suunnaton.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
24.11.2009 11:10
Nettiaddressit eivät ole minkään arvoisia. Ensimmäisellä klikkauksella tuollakin addressissa oikeuksiaan vaativat mm. herrat/rouvat
smoggy warrior, wAD, borgeaud, Ga ja Simon. Neljä kymmenestä oli etunimellä ja sukunimellä, jotka tietenkin voivat olla keksittyjä. Ei varmaan valmistajaa paljon kiinnosta.
Oikein huvittaa kun suomalainen media välillä tarttuu addressit.com:in tuloksiin, tyyliin Iltiksen otsikot "Sata tuhatta kansalaista vaatii parempaa palkkaa sairaanhoitajille!"
Kymmenen suosituimman addressin joukossa kun on esim. addressit
Susan Kuronen - lopeta se avautuminen (2. suosituin)
Muumilimu 1,5 litran pulloihin! (8. suosituin)
Varmaan Matti on yksin käynyt naputtelemassa Kuroseen ainakin kymmenentuhatta nimeä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
24.11.2009 20:24
AAAGH, mun pc-pelaajan identiteettiäni ja oikeastaan kaikkia ihmisoikeuksiani on loukattu. Öisin itken itseni uneen kun en saanut omaa serveriä, jolla rellestää. Kaikki konsolipelaajat pitäsi ampua ja pc:lle palauttaa sen ansaitsema arvo.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin