24. päivä tätä kuuta Euroopassa julkaistava Quantic Dreamin Heavy Rain on varmasti yksi tämän hetken puhutuimpia pelejä. Se pyrkii olemaan erityisen elokuvamainen kokemus. Olen pelannut siitä nyt vajaan parin tunnin ajan, ja olen varsin vaikuttunut: tarina neljästä ihmisestä, jotka sotkeutuvat Origami-tappajana tunnetun murhaajan sotkuihin kiehtoo oikeasti.
Pelin erikoisesta ohjausmallista on kirjoitettu paljon mualla, joten jätän sen ruotimisen siihen, että mielestäni se on hiukan kömpelö, mutta toimii lyhyen totuttelun jälkeen yllättävän hyvin ja tarjoaa parhaimmillaan kerrassaan loistavia pelikokemuksia.
Heavy Rain on upean näköinen, ja etenkin sen animaatiotyö tekee vaikutuksen: hiomisen varaa varmasti olisi, mutta kaiken tämän tekeminen valmiiksi on takuulla vaatinut uskomattomat miestyötunnit. Tärkeintä on kuitenkin pelin tunnesisältö, josta animaatiot ovat tärkeä osa: ilmeet ja ruumiinkieli tuntuvat hyvin luontevilta ja aidoilta. Se on erityisen tärkeää siksi, että he ovat melko pitkälle tavallisia ihmisiä -- ja toisin kuin peleissä yleensä, pelaaja voi käyttää poikkeukselliset määrät aikaa todella mundaanien asioiden tekemiseen.
Ihmisten reaktioista päätellen monelle pelaajalle tällaiset pelit tuntuvat olevan vaikea paikka: kun asioita ei tehdäkään totutulla tavalla, se kismittää. Tuntuu jopa siltä, että monet pitävät sitä jonkinlaisena henkilökohtaisena loukkauksena. Jos jokin haiskahtaa taiteelta tai siltä, että ylipäätänsä yrittää olla fiksu, usein siihen reagoidaan hyvinkin vihamielisesti. Kaipa tämä johtuu etenkin siitä, että videopelit ovat kerrontamuotona yhä suhteellisen tuore, mutta tässä yhteydessä usein esiin nouseva anti-intellektualismi on aika masentavaa. "Ei tää ole taidetta! Tää on vaan viihdettä!" Ikään kuin ne olisivat toisiaan poissulkevia asioita...
Viime kädessä näkisin, että kyse on oikeastaan siitä, voiko peleissä tehdä tiettyjä asioita. Perinteisesti videopeleissä on hyvin vaikeaa tehdä kohtauksia, joissa päähenkilö esimerkiksi katselee telkkaria ja itkee, eikä mitään muuta tapahdu. Se ei ole teknisesti vaikeaa, mutta moni pelintekijäkään ei ymmärrä, miksi niin pitäisi ylipäätänsä tehdä. Onko sellaista muka hauskaa -- tai ainakin kiinnostavaa -- pelata?
Quantic Dreamilla selvästi lähdetään siitä, että on. Lopputulosta katsellessa voin vain toivoa, että samanlaista uskallusta löytyisi myös muilta. Ei tämä millään muotoa ole täydellinen peli, mutta ei tarvitsekaan olla -- minulle riittää, että se vilpittömästi ja rohkeasti kokeilee jotain uutta, eikä tee turhia kompromisseja.
2 kommenttia
Anonyymi
13.2.2010 13:39
Heavy Rain vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja omaperäiseltä peliltä näinä loputtomien "modernien sotapelien" aikoina. Itseasiassa se on yksi harvoista yksinoikeuspeleistä (Yakuza 3:n ja Metal Gearin kanssa), jotka todennäköisesti saavat minutkin hankkimaan vielä PS3:sen muiden konsoleiden kaveriksi.
Valitettavasti se on myös hyvin marginaaliryhmän peli ja tuskin tulee mikään myyntimenestys olemaan vaikka siitä saattaa hyvinkin tulla suuri kulttiklassikko. Hypeä ja markkinointia pelillä on ollut mukavasti takanaan, joten saapa nähdä miten käy, mutta mihinkään multimiljoona myynteihin se ei varmasti pääse (olen iloinen, jos olen väärässä).
David Cagen edellinen peli, Fahrenheit oli niinikään todella mielenkiintoinen ja mukaansatempaava seikkailupeli, jossa oli loistava alku- ja lähestulkoon surkea loppupuolisko. Jos edellisen pelin virheistä on otettu opiksi voi HR olla todella hieno ja uniikki kokemus.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
15.2.2010 09:59
Sain promokappaleen, pelasin läpi melkein yhdeltä istumalta, loppuarvio: peli on helvetin hyvä. Jos normivideopeli on Michael Bay -elokuva, tämä on HBO:n tv-sarja.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin