Tavattuani viime vuonna barista Riku Uskin, olen alkanut kiinnostua entistä enemmän kahveista. Rikulla on nettisaitti nimeltä KuppiKuumaa.fi. Huomaan vähän väliä salaa eksyneeni Rikun saitille.
Ensimmäiset oireet kahviriippuvaisuudesta tuli, kun erehdyin vertailemaan kahvin hintoja ja kirjoitin ensimmäisen kahvin hintavertailu -blogauksen.
En usko, että tästä on enää paluuta normaaliin. Jatkan kahviaddiktion kehittymisen raportointia.
Voiko firman nimi oikeasti olla "Glow Finland Oy
Valotikutfi'); DROP TABLE users;--Oy"
Tekniset osaajat huomaavat, että "DROP TABLE users" on hakkerointiyritys, jolla yritetään tuhota käyttäjätietokantaa. Miten ja mistä kyseinen rivi on ilmestynyt YTJ:n tietokantaan.
Olkaahan tarkkana kun suunnittelette sovelluksia. SQL Injektio on yksi tavallisimmista tietomurtotavoista. Teknologiaratkaisuna näköjään on Microsoft , todennäköisesti IIS tai Sharepoint ja .aspx eli .NET.
Toivottavasti YTJ:n tietokanta ei ole nyt tuhoutunut. Ihmetyttäisi, jos firman nimessä oikeasti lukisi DROP TABLE users.
Menestystä elämääsi ja Glow Finland Oy:lle toivon paljon hyvää julkisuutta!
Markkinointi on prosessi, jonka avulla kommunikoidaan viesti yrityksen palvelun tai tuotteen tai palveluotteen arvosta ja merkityksestä asiakkaille.
Mitä kaikkea markkinointi on?
Markkinointi on
Elämää
Hengittämistä
Mysteerien selvittämistä
Tässä hetkessä
Voimakasta
Soljuvaa
Raakaa
Vallankumouksellista
Maailmaa muuttavaa
20% maailman Google hausta on sellaisia, joita ei ole ikinä ennen haettu.
Maailma demokratisoituu.
Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen.
Maailma on keskustelevampi.
Tiedon välitys ei ole enää kallista.
Digitaalisuus muuttaa maailmaa
Suhteita solmitaan verkossa.
Palavereita sovitaan digitaalisesti.
Eroamiset tapahtuvat digitaalisesti.
Mitä tiellä tapahtuu, tielle jää laulaa laulaja. Mutta niin ei ole enää.
Mitä tiellä tapahtuu, on jo Facebookissa, Twitterissä, Youtubessa.
Y ja Z -sukupolvi eivät kaipaa sähköpostilaatikoita
Jotkut yliopistot ovat jo lakanneet meiliosoitteiden jakamisen
Koulussa opetetaan älytaululla, ei liitutaululla
69% aikuisista on "kavereita" lastensa kanssa sosiaalisessa mediassa.
92%:lla alle 2 vuotiaista on jo digitaalinen jalanjälki
Joka sekuntti 2 ihmistä liittyy LinkedIniin.
Nettipelaajat ostavat virtuaalisia tuotteita 4,5 miljardilla eurolla kun samaan aikaan leffoissa ihmiset ostavat fyysisiä tuotteita (popcornia, limua yms) 1,9 miljardilla.
YouTube on maailman toiseksi isoin hakukone.
Joka minuutti YouTubeen ladataan 72 tuntia Videota.
Jos Wikipedia painettaisiin kirjaksi. Se olisi 2.25 miljoonaa sivua pitkä.
Markkinoinnin yhteydessä kuulee usein termin digitaalinen markkinointi. Digitaalisuus on viestin välitykseen käytetty menetelmä, markkinointi sopeutetaan kulloinkin käytettyyn tiedonsiirtokanavaan. Mitä kaikkia tiedonsiirtokanavia on ja miten markkinoijan viestit näissä kanavissa eroavat?
Kaikki yrityksen viestintä ja tekeminen on markkinointia
Puhelinmarkkinoinnissa markkinointiviesti siirretään puhumalla mikrofoniin ja toisessa päässä se tulee ääniaaltoina kaiuttimesta. Puhelinmyyjät ovat tyypillisiä toimintaan kehoittavia markkinoijia. Puhelimet ovat nykyään digitaalisia ja tiedonsiirtokanava on digitaalisia ykkösiä ja nollia. Siis puhelinmarkkinointi hyödyntää digitaalista.
Face 2 Face työnantajamielikuvamarkkinointia on kun kaveri saunaillassa alkaa kehumaan miten hienot työolot heillä on: toimistolla on ilmaista kahvia ja sohvat joissa voi hengailla. Kanava ei ole digitaalinen, vaan analoginen. Siihenkin liittyy digitaalinen puoli: luot mielikuvan pomostasi ja työyhteisöstä useimmiten digitaalisten välineiden kautta. Moni yrityksen työntekijä käy oman firmansa nettisivuilla katsomassa, että mitäs me oikein tehtiinkään ja missä firmassa mä oikein olinkaan töissä. Digitaalinen viestintä siis muuttaa myös jokaisen työntekijän mielikuvaa työpaikastaan.
Feissareita ovat rautatieasemalla päivystävät suoramyyjät, jotka pyrkivät saamaan ihmisiä yrityksen tai yhteisön säännölliseksi kuukausilahjoittajaksi. Ensikontakti analoginen, jälkimarkkinointi tietokoneellistettua kanta-asiakas markkinointia, jälkimarkkinointia ja digitaalista laskujen lähettämistä sähköisenä tai printattuna.
Myyjä on yrityksen tyypillisin markkinointityöntekijä. Hän kertoo suusanallisesti, elein, ilmein, esityksin ja tarjouksen muodossa mitä yritys tekee. Tarjoukset lähetetään useimmiten digitaalisesti sähköpostilla. Esitykset vedetään digitaalisesti videotykille, josta fotonit heijastetaan valkokankaalle tai suoraan seinälle.
Markkinointia on myös massamarkkinointi, jossa viesti välitetään kohderyhmälle kertarysäyksellä. Usein viesti on typistetty johonkin lauseeseen: esim Tiikeriä tankkiin, Se on nyt vaan tyhmää maksaa liikaa jne. Massamarkkinoinnissa hyödynnetään kuvia, videota, ääntä ja (digitaalisia ja ei digitaalisia) verkostoja. Useimmiten näissä markkinointiviesti itsessään tehdään digitaalisesti ja Youtuben ja television kautta markkinointiviestit siirtyvät kuluttajan vastaanottimeen digitaalisesti, jossa ne muutetaan silmien ja korvien ymmärtämään fotonien ja ääniaaltojen muotoon.
Netissä nähtävät display -mainokset eli bannerit ovat viestejä yrityksen palveluista tai tuotteista. Toteutettu digitaalisesti. Suunniteltu luovasti. Mietitty miten voidaan tiivistää viesti, joka kertoo parhaiten yrityksen brändistä ja tuotteen, palvelun tai palvelutuotteen arvosta.
Netin display mainonta ei eroa ulkomainonnasta juuri ollenkaan (paitsi mitattavuus, nopeus ja kohdennettavuus tietty). Molemmissa ihminen näkee mainoksen hetken ajan ja muodostaa mielikuvan yrityksen tuotteista tai palveluista. Molemmissa voidaan kehoittaa toimintaan tai voidaan tyytyä vahvistamaan aivojen synapseja ja tietoisuutta yrityksen viestin kohteen (brändin/tuotteen/palvelun/palvelutuotteen tms) olemassaolosta. Ulkomainonnassa kanava on digitaalinen siihen asti, kunnes mainos printataan ja liimataan näyttöpintaan josta viesti siirtyy silmiemme verkkokalvoille fotoneina.
Sisältömarkkinointi on sitä, että luodaan sisältöjä siitä mitä yritys haluaa viestiä. Tällä blogauksella haluan viestiä, että itseasiassa ei ole mitään muuta markkinointia kuin sellaista, johon liiittyy jotenkin digitaalisuus. Digitaalisuus on tullut jäädäkseen. Tämä blogaus on minun viestintääni, mutta koska olen töissä ja omistajana yrityksissä, tämä liittyy automaattisesti myös City Digitalin ja W3 Groupin markkinointiviestintään.
Kaikkeen markkinointin liittyy siis tavalla tai toisella digitaalinen tiedonsiirtokanava ja digitaalinen tuotantoprosessi. Varmasti luet tätä myös kännykällä tai padilla tai isomman ruudun omaavalla digitaalisella laitteella. Sormeni ovat fyysisesti näppäilleet näppäimistöä jonka jälkeen kaikki tiedon tallennus ja siirto on ollut digitaalista kunnes näyttölaitteesi muuttaa sen ledien tai vastaavien valonlähteiden muodossa fotoneiksi silmiäsi varten.
Markkinointi ja digitalisoituminen muuttaa maailmaa, Lähes kaikki markkinointi hyödyntää digitaalisia välineitä. Menestystä digitaaliseen markkinointiin.
Tieteiskirjailija Isaac Asimov ennusti vuonna 1964 miltä maailma näyttää vuonna 2014. Ei lentäviä autoja, mutta sellaisia autoja, joilla voi ylittää vesistöjä. 11 Isaacin unelmista ja ajatuksista on toteutunut. Mitä unelmia ja ajatuksia sinulla on? Uskalsitko tehdä uudenvuodenlupauksia? Varo, ne saattaa toteutua.
Tulevaisuus on nyt.
Tässä Isaac Asmovin visioita vuodesta 2014. Kirjoitettu 50 vuotta sitten, eli vuonna 1964 New York Timesille. Englanniksi olevat on Isaacin käsialaa ja suomenkieliset otsikot mun havaintoja miten Isaacin unelmat on toteutuneet.
“Gadgetry will continue to relieve mankind of tedious jobs. Kitchen units will be devised that will prepare ‘automeals,’ heating water and converting it to coffee; toasting bread; frying, poaching or scrambling eggs, grilling bacon, and so on. Breakfasts will be ‘ordered’ the night before to be ready by a specified hour the next morning.”
2. Kännykällä voi lukea kirjoja, katsella kuvia ja tietenkin facettaa
“Communications will become sight-sound and you will see as well as hear the person you telephone. The screen can be used not only to see the people you call but also for studying documents and photographs and reading passages from books. Synchronous satellites, hovering in space will make it possible for you to direct-dial any spot on earth, including the weather stations in Antarctica.”
3. Kaupungistuminen lisääntyy. Ihmiset etääntyvät luonnosta.
“[M]en will continue to withdraw from nature in order to create an environment that will suit them better. By 2014, electroluminescent panels will be in common use. Ceilings and walls will glow softly, and in a variety of colors that will change at the touch of a push button.”
4. Robotit yleistyvät. Lasten lemmikkirobotit, siivoojarobotit yms.
“Robots will neither be common nor very good in 2014, but they will be in existence.”
5. Kännykät, padit ja muut härvelit toimivat ilman sähköjohtoja
“The appliances of 2014 will have no electric cords, of course, for they will be powered by long- lived batteries running on radioisotopes.”
6. Moottoriteitä alkaa olla riittävästi, uusia ei enää rakenneta
“[H]ighways … in the more advanced sections of the world will have passed their peak in 2014; there will be increasing emphasis on transportation that makes the least possible contact with the surface. There will be aircraft, of course, but even ground travel will increasingly take to the air a foot or two off the ground.”
7. Google tai joku muu kehittää itsestään kulkevan auton. Navigaattorit osaavat löytää tien perille ilman ihmistä. Varastoissa trukit kulkevat itsekseen.
“[V]ehicles with ‘Robot-brains’ … can be set for particular destinations … that will then proceed there without interference by the slow reflexes of a human driver.”
8. 3D -taulutelevisiot yleistyvät
“[W]all screens will have replaced the ordinary set; but transparent cubes will be making their appearance in which three-dimensional viewing will be possible.”
9. Maailmassa tulee olemaan 6.5 miljardia ihmistä (tämä ennustus ei mennyt kuin 600 miljoonaa ihmistä huti)
“[T]he world population will be 6,500,000,000 and the population of the United States will be 350,000,000.” And later he warns that if the population growth continues unchecked, “All earth will be a single choked Manhattan by A.D. 2450 and society will collapse long before that!” As a result, “There will, therefore, be a worldwide propaganda drive in favor of birth control by rational and humane methods and, by 2014, it will undoubtedly have taken serious effect.”
10. Rutiinityöt kannattee tehdä mieluummin koneellisesti kuin käsin. Koulussa opetetaan tietoteknologian tehokasta käyttöä
“The world of A.D. 2014 will have few routine jobs that cannot be done better by some machine than by any human being. Mankind will therefore have become largely a race of machine tenders. Schools will have to be oriented in this direction…. All the high-school students will be taught the fundamentals of computer technology will become proficient in binary arithmetic and will be trained to perfection in the use of the computer languages that will have developed out of those like the contemporary “Fortran.”
Bonus. Työ antaa ihmisen elämälle merkitystä. Työ ei ole enää tylsää rutiinityötä, vaan useimmiten innostavaa ja haastavaa.
”[T]he most glorious single word in the vocabulary will have become work!” in our ”a society of enforced leisure.”
Unelmoi ja rakenna oma tulevaisuutesi
Kannattaa siis suunnitella ja visioida omaa tulevaisuutta. Unelmasi saattavat toteutua. Millainen elämäsi on vuoden päästä? Entä viiden vuoden päästä?
Kuvaile unelmapäiväsi, miten heräät, miten syöt aamupalasi, mitä työtä teet työksesi. Mitä syöt lounaaksi? Mitä iltapäivällä tapahtuu? Millainen on päivärytmisi? Mitä illalla teet? Kenen kanssa olet? Millaisessa talossa asut? Missä asut? Mistä tiedät että päiväsi on onnistunut?
Menestystä elämääsi! Hymyile, se ei maksa mitään!
Ilkka O. lavas
sarjayrittäjä
Ps. Jos et usko, että tulevaisuutta voidaan unelmoida, katso tämä video, jossa netti on unelmoitu vuonna 1969
Pps. Kiitos Jussi Pullinen / NYT nyt.fi/a1305767279781 inspiraatiosta!
Aika hauska perinne pojilla. "E.P.M.T." eli Ei pahalla mutta tahallaan on rap-yhtye Herrasmiesliigan vuosittain julkaistava uudenvuodenlahja bändin faneille. Perinne vuodesta 2008 asti.
"E.P.M.T." on rap-yhtye Herrasmiesliigan vuosittain julkaistava uudenvuodenlahja bändin faneille. Vuonna 2008 ensimmäisen kerran tehty E.P.M.T.-biisi on yhteenveto Liigan vuodesta ja perustuu aina johonkin klassikko-sampleen.
Lataa edellisvuosien biisit täältä: http://www.cheekki.com/musiikki/