Olen tuomarina Kasvu Open -kilpailussa. Tässä muistiinpanoja Kasvu Open kiitoratapäivä 3:sta, jossa olin myös myllärinä. Muistiinpanot on julkisesta pitchauksesta.
Suomen suurin yritystenkasvun sparrauskilpailu Kasvu Open järjestetään ympäri Suomea. Ensin saimme hakemukset käsiteltäväksi. Myllättäväksi valitsimme noin 14 firmaa. Tässä muistiinpanoja ja kuvia pitchaus tilaisuudesta.
MotoCut Oy
MotoCut on kehittänyt teräsbetonipaalujen leikkaamiseen uudenlaisen menetelmän ja työkalun. Ennenvanhaan teräsbetonit leikattiin käsin 14 kiloa painavalla sahalla ja homma oli todella työlästä.
MotoCutin leikkaustyökalu helpottaa leikkaamista, työturvallisuus paranee ja laatu paranee. Motocut leikkaa 40 sekunnissa betonipaalun.
Konditoria Ph7
Konditoria on kasvanut nopeasti. Kasvun haasteina on ollut tuotevalikoima, mikä on kasvanut liikaa. Tuotevalikoimaa on kasvun vauhdittamiseksi karsittu. Keskitytään niihin, mitkä myyvät paljon. Katelaskentaa varten on hommattu uusi ohjelma.
Pentisol
Pitkäikäinen firma, jossa on tehty sukupolvenvaihdos. Chef’s Season Original –tuote on valittu kasvun kärjeksi. Yritys on matkalla kohti Food Safety System Certification 22000 sertifiointia. Kansainvälistymistä pohditaan. Tavoitteena on, että joka viidennessä euroopan kotitaloudessa olisi Pentisolin Chef’s Original –tuotteita.
Nerostep
Nerostep on 1994 perustettu muoviritilämattoja tekevä firma, joka myy mattoja Suomeen ja ulkomaille 8000m2 – 20000m2 turvallisia muovimattoja.
Tavoitteina on kansainvälistyminen. Pohdinnassa alihankinta ja viestintä kotimaassa ja kansainvälistymisessä.
Lukoton Experience
Internet of Locks toimialaan keskittyvä yritys. Tavoitteena päästä 20 miljoonan euron liikevaihtoluokkaan. Tämä liikevaihto saavutetaan jos euroopan kerrostalojen alaovista 0,2% käyttää Lukotonta.
Lukoton haluaa tarjota hätäsisäänkäynnin mahdollisuuden poliisille, ambulansseille ja palokunnalle.
Hellewi
Kurssihallintaohjelma Hellewi haluaa kansainvälistyä. Suomessa yhtiö on kasvanut toimialan suurimmaksi. Työväenopistoissa markkinaosuus on jopa 92%. Kasvua on tähän asti toteutettu tulorahoituksella.
Maapörssi
Maapörssi on ylijäämämaan välityspörssi. Toisessa paikassa kaivetaan ja toisessa täytetään. Maapörssi on johtava välityspalvelu. Savelle voisi olla vientimarkkinoita. Yriyksen hullu idea on, että myydään pääkaupunkiseudulta savea Dubaihin. Suomessa tuote on jätettä ja joutuu maksamaan 5 euroa jätemaksua per kuutio. Dubaissa tästä voidaan rakentaa tekojärvien pohjia.
Tuusmet
Noin miljoona euroa liikevaihtoa tekevä Tuusulalainen firma. Ohutlevypaja on toimittanut mm. Aviapoliksen ja lentokentän alueen valaisimia. Apteekeille Tuusmet on kehittänyt täysin alumiinisen panelituotteen, johon voidaan laittaa tuote-esittelyjä varten piikkejä ja hyllyjä.
Huone1
Huone 1 rakentaa moderneja ulkorakennuksia. Rouva Tölli on innovoinut puuverhoillun teräsrunkoisen lasitetun ja lasittamattoman pihahuoneen. Vientiä on mm. Norjaan. Huone 1 on myös kehittänyt CLT (ristiinliimattu puu, Cross Laminated Timber) pohjaisen piha ja ulkorakennuksen. CLT menetelmällä on tehty myös Haltia luontokeskus ja jopa kerrostalo jätkäsaaressa.
Haasteita
- firma vasta alussa, 2 tilikautta, tuloksellinen
- markkinoita olisi niin paljon kuin mahdollista
- nyt haasteena on, että on jo 20 tarjouspyyntöä joihin ei olla ehditty vastata. Osa ulkomailta.
Hitsaus- ja Rakennustyö Aho Oy
40 henkeä, 40 miljoonan euron liikevaihtoa. Vanhat asiakkaat eivät osta enää niin paljon kuin ennen, kasvu tulee uusilta yrityksiltä.
Tienhoitovälineissä on innovaatio, palkattu oma suunnittelija 3 pv per viikko. Olemme myös alkaneet hitsaamaan kuorma-auton lavoja robotti-hitsaamalla. Menetelmä on ainutlaatuinen. Nyt menee 40 lavaa per vuosi, tavoitteena hoitaa 100 lavaa per vuosi. Tässä olisi viennin mahdollisuuksia.
Jarparo
Jarparo on konepajayritys, jolla oli aikaisemmin 1 asiakas: Metso. Kasvua haetaan uusilta asiakkailta.
Kasvua halutaan
- uusista asiakkuuksista
- omista tuotteista
- kokonaan uuden toimialan löytämisestä
- miten uudistetaan yrityskulttuuria.
Valmistusalihankintaa. 90 ihmistä työllistetään.
Bailamama
Bailamama on jumppatuotote, joka haluaa kansainvälistyä. Heillä on virtuaalituotteita tulossa suomeen ja brittimarkkinoille. Bailamama konsepti on erityisesti raskaana oleville suunniteltu, mutta myös muuten naisille, jotka haluavat pysyä tiukkoina. Bailamaman haasteina on kansainvälistymisen konsepti, strategia ja markkinointimallit.
Katso video Youtubessa.
Kaihtimia toimittava DTM Oy
Ikkunakaihtimia valmistava DTM on kehittänyt alumiinisia mittatilattavia hyönteisverkkoja.
Katso video Youtubessa.
Innoplan
Sokeille tarkoitettu haptinen käyttöliittymä. Haptiikka tarkoittaa kohteen aistimista tunnustelemalla käsin tai sormin. Laitetta esitteli sokea tekniikan tohtori Innojok Oy:n Jukka Jokinen, Haptiikkaa on esim pistekirjoitus ja sokean keppi. Visuaalisen tiedon välittäminen on perinteisesti ollut askartelua. Sokeilta jää nykyaikaista tietoa paljon saavuttamatta. Tunnustettavaa haptista käyttöliittymää ei ole toistaiseksi missään. Haptinen käyttöliittymä pystyy muodostamaan laitteen pinnalle muotoja ja poistamaan niitä.
Mielenkiintoisia firmoja. Osalla kansainvälistä kasvupotentiaalia, osalla vielä hiomista konseptissa. Kiva nähdä pitkään bisnestä tehneiden ihmisten pitchauksia, kun niistä huokuu ammattitaito ja kyky toteuttaa. Kun vertaa Aalto yliopiston tai Laurean pitchauskilpailuihin, niin näissä on aitoa substanssia ja konkretiaa paljon enemmän.
Menestystä kaikille Kasvu Openiin ja kasvamiseen! Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, joka vetää Improve Media mainosverkostoa, rakentaa verkkosivustoja ja verkkopalveluita W3 Groupissa sekä omistaa City-lehden.