Malcolm Gladwell puhui tänään aiheesta yrittäjämäinen asenne. David ja Goljat otsikolla. Linda Saukko-Rauta piirsi jälleen aivan mahtavan ihanat muistiinpanot.
"Innovation is not enough.
You also need the urge to execute." - Malcolm Gladwell
Media-alalla on käynnissä valtava murros. Luotsaan City Digitalia, joka on kuin David. City on pieni, innovatiivinen, ketterä. Itseasiassa City ei ole enää niin pieni. Printtijulkaisumme levikki 1.1M on yksi Suomen suurimmista. Netissä tavoitamme jopa yli puoli miljoonaa Suomalaista viikossa (TNS Metrix).
Kuten Malcolm totesi: innovaatioihin liittyy operatiivisen riskin ottaminen, mutta se on myös sosiaalinen riski.
Innovaatio on sosiaalinen riski
City on yksi suomalaisista kulttuuriaarteista. Siihen liittyy paljon tunteita, mielikuvia, odotuksia. Mitä jos feilaan? Mitä muut ajattelevat? Mitä jos teen erilailla kun toimialalla on perinteisesti ajateltu? Pitävätkö muut minua hulluna?
Kyllä olen hullu! Ja samalla en ole.
Yrittäjyys on hullunrohkeutta. Yrittäjyys on sitä, että seuraa joka tapauksessa unelmiansa kuin IKEAN Ivar Kamprad. Yrittäjyys on innovointia ja asioiden tekemistä ei-totutulla tavalla. Täytyy ajatella win-win-win.
Pienellä Davidilla, tai siis Cityllä ei ole sataa toimittajaa tekemässä juttuja. Meillä on jotain enemmän, meillä on City Digital mediaperhe ja yrittäjäverkosto, joka luo juttuja ennennäkemättömällä asenteella. Laskin, että meillä on yli 150 sisällöntuottajaa tekemässä hyvää sisältöä. Määrä kasvaa. Tulevaisuudessa journalisteja tarvitaan entistäkin enemmän.
Kilpaile niillä kilpailueduilla joita sinulla on.
Kun muut media alan Goljatit yrittävät pitää asemiaan, niin pienten on pidettävä yhtä. City Digital hyötyy median pirstaloitumisesta ja kokoaa alan innovaattoreita yhteen saman sateenvarjon alle.
Pieni on ketterä. Vallankumouksen tekijän tulee olla nopeampi kuin Goljat.
Aika jännää aikaa olla media-alalla. Paljon tapahtuu koko aika. Olen innoissani joka päivä rakentamassa Cityä, joka on Suomen nopeiten kasvava mediaperhe. Tämä on yksi hauskimmista ja opettavaisimmista yrittäjäseikkailuista, mitä eteeni on tullut.
Kiitos kaikille kanssayrittäjille ja City Digital verkoston sisällöntuottajille. Nauttikaamme journalismin uudesta noususta. Olkaamme nopeampia ja ketterämpiä.
Nordic Business Forum #NBForum2013 on nyt Jyväskylässä. General Electricin CEO:na tutuksi tullut Jack Welch vinkkaa 3 vinkkiä miten yrityskulttuuria kannattaa kehittää.
1) Articulate where you want to go
Johtajana sun tulee tietää minne haluat laivaa ohjata. Se ei kuitenkaan riitä vaan sun pitää todella selkeästi kertoa se myös muille. Osmo A Wiion mukaan viestintä epäonnistuu aina paitsi sattumalta ja siksi johtoajatusta ja visiota on toistettava loputtomiin kunnes kaikki ymmärtävät ja toimivat sen mukaan minne haluat yhteisöä viedä.
2) Remove boundaries and share ideas
Niinpä. Ei ole niin pientä yritystä etteikö olisi jotain rajoja. Jokaisella on joku tontti. Vanha viisaus sanoo että yhteistyössä on voimaa. Silti rakennamme pesän ja aidat jotta kukaan ei häiritse meitä.
Mitä isompi yritys, sitä isommat raja-aidat. Osastot eivät keskustele keskenään, ihmiset eivät keskustele keskenään.
hyvä firma on sellainen jossa rajat ovat minimissään ja ideat ja ajatukset leviävät luonnollisesti.
Hyvä hr ihminen osaa kannustaa tällaiseen yrityskulttuuriin. Luottamus, toisten arvostus ja epämustasukkaisuus ovat idearikkaan innovatiivisen yrityksen arvoja.
3) hate bureacracy
Vihaan itsekin byrokratiaa. Tai on byrokratiasta hyötyäkin, mutta turha on turhaa. Tämä todellakin osu ja uppos. Vanhan sanonnan mukaan jokaisessa yrityksessä on 2% liikaa ihmisiä. On paperinpyörittelijöitä ja sisäisiä palavereita generoivia.
Lean ajattelun mukaan kaikki ylimääräinen tulee poistaa. Turha byrokratia tulee minimoida ja päätöksentekovaltaa tulee antaa mahdollisimman laajalle organisaatiossa.
Hyppäsin media-alalle vajaa vuosi sitten. Olen tehnyt mainontaa, markkinointia ja nettisivuja koko pienen elämäni (17 vuotta työuraa takana). Mainonnassa minua on paljon häirinnyt alan jargon. Tulen IT alalta, joten olen tottunut jargoniin ja joka alalla on oma slanginsa. Ensimmäinen alan jargonia minulle tuputtanut oli legendaarinen Timo Rope.
Olisikohan ollut vuosi 1997 kun Timo Rope yritti syöttää aivoni täyteen tuotteistusta. 4P tuli tutuksi. Mikä ihmeen 4P. Product on tuote ja tuotteena mä myin palveluita. Ihmettelin hieman, mutta yritin kuitenkin opetella Ropen litanjan ulkoa:
- Product, Price, Place, Promotion.
Ajatus ei istunut mun nettisivujen myyntibisnekseen. Mä myin palveluita. Palvelu oli niinku tuote. Ahaa siis palvelutuote. Konsultointia. Tein nettisivuja. Miten tää Place nyt tähän liittyy. Mä oon himassa ja teen näitä etänä. Markkinointi sai mun pään vaan sekaisin.
Tein nettisivuja ja ajattelin, ettei markkinointi osaa ratkaista mun tarpeita. Siis hetkinen, tein nettisivuja, jotka nimenomaan on markkinointia. Tein sisältömarkkinointia, sähköisiä tuote-esitteitä, digitaalisia käyntikortteja, hakukonenäkyvyyttä, link buildingia jo vuonna 1995 ennenkuin termeistä edes tiedettiin. Yhdet ensimmäisistä nettisivuistanikin on vielä olemassa. En kehtaa linkittää niihin kun ne on niin rumat, mutta perustehtävänsä ne toteuttavat edelleet: yrityksen tiedot löytyvät hakemalla netistä ja ulkoasu kelpaa pienyrittäjälle. Eikä ne oikeasti ole rumat, olen vain muuttunut kriittisemmäksi designin suhteen. Myin tuotteitani suhdemarkkinoinnilla tuttaville ja verkostoille. Myin hakukoneoptimoinnin kautta sekä suosittelumarkkinoinnin kautta. Tein markkinointia, vaikkei markkinoinnin opit istuneetkaan toteutukseni viitekehykseen.
Myöhemmin kun luin Evert Gummessonin Suhdemarkkinointi 4P:stä 30R:ään kirjan ja tajusin, että Rope yritti asettaa mua muottiin, johon en mahtunut. Onneksi ei mennyt kuin 5 ensimmäistä yrittäjuran vuotta hukkaan markkinointia väärin ymmärtäessäni. Tajusin, että sittenkin markkinointi on mun juttu. Kirjoissa esitetty konsepti vaan on jotenkin vanhanaikainen. Täytyi vain löytää sopiva viitekehys. Myöhemmin olen myös törmännyt bisneksiin jossa 4P toimii todella hyvin mallintamisessa.
1995 vuonna rakensimme sisältömarkkinoinnin konseptin. Teimme "Kaavut Keravalla" -nimisen Kerava-pelin, jossa seikkailtiin ympäri Keravaa. Keravan kartalta pystyi klikkaamaan javascript ohjelmallisesti tehdyllä kikkareella minne haluaa mennä. Karttaan oli upotettu rasteja, joissa piti käydä. Rasteista löytyi esimerkiksi apteekki. Apteekkari maksoi sisältömainospaikasta 500 markkaa. Keravan Kotipizza -yrittäjä tilasi mainospaikan, muttei ole vieläkään maksanut sitä 500 markkaista minulle.
1997-1999 vuosina meillä oli Artic.net portaali. Myimme bannereita asiakkaille. Asiakkaat kysyivät hölmistyneenä puhelimessa: "Mikä on banneri". Ei onnistunut myynti. Nykyään banneri sana jo tunnistetaan ja nettimainonta onkin yksi nopeimmin kasvavista mainosmuodoista. Display mainonnan eli bannerimainonnan lisäksi myimme sisältönostoja Chattiin. Siis oikeasti myimme inline mainontaa jo 90-luvulla. Eipä sitäkään asiakkaat osanneet ostaa. Paras myynti tuli omien soittoäänien ja taustakuvien myynnistä. Oli pakko hyödyntää itse mainostila myymällä itse jotain kun mainostajat eivät ymmärtäneet nettimainonnan hyötyjä.
Display mainonta = bannerimainonta joka voi sisältää videota, kuvaa, tilauslomakkeen, hakulomakkeen, ponnahtavia liikkuvia juttuja, staattista juttua, tuoteesitteen, tilauskehotteen jne.
Hakukoneoptimointi
2004 pistin pystyyn http://www.ilmainensanakirja.fi -palvelun. Hakukoneoptimointi oli helppoa kuin heinän teko. Nettimainonnalla pystyi tuomaan tietoisuutta ja sisältömarkkinoinnilla saimme aikaan hyvää pr:ää.
Siis PR = toimittajien kirjoittamaa julkisuutta eli yrittäjän näkökulmasta "ilmaista, lähes kontrolloimatonta mainosta"
Hakukoneoptimointi = nettiaktivistit kertovat hyvästä palvelustasi muille jättäen digitaalisia sormenjälkiä ympäriinsä sivustostasi ja palvelustasi.
Geokohdennus, printin mittaaminen, some, konversio, affiliate jne
2005 perustimme Suomikauppa.fi:n. Pistimme kiskan pystyyn ja aloitimme tykittämään mainontaa GEOKOHDENNUKSELLA. Ostimme mainontaa sopivilta markkina-alueilta. Teimme myös ensimmäiset PRINTTImainokset. Minua häiritsi suunnattomasti, kun en keksinyt sopivaa tapaa mitata printtimainonnan tehokkuutta.
Olin tottunut, että kaikkia nettikampanjoita pystyi optimoimaan. Kampanjoiden ländäreitä pystyi optimoimaan. Konversioita pystyi parantamaan, mutta tämä PRINTTImainos oli vaikeasti mitattavissa. Myöhemmin opin, että PRINTTImainosta voi mitata uniikilla urlilla ja uniikilla promokoodilla. No sen opittuani opin, että PRINTTImainonta on usein reippaasti ylihinnoiteltua. Ei tietenkään sovi yleistää, mutta olen huomannut usein, että printissä on todella valtavat hintahaitarit. Omassa City printissämme on hinnat lähempänä digimaailman impressiohintoja. Digin sentti on City printin sentti.
Mittaaminen = Mainonnan tehokkuuden mittaaminen. Verkkokauppias esimerkiksi mittaa sivuston kävijöitä, uutiskirjeen tilaajia ja tuotteiden tilaajia sekä keskihintaa ja keskikatetta.
Kampanjan optimointi = kampanjan aikana muutetaan mainosta, A/B testataan eri vaihtoehtoja. Valitaan paremmin toimiva jatkoon ja tehdään jälleen variointia ja testausta ja mittausta. Printissä tämä vaatii valtavaa volyymiä. Digissä voi tehdä edullisesti.
Geokohdennus = maantieteellisesti rajattua mainontaa. Esim stadissa asuville voi ostaa mainontaa nykyään http://www.citydigital.fi :n kaupunkikohdennuksella. (hahaa, tämä oli inline mainontaa eli piilomainontaa, jonka tarkoituksena on saada sinut ostamaan paljon mainoksia Citystä ;) )
Teimme myös somekamppiksia. Hiphei. Onneksi kukaan ei ollut silloin somessa. Nykyään Suomikauppa.fi saa paljon suositteluja somessa.
Some = kaikki missä ihmiset voivat keskustella keskenään. Tyypillisimpiä Facebook, Twitter, Instagram, Tumblr. Myös f2f on sosiaalista mediaa. Niin, siis ihan normaali ihmisten välinen kanssakäyminen on sosiaalista mediaa. Sosiaalista suosittelua.
Tutustuin myös affiliate markkinointiin. WTF? Mikä affiliate markkinointi. Ahaa siis kumppanuusmarkkinointi. Kumppanuusmarkkinointi eli otetaan joku nettijulkaisija kumppaniksi ja annetaan provikkaa. Ikäänkuin jälleenmyyjä muttei kuitenkaan jälleenmyyjä vaan agentti tai suosittelija joka suosittelee tai markkinoi palveluitasi tai tuotteitasi provisiopalkalla.
Affiliate markkinointi = provisiopohjaista myyntiä. Harvoin tällä on tekemistä brändimarkkinoinnin kanssa, ennemminkin myyntiä ja myyntiin aktivoivia markkinointitoimenpiteitä.
2012 ostin Cityn. Minulta kysyttiin mikä teidän levikki on? Siis mikä levikki? Me ollaan netissä. Minulle teki vaikeata omaksua, että jos jotain lehteä painetaan 100000 kpl, niin levikki voi olla kertaa 5 eli puoli miljoonaa. Levikki on siis monta kertaa isompi kuin todellinen painosmäärä, koska iso osa lehdistä on paikoissa, joissa useat ihmiset voivat lukea lehteä (?). Tästä on oikein tutkimuksiakin, joissa jaetaan peittojakeluna lehteä oikein älyttömän paljon ja sitten saadaan isot levikit joita sitten myydään mainostajille.
Esimerkki: Cityn tuoreinta lehteä painettiin 900.000 kpl. Levikki jonkun mielestä on 1.1M, mutta mielestäni 900.000 on painos ja siitäkin suuri osa menee suoraan takkaan poltettavaksi tai avaamattomana paperinkeräykseen. Printti vaan on sellainen media, ettei sitä avata niin paljon kuin levikissä väitetään numeroksi (tilastointi tehdään kyselytutkimuksilla ja riippuu soittaako tutkija jollekin kahvilanpitäjälle, että onko teillä siellä joku lehti x niin se lehti sitten saa kertoimen tai ei saa ja tässä on Suomessa pitkään ollut joidenkin toimijoiden mielestä liian pieni N eli otanta joka vääristää joidenkin lehtien levikkiä).
Levikki = jollain yli ykkösen kertoimella kerrottu määrä painoksesta, jonka perusteella oletetaan lukijamäärä.
Kävijät. Sivuilla kävijöitä. Eli siis sivuja lukevia ihmisiä. ERI ihmisiä. Tässäkin on vähän eri tilastointimenetelmiä, mutta nämä ovat ihan oikeita ihmisiä eli silmäpareja. Olkoonkin subjektiivinen näkemys, mutta mielestäni tämä on lähempänä todellisuutta kuin printin levikkiluku.
Opin, että printti konvertoi muuten aika lailla samalla lailla kuin mitä nettikin. Esimerkiksi mittasin alkuvuodesta, että 0.6M levikin omaavassa lehdessä mainos konvertoi seuraavalla kaavalla:
Printtimainoksen konversioprosentti =
Levikki * roskiinmenoprosentti * mainoksenkohdeyleisön osuus levikistä * lehden sivumäärä painotettuna mainoksen suhteellisella huomioarvolla eli sijainnilla lehdessä * oletus ctr eli 0,001 painotettuna mainoksen aktivoivuudella = aktivointien määrä.
Esimerkiksi deittimainos 600.000 levikki * 50% roskiin * 20% sinkkuja * 25% todennäköisyys että lukija näkee mainoksen * 0,004 aktivoivuus.
Eli jos printtimainos maksaa 600.000 levikkisessä lehdessä 6000€, niin se aiheuttaa välittömiä tuloksia 60 kpl.
Toki sitten brändihyöty yms tulevat kaupan päälle, mutta niitä saa nettimainonnassakin halvemmalla.
Nettimainoksen toimivuutta ja nettisivuston toimivuutta voidaan mitata automaattisesti. Esimerkiksi Google Analytics on ilmainen mittaustyökalu. Kätevä on myös Snoobi. Analysointi kannattaa opetella itse, jotta osaa sitten tehdä parempaa mainontaa. Analytiikan kautta voi saada myös liidejä.
Jokohan selitin kaikki jargonit? Niin tuo RTB on vielä selittämättä. Real Time Bidding on yksi mainonnan tämän vuoden kohutermeistä. Siis ostajat ja myyjät käyvät reaaliaikaista huutokauppaa mainostilasta. Ketäs se hyödyttää? RTB hyödyttää myyjää jos on niukat markkinat ja ostajaa jos on liikaa myytävää. Suomi on niin pieni markkina, että täällä ei ole RTB:stä todellista hyötyä. RTB toimii suomessa lähinnä sellaisilla saiteilla, joista voi muutenkin Google Adsensen tms Turn.Com:n kautta ostaa halvalla mainostilaa. Niitä mainospaikkoja tarvitaan, mutta jos haluaa pitää brändinsä turvassa, tarvitaan yksityisiä mainosverkkoja ja mediaperheitä kuten Sanoma, Iltalehti, City Digital, KlikkiCom, Verkossamedia jne. Brändi on turvassa kun tiedät missä sivuilla mainoksesi näkyy.
Yhteenveto:
CTR = Click Trough Rate, eli se kuinka monta mainoksen näkijää klikkaa siitä eteenpäin. CPM = Cost Per Mille eli hinta per tuhat näyttöä. Siis ei per million vaan per mille. Mille = 1000. Levikki = laskennallinen maksimilukijamäärä Kävijät = sivuilla olevat kävijämäärät, lähempänä todellisuutta kuin levikki RTB = automatisoitu huutokauppa, jossa dumpataan medioiden hintoja kv markkinoilla Konversio = kerroin, jolla mainoksesta tullaan sivuille. Kerroin, jolla sivuille tulija päätyy tekemään sivuilla jotain, esim tilaamaan uutiskirjeen tai rekisteröitymään tai yrittäjän ajattelen että mieluiten tilaamaan tuotetta tai palvelua tai ainakin jättää liiditietonsa. Mediaperhe = Mediakonserni ilman konsernirakennetta, esim http://www.citydigital.fi Printti = nettisivusto julkaistuna painomusteen, painokoneen, postipojan tms jakelutien ja paperin kautta lukijalle. Nettisaitti = yhdestä tai useammasta sivustosta koostuva media tai mediaperhe. Twitteriä esim voidaan lukea monenlaisilla härveleillä ja applikaatioilla eli URL ei ole enää nykyään merkityksellinen. Ländäri = Laskeutumissivu (Landing Page) eli se sivu esim tämä sivu jonne päädyt jostain vaikkapa somen kautta, eli suosittelun kautta tai mainoksen kautta. Ländäriltä sinut sitten ohjataan ostamaan tai tekemään jotain, esim meilaamaan mulle ilkka at ilkkaolavas.com että haluat ostaa mainostilaa tai tilata kirjan tai jotain kivaa ;) (tämäkin oli piilomainos) Affiliate markkinointi = provisiopohjaista myyntiä. Some markkinointi = ihmisten suosittelua. Joko f2f, puhelimitse tai sähköisesti esim foorumeilla tai facessa, twitterissä instassa jne. Sisältömarkkinointi = Relevantteja sisältöjä lukijoille sopivan median kautta välitettynä. Kaikki uutistoimitus ja journalismi on sisältömarkkinointia. Kaupallinen sisältömarkkinointi on sellaista, josta sisältö aiheuttaa tai edesauttaa jotain välillistä tai välitöntä vaihdantaa.
Siis PR = toimittajien kirjoittamaa julkisuutta eli yrittäjän näkökulmasta "ilmaista, lähes kontrolloimatonta mainosta" Advertoriaali = Addu eli ostettu artikkelisarja, esim bloggarilta tai nettisivustolta (ainiin ja http://www.citydigital.fi myy myös näitä ;) ) Kamppis = mainoskampanja, jolla boostataan jotain tiettyä aihetta tai sisältöä. Banneri = pikseleitä ruudulla, parhaimmillaan sisältää kehoituksen toimintaan kuten printtimainoskin. Klikkaa tästä ei ole enää nykyaika. Alla oleva kuva on banneri, joka altistaa oppimiselle. Bannerissa ei välttämättä ole aktiivista linkkiä eteenpäin.
Jäikö jokin termi selittämättä? Jäi varmasti. En edes vielä uppoutunut kunnolla CPA, SOV, eCPM, ristiinlinkitys, levikkimarkkinointi yms termeihin. Ehkäpä jos jostain noista jää kysymyksiä, niin laitat kysymykset alle kommenttikenttään ja saadaan tähän keskustelua aikaan.
Muista varmistaa, että brändisi on turvallisilla sivustoilla! Menestystä bisneksiisi!
Vastailin yrittäjyyskasvatukseen liittyvään kyselyyn ja yksi kysymys oli: Tiivistä yrittäjyys kolmeen lauseeseen. Oli todella haastava nostaa nopeaan 3 lausetta. Teki mieli vastata tuhat lausetta. Yrittäjyys on tavoitteellista elämää. Menestyminen, yrittäjyys ja sisäinen yrittäjyys sisältää paljon samaa ideologiaa. Maailmalla on paljon menestyneitä ihmisiä. Olen koonnut tähän ideoita ja ajatuksia omista kirjoistani ja arvostamiltani henkilöiltä.
Menestyjän vinkit sopivat mihin tahansa tavoitteellisen elämän elämisen ajatuksiin ja sisältävät paljon oppia ja viisautta. Keräsin nyt kokoon oman top 300 listani.
1. If you can dream it, you can do it. - Walt Disney
2. Anna unelmillesi mahdollisuus toteutua. - Ilkka Lavas
3. Vapaus. Vastuu. Mahdollisuus. Olla oman elämänsä pomo. - Ilkka Lavas
4. "Entrepreneurship is living a few years of your life like most people won’t, so that you can spend the rest of your life like most people can’t." - Anonyymi (kiitos Sani Leinolle nostosta) 5. “The best way to predict the future is to create it.”
- Peter Drucker
6. “Winners never quit and quitters never win.” - Vince Lombardi
7. Example is not the main thing in influencing other people; it’s the only thing. – Abraham Lincoln
8. All of my friends were doing babysitting jobs. I wanted money without the job. – Adam Horwitz
9. The most valuable thing you can make is a mistake – you can’t learn anything from being perfect. – Adam Osborne
10. The secret of getting ahead is getting started. – Agatha Christie
11. Ole taistelija. - Ilkka O. Lavas
12. Ole utelias ja kyseenalaista - Ilkka O. Lavas
13. Uskalla unelmoida, päätä aikataulu. Menestyjät ovat unelmoijia, joilla on aikataulu. - Ilkka O. Lavas 14. Hyväksy, että sinussa(kin) on kaikki ainekset menestymiseen. Ilkka O. Lavas
15. Älä nirsoile, ole ahkera - Ilkka O. Lavas
16. Tiedä mitä haluat. - Ilkka O. Lavas
17. Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saatat saada sen. Andy McCoy
18. Nuku ja arvosta lepoa. Menestyjän elämä on tasapainoista. - Ilkka O. Lavas
19. Jos olet kusessa, kilauta kaverille. Ilkka O. Lavas
20. Try not to be a man of success, but rather try to become a man of value. – Albert Einstein
21. “I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”
- Thomas Edison
22. “Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.”
- Albert Einstein
23. “As long as you’re going to be thinking anyway, think big.”
- Donald Trump
24. “Success is walking from failure to failure with no loss of enthusiasm.”
- Winston Churchill
25. ”Genius is 1% inspiration, and 99% perspiration.”
- Thomas Edison
26. “Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”
- Mark Twain 27. “The price of success is hard work, dedication to the job at hand, and the determination that whether we win or lose, we have applied the best of ourselves to the task at hand.”
