Olin Best Western Hotel Katajanokalla kuuntelemassa digimainonnan seminaaria. Kirjasin ylös muistiinpanoja.
Ville Österlund / Interquest kertoi mainonnan mittaamisesta
Ville herättelee kysymyksillä:
- Mihin unohtui mainonnan ja markkinoinnin perusmittarit?
- Missä vaiheessa aloitimme tuijottamaan pelkkää klikkiprosenttia?
- Eihän klikkiprosentti kerro yhtään mitään brändin haluttavuuden tai kiinnostavuuden lisääntymisestä.
- Miten mittaat AIDA -mallia?
- Meitä kiinnostaa se, mitä tapahtuu niille 99%:lle jotka eivät klikkaa?
- Niistä mainoksista 50% on tehokkaita
Eihän me brändäävän printtimainoksen nähdessämmekään repäistä sivua irti ja riennetä kiireenvilkkaa kauppaan ostamaan tuotetta. (toim huom, paitsi taktisen mainonnan kuponkikohderyhmä).
Mainonnan sisältö on edelleen kingi!
Markkinointibisnes muuttuu ymmärrysbisnekseksi
Lokaatio - Käyttäytyminen - Sisällöt ovat kuumia kohdentamisen keinoja kertoo
Kohdennettu mainonta toimii, sillä kun teet kohdennettua mainontaa, niin mietit varmasti myös enemmän: Miten haluat puhutella tätä kohderyhmää.
Klikkioptimointi ei (aina) kannata, mieti tarkasti, ettet optimoi klikkejä brändisi kehittymisen kustannuksella
Ilkka Lavas kysyy: Voiko klikkioptimoinnista olla haittaa? Esimerkiksi jos tekee klikkioptimointia, niin voiko brändimittarit heikentyä?
Ville Österlund / Interquest vastaa: Voi olla. Esimerkiksi jos tekee jonkun display-kampanjan, jota klikkioptimoi liikaa A/B ja toisessa
(A) olisi tarkoitus luoda brändiä ja toisessa
(B) on arvontana Jopo tai New Yorkin matka mutta huonosti kerrotaan brändistä,
niin voit saada hyviä klikkiprosentteja, vaikka brändisi tunnettuus ei lisääntyisi. Tämä on itseasiassa tosielämän esimerkki.
Tunnista luovassa ratkaisussa erilaiset mediat
Lean Back medioissa ihmiset viettävät rauhallista aikaa, voit kertoa pidempiä juttuja. Esim City Digital.
Lean Forward medioissa esim uutissivuilla menet nopeasti eteenpäin. Sellaisissa medioissa kannattaa suhtautua mainontaan enemmän kuin se olisi tienvarsimainontaa.
Ovatko Lean Back-medioiden alla olevat median pitämät keskustelufoorumit hyviä paikkoja mainostaa?
Osassa Lean Back -medioista on keskustelufoorumeita, joissa aihepiiri ei täytä journalismin merkkejä. Onko brändimainonnan teho sama, jos mainostat journalismin osioissa tai "niinsanotuissa kuuluisissa keskusteluissa". Esim Vauva-lehden journalistinen osio vs Trollatut keskustelufoorumit.
Mobiilimainonta
- tarjoaa toistaiseksi korkeat huomio-arvot
- kilpailevaa mainontaa ei ole niin paljon (vielä)
- mainonnan pitäisi olla persoonallinen
- informatiivinen
- call to action, jossa voi esim soittaa suoraan mobiilibannerista
Tablet-mainonta
- huomioarvot ovat mobiilikampanjoita parempia
- koko-sivun mainoksia
- tabletilla lukiessa "moodi" on Lean Back -hetkiä, oiva brändäyspaikka
Onnistuneissa mainoksissa
- On brändi hyvin esillä
- Tarjotaan brändin tuotteiden sisällöstä
- Kampanjan väritys on tuttu
- Tietoa antaa selkesti
- Oikea mediaympäristö
Interquestin tärpit:
Ilkka Lavas
City Digital Oy - KlikkiNetwork.com
http://www.citydigital.fi ja http://www.klikkinetwork.com
1 kommentti
Anonyymi
5.12.2021 10:32
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin