Harmaa pahvilaatikko kätki sisälleen peilin. Halusin avata sen pahilaatikon, katsoa sisään ja siirtää sen peilin sieltä paikkaan josta sen saa helpommin tavoitettua.
Sattumalta huomaisin kiinnosuneeni toisestakin peilistä. Nyt en vain tiedä missä se on.
Päivän antina oli vaihteeksi hyvät yöunet- eikä jääkaappikaan herättänyt piipittämällä keskellä yötä. Sen päälle käynti rautatieasemalla ja sieltä klassikkotraktorin äärelle.
Siinä koneessa on jotain mystistä. Ohjekirjoja ei mukana tullut, eikä Valtran sivustoltakaan löytynyt ohjetta ruiskutuspumpun öljynvaihtoon
Ohjekirjan mukaan tuohon malliin ja vuosimalliin kuuluisi Simssiläinen. Voi tietysti olla että pumppu on vaihdettu, mutta taas joidenkin lähteiden mukaan silloin pitäsi olla vahdettu myös jakopää.
No öljytikkuja ei ollut, pumppu oli polttoainetta täyteen, joten henkeäni pidätellen avasin pohjapropun siirtopumpun takapuolelta, tarkistuspropun pumpun takapäästä ja odotin että pumppu tyhjeni. Sen jälkeen pohjaproppu kiinni ja täytin pumpun tippakannulla ilmeisesti öljytikin reijästä siihen asti että pumpun peräpäästä alkoi valua öljyä.
Sitä ennen olin jo vaihtanut useamman rasvanipan, moottoriöljyt, sen suodattimen ja polttoainesuodattimet- joista toisessa muuten luki hieno.
Tuossa mallissa on metalliset kupit. Varsinkin esisuodattimen kupissa oli aika paljon mönjää, hienosuodattimessa vähemmän ja moottoriöljun suodattimen kupissa oli mönjää ja metalliputrua. Kuppien puhdistamisessa meni enemmän aikaa kuin itse suodattimien vaihdossa.