- Vince Lombardi
28. “If you cannot do great things, do small things in a great way.”
- Napoleon Hill
29. “I don’t know the key to success, but the key to failure is trying to please everybody.”
- Bill Cosby
30. “Success is not what you have, but who you are.”
- Bo Bennet
31. First of all I would make about 80% of the people law-abiding citizens again. The policy which is carried out now makes every entrepreneur and businessman a thief against his own will. – Aleksandr Lebed
32. Take your message of equality of achievement, take your message of economic dependency, take your message of enslaving the entrepreneur will and spirit of the American people, somewhere else. – Allen West
33. One doesn’t discover new lands without consenting to lose sight of the shore for a very long time. – Andre Gide
34. Make it happen now, not tomorrow. Tomorrow is a loser’s excuse. – Andrew Fashion
35. Vision without action is daydreaming and action without vision is a nightmare. – Anon
37. If you’re not living life on the edge, you’re taking up too much space. – Anonymous
38. “Entrepreneurship is living a few years of your life like most people won’t so you can spend the rest of your life like most people cant.”
- Warren G. Tracy’s student
39. “To win without risk is to triumph without glory.”
- Corneille
40. “Keep away from people who try to belittle your ambitions. Small people always do that, but the really great make you feel that you, too, can become great.”
- Mark Twain 41. After a certain point, money is meaningless. It ceases to be the goal. The game is what counts. – Aristotle
42. The road to success is always under construction. – Arnold Palmer
43. We will have bigger bureaucracies, bigger labor unions, and bigger state-run corporations. It will be harder to be an entrepreneur because of punitive taxes and regulations. The rewards of success will be expropriated for the sake of attaining greater income equality. – Arthur C. Brooks
44. Today’s developer is a poor substitute for the committed entrepreneur of the last century for whom the work of architecture represented a chance to celebrate the worth of his enterprise. – Arthur Erickson
45. Yesterday’s home runs don’t win today’s games. – Babe Ruth
46. “There is only one success- to be able to spend your life in your own way.” - Christopher Morley
47. “Whatever the mind can conceive and believe, the mind can achieve.”
- Napoleon Hill
48. “Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful.”
- Albert Schweitzer 49. “What is not started will never get finished”
- Johann Wolfgang von Goethe
50. “When you cease to dream you cease to live.”
- Malcolm Forbes
51. “Formal education will make you a living; self-education will make you a fortune.”
- Jim Rohn
52. “The most valuable thing you can make is a mistake- you can’t learn anything from being perfect.”
- Adam Osborne
53. “A leader is one who knows the way, goes the way, and shows the way.” - John C. Maxwell
54. “The function of leadership is to produce more leaders, not more followers.” - Ralph Nader
55. “Choose a job that you like, and you will never have to work a day in your life.” - Confucius
56. Yrittäjä on kuin huippu-urheilija. Ei huippu-urheilijakaan tee huippu-urheilijan töitä vaan on huippu-urheilija. Koko elämällään, joka hetki. Samalla tavalla ei yrittäjäkään tee työtä vaan hän elää yrittäjyyttä. - Ilkka O. Lavas
57. “Your most unhappy customers are your greatest source of learning.”
58. I wanted to be a 150% entrepreneur and a 150% mom, and I found that I was having a very hard time doing both. I was about 75% and 75% – still better than 100%, but not what I was accustomed to at work. – Barbara Corcoran
59. Everything started as nothing. – Ben Weissenstein
60. The secret of success in life is for a man to be ready for his opportunity when it comes. – Benjamin Disraeli
61. Without continual growth and progress, such words as improvement, achievement, and success have no meaning. – Benjamin Franklin
62. I don’t know the key to success, but the key to failure is trying to please everybody. – Bill Cosby
63. In order to succeed, your desire for success should be greater than your fear of failure. – Bill Cosby
64. Be nice to geek’s, you’ll probably end up working for one. – Bill Gates
65. Your most unhappy customers are your greatest source of learning. – Bill Gates
66. Success is not in what you have, but who you are. – Bo Bennet
67. For every good reason there is to lie, there is a better reason to tell the truth. – Bo Bennett
68. If you are going to ask yourself life-changing questions, be sure to do something with the answers. – Bo Bennett
69. Associate yourself with people of good quality, for it is better to be alone than in bad company. – Booker T. Washington
70. If what you are doing is not moving you towards your goals, then it’s moving you away from your goals. – Brian Tracy
71. Successful people are always looking for opportunities to help others. Unsuccessful people are asking, What’s in it for me? – Brian Tracy
72. The longer you’re not taking action the more money you’re losing. – Carrie Wilkerson
73. If you’re not making mistakes, then you’re not making decisions. – Catherine Cook 74. Yrittäjä joka ei tee virheitä, ei tee varmasti muutakaan. - Ilkka O. Lavas
75. I am more afraid of an army of one hundred sheep led by a lion than an army of one hundred lions led by a sheep. – Charles Maurice
76. Leaders don’t force people to follow, they invite them on a journey. – Charles S. Lauer
77. A bad workman blames his tools. – Chinese Proverb
78. A journey of a thousand miles begins with a single step. – Chinese Proverb
79. Norsun voi syödä palasina. Vuoren voi siirtää lapiollinen kerrallaan.
80. Failing to plan is planning to fail. – Chinese Proverb
81. The best time to plant a tree is twenty years ago. The second best time is now. – Chinese Proverb
82. When you go to buy, don’t show your silver. – Chinese Proverb
83. There is only one success – to be able to spend your life in your own way. – Christopher Morley
84. Gratitude is not only the greatest of virtues, but the parent of all others. – Cicero
85. If hard work is the key to success, most people would rather pick the lock. – Claude McDonald
86. The road to success and the road to failure are almost exactly the same. – Colin R. Davis
87. The superior man is modest in his speech, but exceeds in his actions. – Confucius
88. To win without risk is to triumph without glory. – Corneille
89. Act enthusiastic and you will be enthusiastic. – Dale Carnegie 90. Do things with passion, or not at all. - Anonymous
91. Success is getting what you want. Happiness is wanting what you get. – Dale Carnegie
92. Ideas are worthless. – Dane Carlson
93. Ideoilla ei ole merkitystä, vasta toteutus luo arvon.
94. The opportunity for an entrepreneur to start a company from scratch today is abysmal. – David Geffen
95. In the modern world of business, it is useless to be a creative, original thinker unless you can also sell what you create. – David Ogilvy
96. A savvy entrepreneur will not always look for investment money, first. – Daymond John
97. An entrepreneur must pitch a potential investor for what the company is worth as well as sell the dream on how much of a profit can be made. – Daymond John 98. If you think education is expensive, try ignorance. – Derek Bok
99. As long as you’re going to be thinking anyway, think big. – Donald Trump
100. I wasn’t satisfied just to earn a good living. I was looking to make a statement. – Donald Trump
101. Whatever the mind can conceive and believe, the mind can achieve. – Dr. Napoleon Hill
102. In preparing for battle I have always found that plans are useless, but planning is indispensable. – Dwight D. Eisenhower
103. Leadership is the art of getting someone else to do something you want done because he wants to do it. – Dwight D. Eisenhower
104. Our business in life is not to get ahead of others, but to get ahead of ourselves. – E. Joseph Cossman 105. The difference between a boss and a leader: a boss says, ‘Go!’ – a leader says, ‘Let’s go!’. – E. M. Kelly
106. Success is simply a matter of luck. Ask any failure. – Earl Wilson
107. Teidän juttu vai meidän yhteinen juttu? Oletko messissä? - Ilkka Lavas
108. Go Big, or Go Home. – Eliza Dushku
109. Start today, not tomorrow. If anything, you should have started yesterday. – Emil Motycka
110. The biggest failure you can have in life is not trying at all. – Emil Motycka
111. Live out of your imagination instead of out of your memory. – Fortune Cookie
112. If you live for weekends or vacations, your shit is broken. – Gary Vaynerchuk
113. Success is how high you bounce after you hit bottom. – General George Patton
114. I honestly think it is better to be a failure at something you love than to be a success at something you hate. – George Burns
115. Leadership is doing what is right when no one is watching. – George Van Valkenburg
116. He who begins many things finishes but few. – German Proverb
117. It’s easier to ask forgiveness than it is to get permission. – Grace Hopper 118. Joskus on helpompaa tai halvempaa pyytää anteeksi kuin saada lupa. - Ilkka Lavas
119. A business that makes nothing but money is a poor business. – Henry Ford
120. Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. – Henry Ford
121. I do not believe a man can ever leave his business. He ought to think of it by day and dream of it by night. – Henry Ford
122. Whether you think you can or you can’t, you’re right. – Henry Ford
123. Face reality as it is, not as it was or as you wish it to be. – Jack Welch
124. I’ve learned that mistakes can often be as good a teacher as success. – Jack Welch
125. If you don’t have a competitive advantage, don’t compete. – Jack Welch
126. As a rule, we find what we look for; we achieve what we get ready for. – James Cash Penney
127. It is always the start that requires the greatest effort. – James Cash Penney 128. Fall seven times, stand up eight. – Japanese Proverb
129. If you do build a great experience, customers tell each other about that. Word of mouth is very powerful. – Jeff Bezos
130. Failure is not about insecurity. It’s about lack of execution. – Jeffrey Gitomer
131. Better understated than overstated. Let people be surprised that it was more than you promised and easier than you said. – Jim Rohn
132. Discipline is the bridge between goals and accomplishment. – Jim Rohn
133. Don’t just read the easy stuff. You may be entertained by it, but you will never grow from it. – Jim Rohn
134. Effective communication is 20% what you know and 80% how you feel about what you know. – Jim Rohn
135. Formal education will make you a living. Self education will make you a fortune. – Jim Rohn
136. Giving is better than receiving because giving starts the receiving process. – Jim Rohn
137. Ideas can be life-changing. Sometimes all you need to open the door is just one more good idea. – Jim Rohn
138. If you are not willing to risk the unusual, you will have to settle for the ordinary. – Jim Rohn
139. The few who do are the envy of the many who only watch. – Jim Rohn
140. The greatest reward in becoming a millionaire is not the amount of money that you earn. It is the kind of person that you have to become to become a millionaire in the first place. – Jim Rohn 141. Raha ei merkitse mitään. Raha on vain tulos siitä, että olet tehnyt jotain hyvää. - Ilkka O. Lavas
142. You must either modify your dreams or magnify your skills. – Jim Rohn
143. Every single person I know who is successful at what they do is successful because they love doing it. – Joe Penna
144. If you think that you are going to love something, give it a try. You’re going to kick yourself in the butt for the rest of your life if you don’t. – Joe Penna
145. In the realm of ideas everything depends on enthusiasm. In the real world all rests on perseverance. – Johann Wolfgang von Goethe 146. What is not started will never get finished. – Johann Wolfgang von Goethe
147. There is a lot of interest in the arts, music, theatre, filmmaking, engineering, architecture and software design. I think we have now transitioned the modern-day version of the entrepreneur into the creative economy. – John Baldacci
148. If you start with nothing and end up with nothing, there’s nothing lost. – Michael Dunlop
149. You’ve got to stop doing all the things that people have tried, tested, and found out don’t work. – Michael Dunlop
150. The entrepreneur builds an enterprise; the technician builds a job. – Michael Gerber
151. I can accept failure, everyone fails at something. But I can’t accept not trying. – Michael Jordan
152. One day your life will flash before your eyes. Make sure it is worth watching. – Mooie 153. A goal is a dream with a deadline. – Napoleon Hill
154. All achievements, all earned riches, have their beginning in an idea. – Napoleon Hill
155. Anything the mind can conceive and believe, it can achieve. – Napoleon Hill
156. A leader is one who knows the way, goes the way, and shows the way. – John C. Maxwell
157. A man must be big enough to admit his mistakes, smart enough to profit from them, and strong enough to correct them. – John C. Maxwell
158. Once you say you’re going to settle for second, that’s what happens to you in life. – John F. Kennedy 159. You won’t get anything unless you have the vision to imagine it. – John Lennon
160. Entrepreneurial profit is the expression of the value of what the entrepreneur contributes to production. – Joseph A. Schumpeter
161 Nothing turns off an investor more than when an entrepreneur comes in with a ridiculous valuation. – Kevin Harrington
162. You take on the responsibility for making your dream a reality. – Les Brown
163. When you cease to dream you cease to live. – Malcolm Forbes
164. I’ve been an entrepreneur three times. I started three companies. – Marc Andreessen
165. A man’s worth is no greater than the worth of his ambitions. – Marcus Aurelius Antoninus
166. If everything seems under control, you’re just not going fast enough. – Mario Andretti
167. Mother love is the fuel that enables a normal human being to do the impossible. – Marion C. Garretty
168. Make your product easier to buy than your competition, or you will find your customers buying from them, not you. – Mark Cuban
169. Action speaks louder than words but not nearly as often. – Mark Twain
170. Keep away from people who try to belittle your ambitions. Small people always do that, but the really great make you feel that you, too, can become great. – Mark Twain
171. When I finished school, I took my entire life savings – $5,000 – and invested it in a business. I was young. I was inexperienced. But I was an entrepreneur, and I was proud. And in six weeks, I was broke. – Mark Warner 172. Success is liking yourself, liking what you do, and liking how you do it. – Maya Angelou
173. I treat business a bit like a computer game. I count money as points. I’m doing really well: making lots of money and lots of points. – Michael Dunlop
174. Big pay and little responsibility are circumstances seldom found together. – Napoleon Hill
175. Effort only fully releases its reward after a person refuses to quit. – Napoleon Hill
176. Great achievement is usually born of great sacrifice, and is never the result of selfishness. – Napoleon Hill
177. If you cannot do great things, do small things in a great way. – Napoleon Hill
178. If you’re not learning while you’re earning, you’re cheating yourself out of the better portion of your compensation. – Napoleon Hill
179. Most great people have attained their greatest success just one step beyond their greatest failure. – Napoleon Hill
180. Tell the world what you intend to do, but first show it. – Napoleon Hill
181. Entrepreneurship is the last refuge of the trouble making individual. – Natalie Clifford Barney 182. The true entrepreneur is a doer, not a dreamer. – Nolan Bushnell 183. Entrepreneurship is neither a science nor an art. It is a practice. – Peter Drucker
184. The best way to predict the future is to create it. – Peter Drucker
185. The entrepreneur always searches for change, responds to it, and exploits it as an opportunity. – Peter Drucker
186. The most important thing in communication is to hear what isn’t being said. – Peter F. Drucker 187. Hire character. Train skill. – Peter Schultz
188. The function of leadership is to produce more leaders, not more followers. – Ralph Nader
189. An ounce of action is worth a ton of theory. – Ralph Waldo Emerson
190. I consider myself an inventor, entrepreneur, and author. – Ray Kurzweil
191 But as an entrepreneur you have to feel like you can jump out of an aeroplane because you’re confident that you’ll catch a bird flying by. It’s an act of stupidity, and most entrepreneurs go splat because the bird doesn’t come by, but a few times it does. – Reed Hastings
192. Business opportunities are like buses, there’s always another one coming. – Richard Branson
193. I wanted to be an editor or a journalist, I wasn’t really interested in being an entrepreneur, but I soon found I had to become an entrepreneur in order to keep my magazine going. – Richard Branson
194. I don’t pay good wages because I have a lot of money; I have a lot of money because I pay good wages. – Robert Bosch
195. You can do anything you wish to do, have anything you wish to have, be anything you wish to be. – Robert Collier
196. Every day I get up and look through the Forbes list of the richest people in America. If I’m not there, I go to work. – Robert Orben
197. Failure defeats losers, failure inspires winners. – Robert T. Kiyosaki
198. There are two rules for success. 1) Never tell everything you know. – Roger H. Lincoln
199. An entrepreneur tends to bite off a little more than he can chew hoping he’ll quickly learn how to chew it. – Roy Ash 200. Start with the end in your mind. Stephen R. Covey
201. Have the end in mind and every day make sure your working towards it. – Ryan Allis
202. Not a single person whose name is worth remembering lived a life of ease. – Ryan P. Allis
203. The link between my experience as an entrepreneur and that of a politician is all in one word: freedom. – Silvio Berlusconi
204. You can’t ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new. – Steve Jobs 205. You should always stay hungry. Stay hungry, so you can eat. – Syed Balkhi
206. A friend of mine, a Hispanic entrepreneur asked me a question sometime ago, he said, ‘When is the last time you saw a Hispanic panhandler?’ I think it’s a great question. I’ll tell you, in my life I’ve never once have seen a Hispanic panhandler, because in our community, it would be viewed as shameful to be out on the street begging. – Ted Cruz
207. Lend your friend $20. If he doesn’t pay you back then he’s not your friend. Money well spent. – Ted Nicolas
208. My son is now an ‘entrepreneur.’ That’s what you’re called when you don’t have a job. – Ted Turner
209. I’ve always been an entrepreneur, but it’s never been about the money. I like a challenge, the harder the better. – Terry McAuliffe
210. Whenever you are asked if you can do a job, tell ‘em, ‘Certainly, I can!’ Then get busy and find out how to do it. – Theodore Roosevelt
211. Doubt, of whatever kind, can be ended by action alone. – Thomas Carlyle 212. I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work. – Thomas Edison
213. I never perfected an invention that I did not think about in terms of the service it might give others… I find out what the world needs, then I proceed to invent. – Thomas Edison
214. Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work. – Thomas Edison
215. Don’t make friends who are comfortable to be with. Make friends who will force you to lever yourself up. – Thomas J. Watson
216. To be successful, you have to have your heart in your business, and your business in your heart. – Thomas J. Watson
217. Whenever an individual or a business decides that success has been attained, progress stops. – Thomas J. Watson
218. Many great ideas go unexecuted, and many great executioners are without ideas. One without the other is worthless. – Tim Blixseth
219. The thing that fascinates me is that the way I came to film and television is extinct. Then there were gatekeepers, it was prohibitively expensive to make a film, to be a director you had to be an entrepreneur to raise money. – Tom Hooper
220. I think when I was on the corporate ladder, it was very difficult to maintain the hours. It’s a little easier when you have you’re an entrepreneur. – Tory Burch
221. If you ain’t making waves, you ain’t kickin’ hard enough. – Unknown
222. Its better to own the racecourse then the race horse. – Unknown 223. You don’t buy a nice car and get rich you get rich and buy a nice car. – Unknown
224. An entrepreneur assumes the risk and is dedicated and committed to the success of whatever he or she undertakes. – Victor Kiam
225 The only place where success comes before work is in the dictionary. – Vidal Sassoon
226. If you are really thankful, what do you do? You share. – W. Clement Stone
227. Regardless of who you are or what you have been, you can be what you want to be. – W. Clement Stone 228. Tell everyone what you want to do and someone will want to help you do it. – W. Clement Stone
229. Try, try, try, and keep on trying is the rule that must be followed to become an expert in anything. – W. Clement Stone
230. Do or do not, there is no try. - Yoda, jedimestari
Do. Or do not. There is no try. - Yoda
231. I’d say it’s been my biggest problem all my life.. it’s money. It takes a lot of money to make these dreams come true. – Walt Disney
232. The way to get started is to quit talking and begin doing. – Walt Disney
233. I’ve been acting since I was 10. My dad was an entrepreneur, so I guess something along those lines. I wouldn’t want a 9-5 job. – Will Estes
234. That’s a tough question; I’ve been acting since I was 10. My dad was an entrepreneur, so I guess something along those lines. I wouldn’t want a 9-5 job. – Will Estes
235. Being realistic is the most commonly traveled road to mediocrity. – Will Smith 236. Money and success don’t change people; they merely amplify what is already there. – Will Smith
237. Do not wait to strike until the iron is hot; but make it hot by striking. – William B. Sprague
238. The best use of life is to spend it for something that outlasts it. – William James
239. Success is walking from failure to failure with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill
240. Every choice you make has an end result. – Zig Ziglar
241. If you want to reach a goal, you must ‘see the reaching’ in your own mind before you actually arrive at your goal. – Zig Ziglar
242. Money won’t make you happy… but everybody wants to find out for themselves. – Zig Ziglar
243. One can get anything if he is willing to help enough others get what they want. – Zig Ziglar
244. Positive thinking will let you do everything better than negative thinking will. – Zig Ziglar 245. Success is the maximum utilization of the ability that you have – Zig Ziglar
246. You were born to win, but to be a winner, you must plan to win, prepare to win, and expect to win. – Zig Ziglar 247. Paranna jatkuvasti. Paranna 12 kertaa vuodessa - Ilkka O. Lavas
248. Menestyjällä on ripaus uhkarohkeutta, muttei yhtään liikaa. - Ilkka O. Lavas
249. Menestyvä yrittäjä luo ympärilleen verkoston. Ilkka Lavas
250. Menestyjä uskaltaa päättää, mikä hänestä tulee isona. Ilkka O. Lavas
251. I’ve always worked very, very hard, and the harder I worked, the luckier I got. – Alan Bond 252. “Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life. Don’t be trapped by dogma – which is living with the results of other people’s thinking. Don’t let the noise of other’s opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”
- Steve Jobs
253. “My biggest motivation? Just to keep challenging myself. I see life almost like one long University education that I never had — everyday I’m learning something new.”
- Richard Branson
254. “Every time you state what you want or believe, you’re the first to hear it. It’s a message to both you and others about what you think is possible. Don’t put a ceiling on yourself.”
- Oprah Winfrey 255. “It’s fine to celebrate success but it is more important to heed the lessons of failure.”
- Bill Gates
256. “It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it. If you think about that, you’ll do things differently.”
- Warren Buffett
257. “One of the huge mistakes people make is that they try to force an interest on themselves. You don’t choose your passions; your passions choose you.”
- Jeff Bezos
258. If you always do what you’ve always done, you’ll always get what you’ve always got! – Alan Scott
259. Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. – Albert Einstein 260. Älä jumiudu yhteen juttuun. Ilkka O. Lavas 261. Pidä huolta osaamisestasi. - Ilkka O. Lavas
262. Osta enemmän arpoja
Pysäyttämätön ostaa enemmän arpoja, sillä onnistumisen todennäköisyys lisääntyy, kun lisää mahdollisuuksia onnistua. - Ilkka O. Lavas
263. Asiakkaan menestyminen ykkösajatuksena - Eero Lehti 264. Toimi kun on aika toimia. Ilkka O. Lavas
265. Elämä on lupauksia, pidä niistä kiinni. Ilkka O. Lavas
266. Palkkaa parhaita - Ilkka O. Lavas
267. Kerää ympärillesi kasvua haluavia osaajia. Ilkka O. Lavas
268. Benchmarkkaa ja vertaa yli totuttujen rajojen. Ilkka O. Lavas
269. Myy kun on aika myydä. Ilkka O. Lavas
270. Katso eri näkökulmista. Kun jokin asia tuntuu liian suurelta, voin siirtyä katsomaan sitä pilvenpiirtäjäperspektiivistä. Voin siirtää itseni mielikuvituksen avulla lentokoneeseen tai vaikka asiakkaani asemaan. - Ilkka O. Lavas 271. Uskalla priorisoida ja tunnista se, mikä on tärkeintä - Ilkka O. Lavas
272. Kehitä osaamista. Ilkka O. Lavas
273. Tarkkaile kehitystä ja muita, jotta pysyisit nopeana. Ilkka O. Lavas
274. Luo menestyvä ekosysteemi. Ole epäitsekäs ja epämustasukkainen. Ilkka O. Lavas
275. Treenaa fyysistä kuntoasi. Terve sielu terveessä ruumiissa performoi parhaiten. - Ilkka O. Lavas 276. Elä hetkessä, mutta pidä katse tulevaisuudessa - Ilkka O. Lavas
277. Elämä on peli, pelaa se. - Ilkka O. Lavas
278. Aseta mitattavia tavoitteita. Ilkka O. Lavas
279. Ilmaise omistajatavoitteesi - Ilkka O. Lavas
280. Raha on väline, ei palkinto - Ilkka O. Lavas
281. Elä tässä hetkessä. Ilkka O. Lavas 283. Luontainen yrittäjä on onnellinen, sillä hän uskoo unelmiensa kauneuteen. - Ilkka O. Lavas
284. Luontainen yrittäjä on se, joka näkee mahdollisuudet, ennenkuin niistä tulee ilmeisiä. - Ilkka O. Lavas
285. Luontaista yrittäjää ei kunnioiteta siitä, mitä hän sai. Häntä kunnioitetaan siitä mitä hän antoi. Ilkka O. Lavas
286. Luontainen yrittäjä on töissä 24 tuntia, eikä se edes tunnu työltä. Ilkka O. Lavas
287. Luontainen yrittäjä ei tee työtä, hän elää. Ilkka O. Lavas
288. Pitkän tähtäimen tulos mitataan merkityksen synnyttämisellä. Ilkka O. Lavas 289. Jokainen on innostunut välillä. Yksi on 30 minuuttia, toinen 30 päivää, mutta hän joka on innostunut 30 vuotta, menestyy elämässään. - Ilkka O. Lavas
290. Yksikään yrittäjä ei ole menestynyt ilman innostusta. Ilkka O. Lavas
291. Tappio ei ole virheistä pahin. Olla yrittämättä on pahin. Ilkka O. Lavas
292. Arvokkainta maan päällä ei ole raha. Ilkka O. Lavas
293. Yrittäjä hyödyntää mitättömiltä tuntuvat asiat, saadakseen aikaan mahdottomia. Ilkka O. Lavas 294. Perinnön jättäminen maailmalle on yrittäjän palkinnoista suurin. Ilkka O. Lavas
295. Muutos on pelottavin, ja silti todennäköisin asia ihmisen elämässä. Ilkka O. Lavas
296. Moni yrittäjä saa neuvoja. Vain viisas hyödyntää niitä. Ilkka O. Lavas
297. Tyhmä yrittäjä kadehtii kilpailijansa onnea. Viisas rakentaa omaa onneansa. Ilkka O. Lavas 298. Opi kokemuksista. Myös muiden. Ilkka O. Lavas
299. Yrittäjä, oletko korvaamaton? Tökkää sormesi veteen ja katso jääkö veteen reikä kun vedät sormesi pois. Ilkka O. Lavas 300. You must unlearn what you have learned. Yoda
Kirsti Lonka todisti jo 2000 -luvun alkupuolella eräässä Nuorkauppakamarin seminaarissa meidän kaikkien olevan kyborgeja. Olen miettinyt asiaa monesti. Mikä kyborgi on? Miten meidän kybernetiikka on kehittynyt 2000-luvulla?
Kyborgi (engl. cyborg) tarkoittaa biologista organismia, johon on yhdistetty jotain, ihan mitä tahansa ihmisen valmistamaa tekniikkaa.
1) Sinulla on lisämuisti
Nykyaikainen kyborgi käyttää muistinlaajennosta. Nykyaikaiset ihmiseen liitettävät lisämuistit osaavat muistaa syntymäpäiviä, puhelinnumeroita ja kommunikoida telepaattisesti toisten kyberneettisten organismien kanssa.
Kirsti Lonka esitti havainnont, että yksi tyypillisimmistä lisämuisteista on kännykän puhelinmuistio. Emme enää muista ihmisten puhelinnumeroita, vaan olemme ulkoistaneet teknologiselle vempaimelle osan muististamme. Älypuhelin on nykyaikaisen kyborgin vakiovaruste.
2) Hyödynnät alkeellista telepatiateknologiaa
"Telepatia eli ajatuksensiirto on parapsykologinen ilmiö, jolla tarkoitetaan kykyä kommunikoida toisten kanssa ajatuksen välityksellä." - Wikipedia
Moni meistä nykyään saa telepaattisia viestejä taskuunsa. Värinä taskussa signaloi keskushermostoamme siirtämään näköaistin kautta viestin facebook kaverimme kommentista aivoihimme. Sanattomasti viestimme toisillemme. Hyödyllistä ja nykyaikaista. Värinähälytyksen kautta herättävä mobiiliviestintä on yksi nykyaikaisimmista telepatian muodoista. Olemassa on jo vielä modernimpaa silmälaseihin integroitua teknologiaa, joka herättää meidän telepatiavastaanottimemme ilman käsien heiluttelua tai taskuvärinöitä.
Aivo-ohjattu teknologia on jo niin pitkällä, ettei mene montaa vuotta kun instaus, facebookkaus ja tweettailu sujuu suoraan ajatuksen voimalla.
3) Ohjelmoit itseäsi joka viikko
Jokaisella ihmisellä on päässään tietokone, joka on ohjlemoitu sekä tahdonalaisten että tahdosta riippumattomien toimintojen aikaansaamiseen. Tyypillisimpiä toimintaketjuja aivoissamme on Tunne-Ajatus-Toiminta -ketju.
Tyypillisimpiä ihmisen rutiineista on nälän tunteeseen reagointi. Kun nälän tunne syntyy, se on oikeastaan tarve. Se vie ajatukset pois työstä. Viimein syömisen tarve tulee niin voimakkaaksi, että työ keskeytyy ja ihminen menee syömään. Mikäli hän ei tyydytä syömisen tarvettaan, hänestä tulee ärtynyt, kiukkuinen ja levoton. Kun tarve on vihdoin tyydytetty, hän voi palata rauhassa töihin.
Ohjelmoimme itsellemme rutiineja. Tyypillinen on herääminen. Opetamme itsemme, että kännykän herätyskellon ääni on signaali sille, että on aika herättää tarve heräämisestä. Tarve on tunne jota vastaan voi kamppailla. Motivaatiosta riippuen joko pakotamme tai innostamme itsemme heräämään. Kivana päivänä herääminen merkitsee iloista tunnetta, tylsänä päivänä mälsää tunnetta. Molemmissa ohjelmallisesti aiheutamme meille tunteen syntymisen, joka sitten aiheuttaa jälleen toimintaketjun Tunne-Ajatus-Toiminta.
Kybernetiikalla lisää tehokkuutta
Voimme hyödyntää kyberneettisiä ominaisuuksiamme myös toimintamme tehostamiseen. Olen aikaisemmin kirjoittanut aiheesta pari vinkkiä miten itse hyödynnän kybernetiikkaa ja itseohjelmoitavuutta.
Suomalaiset fanittavat Aku Ankkaa. Melkein kaikissa muissa maailmassa suosikkihahmo on Mikki Hiiri. Oma suosikkihahmoni lapsena oli Roope Setä. Nykyään olen enemmän perhekeskeinen. Kertooko suosikkihahmosi jotain asenteistasi?
Onko niin, että Aku Ankkaa fanittavat kadehtivat, jos Stephen Elop onnistuessaan kriittisessä työtehtävässään saa 19 milliä.
Kadehtivat, kun joku on koko ajan lehtien palstoilla. Eräs tuttavani sanoi minulle kerran, että on tosi ärsyttävää kun olet kokoajan lehdessä. Kysyin pitäiskö mun sitten tehdä vähemmän töitä?
Tänään olimme uudenmaan yrittäjien kanssa saunomassa ja yrittäjäkollegani totesi minulle tämän vanhan lauseen josta luulin jo päässeeni eroon:
"Suomalaiset ovat allergisia sille, että joku koko ajan menestyy ja pärjää ja kertoo hyviä uutisia."
Veikkaan että hän lukee Aku Ankkaa, koska muutkin lukevat. Meidän suomalaisten lempisuosikkihahmo Ankkalinnassa on Aku Ankka. Kerroin, ettei meikäläiselläkään aina mee hyvin. Välillä on vaikeita jaksoja. Sanoin, että mua pitää hengissä positiivisuus ja hyvät uutiset. Haluan tuoda ihmisille esimerkin, että onnistumisesta ja menestymisestä voi olla myös onnellinen. Ehkä pitää hehkuttaa myös vaikeita hetkiä ja kriisejä välillä, jottei tule liian siloteltua julkisuuskuvaa.
Mitä jos fanittaisimme enemmän Mikki Hiirtä?
Melkein kaikissa muissa maailman maissa suosikki on Mikki Hiiri.
Mikki Hiiri on energinen ja ihastuttava. Hän saa perheet olemaan yhdessä.
Oma suosikkini lapsena oli tietenkin Roope Setä. Nykyään fanittaisin, jos Roope Sedällä ois myös perhettä. Mikki Hiiri on myös ihanan romanttinen Minnin kanssa.
Arvosta menestyjiä ja fanita Suomalaisia Mikki Hiiriä.
Olen sitä mieltä, että Suomalaisten tulee saada onnistua
Meidän tulee nostaa menestyjät yhä ylemmäs. Menestymisen pitää olla Suomalaisessa yhteiskunnassa sallittua.
Menestymisen pitää olla Suomalaisessa yhteiskunnassa sallittua.
Virheiden tekemisen tulee olla sallittua.
Meidän pitää kannustaa onnistujia onnistumaan vielä isommin. Tekemään Angry Birdsit tai Clash of Clansit.
Meidän pitää luoda sukupolvi, joka unelmoi 100M omaisuudesta ja jotka ovat iloissaan siitä, että Stephen Elop tienaa onnistuessaan 19 milliä. Elop maksaa siitä kuitenkin 6,65 M€ tuloveroja. Oleellista on, että Stephen onnistuu. Jos Stephen epäonnistuisi, se tulisi maksamaan vielä enemmän.
Entä jos Aku Ankan fanituksen sijaan fanittaisimme enemmän Mikki Hiirimäistä perhe-elämää ja etsisimme hyviä puolia myös ura-keskeisistä Roope Sedistä. Roope Sedällä on toki huonojakin puolia, mutta täytyy myöntää, että on hän parempi roolimalli kuin Kulta-Into Pii.
Entä jos Roope Setä ei olisi sinkku. Entä jos Roopella olisi lapsia? Olisiko lapsiperheen isänä Roope sitten kelvollinen suosikiksemme?
Menestyjät kuten Mikki Hiiri, Cheek ja Roope setäkin ovat joskus vaikeuksissa.
Vaikka joku paistattelisi lehtien palstoilla ja olisi televisiossa, ei se tarkoita että hän on aina onnellinen ja energinen. Cheek vetäytyy pois julkisuudesta. Ei kukaan voi jaksaa tehdä töitä koko ajan. Pitää joskus myös huilata. Pitää joskus chillata ja ottaa omaa aikaa.
Raha ei merkitse mitään. Tärkeintä on se mitä saa aikaan. Tärkeintä on olla itse onnellinen. Tärkeintä on, että läheiset voivat hyvin. Tärkeintä on tehdä asiat oikein ja toteuttaa omia unelmiaan.
Ei mullakaan mene aina hyvin. Vaikka tukka on aina pystyssä, niin on välillä huonojakin päiviä. 2001 vuonna jouduin saneeraamaan yhden firman. Ihmisten irtisanominen ei ole hauskaa hommaa, mutta se on joskus tehtävä, että saa pelastettua muitten työpaikkoja. Olen itse ollut monta kuukautta ilman palkkaa. Yrittäjänä kun ei pääse edes kortistoon. Moni yrittäjä nipistää jopa omasta vapaa-ajastaan tuuratakseen sairasta työntekijää.
Vähemmän Aku Ankan epäonnen ihannointia, arvostetaan Mikki Hiiren elämää. Arvostetaan jos joku onnistuu. Kannustetaan menestyjiä menestymään.
Menestystä elämääsi! Muista ystävät. Arvosta onnistujia. Kannusta ja auta heitä jotka kompuroivat. Anna menestymiselle mahdollisuus tapahtua.
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
(lisäys 20.9.2023 klo 23.12):
ps. Aku Ankan alter Ego Taikaviitta on ihan mahtava hahmo. Taikaviittana Aku onnistuu. Aku auttaa ja menestyy tehtävässään. Silti Taikaviitta on nöyrä kuin Aku Ankka. Nöyrä ja palveleva. Aku Ankassa on hyvää nöyryys ja se, että Aku nousee aina vastoinkäymisten jälkeen ylös ja yrittää uudelleen. Taikaviittana Aku on loistava. Taikaviitta on rohkea nöyrä onnistuja.
Mikä hahmo olisit ja miksi? Olisitko kuin "Hessu Hopo, superpähkinöillä varustettuna?" Mitä meidän suomalaisten tulisi ihannoida? Ketä pitäisi kannustaa?
Kiitos Tomi Berg, että muistutit Taikaviitasta. Taikaviitta on mahtava hahmo.
Etätyöpäivänä voi olla missä vaan. Mielikuva etätyöstä on, että sitä voi tehdä missä vaan. Laiturin nokka on mielestäni huonoin paikka tehdä etätyötä. Teen itse etätyötä oikeastaan joka päivä. Teen etätyötä ihan missä vaan. Useimmiten asiakkaalla tai jollain toimistoistamme. Alla kalenterini.
Ylhäällä kalenterini. Suhaan asiakkailla, tapaan ihmisiä, käyn puhumassa ja sparraamassa. Joissain asioissa on parempi olla f2f. Toisiin sopii etätyö. Etätyötä olen tehnyt nyt 17 vuotta melkein päivittäin jotain etänä. Pari oleellista muutosta olen tehnyt tänä vuonna:
1) Läppäri aina mukana. Joka hetki.
riittävän hyvä läppäri, jota on hyvä raahata mukana aina jokapaikassa. Kannan läppärin himaan, toimistolle, toiselle toimistolle, asiakkaalle. Jokapaikkaan. Näin voin tehdä töitä aina kun mulla on vaikka vain 15 minuuttia ylimääräistä aikaa ennen palaverin alkua.
2) Ota käyttöön Dropbox
Tallenna kaikki tiedostosi Dropboxiin. Asenna myös Dropbox softa kaikille koneillesi.
Myös muita tällaisia systeemeitä on myös esim Box, SkyDrive, SpiderOak, mutta mielestäni Dropbox on paras koska se toimii sujuvasti kännykällä, Applella ja PC:llä.
3) Siirrä meilisi pilveen
Lopetin Outlookin työasemaversion käyttämisen 3 vuotta sitten. Sen jälkeen olen käyttänyt 100% Google Appsin maksullista Gmailia. Toimii todella hyvin ja on aina mukana.
4) Opettele käyttämään videoneuvottelua
Videoneuvottelua voi käyttää todella monessa kohtaa. Isoin kynnys on siinä, että meillä ei ole videoneuvottelun käyttöön vielä tottumusta. Käytämme esim W3:lla Google Hangoutsia Kerava-Vallila-Pori-Tampere välisissä yhteydenpidoissa sekä asiakkaiden kanssa. Google Hangoutsin lisäksi on myös esim Lync ja Skype ja Videovisit.
5) Opettele käyttämään kännykkäsi puhelinkonferenssitoimintoa
Usein kuulen sanottavan: "Okei mä puhun sen ja sen kanssa sitten kun näen hänet.". Tuollaisen lauseen kuullessani olen usein ehdottanut, että hei kokeillaanko heti saadaanko hänet tähän linjoille. "Turhilta" palavereilta voidaan välttyä jos homma hoidetaan heti pois alta.
Ota puhelun aikana kännykästäsi "Lisää puhelu" -> nykyinen puhelu jää taustalle pyörimään. -> Kun toinen vastaa, valitse "Liitä puhelut yhteen". Näin yksinkertaisesti saat tehtyä puhelinkonferenssin ilman mitään erillisiä järjestelmiä. Ja joo kyllä, myös sinun kännykästäsi löytyy tämä oli se sitten Apple tai Microsoft tai Nokia.
Tehokasta työpäivää, jokainen päivä voi sisältää etätyötä, tämä blogi on etävalmennusta.
Tämä ei ole vitsi. Tämä on täydellinen opas mitä firman perustamisessa pitää ottaa huomioon. Jos olet lakimies tai konsultti ja oot mun kanssa eri mieltä, niin voit olla eri mieltä ja laskuttaa asiakastasi näistä samoista vinkeistä jättisummia.
Jos sulla on näihin jotain lisättävää, niin alhaalla on kommentointimahdollisuus. Jos haluat eri mieltä kanssani, niin siitä vaan. Voin oppia myös sun ajatuksista ja näkemyksistä. Mulla on varaa olla väärässä myös missä tahansa allaolevista.
Firmoja ja bisneksiä on erilaisia. Riippuen sun bisneksestä, jotkut näistä vinkeistä eivät toimi ollenkaan. Jotkut toimivat täydellisesti. Nämä kysymykset vastaukset ovat asioita, joita multa on kysytty. Kysymyspatteriston pöllin James Altucherilta. Älä syytä mua tai Jamesia jos bisneksesi menee pieleen vinkkieni takia, teet itse päätöksesi elämässäsi.
Säännöt: En selittele yhtään vastauksiani. Kuuntele.
1) Osakeyhtiö vai kommandiittiyhtiö vai avoin yhtiö vai toiminimi? Osakeyhtiö jos iso. Toiminimi jos pieni. Ei missään nimessä avoin yhtiö. Ennen firman perustamista voit ihan hyvin laskuttaa ilman firmaa vaikka Ukko.fi laskutuspalvelun kautta. Kommandiittiyhtiötä en oo selvittäny joten jos siihen päädyt, ni selvitä ite.
2) Minne kaupunkiin mun pitäis perustaa firma?
Saloon tai johonkin vastaavaan kriisikuntaan tällä hetkellä. Siellä voi saada rakennemuutostukia. Muuten ihan sama minne, koska firmat on liikkuvia.
3) Pitäisikö firman perustajilla olla enemmistö yhtiöstä.
Kasvuyhtiöissä ja startupeissa kyllä pitäisi. Itseasiassa joissain firmoissa jopa niin että yhdellä henkilöllä tai ydinporukalla pitäisi olla määräysvalta yhtiöstä. Kokemukseni mukaan sellaiset yhtiöt menestyvät parhaiten, missä on yksi visionääri pääomistaja ja jolla on paljon kiinni yhtiössä. Vakiintuneet firmat ovat sitten asia erikseen.
4) Pitäiskö hankkia VC rahoitusta sijoittajilta?
Tee ensin nopeasti myytävissä oleva tuote, sitten hanki eka asiakas. Tämän jälkeen rahoitusta ystäviltä ja tuttavilta ja sukulaisilta. Rahaa tietenkin myös maksavilta asiakkailta. Vasta viimeisenä enkelisijoittajilta ja ammattimaisilta Venture Capital sijoittajilta.
5) Pitäiskö mun patentoida mun idea?
Ei, hanki ensin asiakkaita. Patentoi myöhemmin. Älä missään nimessä kysy tätä kysymystä lakimieheltäsi. Älä patentoi ollenkaan tai patentoi mahdollisimman myöhään.
6) Pitäiskö jokaiselta sijoittajalta pyytää salassapitosopimus eli NDA?
Ei. Kukaan ei oikeasti varasta ideaasi. Ideasi on varmaan jo jossain päin maailmaa keksitty. Kysymys on vain siitä kuka markkinoi idean parhaiten, nopeiten ja tekee siitä parasta bisnestä.
7) Paljonko osakkuuksia pitäisi jakaa yhtiökumppaneille?
Jaa osakkeet seuraaviin kategorioihin: Firman johto, sijoittajasuhteet, idean isä/äiti, tuo fyrkkaa taloon (eli myyjä tms), kehittää tuotteen (tai tuottaa palvelut). Jaa osakkeet tasaisesti.
8) Pitäiskö mulla olla teknistä osaamista osaava yhtiökumppani jos en ole tekninen?
Ei, jos sinulla ei vielä ole teknistä osaamista osakkaiden parista niin aina voit ulkoistaa teknologian kehityksen.
9) Pitäisikö ottaa vaihtokauppana palveluita osakkeita vastaan?
Ei, sun pitäis aina maksaa kaikista palveluista. Saat vain sitä mistä maksat.
10) Miten mun pitäisi markkinoida mun tuotetta?
Ystävien ja yrittäjätuttujen kautta, sekä käyttäjien hyvien kokemusten kautta. Hyvä kello kauas kantaa.
11) Pitäiskö mun kehittää tuotetta?
Ehkä mutta ensin sun pitää prototyypata se ja testata toimiiko idea ja vasta sitten koittaa rakentaa siitä monistettavaa tuotetta. Ota eniten käytetyt palvelut tai osiot ja tuotteista se. Liian moni tekee jättiprojektin ja ihmettelee miksei kukaan osta miljoonan ominaisuuden tuotetta joka ratkaisee kaikki maailman ongelmat.
12) Kuinka paljon osakkeita voi dilutoida uusannissa?
Jos joku sijoittaja haluaa antaa firmalle rahaa, ota se. Vanha sanonsa sanoo, että 1% jostain on parempi kuin 100% tyhjästä.
13) Pitäisikö sijoittajaa kuunnella?
Kyllä tottakai! He ovat antaneet sinulle rahaa mutta älä silti tee mitään mitä he pyytävät sinun tekevän.
14) Mitä jos kukaan ei osta tuotetta?
Ala äkkiä tuottamaan palveluita ja tee mitä tahansa mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan.
15) Mitä jos asiakas haluaa sinun palkkaavan jonkun tietyn kaverin tai muuten et saa asiakkuutta teille? Mitä pitäisi tehdä?
Tee aina eettinen valinta: palkkaa se tyyppi ja ota asiakkuus.
16) Mitä pitäis tehdä jos asiakas ei ostakaan?
Pysy hyvissä väleissä. Pidä yhteyttä kerran kuukaudessa silti. Älä polta siltoja äläkä suutu.
17) Mitä teen jos olen kuluttajabisneksessä?
Kehitä toimintaa joka viikko ja muista kertoa niistä.
18) Mistä saisin uusia asiakkaita?
Paras keino saada uusia asiakkaita on vanhojen asiakkaiden suosittelujen kautta. Tarjoa uusia palveluita.
19) Miten uuden asiakkaan kanssa kannattaa toimia?
Ylitä asiakkaan odotukset ja ylitoimita ekat 100 päivää. Sen jälkeen et ikinä menetä asiakasta.
20) Mitä jos asiakas haluaa tilata jotain mitä ei ole mun bisnesplänissä?
Tee mitä asiakas tilaa jos asiakas on valmis maksamaan. Jos et osaa tai voi tehdä itse, niin etsi joku joka voi tehdä sen.
21) Pitäisikö mun tilata hakukoneoptimointia?
Ei. Tee sisältömarkkinointia.
22) Pitäisikö mun tilata konsulttifirmalta facebook markkinointia?
Ei. Tee itse. Opit samalla älyttömän paljon asiakkaistasi ja siitä mikä toimii.
23) Kannattaako mun puhua pahaa yhtiökumppanista tai työntekijästä jos he on olleet tosi ilkeitä tai kauheita?
Älä juoruile. Ole rehellinen ja avoin. Suomi on pieni maa, koita pysyä väleissä ihmisten kanssa.
24) Mulla on monta tosi hyvää ideaa. Miten valitsen sen oikean? Toteuta niin monta ideaa kuin mahdollista. Oikea idea valitsee sitten sut.
25) Mistä tunnistaa amatöörin?
Mistä tahansa näistä:
Pyytää kirjoittamaan salassapitosopimuksen, eli NDA:n (koska yritysneuvoja on niin sanonut)
yrittää hakea rahoitusta pelkällä idealla, koska idea on niin hyvä, siis ennen kuin on asiakkaita tai edes tuotetta
taistelee yhtiökumppanien kanssa ekana vuotena. Anna niille potkut tai splittaa firma jos et tuu toimeen.
on huolissaan osuuksien pienenemistä rahoituksen myötä
yrittää pyytää viittä minuuttia aikaa. Ei sitä ikinä ehdi viidessä minuutissa käydä läpi, jolloin on jo lähtökohtaisesti valehtelija.
pitchaa powerpointilla, jossa ei ole talouslaskelmia. Mun täytyy tietää miten sijoitus poikii itsensä moninkertaisena takaisin.
kieltäytyy rahoituksesta vaikka ei ole juuri yhtään liikevaihtoa
26) Mistä tuntee ammattilaisen?
No siitä ettei ole amatööri, eli näistäpä tietenkin:
etenee selkeästi tuotteistuksessa palveluista monistettavaan tuoteportfolioon
karsii kuluja joka päivä
myy joka päivä, joka minuutti, joka hetki
vaikka ois miljoonan euron liikevaihto, muistaa keskittyä ydinliiketoimintaan.
kun on nolla liikevaihtoa, pysyy joustavana ja valmiina nappaamaan jokaisen myyntitilanteen mistä vain saa liikevaihtoa ja myyntiä
osaa sanoa EI sellaisille ihmisille, jotka ovat toivottomia luusereita
sanoo KYLLÄ aina sellaisille ihmisille, jotka ovat varmoja voittajia
osaa tunnistaa voittajat häviäjistä ja tietää kenen kanssa kannattaa leikkiä. Usko pois, tämä taito on opittavissa.
27) Milloin mun kannattaa palkata ihmisiä töihin?
Sitten kun sulla on riittävästi tulovirtaa.
28) Kauanko rahoituksen saaminen kestää?
Loistavassa bisneksessä puoli vuotta. Keskinkertaisessa ikuisuus.
29) Pitäisikö mun hommata toimisto?
Ei jollei sulla ole myyntiä jolla voit maksaa sen.
30) Pitäisikö mun teettää markkinatutkimus?
Kyllä, muttei konsultilta vaan itse tekemällä: etsi yksi asiakas joka todellakin haluaa ostaa palvelua sinulta. Huom huom huom, en sanonut tuotteen, koska tuotteesi ei ole ikinä juuri sitä mitä asiakas oikeasti haluaa.
31) Pitäisikö mun tehdä tulosta ja maksaa veroja?
Tietysti. Toki voit myös aina investoida lisää ja kasvattaa bisnestäsi.
32) Pitäisikö mun maksaa osinkoja?
Kasvuyrityksen pitäisi investoida kaikki kasvuun. Vakiintuneen pitäisi maksaa osinkoja säännöllisesti. Jos pystyt molempiin, investoin kaikki rahani sun bisnekseen! (tämä ei tosin ole sitova sijoituslupaus)
33) Paljonko firman TJ:n palkan pitäisi olla?
Ei enempää kuin 2x matalapalkkaisimman työntekijäsi palkka. Tämä olettaa myös sen, että olet saanut rahoitusta. JA HUOM, toimitusjohtajan palkka on se palkka, joka maksetaan viimeisenä firmassa.
34) Milloin mun pitäisi potkia työntekijöitä pellolle?
Jos sulla on vähemmän kuin 3 kk palkkojen verran rahaa kassassa etkä saa riittävästi myyntiä aikaiseksi.
35) Milloin pitäisi harrastaa seksiä työntekijän kanssa?
Kun rakastat häntä ja tunne on molemminpuolinen. En vastaa seurauksista.
36) Milloin muulloin pitäisi irtisanoa työntekijä?
jos joku on mätä omena ja levittää negatiivista ilmapiiriä
jos joku levittää ilkeitä juoruja
kun työntekijä ei ylisuoriudu jatkuvasti
kun joku pyytää lisää palkkaa vaikka alittaa riman jatkuvasti
kun joku puhuu pahaa asiakkaasta
kun jollain on väärä asenne
Huom: ylläolevilla perusteilla ei voi Suomessa irtisanoa, joten oikeasti irtisanomiseen pitää olla joku laillinen peruste.
37) Milloin pitäisi antaa palkankorotus?
Harvoin
38) Kuinka iso osuus firman osakkeista pitäisi olla työntekijöiden optioina?
Riippuu. Joko ei mitään tai sittain jotain 0-20% välillä.
39) Kuinka monta prosenttia advisoreille voi antaa?
Ei yhtään. Maksa heille konsulttipalkkioina jos heistä on arvoa.
40) Kuinka paljon osakkeia hallituksen jäsenille pitäisi antaa?
Ei yhtään. Heidän kuuluisi kaikkien olla sijoittajia. Jos he eivät ole sijoittajia, niin kokouspalkkio on hyvä.
50) Pitäiskö mun myydä firma kun sitä on tarjottu ostettavaksi?
Kyllä, käteisellä.
51) Mikä on tehokasta sähköpostimarkkinointia?
Sellainen suoramarkkinointi, joka on ammattilaisten copywriterien kirjoittamaa ja jaellaan ihmisille, jotka ovat ostaneet samaa palvelua 6:n viimeisen kuukauden aikana.
51A) Kääntäen:
Jos aiot tehdä itse suorasähköposteja etkä ole ammattimainen copywriter, niin kaikki mitä kirjoitat on tylsää.
52) Pitäiskö mun antaa jotain kamaa ilmaiseksi?
Ehkä, mutta älä odota ilmaiseksi jotain saaneiden asiakkaiden muuntuvan maksaviksi asiakkaiksi. Sun ilmaisasiakkaat itseasiassa vihaavat sua ja haluavat kaiken vastikkeetta, joten sulla on parempi olla joku muu kuin freemium bisnesmalli.
53) Pitäiskö mun polttaa pilveä tai juoda skumppaa, että saisin parempia ideoita?
Ei.
54) Pitäiskö mun mennä messuille?
Ei firmana, mutta kyllä oppijana hakemaan ideoita, inspiraatiota ja innovaatioita. Myös ei-oman-alan messuille.
55) Pitäiskö mun mennä toimialan bileisiin ja toimialan tapahtumiin?
Ei ennenkuin myynti on kunnossa.
56) Pitäiskö mun perustaa blogi?
Kyllä. Sun on pakko. City.fi:hin tietty ja firmasi sivuille. Blogaa kaikesta mitä toimialalla on pielessä ja mitä aiot tehdä paremmin. Jos luulet, että henkilökohtainen ote bisneksessäsi pelottaa asiakkaasi pois, olet väärässä. Itseasiassa asiakkaasi rakastuvat sinuun ja haluavat tehdä juuri sinun kanssasi hommia.
57) Pitäisikö mun olla huolissani firman katteista?
Ei jos toiminta on kannattavaa. Pidä huolta myynnistä.
58) Pitäiskö mun spinoffata rönsy erilliseksi bisnekseksi?
Ei. Tee yhdestä firmastasi erinomainen. Työnnä kaikki ideat sen sisään. Perusta aputoiminimi eri liiketoiminta-alueille.
59) Pitäiskö mun palkata ihmisiä koska pärjään hyvin heidän kanssaan?
Ei missään nimessä, etsi ihmisiä jotka täydentävät osaamistasi ja ovat erilaisia. Erilaisuus on rikkautta ja synnyttää innovaatioita.
60) Milloin pitää sanoa "EI" asiakkaalle?
Kun hän yrittää lähennellä ja iskeä sinua.
61) Milloin pitää sanoa "KYLLÄ" asiakkaalle?
Kaikissa muissa tilanteissa paitsi kohta 60.
62) Kannattaako mun sekstailla työntekijän kanssa?
Lopeta jo kysymästä tätä.
63) Pitäiskö mun neuvotella tiukasti ehdoista rahoittajan kanssa?
Ei. Valitse rahoittaja josta pidät ja tee molempien osapuolien kannalta hyvä sopimus. Tulee olemaan myös vaikeita aikoja, joten sun kannattaa olla hyvissä väleissä rahoittajien kanssa.
64) Pitäisikö mun sittenkään perustaa firmaa?
Ei. Tee rahaa. Tee työtä paskassa työpaikassa. Perusta vasta myöhemmin firma. Kerää rahaa niin paljon, että voit olla puoli vuotta ilman palkkaa omasta firmastasi.
65) Pitäiskö mun antaa työntekijöille bonuksia rahana hyvin tehdystä työstä?
Ei. Anna heille lahjoja hyvästä työstä.
66) Mitä mun pitäis tehdä jouluna?
Lähetä joululahja tai joulukortti kaikille jotka tunnet. Jos tuttavasi asuvat ulkomailla, osta http://suomikauppa.fi -lahjakortti.
67) Jos mun asiakas ilmoittaa että on eronnut, mitä mun pitäisi sanoa hänelle?
Hei ystävä, mä voin esitellä sinut monelle hyvälle miehelle/naiselle ja voin piffaa http://deitti.net deluxe aikaa.
68) Milloin mun pitäisi luovuttaa ja todeta ettei idea lentänytkään?
Kun et kahteen kuukauteen ole saanut uusia asiakkaita, myyntiä tai edes yhtään kiinnostunutta.
69) Miksei sijoittaja tai asiakas soittanut minulle takaisin eilisen tapaamisen jälkeen vaikka olin loistava?
Hän vihaa sua.
70) Miksei edellämainittu soittanut minulle takaisin eilisen tapaamisen jälkeen vaikka olin ihan superloistava?
Eilinen tapahtui sekunnin murto-osa sitten heidän maailmassaan ja sinulle siitä on jo ikuisuus. Yrittäjyyteen liittyy suhteellisuuden laki. Mieti mitä se merkitsee ja koeta elää sen kanssa.
71) Pitäisikö mun palkata ammattitoimitusjohtaja?
Ei. Ei ikinä.
71) Pitäiskö mun palkata myyntijohtaja?
Ei. Perustajan pitää olla myyntijohtaja kunnes liikevaihtoa on kymmenen miljoonaa.
72) Mun asiakas soitti kolmelta aamulla!
Pitäisikö mun asettaa hänelle että arvostaa yksityiselämääni? Ei. Yrittäjillä ei ole yksityiselämää. Olet yrittäjä 24/7.
73) Tein virheen. Pitäisikö mun kertoa asiakkaalle?
Kyllä. Kerro kaikki mitä tapahtui. Olet asiakkaasi kumppani ja sun pitää olla rehellinen. Et voi olla se tyyppi joka yrittää peitellä virheitään ja valehtelee.
74) Sijoittajat haluaisivat, että focusoin.
Pitäisikö uskoa heitä? Ei. Hanki liikevaihtoa joka paikasta mistä saat.
75) Tarvitsen henkilökohtaisesti rahaa. Pitäisikö lainata firmalta?
Vain siinä tapauksessa että firma voi pärjätä yli 6 kk lainastasikin huolimatta.
76) Ostin juuri 2 firmaa. Pitäisikö mun laittaa ne saman katon alle ja alkaa etsiä synergiaetuja?
Ei. Ei ainakaan kahteen vuoteen.
77) Pitäiskö mun irtisanoutua nykyisestä työstäni?
Ei. Ainoastaan jos sinulla on säästöjä ja tuloja niin paljon, että voit elää niillä puoli vuotta startupissasi. Tähtää kohti irtisanoutumistasi, mutta älä vielä irtisanoudu.
78) Mitä jos mulla on epäilyksiä?
Kysy asiakkailtasi onko epäilyksesi todenmukaisia ja uskottavia.
79) Mulla on liikaa kilpailijoita. Mitä pitäisi tehdä?
Kilpailu on hyväksi. Se on osoitus siitä, että bisnesmalli on toimiva ja asiakkaat haluavat ostaa. Nyt sun pitää olla vain parempi kuin kilpailija.
80) Mun vaimo/mies ajattelee, että vietän liikaa aikaa startuppini kanssa? Mitä mun pitäis tehdä?
Eroa ja keskity bisneksiisi.
81) Olen perustamassa firmaa, mutta mulla on ongelmia parisuhteessa. Mitä pitäisi tehdä?
Jätä se sika.
82) Pitäiskö mun laajentaa niin nopeasti eri maihin kuin mahdollista?
Ei. Hanki kaikki asiakkaasi ja paikallisesti. Matkustaminen on liian kallista ajanhukkaa.
83) Miten voin etää etteivät asiakkaani huuda minulle?
Kirjaa ylös jokainen tapaaminen lause lauseelta ja lähetä muistiinpanosi asiakkaalle heti tapaamisen jälkeen.
84) Lähetin liian pienen laskun asiakkaalle. Mitä teen?
Älä mitään. Lähetä ensi kerralla isompi lasku.
85) Mulla on idea sovelluksesta jonka haluaa ostaa kaikki maailmassa ja siitä tulee suositumpi kuin Angry Birdsistä. En tiedä mitä mun pitäisi tehdä?
Piirrä jokaisesta ruudusta ja toiminnosta kuva. Sitten ulkoista joku tekemään piirroksista kuvat siten, että ne näyttävät kuin ne olisivat oikeasta sovelluksesta. Sitten ulkoista sovelluksen kehitys. Pyydä tarkka aikataulu kehityksestä ja mikromanageeraa kehitystä jatkuvasti.
86) Haluan ostaa franchise yrityksen X. Onko se hyvä idea?
Osta vain franchise jota on pyöritetty huonosti ja tiedät miten saat sen menestymään. Älä osta tulevaisuuden odotuksia. Osta vain toteutuneita lukuja.
87) Haluan ostaa franchise yrityksen X. Onko se hyvä idea?
Luota kolmeen sääntöön:
- Kuolema: Kun joku haluaa myydä firman halvalla, hän voi myydä firman halvalla.
- Velka: Kun joku on veloissaan, hän voi myydä firman halvalla.
- Ero: kun joku pari on eroamassa ja he omistavat firman yhdessä, niin yleensä voit saada firman halvalla.
Tärkeää: Vaikka toimialan trendit lupailisivat hyvää, niin ET VOI ENNUSTAA tulevaa. Voit hyötyä historiasta ja tehdä hyvät kaupat. Tee kaupat jos voit saada firman halvalla ja osaat kääntää firman menestykseksi.
88) Mulla on paljon liikennettä mutta ei paljoakaan myyntiä. Mitä mun pitäisi tehdä?
Myy firma Ilelle, se tietää miten firma saadaan tuottamaan.
89) Mulla ei ole trafiikkia eikä myyntiä? Mitä pitäisi tehdä?
Lopeta firma.
90) Pitäiskö palkata PR toimisto?
Ei. Tee sissimarkkinointia. Lue kirjat "Newsjacking" ja "Trust me I'm Lying". PR firmat eivät osaa myydä puolestasi. Vaatii todella hyvää tuuria, että PR firmasta joku ymmärtää bisnesideaasi.
91) Mun kilpailija on mua parempi monessakin suhteessa. Mitä mun kannattaa tehdä?
Jos et tiedä mitä tehdä, olet jo hävinnyt kilpajuoksun. Lopeta ajoissa. Myy firmasi ja perusta uusi. Elämässä sinulla on vain äärellinen määrä aikaa. Älä tuhlaa aikaasi, menestyt varmasti jossain toisessa hommassa paremmin.
92) Olen pyörittänyt firmaa nyt 6 vuotta eikä firma enää kasva. Itseasiassa firma kutistuu. Mitä mun pitäis tehdä?
Ota tavoitteeksi keksiä 10 uutta ideaa ja palvelua mitä voisit myydä uusilla ja vanhoille asiakkaillesi. Yritä löytää jokaiselle palvelulle vähintään yksi asiakas. Tutki tällä keinolla mikä bisneksistä vetää ja mikä ei. Opi asiakkailta ja kuuntele mitä he tarvitsevat. Voit löytää firmallesi uuden kasvusuunnan.
93) Onko epäeettistä pyörittää firmaa jos olen vielä toisella töissä?
En tiedä onko se epäeettistä vai ei. Kysymys on enemmänkin reiluudesta ja siitä, että teet hommat avoimesti. Työnantajalta voi pyytää sivutoimiluvan ja useimmat fiksut työnantajat antavat sellaisen, kunhan bisneksesi ei kilpaile työnantajasi kanssa. Salassa ei kannata tehdä, koska salaisuudet paljastuvat aina ja siitä voi seurata hankaluuksia. Suomi on pieni maa, täällä ei kannata polttaa siltoja.
94) Mun asiakas soitti mulle viideltä illalla perjantaina ja sanoi että "meidän täytyy puhua". En kuitenkaan voi puhua hänen kanssaan ennen maanantai aamua. Mitä tämä tarkoittaa?
Olet todennäköisesti puhunut nykyisen asiakkaasi kanssa, joka on pian entinen asiakas.
95) ZIUDIX myytiin juuri kahdella miljoonalla. Onko yritykseni saman arvoinen ja voisinko myydä myös firmani?
Ei. Keskity bisnekseesi ja kehitä siitä arvokkaampi.
96) Sijoittajat ja asiakkaat haluavat tavata minut. En ehdi tapaamaan kaikkia. Kumpia tapaisin ensin, kun haluan rahaa?
Kyllä sun pitäis tämä jo tietää. Asiakkaat tietenkin aina ensin!
97) Jos yrityskauppavälittäjä kysyy miksi haluan myydä. Mitä minun pitäisi sanoa?
Sano, että sun ois helpompi kasvattaa firmaa ison firman osana kuin pienenä. Sano, että 1+1 on enemmän kuin 2.
98) Perustin juuri firman. Mitä mun pitäisi tehdä?
Myy niin paljon ja nopeasti kuin pystyt ja ihan mitä vaan mitä saat myytyä ja pystyt ja osaat toimittaa. (toimii 99%:ssa firmoista)
99) Voin muuttaa teknologiallani maailmaa.
Ei. Et voi.
99A) Vaihtoehtoinen vastaus 99:iin:
Lopeta pilven polttelu ja dokaaminen, ne eivät sovi sinulle.
100) Jos olet niin fiksu, niin mikset ole jo miljardööri?
Koska olen pyörittänyt firmojani suomessa ja täällä markkinat ovat niin pienet. Enkä tiedä olenko fiksu. Sanoisin mieluummin, että olen oppimiskykyinen, oppimishaluinen, nöyrä ja uskon tulevaisuuteen. Viisaan ja fiksun ero on siinä, että viisas ei joudu niihin tilanteisiin, missä fiksu joutuu käyttämään fiksuuttaan.
Onnea saat kun pidät itsesti terveenä ja hyvässä kunnossa. Et murehdi menneitä etkä hermoile tulevaisuuden kanssa. Meil on vaan tämä hetki. Nauti siitä. Anna unelmillesi mahdollisuus toteutua.
ps. Sain inspiraation ja kysymyspatteriston James Altucherilta. Alkuperäiset kysymykset vastaukset on tehnyt James Altucher. Muokkasin kysymykset osin suomen ilmastoon sopivaksi. Osan jätin jenkkiajatuksiksi. Muutin myös muutamia vastauksia sellaisiksi, joissa olen enemmän omaa mieltäni. Jamesilla on myös pointteja omissa vastauksissaan. Lue alkuperäinen setti täältä: http://jamesaltucher.quora.com/The-Ultimate-Cheat-Sheet-For-Starting-And-Running-A-Business
On kahdenlaisia ihmisiä:
- sellaisia joille muutos on mahdollisuus
Ja
- sellaisia joille muutos on uhka.
Asenne ratkaisee.
Yrittäjänä näen bisnesmahdollisuuksia syntyvän seuraavissa tilanteissa:
- Veromuutos
- Lakimuutos
- EU Direktiivi
- Sukupolven vaihdos / Eläkkeelle jäänti
- Jos joku joutuu myymään firman pakosta tai tappiollisuuden tai velkojen vuoksi tai jos sairastuu vakavasti
- Teknologinen muutos
Mediamurroksessa on kyse Teknologisesta muutoksesta. Esimerkiksi Digikameroiden tulo markkinoille on vastaavanlainen murros kuin mitä mediamurros on nyt.
Digikameroiden tulo markkinoille yllätti filmien valmistajat ja kehitysfirmat. Vain uudistuksessa laitteistonsa ja koneistonsa ja organisaationsa täysin päivittäneet pärjäävät edelleen. Filmien sijasta alettiin myydä muistikortteja. Kehittäminen siirtyi itsepalveluun, etämyyntiin ja postimyyntiin. Valokuvaliikkeet alkoivat myymään enemmän palveluita. Muutos oli mahdollisuus uusille alan pelureille ja uhka perinteisille toimijoille. Vain muutokseen reagoineen ja täyskäännöksen tehneet ovat pysyneet hengissä.
Mediamurros iskee nopeiten paperisiin lehtiin.
Ennen tabletteja ja älypuhelimia paperilehtien jakelutie oli kallis eikä uusilla pelureilla ollut mahdollisuuksia tulla sinne markkinoille. Toinen kilpailutekijä paperilehdillä ennen tabletteja ja älypuhelimia oli levikki. Riittävän iso levikki takasi mahdollisuuden riittävän isoon painokseen, jolloin mainosmyynnillä tai tilaajatuloilla voitiin kattaa isot kiinteät kustannukset.
Digibisneksessä kilpailutekijöinä ovat aivan toiset kuin paperisilla lehdillä.
- Jakelutie on "lähes" ilmainen. Digitaalisesti voidaan jaella mikä tahansa artikkeli tai blogipostaus mistä tahansa maasta mihin tahansa maahan.
- Levikillä ei ole enää merkitystä. Isoilla luvuilla on edelleen väliä, mutta ihmiset lukevat entistä enemmän mediaa pirstaleisesti. Sitoutuminen yhteen brändiin on heikompaa ja kuluttaja voi vaihtaa sivustoa sekunnissa. Verkostojen, innovatiivisuuden ja yrittäjien välisen yhteistyön merkitys kasvaa.
- Sisällön merkitys kasvaa. Journalisteja tarvitaan tulevaisuudessa enemmän kuin ennen. Journalistien tulee olla älykkäitä ja ymmärtää lukijoita entistä paremmin.
- Mittaaminen lisääntyy. Jokainen artikkeli on suurennuslasin alla. Tykätäänkö jutusta. Herättääkö juttu keskustelua. Jaetaanko artikkelia. Kommentoidaanko. Paperilehteä on vaikea mitata. Digiä on helppo mitata ja mittaamisen kautta toimintaa voi kehittää.
- Mainonnan ostaminen keskittyy. Isoista tulee isompia. Pienistä tulee pienempiä. Meidän ratkaisu tähän on http://www.citydigital.fi -mainosverkko ja innovaatioverkosto.
Kun viikolla 36/2013 julkaisimme paperisen City -lehden, teimme sen markkinoidaksemme City:n verkkopalveluita ja muistuttaaksemme olemassaolosta. Mediamurros on siinä vaiheessa, että kannattava digibisnes on jo mahdollista. Silti tiedän (mittauksiemme perusteella) ja uskon, että paperilehtiä luetaan. Valitettavasti moni paperilehdistä tulee muuttumaan kannattamattomiksi.
Moni paperilehti tulee ilmestymään harvemmin.
Moni paperilehti tulee ilmestymään ensin netissä ja sitten vasta printtinä. Mediamurros on muuttumista.
Mediamurros on muutoksia prosesseihin.
Mediamurros on vanhojen raja-aitojen murtamista.
Mediamurros on uuden oppimista.
Kuulutko sinä siihen väkeen, joka uskoo muutoksen olevan mahdollisuus. Vai uskotko muutoksen olevan uhka?
Mainostajista monet ovat rummuttaneet lisäävänsä mediapanostuksia. Esimerkiksi L'Oreal on ilmoittanut vaihtavansa digitaaliseen mainontaan. Samoin Stockmann. Mediamurros on sitä, että mainostajat tutkivat digitaalista mediaa ja oppivat käyttämään digitaalisen median parhaita puolia mainonnassa. Digitaalinen media muuttuu nopeasti ja tämän päivän ammattilainen on vuoden päästä amatööri, jollei suhtaudu digimaailmaan oppijan silmälaseilla.
Muutos on todellinen taloudellinen uhka heille, jotka omistavat liikaa vaikkapa liikaa painokoneita. Suomessa painokoneiden määrä tulee vähentymään. Painot tulevat väistämättä keskittymään. Vain harvalla mediatalolla tulee olemaan omia painokoneita.
Muutos on mahdollisuus heille, jotka ovat jo nyt rakentamassa digitaalista tulevaisuutta. Jos sinulla on webbisivusto, ota yhteyttä ja liity Suomen nopeimmin kasvavaan City Digital -verkostoon.
Uudenvuodenlupaukset tuppaavat unohtumaan. Kehitin 2010 vuonna itselleni yksinkertaisen menestysmuistuttimen joka on toiminut tosi hyvin. Kerron tässä siitä.
- Kirjoita kännykän kalenteri esille
- Luo uusi tapahtuma lauantai klo 10 am kohdalle, tee siitä kerran kuukaudessa toistuva.
- kirjoita mitä unelmoit ja mitä aiot saada aikaan
"Unelmani on______"
- kirjoita mitä menestys tarkoittaa:
"Menestys tarkoittaa minulle_____"
Aseta muistutus toistumaan kerran kuukaudessa. Käytän itse kännykässä Google kalenteria, niin saan muistutuksen kännykän piippauksen lisäksi myös sähköpostiini. Tässä oma menestysmuistuttimeni. Se oli aikaisemmin joka kuukauden viimeinen torstai. Päätin siirtää sen lauantaille, koska Lauantaisin minulla on paremmin aikaa kirjoittaa ja lukea. Tärkeintä on, että pysähdyn säännöllisesti pohtimaan mitä haluan tehdä ja teenkö niitä asioita, jotka edistävät unelmaani.