Tässäkö Suomen erikoisin firman nimi? -blogaukseni ansiosta Valotikut.fi on saanut hyvää ilmaista mainosta. Pohdin siinä voiko firman nimi oikeasti olla "Glow Finland Oy
Valotikutfi'); DROP TABLE users;--Oy"
Tekniset osaajat huomaavat, että "DROP TABLE users" on hakkerointiyrityksen kaltainen viesti, jolla yleensä yritetään tuhota käyttäjätietokantaa. Selvitin miten ja mistä kyseinen rivi on ilmestynyt YTJ:n tietokantaan.
YTJ:n tietokanta ei siis ole tuhoutunut. Firman nimessä oikeasti luki DROP TABLE users. Tämä oli nerokkaan yrittäjän sissimarkkinointiniksi.
Kauri Tervashonka perusti firmansa ja laittoi hakemuslomakkeeseen oikeasti "DROP TABLE users". Kauri tiesi, että nimi tullaan hylkäämään, mutta arveli sen toimivan huomiomagneettina. Nerokasta sissimarkkinointia. Edullista ja hyvä näkyvyys-panos suhde. Tuoko se euroja? Sen tietää vain kauppias. Brändiäkin pitää luoda ja valotikut.fi brändiin sopii tällainen sissimarkkinointi.
Sissimarkkinointi on sitä, että tehdään jotain älykkäästi pienillä kustannuksilla ja saadaan iso tulos.Jari Parantainen kertoo Sissimarkkinointi -kirjassaan pari maukasta lisäesimerkkiä:
Polkupyöräliikkeen asiantuntijat kiertelivät ympäri kaupunkien katuja ja tarkastivat telineissä olevien pyörien kuntoa. Mekaanikot täyttivät havaitsemansa puutteet raporttilomakkeeseen, jonka he sitten ripustivat minigrip- pussissa pyörän ohjaustankoon. Pyörän omistajalle he lupasivat 20% alennuksen huollosta tai varaosista. Uuden pyörän ostamisesta he lupasivat 10% alennuksen. Koko yrityksen myynti nousi kampanjan ansiosta 24% viime vuoden myyntiin verrattuna.Myös Ylvis the Fox on nerokasta markkinointia, se on viraalia markkinointia. Pienillä kustannuksilla iso julkisuus. Tuotto-panos -suhde kunnossa. Bränditietoisuus leviää ja myynti helpottuu.Kuten huomasitte, sissimarkkinointi ei ole tavanomaista markkinointia, vaan luovuudella herätetään ihmisten kiinnostus ja huomio yritykseenne. Esimerkiksi tällä yllä olevalla kampanjalla yritys kasvatti myyntiään huomattavasti edellisvuosiin verrattuna. Kampanjassa oli minun mielestäni loistava idea toteuttaa yritykselle myyntiä lisää sekä tuoda yrityksen tietoisuutta ihmisille. Toinen loistava esimerkki sissimarkkinoinnissa on Bauhaussin kierrätysjoulukuuset- tempaus:
Markkinointitempaus oli pääasiassa kohdennettu taloyhtiöille, joihin Bauhaus lupasi kierrätyskuuset. Tempauksen idea oli hyvin yksinkertainen:
Arvoisa naapuri, kun ostat joulukuusen Bauhausista hintaan 10€, saat mukaan panttilapun, jonka kanssa voit palauttaa kuusen joulun jälkeen. Palauttaessasi kuusen saat 10€ arvoisen lahjakortin eli vähän niin kuin rahat takasin periaatteella. Kaiken muun hyvän lisäksi kuuset ovat vähän neuloja varistavaa sorttia, eli rappukäytävämme pysyvät tänä jouluna siistimpänä kuin aikaisemmin.
Kampanja sai ihmiset liikkeelle ihan ruuhkaksi asti ja ihmiset ostivat kuusen lisäksi kylkeen mm. kuusenkoristeita, kuusenjalkoja ym. jouluun liittyvää ja näin Bauhaus sai, mitä halusikin. Vaikka 90% palauttikin kuusensa teki Bauhaus suuren voiton tempauksellansa, koska jokaisella kerralla ihmisille tarttui muuta tavaraa mukaan kuin pelkkä joulukuusi.
Menestystä elämääsi ja Glow Finland Oy:lle kaikille sissimarkkinoijille toivon paljon hyvää julkisuutta!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä