Printin lukijamäärät ovat jo vuosikausia olleet laskussa. Kun hyppäsin media-alalle neljä vuotta sitten, harva osasi mitata inscreen mainontaa. Printissä myydään vielä paljon lupauksia. Mittausta ei tehdä ja iso osa markkinointiin käytetystä rahasta menee hukkaan.
Mitä tarkoittaa inscreen mainos?
Inscreen tarkoittaa silmiisi näkyvää. Jos luet tätä pädillä tai läppärillä, niin tuo tuossa oikealla on mainos ja se näkyy sinulle. Se on IN SCREEN eli ruudulla. Sivun alalaidassa on mainos, mutta se ei näy sinulle jollet rullaa sinne asti. Se ei ole nyt vielä näytöllä eli IN SCREEN.
Jos printtimainostajat mittaisivat inscreen-näyttöjä, kävisi varmaan niin, että etusivun inscreen lupaus toteutuisi, mutta yhdeksännen sivun mainos jäisi useimmalta lukijalta piiloon.
Otetaanpa esimerkiksi City-lehti.
Painos 1.1M kappaletta. Jaellaan suoraan postilaatikoista 1.1M kotitalouteen neljä kertaa vuodessa. Suomen suurin kaupunkilehti. Kotitalouden keskikoko on 2,08, jolloin potentiaalinen reach on 2 288 000 ihmistä.
Lukijamäärä on KMT-tutkimuksen mukaan 360.000.
Henkilö A selaa jokaisen sivun
Henkilö B lukee pari sivua
Henkilö C selailee sieltä täältä
Henkilö D heittää lehden roskiin tai joku muu kotitaloudesta on jo heittänyt lehden roskiin.
Henkilö D määrän tiedämme. Näitä on potentiaaliset lukijat 2 200 000 - lukijamäärä 360 000=1 928 000 ihmistä jotka jäävät pois IN SCREEN mahdollisuudesta. Yhteensä 740000 kotitaloutta jää siis hukkaan.
Jos henkilöitä A olisi 33%, henkilöitä B 33% ja henkilöitä C olisi 33%, niin jokaista ryhmää olisi 120000.
Henkilö A joukosta tulisi näin ollen 100% sivuista inscreen näyttöjä. Yhteensä 120000 sivullista inscreen mainosnäyttöä. Yhdellä sivulla voi olla useampia mainoksia, jolloin huomioarvo jakaantuu useammalle.
Henkilö B joukosta tulisi ehkäpä 30% sivuista inscreen näyttöjä. Tämä tekisi 120000 * 0,3 = 36000 inscreen mainosnäyttöä.
Henkilö C joukosta tulisi loput inscreen näytöt. Arviolta 10% sivuista näkyisi tälle henkilöryhmälle. 120000 * 0,1 = 12000.
Printin inscreen
Jos painos lehdelle on 1 100 000, niin inscreen näyttöjä on arviolta 12000+36000+120000 sivullista. Yhteensä 160000 sivullista näyttöjä.
Printin hinta tuollaiselle lehdelle voisi olla luokkaa 10000 € per sivu. Tästä tulisi potentiaalisia näyttöjä 360000 lukijalle 27 eCPM, mutta koska kaikki sivut eivät näy, niin näkymättömiä mainoksia on vaikea myydä. Näkymättömiä on siis ne kaikki roskiinmenevät sekä selaamattomat sivut. 1 100 000-160000=1 040 000 näkymätöntä mainosta. Tai ennenvanhaan oli helppo myydä, kun mainostajat eivät osanneet laskea, mutta nykyään mainostajat onneksi osaavat laskea. Pitäisi siis käyttää mieluummin inscreen hinnoittelua.
Printin Inscreen CPM jos sivun hinta olisi 10000€. Tällöin inscreen CPM nouseekin 62,5 euroon. Pelkästä Inscreenistähän kannattaa maksaa ja jos vertaa digihintoihin, jossa inscreen mainontaa saa puolella tästä, kannattaa joko maksaa printistä vähemmän tai sitten lisätä digimainonnan panostuksia.
Meillä ei laskuteta turhasta. Printissäkin huomioimme inscreen näkyvyyden. Kysy tarjous, niin yllätyt!
Älä maksa näkymättömistä mainoksista
Menestystä elämääsi ja mainonnan mittaamiseen.
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä