Postin viestijöillä on hyvää pelisilmää. He käyttävät hyvin viestintätilanteen hyödyksi ja selventääkseen tuotteitaan.
Onhan se totta, että postin pakettituotteet ovat nimiltään harhaanjohtavia, mutta se lienee vain liian ison komiteatyön synnyttämä "tyhmän ryhmän päätös" ja postipaketti voi entisen postilaisen korviin kuulostaa siltä, että posti tarkoittaa postikonttoria eli työpaikkaa, eikä sitä postia mikä ihmisillä on kädessään kun he saavat postia.
Sarjakuvassa mainittu Postipaketti on tuote, jota jakajalla ei ole koskaan mukanaan, vaan siitä jätetään vastaanottajalle saapumisilmoitus. Postipaketti on noudettavissa vastaanottajan lähipostista.
Posti kommentoi: "Kiitämme Pertti Jarlaa mahdollisuudesta selventää tuotevalikoimaamme. Yleinen harhaluulo on, että postinjakajalla pitäisi olla jakelukierroksellaan kaikki lähetykset mukanaan. Kynä taskussa pitäisi kylläkin aina olla :). Tarjoamme erilaisia toimitustapoja. Koska lähettäjä valitsee lähetyksen toimitustavan, ei vastaanottaja välttämättä tiedä, mitä valittuun toimitustapaan kuuluu."
Wiio sanoisi taas: viestintä epäonnistuu aina paitsi sattumalta. Voisiko tuotteita nimetä jotenkin niin, ettei tule epäselvyyttä? Esimerkiksi Noutopaketti tai Postistapaketti.
Olemme tottuneet näkemään Zalandon mainoksia joka paikassa. Moni ihmettelee: Miten ne sen tekevät? Esittelen tässä yhden tavan ostaa retargetointimainontaa.
Testissä Adroll.com -jälkimarkkinointityökalu
Tein LavasDesign.fi -sivuille yhden sisältömarkkinointiländärin. Jos sisältömarkkinointi kiinnostaa, niin käy tästä lukemassa 6 tehokasta tapaa tehdä sisältömarkkinointia. Huomautus, siellä on nyt itse asentamani seurantapikseli, joten tulet jatkossa näkemään Adrollin kautta seuraavanlaisia muistutusmainoksia.
Nykyaikaista mainontaa kannattaa kokeilla. Jos tarvitset apua, voin mieluusti tulla neuvomaan ja meidän muutkin asiantuntijat.
Varoitus: Adroll:in ja Google kautta vakiona ostettuna mainonta näkyy sitten ihan ties millä sivustoilla. Mikäli haluat suojata brändiäsi, kannattaa ostaa esim Adformin kautta mainontaa brändisivustoilta ja kohdentaa näytöt tietyille valitsemillesi sivustoille jotka sopivat brändisi luonteeseen.
Sisältömarkkinointia on monenlaista. Osa toimii jossain bisneksessä, toiset toimivat paremmin toisissa bisneksissä.
Markkinoinnin lähtökohta on aina: tavoite. Mitä tavoittelen tällä kampanjalla? Mitä tavoittelen sillä, että teen sisältömarkkinointia? Se mikä toimii kilpailijalle, ei välttämättä toimi meille.
IAB on listannut erilaisia mainonnan tavoitteita:
Muista, että pelkkien klikkien mittaaminen ei kerro brändisi tunnettuudesta mitään.
1. Blogikirjoitukset
Blogikirjoitukset ovat useimmin ihmisten omia blogeja, joissa aihetta viedään eteenpäin yksittäisinä asiantuntijoina tai sitten yhdessä kirjoitettuja blogeja.
Blogi ei sinänsä eroa mitenkään artikkelista, muutenkuin persoonallisuudellaan ja vapaammalla muodollaan.
Plussat: Liikenteen voit ostaa melkein mistä vaan missä yleisösi liikkuu. Esim City Digitalin kautta.
Haitat: kukaan ei löydä jollet osta liikennettä tai hakukoneoptimoi. Orgaaninen hakuliikenne vaatii sen, että olet jo top of mindissa tai aiheesi on top-hakutuloksissa. Kilpailu kuitenkin kiristyy, joten liikennettä 99,9% tapauksissa pitää ostaa muualta. Liikenne pitää ostaa medioilta, esim City Digitalilta bannerikampanjalla. Facebook ja Twitterkään ei enää ole ilmainen, sieltäkin pitää ostaa rahalla liikennettä.
2. Medioiden blogialustoihin ostetut vieras -blogi kirjoitukset
Cityn blogialustalle kirjoittavat monet yrittäjät ja asiantuntijat. Blogikirjoituksen pitää puhutella yleisöä, eli sen sisältö pitää olla asiaa. Blogin yhteydessä Citylle maksavat blogaajat voivat nostaa omia tuotteitaan ja palveluitaan esiin.
Joskus blogikirjoituksia tehdään haamukirjoittajien avulla. Esimerkiksi brändi voi tilata meiltä bloggareita tai toimittajia kirjoittamaan jostain tietystä aiheesta. Aiheita ideoimme mielusti yhdessä brändien kanssa.
Hyödyt: Brändi saa samalla luontaisia Google-hakutuloksia medioiden sisälle, usein vieläpä linkkien kanssa. Brändin viestin uskottavuus paranee. Tällä on iso merkitys esimerkiksi hakukoneoptimoinnissa.
Haitat: Pitää soittaa mediamyyjälle ja tilata.
3. Kuvien avulla. Sisällön tuominen suoraan display mainokseen
Robocop -leffatraileri nostetaan suoraan sivustolla dominanssiin. Silloin voit puhutella jo suoraan mainoksessa sisällölläsi. Sisältö on selkeää. Siinä voit katsoa trailerin tai jopa suoraan ostaa lippuja. Voiko sisältömarkkinointi olla enää selkeämpää.
Taatusti mainostajan sisältöviesti tulee huomattua.
Hyödyt: Hyvä huomioarvo. Asiakkaan ei tarvitse erikseen klikata markkinoijan viestiä auki, koska viesti näkyy heti jo ruudulla.
Haitat: sisältöön pitää panostaa.
4. Videon avulla
Edellisessä Robocop -elokuvan mainonnassa oli myös traileri. Videomainontaa voi toteuttaa monessa paikassa.
Hyödyt: Videon avulla pystyy puhuttelemaan syvällisemmin.
Haitat: Video pitää tilata jostain jos ei osaa itse tehdä. Markkinointibudjetistä entistä isompi osa menee tekemiseen.
5. Infografiikka
Kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa. Jos esimerkiksi kirjoitan, että mitä enemmän teet brändimainontaa ja haluat lisätä tietoisuutta brändistäsi, sitä enemmän kannattaa ostaa mainontaa aikapohjaisesti ja display tai full dominancena. Sitten kun display mainonnalla brändisi on jo tunnettu ja ostajan top of mindissä ja teet jo taktista mainontaa, niin sitä enemmän voit ostaa klikkipohjaisesti tai tulospohjaisesti. Saat varmasti kopin mistä on kyse, mutta jos taas laitan kuvan, jossa IAB näyttää saman kuvana, viesti on tehokkaampi.
Hyödyt: Viesti on selkeämpi informatiivisena graafina eli infograafina.
Haitat: joudut häiritsemään graafikkoa
City Digital teki yhdessä adidas Orginals kanssa Original Icons -kampanjan, jossa nostettiin esiin urbaania kulttuuria. Puhuimme aiheesta artikkelisarjassa netissä, printissä, radiossa. Asiakkaan brändi näkyy vahvasti kiinnostavan sisällön yhteydessä. Lisäksi järjestimme urbaanin tapahtuman, joka tuki brändin arvoja.
Jos haluat kokeilla sisältömarkkinointia, soita meidän mediamyyjille. Yhteystiedot löydät http://www.citydigital.fi/ -sivuilta tai sitten voit soittaa minulle 0207 430 780.
Saavuimme tänään Himokselle. Himos on yllättävän lähellä ja ehdimme hyvin mäkeen vaikka tein aamupäivällä luennointihommia Markkinointi-intituutilla MARK:in ADA aamussa.
Lunta ei ole kauheasti mutta kyllä riittävästi laskemiseen. Moottorikelkkailut ja metsäreitit joutuu tällä kertaa unohtamaan.
Poikien kanssa kävimme mustassa rinteessä. Pojat ovat 6 ja 7 v. Ensimmäinen lasku meni kaatuiluksi ja pyllymäeksi. Toisella kertaa kumpikin veti mustan rinteen kaatumatta alas. Aika nopeasti nuo tenavat oppivat!
Ulkoilu ja liikunta on hyväksi! Menestystä elämääsi!
Flappy Bird tuli nopeasti. Pian sekin on epätrendikästä.
Ilmaista Flappy Bird mobiilipeliä on ladattu 50 miljoonaa kertaa sitten viime vuoden toukokuun. Peli teki parhaimmillaan $50,000 pelin sisäisillä mainoksilla.
Veikeetä. Googlen trendin ennusteen mukaan pian on Flappy Bird -huuma ohi. Mikä seuraavaksi?
Ehkäpä #vivaskamaa ?
Meidän Eetu 6v on elvistellyt sillä, että osaa seistä päällään käsillä tukien. Kokeilin eilen ja ekaa kertaa elämässäni onnistuin hommassa. Olen säännöllisesti 34 elämäni vuoden aikana kokeillut, mutta aina ennen feilannut. Mikä meni nyt toisin?
1. Päälläseisonnassa tarvitaan lihaksia
Olen käynyt säännöllisesti viimeiset 3 vuotta uimassa. Vapaauinnissa kehittyvät niska, yläselkä, hartia ja käsilihakset eli juuri ne lihakset, joita käsilläseisonnassa tarvitaan.
Aikaisemmin siis fysiikka ei ole riittänyt. Treenaa säännöllisesti. Vuosikausia. Ole sinnikäs.
2. En ole ikinä kyseenalaistanut, ettenkö voisi oppia
Jos olisin tuominnut itseni, etten ikinä opi, niin en olisi edes uskaltanut kokeilla uudestaan ja uudestaan.
Älä siis tee johtopäätöksiä siitä mitä olet nyt. Pystyt vieläkin parempaan. Pystyt mihin vain uskot ja jos uskot ja haluat, niin voit treenata ja edistyä.
Seuraavaksi aion treenata kohti pelkillä käsillä seisontaa. Tässä vähän inspiraatiota.
Sotšin olympialaisten aikaan ihmettelemme kyrillisiä aakkosia. Englanninkielisessä kulttuurissa kirjoitellaan eri lailla kuin suomalaisessa. Keräsin tähän eri kirjoitusasuja.
Sotši Suomessa
Jos osaa kirjoitta hatun kanssa (Mac paina s pitkään ja paina 1): Sotši
Suomen otsikoinnissa, jos hatullisia ei voi kirjoittaa: Sotsi tai Sotshi
Suomi-Twitter: #sotshi
Suomessa on sallittua:
- myydä tuotetta ennakkoon ja kerätä rahat etukäteen
- myydä yrityksen osakkeita (tiettyyn rajaan asti)
- kerätä rahaa etukäteen ja toimittaa tuote jälkikäteen
Suomessa on sallittua:
- rahankeruu jos on rahankeruulupa (anottava erikseen)
Suomessa on kiellettyä:
- rahankeruu ilman lupaa ja vastiketta
Wikipedian ilmoitus:
" Hyvä Wikipedian lukija: Taataksemme riippumattomuutemme emme koskaan tule näyttämään mainoksia. Emme ota vastaan valtioiden tukea. Pysymme toiminnassa keskimäärin 15 € kokoisilla lahjoituksilla. Nyt me pyydämme apua. Jos jokainen tätä lukeva lahjoittaisi 2 €, varainkeruumme olisi ohi yhdessä tunnissa. Me olemme pieni voittoa tavoittelematon organisaatio, jolla on maailman top5:een kuuluvan verkkosivuston kulut: palvelimet, henkilöstö ja ohjelmistot. Wikipedia on jotain erityistä. Se on kuin kirjasto tai puisto, jonne kaikki voivat mennä ajattelemaan ja oppimaan. Jos Wikipedia on hyödyllinen sinulle, käytä pieni hetki ja auta pitämään se käynnissä ja mainoksista vapaana vielä yhden vuoden. Kiitos. "
Joukkorahoitus on suomessa siis sallittua, mutta joukkolahjoitus ei ole sallittua ilman lupaa.
Wikipedian kannattaisi siis hakea suomessa rahankeräyslupa, jotta suomen Wikipedian sivuja ei takavarikoida.