“Käyttäjämäärä voi olla hieno koreilumittari, mutta vasta eurot ja dollarit ratkaisevat menestyksen”, sanoo Eric Ries, joka on yksi maailman kovimmista Lean Startup -kokeilukulttuurin guruista. Lean Startup on kokeilukulttuurin malli ja filosofia, jolla epävarman tulevaisuuden maailmassa voidaan luoda menestyviä bisneksiä. Yksi tärkeistä mittareista onnistumiselle on se, löytääkö uusi startup bisnekselleen kestävät ansaintamallit. Näitä malleja kaikki osaavat piirtää exceliin, mutta vasta pilottiprojektien ja markkinatutkimusten avulla voidaan saada kokemusta kentältä. Steve Blank muistuttaisi tässä kohtaa: “Juuri niin: mene ulos toimistosta ja juttele potentiaalisten asiakkaiden kanssa”.
Digitaalinen maailma ei ole valmis vaan vasta lähtökuopissa
Maailma on mahdollisuuksia täynnä ja digitalisaation mahdollistamat ansaintamallit ovat vasta alussa. Olemme jo pitkään nähneet kuinka maailmaa valloittavat uudet digitaaliset palvelut saavat huikeita käyttäjämääriä ja valtavia rahoituskierroksia.
Täytyy kuitenkin muistaa että käyttäjämäärien kasvu ei välttämättä tarkoita vielä bisneksen kasvua vaan tarvitsemme myös maksavia käyttäjiä, maksavia asiakkaita ja rahaa tuovia liiketoimintamalleja, jotta bisnes myös menestyy. Iso rahoitus tai kävijämäärä ei siis välttämättä vielä tarkoita kestävää ja kannattavaa bisnestä ja siksi esimerkiksi moni huippusuosittu palvelu tekeekin isoja suunnanmuutoksia, pivotointeja, kokeiluja ja ne oppivat kokeilujen kautta. Kokeiluja toistamalla riittävän pitkään löydät ennemmin tai myöhemmin uusia bisneksiä.
Käyttäjämäärien kasvu ei välttämättä tarkoita vielä bisneksen kasvua vaan tarvitsemme myös maksavia käyttäjiä, maksavia asiakkaita ja rahaa tuovia liiketoimintamalleja, jotta bisnes myös menestyy.Digitaaliset ansaintamallit ja maksaminen ovat yleistymässä
Palvelun käyttäjämäärä mahdollistaa ansainnan, puhuttiin vuonna 2001 kun internet-huuma oli kuumimmillaan. Monilla yrityksillä oli valtavasti käyttäjiä, mutta ei mitään bisnesmallia eivätkä asiakkaat edes uskaltaneet ostaa mitään verkosta harvoja edelläkävijöitä lukuunottamatta.
Maailma on nyt muuttunut, luottokortit on tallennettu AppleStoreen. Lähes jokainen ostaa lentoliput ja hotellit netistä ja tuotteita verkkokaupoista. Tänä päivänä kaikenikäiset vauvasta vaariin osaavat ostaa tuotteita ja palveluita verkosta. Maailma on valmis isoille bisneksille verkossa.
Maailma on valmis ostamaan sinulta tuotteita ja palveluita verkosta sekä asioimaan kanssasi mistä vain ja milloin vain. On hämmentävää, kuinka nykyisin digitaalisia palveluita luodessamme voimme jo ensimmäisten kuukausien aikana nähdä niissä myös euromääräistä bisnestä. Digitaalinen maailma on kohdannut kaupallisen ja nyt on oikea aika aloittaa maailmanvalloitus.
Miksi juuri MAAILMANvalloitus? Eikö Suomi riitä?
Suomen kielialue on pieni ja rajattu markkina. Jos saat täällä aikaan miljoonan bisneksen, jenkeissä samalla vaivalla sinulla olisi jo 10-50 miljoonaa. Verrattuna moniin muihin markkinoihin, tämä on hyvä pilotointiympäristö, mutta nopeasti kannattaa suunnata energia isommille markkinoille. Meidän on turha pantata osaamistamme täällä, kun sitä voi hyödyntää sellaisilla alueilla, missä teet 10-100 kertaa enemmän bisnestä samalla vaivalla.
Maailmanvalloitus on hyvä aloittaa jostain. Tekeminen alkaa useimmiten suunnittelusta ja palvelumuotoilusta. Meillä on hyödynnetty tässä TEKES-rahoitusta ja siitä on ollut useita hyötyjä:
- Voi aloittaa kertyneiden ideoiden kehitystä ja arviointia
- Voi kehittää nykyisiä tuotteita ja palveluja, luoda uusia kansainvälisiä
- Saamme uutta osaamista bisnekseen
- Voimme valmistella ja rahoittaa laajempaa tuotekehityshanketta
- Oman pääoman käyttö tehostuu, kun voimme hyödyntää TEKES-lainoja ja avustuksia kansainvälistymisen suunnitteluun ja tuotekehitykseen ja oma pääoma säästyy myynti- ja markkinointipanostuksiin
Suosittelen tutkimaan TEKES:in vaihtoehdot maailmanvalloituksen rahoitukseen. Erityisesti kannattaa hakea Tekesin uuteen Media Fast Track -ohjelmaan, jossa olen mukana yhtenä pelinrakentajana. Haku on auki ja hakuaikaa vielä tammikuun 8. päivään. Lähde mukaan. Maailma ei odota!
Ilkka O. Lavas
Portfolioyrittäjä
City-lehti, Improve Media, TableOnline, W3 Group Finland sekä LavasDesign
Twitter: @lavas
IG: @ilkkalavas
LinkedIn: https://fi.linkedin.com/in/ilkkaolavas