Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Ylläreitä  2

Olin ekaa kertaa tekemässä kaukolämpökanaalia. Ohje oli että uusista lähdöoistä vanhaan putkeen periaatteessa suoraa viivaa.

Lähtö löytyi, mutta toista päätä ei voinut kaivaa kun joku valopää oli parkkeerannut Fiatinsa sen päälle. Koska itse linjaa pystyi kaivamaan niin otin korkeuden siitä näkyvästä päästä. Asikas sit kertoi että voi nousta noin 20 cm kun toinen pää ei ole ihan niin syvällä.

Kun Fiat viimein saatiin siirrätettyä ja oltiin samassa syvyydessä kuin aikaisemmin löytynyt putki ei ollut tietoakaan edes sähkökaapeleiden varoitusnauhasta. Kaukolämpö oli liki kahdessa metrissä- eli mun logiikallani sieltä tasaisella kaadolla ylöspäin kohti toista linjaa.

Kun sitten puolen päivän tienoilla putkimies saapui ja tutki sekä uuden että vanhan linjan kävi ilmi että vanhassa putket on vierekkäin ja uudessa päällekkäin. Eli mutkia tulee reilumpia määriä että ne saa ylipäätään yhdistettyä. Eli ei olisi tarvinnut tehdä niin mahtavaa kanaalia.

Autokin on korjattu - niin ainakin korjaamolta soitettiin. Aika hyvin kun aikakin oli vasta 26.11


Lisää heitteillä  2

Ei riitä että aikuinen oli heitteillä vaan radiossa kerrottiin kuinka taas joku lapsi harhaili yksin pimeässä kun vanhemmat tai vanhempi oli lähtenyt todennäköisesti ryyppäämään tai viinaa hakemaan.

Se mikä alkoi ihmetyttää oli tapa jolla nykyään suhtaudutaan- eli jos lapsi harhailee yksin pimeässä niin ei muka uskalleta auttaa kun pelätään pedofiiliksi leimaamista, kuulemma jossain päin maailmaa ei uskalleta antaa lapsille suusta suuhun tekohengitystä kun pelätään että joku napaa kuvan ja se päätyy roskalehtiin.

Oliko peräti niin että miltei joka seitsemäs Helsinkiläisistä lapsista on lastensuojelun asiakkaita- miten helvetissä asiat voi olla niin huonosti?


Heitteillä  1

Joku- en tiedä kuka kirjoitti blogissaan heikommasta aineksesta. En tiedä tarkoittikohan hän kenties ihmisiä joita ainakin Katumalla ilmeisesti riittää. Sanon näin koska kotimatkallani ja siis tasan eri suuntaan menossa havaitsin auton hätävilkut päällä vastakkaisella kaistalla.

Kun sitten viimein sain yhdistelmän ympäri ja pääsin kysymään "Onko polttoaine loppunut vai isompikin hätä" nuori nainen kertoi ettei tuntiin ollut kukaan muu edes hiljentänyt saati sitten pysähtynyt. Varmasti minäkin tahdoin kotiin ja syömään ja suihkuun ja kaupassakin olis tarvinnut käydä, mutta sillä ihmisellä oli hätävilkut päällä, lämpötila + 1 ja auto tenyt tenän, pimeää ja tihkusadetta.

Hävetkää kaikki te jotka vain ajelitte ohi ja ajatelkaa mitä sitten kun sattuu omalle kohdalle. Minä sentään pysähyin ja olisin hinannut sen siitä turvalliseen paikaan jos olisi ollut keulassa kelvollinen hinauspiste. Hinauspiste oli, mutta niin matatalla puskurin takana että ketjulla vetäessä olisi tullut vielä lisää vahinkoa.

Onni onnettomuudessa että ongelmana oli hihnan häviämisen tuoma moottorin ylikuumenenminen, eikä mikään kuljettajaa vahingoittanut asia.

Niin ja terveiset sille tampioesimiehelle joka neuvoo jatkamaan ajamista kun apulaitehihna on poikki. Hihna ei paljon maksa, mutta jos ylilämpö rikkoo tiivisteitä, saa kannen kieroksi tai moottorin leikkaamaan kiinni niin hinuri + merkkikorjaamo on paljon edullisempi vaihtoehto autolle jossa on vielä monta vuotta takuuta jäljellä. Takuu tuskin korvaa uutta konetta jos on ajettu ilman apulaitehihnaa.


Kuraa  1

Savella on hämmästyttävä ominaisuus liimaantua. Jos tahallaan yrittäsi heittää satunnaisesti jostain maastosta kaivettua savea kiinni lokasuojan alapintaan niin sitä saisi koko viikon heitellä ilman että saisi jäämään kiinni muuta kuin harmaan värin.

Kuitenkin meluvallin toisen pään valmistuttua lokasuojan sisällä oli kullekin neljälle pyörälle savinen sisälokasuoja. Konepeitosta ei pystynyt sivulta sanomaan koneen oikeaa väriä, eikä toivoakaan nostaa kumpaakaan öljytikkua ennen kuin sai pestyä.


Sunnuntai ja suomalaiset  1

Aamuyöllä suhailin kotia kohtia Hauhon suunnasta. Edessä ajoi BMW X6. Uusi ja kallis auto, hieman sumuinen keli ja ajonopeus ilmeisesti sovitettu sen auton valojen mukaan. Kirkkautta niissä oli, mutta kun alkoi työauton mittarinopeus olla lähempänä 60 kuin 80 ohitin vaikka vähän sumua olikin.

Millään mutkatiellä ei olisi kannattanut ohittaa, mut oli kokolailla suoraa 20 kilsaa.

Kiitos valikoiva kuuloni ilmeisen ilmeikkäät silmäni levisivät hämmästyksestä kun kuulin väärin. Kuulin että "entinen mieheni" vaikka tyttö sanoi "Entinen esimieheni"

Tänään oli sentään yhdessä urheilulajissa oikeaa musiikkia ja ilmeisesti ruusevettä palkintopallilla.


voi pyhä työpäivä  1

Päivä vallia tehden, illan pimeydessä vaunu sahalle ja sitten melkoisen yllättävä saunakutsu. Tosi kiva kun oli kuuma sauna odottamassa ja vielä ruokaakin.

Minua on yritetty houkutella avantoon. Taitaa jäädä menemättä. Vesi oli kylmää ja talviturkki jäi tältäkin vuodelta heittämättä.

Hölmöä omistaa rantaoikeus ja oikeus yhteisiin vesialueisiin kun ei edes pidä uimisesta


Rästit  1

Tiistain venymisen vuoksi jäi pari kuormaa ajamatta. Kyl oli pyöräkuormaajakuskilla haastetta yrittää saada kauhallinen mahtumaan M 90 vaunuun. Vaunu oli siis melkein lyhyempi kuin mitä kuormaajan kauha leveä. Melkein, koska mitalla kauha on kapeampi, mutta kauhaa kipatessa sepeliä putoaa kauhaa leveämmälle alalle.

Niiden kuormien jälkeen olikin vuorossa rypemistä. Sellainen pieni meluvalli tarvis tehdä ja maata olis mitä laittaa, mutta jokseenkin paljon painuvat pyörät maahan eikä sade ainakaan helpota.

Ajomatka onneksi lyhenee koko ajan.


Huono iltapäivä  1

Ihan ei mennyt putkeen. Täry temppuili. Uusi käynnistin särkyi heti. Eilen tilattu kansi oli väärä ja sora muistutti lähinnä vetistä kuraa.

Sen päälle pyörittäjän sähköliitin päin ramppia, rampin liina poikki ja lämpötolpissa ei sitten ollutkaan sähköä aidan katkaisua varten.

Päivä oli siis pitkä ja hikinen

Aitaelementtejä ei päässyt purkamaan kuormasta kun nostokone oli puomin puolelta pimeä ja oma hommansa nostella renkaat ja siirtää perävaunu että pääsi valoisaan talliin etsimään vikaa. Varmaan taas lampuissa vettä niin että sulakkeet palaa.


Ei oo kaupunki  1

Lounasta odotellessa ruokapaikka tuli aika täyteen. Siihen sitten viereen istahti mies ja ikään kuin olisin tuntenut naaman ja jopa äänenkin. Ei välähtänyt eikä säteillyt kun vasta siinä vaiheessa kun poistui koulun autoon. Oli siis luokanvalvojani 96-97.

Kun menee oikein tukkuliikkeeseen ja hyllyt notkuvat tavaraa luulisi löytävänsä tarvitsemansa. Tänään tuli kuitenkin pohjanoteeraus: Korokerengasta tai ylipäätään betonirengastavaraa ei ollut. Ei ollut kaivonkantta mallia neliö, mallia suotakaide, eikä kumpaankaan oikeaa kehystä. Vääriä kehyksiä löytyi kumpaakin pino.

Kaivotiivisteestä ei oltu kuultukaan ja sentään alueen kattavimmat valikoimat. Ei ihme ettei tuplaputkien tiivisteitäkään ollut kuin kaksi viime viikolla.

Kaivantoihin ei osunut yhtään kaapelia, mutta kaukolämpöä löytyi ja tunnelin kattoluukku. Ihmiset ovat töissä kiinteistössä jopa kymmeniä vuosia ja kukaan ei tienyt tulvivasta varauloskäynnistä.


Kaatis  1

Kova päivä takana. Kotiutuminen klo 23 ja takana yhden maankaatopaikan silitys siirtoineen.

Aamulla kone kyl starttasi, mutta tankkauspumppu oli liikaa vanhoille akuille ja vaati pitkän roikan ja latauksen. Sitten saikin laulaa turbo punaisena sadan maakuorman verran.