Kun 2 vuotta sitten tulin media-alalle, luulin, että kaikki mittaavat jokaisen mainoksen. Järkytyksekseni kuulin, että todella harva mainostaja mittaa mainontaa. En voinut käsittää. Mistä sitten voi tietää oliko mainos onnistunut vai ei? Digimainontaa mitataan huomattavasti enemmän kuin muita mainosmuotoja. Silti digissäkin usein tuijotetaan vain klikkejä ja unohdetaan kokonaan se millä sivustoilla mainos näkyy ja mikä kohderyhmä mainosta lukee.
Mistä tietää onnistuiko mainos vai ei?
Oleellista on kohderyhmä. Alueellinen kohdennus toimii hyvänä esimerkkinä. Kohderyhmä voi olla myös elämäntyylin mukainen tai tehtävän mukainen. Cityn lukijat ovat aktiivisia kaupunkilaisia, brunssipartion kohderyhmä on erityisen kiinnostunut brunsseista ja aikeissa lähteä brunssille lähiaikoina. Tyyliniekkaa lukevat miehet, jotka haluavat ymmärtää ja oppia enemmän tyylistä.
Kohderyhmämedian oikein valitseminen riittää jo useimmille mainoskampanjoille mittariksi. Relevantti mainos relevantissa ympäristössä vahvistaa brändiä ja saa mainokselle tehokkuutta. Brändisi kiinnostavuus paranee.
Kun kohderyhmä on valittu oikein, voit hifistellä (jos jaksat) muilla mittareilla
IAB:n mukaisia nettimainonnan mittareita:
- brändin tunnettuus (online-kyselytutkimuksella ja orgaanisilla hauilla mitattavissa oleva)
- Ostohalukkuus (onko asiakas kiinnostunut ostamaan tuotetta)
- brändin sielu ja kiinnostavuus. Kuluttajan tunneside brändiin. Esim Mac-fanboy heimo.
- osaako ihminen yhdistää brändin siihen kategoriaan, mitä mainostaja halusi?
Teknisen hifistelijän mittarit:
- mikä ikäryhmä on nähnyt mainoksen (voi olla haastava mitata)
- millä päätelaitteella lukija luki (iPad,tabletti, kännykkä, läppäri)
- käyttöjärjestelmä (pc vai mac, ehkä joillekin softaa myyville oleellinen tieto)
Miten lukija reagoi mainokseen? Pitikö hiirtä päällä?
- pitikö käyttäjä hiirtä mainoksen päällä?
- klikkasiko käyttäjä mainosta? (Joskus pelkkä mainoksen katsominen voi olla tärkeämpää kuin klikkaaminen, esim jos on tarkoitus vain vahvistaa bränditietoisuutta)
Huomaamisen mittareita ja laadullisia mittareita
- näkyikö mainos ruudulla vai, jäikö se sivun alalaitaan piiloon
- miten pitkään mainos on näkynyt käyttäjän ruudulla?
- oliko mainos brändillesi turvallisella sivulla?
SEO mielessä kiinnostavia:
- lisääntyikö orgaaninen hakumäärä?
- vähentyikö bounce rate?
- paraniko kaupan konversio
B2B mainostajia kiinnostavia:
- missä roolissa mainoksen nähnyt on: päättävässä roolissa tms
Mainontaa voi mitata kyselytutkimuksilla. Osan tiedoista voi tutkia mediatoimisto. Osan saat medialta, joka mainoksesi näyttää.
Muista valita mainoksille mediat fiksusti. Fiksuilla mediavalinnoilla varmistat, että brändisi on kiinnostavassa ympäristössä ja kohtaat potentiaalisia asiakkaitasi. Menestystä markkinointiisi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
http://www.citydigital.fi
1 kommentti
Anonyymi
5.12.2021 10:33
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin