Talvivaarasta on nyhdetty ekan kerran voittoa- MITÄ MINÄ SANOIN. Riittääkö silti käteinen, saako valtio omansa takaisin ja koska, onko talousluvuilla kikkailtu ja onko suunta sama seuraavat 36 kuukautta...
Se ei välttämättä ole koko totuus, mutta jos polttoaineen hinta saadaan pysymään kohtuullisena ja nikkelin hinta vielä nousee niin siellä tehdään rahaa ja luodaan työpaikkoja.
Edellisessä blogitekstissäni oli paljon aiheen vierestä, mutta Kummasti tänään A-Studiossa oli suunnilleen sanasta sanaan samat asiat ja niiden sanomiseen tarvittiin viisi asiantuntijaa ja sen päälle vielä muutama muukin haastattelu. Vaikuttaa siltä että jollekin ryvettyneelle veteraanipoliitikolle on jo luvattu hyväpalkkainen eläkevirka gestapoyhtiössä, gestapoyhtiön seurantaelimessä ja seurantaelimen seurantaelimessä sekä tietysti lukematon määrä paikkoja yhtiön hallituksessa.
Noin yksinkertaistettuna: Että tiedettäisiin millä tiellä auto ajaa pitää kilometriperusteiseen laskutukseen olla paikannuslaite. GPS- siru ei nykyään enää paljon maksa, mutta sitten kun sitä ruvetaan liittämään pienissä sarjoissa piirilevylle ja ohjelmoimaan sitä kokonaisuutta tulee hinta väkisinkin nousemaan. Sitten kun se on pakollinen ja tilaajana on valtio tai kunta pistetään hintaa vielä reippaasti lisää ensin laitteelle, sen rekisteröimiselle ja tietysti käytöstä ja huollosta rokotetaan armottomasti.
Joko hankit seurantalaitteen ja maksat käytöstä tai et hanki ja maksat aikaperusteisesti vähän niinkuin nykyäänkin.
Tähän mennessä Bernerin aikakauden jäljiltä muistetaan kaiketi kantaverkkoyhtiö Fingrid, Caruna, mutta tässä ja nyt käynnistetty uhkapeli on ainakin omalla kohdallani suunnilleen sellainen että tuntuu että olisi aika pistää kirje menemään jollekin kansanedustajalle tai kansalaisaloite sen suuntaan että tienpitoon ja liikenteeseen saataisiin jotain järkeä.
En väitä että nykyinen malli olisi kaikkein paras, koska se tarkoittaa seuraavaa: Jos on kaupunkiasunto ja mökki/sukulaisia huonon tien päässä tai sattuu asumaan maaseudulla on lähestulkoon pakko hankkia nelivetoinen henkilöauto tai katumaasturi että pärjää myös talvella. Käytännön kulutusvaikutus on 1-10 l / 100 km.
Miten tiedän tämän- no siksi kun omaan metsään tai vapaa-ajan tontille tai sukulaisille mennessä usein vastassa on auraamatonta tietä ja vaikka vanha Land Cruiser ei kaikkein isoruokaisin ole niin sen kulutuslukema on talvella noin 14 l/100 km. Hyvällä maantiellä voi päästä jonnekin 11 nurkille.
2005 TDI golffille luvataan ihan haamulukemia, mutta käytännössä 4-motion kuluttaa noin 7,2 l /100 km, mutta sen öljypohja ei selvinnyt kolauksilta ja pohjamuovivaurioilta silloinkaan kun ajettiin AURATTUA mökkitietä.
6 vuotta vanhempi Nissan Primera selvitti samat reissut auratuilla teillä ja vielä n kymmensenttisessä hangessakin viimeisen kilometrin keskikulutuksella 6,2 l/100 km, muuten kulustus suunnilleen sama kuin Carinalla ks alla.
Äitini siis jo ajaessaan SAAB 96:lla, Datsun Cerryllä, Toyota Carina II:lla ja Nissan Primeralla piti enemmän tai vähemmän säännöllisesti kirjaa tankkauksistaan. Nykyään sen lasketut keskikulutukset saa ainakin tietyltä huoltoasemaketjulta korttilaskulle automaattisesti.
Mutta siis SAAB 96 1.5 V4 oli syöppö. Vanhaa tekniikkaa. Datsun Cherry 1.2 venttiilinohjainkumien vaihdon jälkeen osoittautui taloudelliseksi ja sillä pääsi helposti alle 7 l/100, maantiellä alle 6. Carina II oli selvästi isompi auto ja kulutus noin 7, talvella 8 /100 km.
Näin ollen aikanaan 1000 mk (suoralla muunnoksella alle 200€) maksanut Cherry olisi edelleen se auto millä kannattaisi liikkua. Siinä ei tosin tainnut olla katalysaattoria tai ruiskutusta, mutta miksei niitä laitettaisi jälkiasennuksena päästöjä vähentämään tai multifuen laitteita?
A-studion asiantuntija kun kertoi että autoilun keskikustannus on 500€ kuukaudessa josta 300 € polttoaineeseen.
Näin ollen 1.1 ostettu Cherry olisi maksettu viikko sitten, helmikuussa saisi maksettua vakuutuksen, maalis ja huhtikuussa valtio ottaisi omansa ja loppuvuonna jäisi 1600 € renkaisiin, korjauksiin ym tai säästöön, koska ruostetta ja kovettuneita ohjainkumeja lukuunottamatta Cherry oli todella vähävikainen auto. Ei katkennut jousia, irronnut vaihdekeppiä tai vaihdekaaviota, ei rikkoutunut Lambdaa tai puolia, öljynvaihtoon ei tarvinnut erikoistyökaluja, kytkin kesti ääntelemättä, hidastetöyssy ei sytyttänyt hätävilkkuja tai aktivoinut ajonestoa- niin ja kuinka lämmin se auto olikaan.
No se auto on varmasti jo paalattu ja yhtä hyviä autoja ei enää tule, koska ihmiset eivät enää osaa moisilla ajaa vaan pitää olla automaattivaihteet että voi ajaessa räplätä puhelinta tai automaattijarrutus että puhelinta räplätessä ei aja kenenkään perään ja automaattiohjaus että ei puhelinta räplätessä aja kallioon tai Kallioon jos on tarkoitus ajaa Kalliolantielle. Vai miltä kuulostaa kuolemaan johtanut kahden ajoneuvoyhdistelmän peräänajo moottoritiellä- ammattilainen ajaa pysähtyneen ajoneuvon perään ja putoaa sillalta.
Todennäköisesti robotti ajaa paremmin kuin ihminen- onhan NC / CNC sorvikin sorvannut paremmin jo vuosikymmeniä ja Fastemsin automaattivarasto palvellut nopeammin ja varmemmin kuin yksikään tuntemani varastomies. (olen siis sellaistakin FMS porttaalia ollut korjaamassa)
Mut hei se rodottiautokin tarvii tien. Se tie tarvii tienhoitorobotin, tienhoitorobotti tarvii korjausrobotin ja korjausrobotti huoltorobotin, huoltorobottikin tarvii sähköä tai muuta energiaa jne jne.
Väittäisin että muutamalla sadalla 24/7/365 liikkumaan pystyvällä tienhoitorobotilla säästettäisiin enemmän kuin mitä näillä suunnitelluilla kyttäystoimilla tienataan.
Jopa siinä määrin että tienhoitoroboteilla säästettäisin ihmishenkiä kun huonossa kelissä varsinkaan moottoritiellä ei voisi vaarallisia nopeuksia ajaa kun hoitorobotteja vaan olisi tarpeeksi liikennettä hidastamassa.
Yhteiskäyttöautoa ja kaiken maailman älypalveluita... Tietysti se toimii kaupungissa, toimiihan se maallakin aina siihen asti kun se alkaa maksamaan.
Sanotaan nyt vaikkapa vuokrakaivinkone- niitä on ollut tarjolla jo vaikka kuinka ja kauan, mutta käytännössä varsin moneen hommaan on ollut kannattavampaa ostaa uusi tai käytetty kone ja myydä se sit sen jälkeen pois. Toki tulee olla hyviä hommia jos meinaa saada maksettua 38 tonnisen uuden työkoneen.
Vuokraisinko sit omaa autoani- no en. Lainasin sitä kaverilleni kun hänen autonsa oli rikki. Kilometrejä ei paljon kertynyt, tai mitään varsinaisesti hajonnut, mutta pysäköintipaikasta johtuen katto, lasit ja kaikki tasopinnat pihkassa. Kaikki eivät toki aja laina/vuokra autolla kuten Top Gearissa tavoitteena kokeilla mitä se kestää, mutta tuon yksittäistapauksen ja kahden illan kuuraamisen jälkeen ei tee mieli antaa mitään laitetta yhteiskäyttöön.
Rikkoutuneista maantiivistäjistä jo kirjoitinkin ja siitä että "ajaa huolettomasti" ei koske muuta kuin isojen vuokraamoiden koneita. Eikä ne isonkaan vuokraamon koneet kestä ison nosturin ketjunkoukun tai edes kirvesmiehen ranteen voimaa jos suunta tai suuruus on väärä.
A-studion esimerkissä oli MB- siitä kun yhdellä starttauksella rikkoutuu avain niin se 1000 € ja joissain vehkeissä riittää kun lapsi painelee leikissään kaukosäätimen nappuloita kantaman ulkopuolella niin seuraavaksi on tilattava hinausauto.
Erikoiskiitos Hämeensaaren Hesburgeriin keskiviikkoillan viimeisen asiakkaan hyvästä palvelusta.