Ei riitä että moottoritien katteen rakentaminen maksaa. Lisäksi tulee ylläpitokustannukset.
http://yle.fi/uutiset/moottoritietunnelin_yllapito_maksaa_maltaita/6459332
Jos 170000 € per vuosi toteutuu +160000 € per vuosi korjausinvestointeihin = noin 330000 € per vuosi veronmaksajien rahoja riippumatta siitä riittääkö edes asiakkaita.
Ainakin suolauksen osalta kannattaisi miettiä vaikkapa sulatuksen mahdollisuutta. Sitä ei varmaankaan ole kokeiltu, tuskin edes laskettu, mutta tuolla hinnalla saa jo melkoisen määrän sähköä.
Tarkoitan siis moottoritien ajopinnan sulanapitoa ihan vaan lämmittämällä. Kovilla pakkasillahan sitä ei tarvita ja kun se vaan toimisi niin ei olisi tarpeellista kylvää suolaa lähellekään kallista tunnelirakennetta.
Toisaalta en pidä edes moottoritien suolaamista tarpeellisena kun arvatenkin tulee muuttuvat nopeusrajoitukset. Käytännössä varmaankin tapahtuu seuraavaa: Kun tulee ensimmäinen pieni onnettomuus todetaan ettei ole suolattu tarpeeksi, sitten suolataan niin että tuntuu ja tunnelin ylläpitokustannukset karkaavat käsistä ja rakenteiden elinikäennuste laskee. Vasta sitten aletaan kysellä oliko moista rakennetta mitään järkeä tehdä harvaan pikkukaupunkiin.
1 kommentti
Anonyymi
5.12.2021 10:35
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin