Saabismeja

  • licence27

Sitten Suzuki GT:n "neitsytmatkan" ei kukaan ole tullut juttelmaan parkkipaikalla, ei sitä ennen eikä sen jälkeen. No tänään se sitten tapahtui:
-Kuinkas tollasen kanssa pärjää kitkarenkailla
-No ainakin tähän saakka on mennyt kolaroimatta
-Kävin itse katsomassa noita silloin joskus 96 jälkeen
-Rekisteröity 2000, maahatuojalla oli 5 kpl jäljellä, sai valitan värin ja varustetason
-Onko kiva leikkia talvella?
-No ollut jo reilut 10 vuotta jokapäiväisessä käytössä, kesät talvet, toki perän saa heilumaan, mutta vähän kun on ollut uudesta saakka niin vähän enenmpi arvostaa toimintavarmuutta
-Itsellä Saab ((sanoi myös mallin, mut en viitsinyt korjata 430 N vääntöä-pelkkä N vääntää varsin huomosti, oikea yksikkö on Nm tai joku jenkkiyksikkö )) ja sutii kuivallakin talvireinkailla 90 nopeuteen saakka, vaikka vetääkin väärästä päästä.
-Yli 200 heppaa jos on niin hullua tehdä 2 vetoista autoa, varsinkaan etuvetoista.
-Pärjääkö talvikelissä?
-No ainakin tähän saakka, kertaakaan ei ole hinattu ja harvassa on ne paikat mihin ei ole päässyt, maasturit ja off-road on ihan eri juttu. Hiekkaa on takakontissa ja ketju, jos joutuu muita auttamaan (vähemmistömiehen ladakin kiihtyi hinauksessa paremmin kuin omalla moottorilla terveisiä vaan Lahden suunnalle)

Sit tarvikin aika pian lähteä ettei kaikki ostokset jäätynteet- jossain vaiheessa taisin myös sanoa että kyllä kymmenessä vuodessa vähän oppii ajamaankin. Ei sillä että Saabeissa olisi mitään vikaa- paljon hyviäkin juttuja. Ensimmäiset ahdetut perheautot, Black panel, pakkilukko, kumipuskurit, tilat, ergonomia ja turvallisuus. GM seikkailuissa säilytettävät saabismit oli luetteloitu-en sit tiedä kuinka hyvin seuraavat omistajat niitä noudattavat. Myös laadusta ja luotettavuudesta puhuttiin Saabin kanssa samassa lausessaa ennen kaikkia GM osia. GM ajan vehkeistä ja näistä ihan uusista ei ole kokemusta- mutta yleensä auto kuin auto toimii ainakin takuuajan helposti.

Viime viikolla oli itse asiassa kuume ostaa Saab turbokoneella, mutta jäi toistaiseksi ostamati. Kyl kai silläkin kerkiäsi talvikelissä ja miksei kesälläkin- Taitaa vaan olla parempi ostaa suosiolla joku neliveto jos seuraavinakin talvina on lunta runsaasti. Seisköön sit kesän. TM talvitestin voiton vei Volvo, mutta Toyotan Auris hybridi oli lämmityslaitteeltaan ylivoimainen. Auris oli sitäpaitsi kiva ajaa kaupungissa ihan perus 1.6 koneellakin. Uusi hybridi on 1.8 ja siihen sit sähköävoimaa lisäksi. Vielä kun pulttaisi turbon keulalle ja sähkömoottoreilla veto takapyöriin niin ostajia löytyisi nuoremmastakin polvesta

Ei sillä että Auris hybrdi olisi suunnattu ikäihmisille, mut Hondan sporttihypridille voisi oikeasti tehdä sellaisen kilpailijan joka kulkisi ja kiihtyisi tarvittaessa kuten sportin kuuluu. 1.8 litraisesta saisi vaparinakin liki 200 heppaa, mutta ahdettuja heppoja joku 180 + hybridivoima niin houkuttelisi jopa takatetoon tottuneita.

Akut toki kehittyy jatkuvalla syötöllä ja varmaan 10-20 vuotta kun menee niin auton pohjalevy pystytään valmistamaan suoraan turvallisesta ja tehokkaasta akusta ja ulkopellit aurinkosähköä tuottavista materiaaleista. Samoin toki myös ikkunat jollain hyötysuhteella. Siinä sitä olisi seuraava Nokia- sähköä tuottavat ikkunalasit, ovet ja luukut. Hyvässä lykyssä auto voisi pitkään parkissa oltuaan ja akkujen täysin varauduttua alkaa syöttämään sähköä valtakunnan verkkoon tai kotitaloon.

1 kommentti

Anonyymi

5.12.2021 10:39

Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus