Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on Kubota V4300 turbodiesel.

Ai sielläkin on kinos  1

Päivä taas takana lumitöineen. Muuten meni hyvin, mutta pieni informaatiokatkos alueen keskivaiheilla. Onneksi yksi valveutunut asukas otti puhelimen käteen ja soitti.

Maanantaina alettu remontointi jatkui tänään. Arvelin ettei kaasuvivun teippaamisella olisi ollut mitään merkitystä pysäytysmekanismiin, mutta kun sitten oli uudet tiivisteet valmiina asennettaviksi ja kansi auki niin olihan niillä kahdella vivulla kannen sisällä mekaaninen yhteys sellaisella pienellä peltilirvakkeella.

Se pieni peltilirvake on tarpeeton jos sähköpysäytksen tai tässä mallissa käynnissäpitosolenoidin mekanismi toimii. Sen pienen lirvakkeen laittaminen sinne kannen sisään pysäytinakselin nokan päälle on oma lukunsa- siis sellainen suorittus jota varten tarvisi olla joku hammaslääkäri pihteineen, valoineen ja peileineen. Samoin akseleiden tiivisteiden uusimiseen tarvis olla joku minikokoinen alapäänlevitin ja lämmin puhdas tila.

Uusista tiivisteistä ja kiivaasta ilmaamisesta huolimatta kone ei suostunut käynnistymään. Jo silloin sen ekan vuodon ilmaannuttua sanoin että mielestäni ne vivut pitää kasata kiinni siihen saakelin kanteen että ovat varmasti oikassa asennossa siinä vaiheessa kun kansi laitetaan kiinni.

No kun sitten kaasu pohjassa kone kolmannella yrittämällä vähän lupasi ja neljännellä kävi hetken ja viidennellä jäi käymään puuttui koneesta kierroksia. Apunani ollut vanhempi asentaja kun ei suostunut kasaamaan vipuja valmiiksi kanteen niin kaasuvivun akseli oli kasatessa mennyt edeltä karkuun ja näin ollen kaasuvipu ei ollut lukittunut kunnolla. Kun se saatiin paikalleen löytyi tyhjäkäynti ja saatiin myös täydet kierrokset.

Eli ilmeisesti maanantaina tapahtui seuraavaa: Vuotoa paikatessa tiivistysteippi pakkaantui siihen kohtaan jossa kaasuvipu liittyy akseliin. Olakkeen pienestä koosta johtuen teippi ohjasi vivun olakkeen ohi ja vivun lukitusmutteria kiristettäessä vipu pysyi paikoillaan, mutta akseli pyörähti tyhjäkäyntiasennon alapuolelle ja kaikki suodattimen vaihdot ja ilmaamiset oli turhaa touhua.

Nyt se konevanhus saa levätä muutaman päivän.