Seitsemän vuotta yhdellä toimialalla opettaa paljon. Seitsemässä vuodessa oppii tuntemaan ihmisiä, mutta myös huomaamaan toimialan totuttuja tapoja.
1. uskomus: Ansaintamallimme ei tarvitse muuttua
Mediayhtiöissä 51,2% tapaamistani ihmisistä uskoo, että journalismin ansaintamalli pysyy jokaisen työssäolevan eläkeikään asti voimassa. He uskovat, että samalla tavalla tekemällä mediabisnestä voi pyörittää vielä 10 vuotta. Siksi ei ole vielä kiire tehdä mitään. Onneksi näin ajattelevat ovat pian vähemmistössä.
2. uskomus: Prosessejamme ei tarvitse muuttaa
Mediayhtiöissä 37,5% ihmistä uskoo, että digitaalinen tarkoittaa sitä, että tehdään samat asiat samalla tavalla, mutta nettiin. Siksi mediayhtiöiden verkkopalvelut ovat kaikkialla maailmassa vanhan maailman digitaalisia mallinnuksia. Onneksi suurin osa ei ajattele näin.
3. uskomus: Meidän ei tarvitse katsoa oman kaupunkimme ulkopuolelle
Mediayhtiöissä uskotaan, että heillä on joku perinteistä muodostunut omistusoikeus alueensa yleisöön. Digitaalisuus ei tunne rajoja. Nyt yhtäkkiä kun ollaan globaalissa kilpailussa ja Google ja Facebook myyvät murto-osalla mediahinnasta, mediayhtiöiden on saatava 100 kertaa isompi volyymi tavalla tai toisella saadakseen saman mainostulon. Tämä tarkoittaa 30 000 lukijan paikallislehdelle lukijamäärän 100 kertaistamista 3 000 000 ihmisen kuukausittaiseen yleisöön, jotta mediayhtiö pärjää. Tai no pärjää, mutta bisnes kutistuu huomattavasti.
Johtopäätös
Mediayhtiöt epäonnistuvat yhdestä syystä. Eläkeikä monella päättäjällä on niin lähellä, etteivät he uskalla investoida tulevaisuuteen rohkeasti. Harva uskaltaa sanoa omistajille, että nyt sijoitetaan 10 tai 100 miljoonaa digitalisaatioon. Pitkä aika on paljon rahaa. Maailman suurimmaksi ja parhaaksi tuleminen ei ole 3 eikä 5 vuoden projekti.Investoinnit pitää laskea pidemmälle ajalle. Hotels.com yms on olleet 15 proggiksia ja nyt ne vasta on isoja. AirBnB tahkoo vielä varmaan vuosikausia tappiota, mutta iso siitä tulee. Uber tekee valtavasti tappiota, mutta iso siitä tulee.
Globaalissa kilpailussa pärjää vain olemalla maailman paras. Jakelualustan pitää olla maailman parhaat. Bisnesmallin pitää olla maailman paras. Ansaintalogiikka pitää olla maailman paras. Kukaan ei tiedä minkälainen tulevaisuus tulee olemaan, joten näitä maailman parhaita menestyksen malleja löytää vain ketterästi kokeilemalla. Kokeilut tarkoittavat investointeja. Kokeilut tarkoittavat rohkeutta ajatella kuin perheyhtiöissä ajatellaan: perheyhtiön kvartaali on neljännesvuosisata.
Tee bisneksestäs maailman paras. Tee rohkeita kokeiluja. Hyödynnä Tekes vipua. Tee kokeiluja, jotka kantavat vielä 25 vuoden päästäkin.
Tsekkaa Media Fast Track ja nappaa riskirahaa, joka auttaa tekemään kansainvälistymisen kokeiluja. Niistä joku sitten onnistuu.
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä
City, Eat, Improve Media, TableOnline, EatAndTheCity