Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on Järki vs raha.

Lopun alkuako  1

Paikallinen lehti kertoi että turkisten viennin arvo on noussut. Ei varmaan kettuja ja kuitupuusta tehtyä sellua viemällä päästä koskaan tuontivoittoisesta suosta ylös. Aika provosoiva otsikkohan se oli, mutta kun se vaan on totta. Täytyy kai sit ruveta suunnittelemaan parempia virikehäkkejä ja kuitupuupuimuria;)

Tänään se sitten pulpahti postilaatikosta: Tarjouspyyntö talven lumitöistä.
Ennustan seuraavaa: Koska tarjouspyyntö on hieman epämääräinen ja sen voittaa joku kilpaileva firma. Laskin lyhyesti että heidän ajokertansa voi maksaa noin 25% omasta vastaavasta ja tuottaa silti voittoa.

Tämä on siis laskettu matematiikalla jossa lasketaan talven kokonaiskustannus: Eli jos olet se jolla on eniten matkaa kiinteistölleen , syy ajaa sinne lumityöhön soveltuvalla kalustolla lähes päivittäin, syy kylvää hiekkaa omien vehkeiden etenemisen vuoksi ja tarve päästä sinne sinne aikaisin aamulla- voit tarjota vaikka kympin ajokerralta kannatavasti. Näin siksi että muuten jos tie on aurausvuorossa esmerkiksi sijalla 4- 12 ja pyry päättyyä neljältä aamulla pyörittää heillä joko sorakuskit peukaloitaan tai pyöräkonekuski joutuu avaamaan sen väylän sekä tietysti sorastamaan.

Edellisten talvien kokemusten perusteella kannattavuus nousee automaattisesti lisääntyvien lisätöiden myötä. Kun lumi/jääpolannetta pelätään menee soraa auratessa pitkin penkkoja, routa pääsee kivuttomasti syvemmälle savipohjaan ja kevätsorastuksen tarve kasvaa.

Yhden tien tai yhden pihan hoitaminen tai yhden ajokerran ajaminen on ihan eri juttu kuin hoitaa koko talvi edes tyydyttävästi. Onnea ja menestystä heille.

Voi toki olla että hoidon taso nousee urakka-aluuen osalta ja kustannukset tämän talven osalta laskevat. Eniten huolettaa mitä tapahtuu vanhuksille ja muille huonokuntoisille jotka ovat tottuneet siihen että lingon lumisuihkua suunnataan ajon aikana liittymistä poispäin, penkkoja ei ole ja nivelauralla liitymien kohdat pyritään jättämään vallittomiksi.

Tietty kellonaika tietylle tielle palvelee tiettyjä ihmisiä, mutta ei urakkakokonaisuutta. Voihan lumitöitä tehdä urakalla ja kelloa vastaan, mutta oikea tapa on toimia sään mukaan ja järjestelmällisesti.

Edit 2015 kevät. Ainakaan laatua ei kilpailuttamalla parannettu. Routavaurioita tuli, maata niin paljon aurauksen mukana ojaan että ainakin yksi rumpu meni tukkoon, useampaan otteeseen autoja jumissa ja kyllä oli mukavaa sanoa sille ensimmäiselle jumiin jääneelle letkalle että tämä ei ole meidän hoitoaluettamme.

Keväällä auton kyljet sentin muuraushiekkakerroksessa, sepelin sijaan kylvetty pölisevää kissanhiekkaa ja sillähän ei pääse ilman ketjuja tai kovaa vauhtia mäkiä ylös raskaammilla vehkeillä. Useampaan otteeseen tiellä isoja jäisiä sorakökköjä ja keväällä asfalttiosuudella kymmenisen senttimetriä hiekoitukseen käytettyä luonnon soraa

Tänään oli kuitenkin vielä sulaa onneksi kaapelivapaata kaivantoa kaupan pihassa. Sinänsä outoa kun kaapelitutkan mukaan odotettavissa oli vaikka mitä. Tietysti voi olla että piha on aikojen saatossa noussut ja suuren kaapelit ovat sen myötä jääneet syvälle.

Nyt on kuitenkin taas yksi jätepakkaaja onnellisesti maakaapelin varassa ja ihmiset pääsevät liikkumaan autoillaan ja ilman.

Kebab salaatilla oli yllättävän hyvä.