Tarvitsen prätkään sivulaukut. Minulla ei ole aikaa vertailla, joten kyselin kesän ajan kavereiltani suosituksia. Paras malli löytyi vihdoin ja tiesin mitä halusin. Taikasana: Northwest Import ja Ortlieb.
Tykkään siitä, että on mahdollisimman vähän välikäsiä. Satuin kuitenkin olemaan lauantaina Sellossa ja päätin katsoa, olisiko Intersportissa tai Top-Sportissa Ortliebin sitä mallia, minkä haluan. Ei ollut kummassakaan. Molemmissa olisi tarjouduttu tilaamaan tuote. Ei kelpaa minulle, koska Sello on ihan älyttömän kaukana himastani, niin mieluummin haen sen maahantuojalta silloin kun mulle sopii.
Tänään päivän päätteeksi mulle sattui pieni rako ja päätin kokeilla tuuriani samalla kun pidin puhelinpalaveria. Näpytin kännykkään nuo taikasanat "Northwest Import". Kännykän navigaattori ohjasi minut perille. Tosin 10 km päähän kohteesta. No ei muutakuin netti auki puhelimesta ja googlasin Norhwest Importin kotisivut. Siellä oli eri osoite kuin mitä oli google mapsissa. Ei harmittanut paljoa koska oli aurinkoinen keli ja päivän kaikki hommat olin jo saanut hoidettua. Navi ohjasi minut oikeaan osoitteeseen.
Ylläoleva oli siis valintojen tekoa. Suosittelumarkkinointiin eli sosiaaliseen mediaan luottamista.
No nyt alkaa paras kohta: itse shoppailu
Klo 16:34 astun kauppaan, myyjä-yrittäjä tervehtii ja kysyy voiko hän auttaa. Vastaan että voi auttaa ja että tartten prätkään sivulaukkuja. En muistanut taikasanaa Ortlieb.
Klo 16:35 myyjä kaivaa tuotteen esiin ja esittelee sen
Klo 16:36 kysyn mitä maksaa. Saan hinnan ja myyjä jatkaa esittelemistä.
Klo 16:37 Kysyn myös missä on vessa. Kiitän tiedosta. Sanon, että laske mulle hyvä hinta. Menen vessaan.
Klo 16:38 Tulen vessasta. Olinpa nopea. Joo ja pesin myös kädet. Myyjä odottaa kassalla.
Klo 16:39 Olen maksanut.
Klo 16:40 Sanon vielä google maps ongelmasta, myyjä tuntee ongelman. Lupaudun, että jos hän ei pärjää sen kanssa, niin mun firma voi jeesata sen kanssa. Kiitän ja lähden himaan. Checkinnaan vielä kiitokseksi Foursquareen ja postaan kiitoksen faceen ja twitteriin.
Nopeaa ja mukavaa on asiointi. Pidä huolta, että asiakkaan 6 minuuttia ovat sellaiset, että pystyt toimittamaan juuri sen tuotteen jonka hän haluaa.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä