Olen addiktoitunut Monopoly Hotels Moguls peliin. Pelissä on kekseliäästi tuotu mainontaa.
Keräsin 1250 Progressive Insurance -vakuutusyhtiön mainosta saadakseni Progressive Insurancen toimiston ja muita huoneita rakennettua. Eihän siinä ollut mitään järkeä mutta mainos ainakin tehosi. Nyt tiedän ainakin yhden vakuutusyhtiön Suomen ulkopuolelta.
Sisältömarkkinointi toimii. Digimainonnan rajat eivät tule vielä vähään aikaan vastaan. Kohtaamme mainoksia jatkuvasti mitä yllätyksellisimmissä paikoissa.
Menestystä mainontasi ja markkinointisi kehittämiseen!
Mediamurros ei ole ainoastaan printtilehtien jakelukanavan digitalisoitumista. Mediamurros on myös television jakelukanavan murrosta. IP-teknologian kautta voidaan näyttää samoja TV kanavia, ohjelmia ja sarjoja kuin antenni ja kaapeliverkossa. Netflix, Youtube ja ihmisten omat Vlogikanavat näkyvät pian joka telkkarissa suoraan kaukosäätimellä.
Testasin eilen Chromecastin, joka on täysiverinen tietokone. Se on kuin älypuhelin, joka liitetään telkkariin. Siinä on muistia (512Mt) ja langaton verkko. Kiintolevynä on Flash -muisti (4Gb). Verkkoyhteys saadaan joko Wlanilla tai Bluetoothilla AzureWave combo Wi-Fi:n kautta. Prosessorina toimii Armada 150-mini multimedia processori.
Digita ei ole enää monopoliasemassa
NettiTV tuli jo. Läppärin saa kytkettyä telkkariin. Nyt selainikkunan saa "heitettyä" TV-ruudulle ilman piuhoja. Chromecastin avulla vanhoista TV-ruuduista tulee jättimäisiä Padin, läppärin ja kännykän näyttöjä. "Secondscreen" trendi tuleekin väärinpäin. Telkkarista tulee se "secondscreen", jonne ensisijaiselta näytöltä heitetään kuva jos on tarve katsoa rauhassa isommalta ruudulta.
Jääkö antenniteknologia tarpeettomaksi?
IP-lähetys siirtää videosignaalin verkkoon. Lineaarinen TV tulee varmasti jäämään jollain tasolla pyörimään, mutta entistä enemmän individualismin lisääntyessä ihmiset vaativat videokanavilta interaktiivisuutta. MTV, Yle, Nelonen ja muut perinteiset mediat joutuvat uuteen kilpailutilanteeseen, jossa yhtäkkiä yleisö ei olekaan enää taattu. Yleisö pitää ansaita jokaiselle ohjelmalle uudestaan ja uudestaan. Kotimainen mediakenttä kohtaa kansainvälisen kilpailun.
TV-mainonta personalisoituu
Videoiden yhteydessä mainostaminen kohtaa kansainvälisen kilpailun ennemmin tai myöhemmin. Yleisö tunnetaan nimen, iän, kulutustottumusten mukaan. TV-mainonta voidaan kohdentaa yhtä hyvin kuin mikä tahansa suoramainonta. TV-markkinoinnista tulee suoramainontaa, jossa puhutellaan suoraan ihmisiä joko yksilöinä tai kotitalouksittain.
Voin yhtä hyvin nähdä Chromecastin kautta katsoessani lasten kanssa ToyStoryn mainostauolla Hotels.com:in mainoksen, jossa mainostetaan meidän perheelle hotelleja Milanosta, koska olen surffannut samalla ip-osoitteella Milanon hotelleja googlen hakukoneesta. Meille voidaan näyttää Legon brändimainoksia, koska pojat ovat Lego faneja ja heille voidaan mainostaa uusia Lego -pelejä ja Chomecast-Youtube-sarjoja.
Mediamurros kiihtyy. Perinteiset jakelukanavat muuttuvat kenen tahansa saavutettavaksi. Pelissä pärjää vain olemalla kansainvälinen ja osaamalla kansainvälisen kilpailun säännöt. Markkinoijalle tulee tarjolle entistä paremmin kohdennettavia videomainonnan paketteja. Aihetta kannattaa opiskella ja tutkia.
Moni aloittava yrittäjä pohtii mistä hän löytäisi ensimmäisen asiakkaan? Pidempään bisnestä tehnyt miettii hiljaisina asiakkaina mistä voisi löytää lisää asiakkaita?
Kun aloitin 18 vuotta sitten, mun bisnes lähti liikkeelle tuttavani, eli ensimmäisen potentiaalisen asiakkaan kysymyksestä: "Tiedätkö sä Ile ketään kuka vois tehdä meidän firmalle nettisivut?". Sanoin että "Joo tiedän. Mä voin tehdä." Sain kaupan. Kun oli ensimmäinen asiakas valmiina, oli helppo perustaa firma.
Lueskelen Ollis Leppäsen Liiketoimintasuunnitelma Roskakoriin -kirjaa. Tämä on erinomainen kirja aloittavalle yrittäjälle tai startupille ja hyviä kiteytyksiä myös pidempäänkin bisneksessä olleelle.
Kirjassa sivulla 108 on 7+1 vinkkiä ensimmäisten asiakkaiden löytämiseen. Osta kirja, niin voit lukea mitä Ollis vinkkaa. Listaan tähän samoilla otsikoilla, omien kokemusten kautta.
7+1 vinkkiä ensimmäisten asiakkaiden löytämiseen
1. Pidä tavoitteesi kirkkaana mielessä
Vaikka mulla on monta rautaa tulessa, niin siltikin voin puhaltaa vain yhteen kerrallaan. Tällä hetkellä rakennan eniten City Digitalia. Sitä ennen kehitin eniten W3 Groupia. Sitä ennen pistin pystyyn Suomikauppa.fi:tä. Kaikkiin etsimme jatkuvasti uusia asiakkaita ja kun tapaan ihmisiä, kerron näistä kaikista, koska ihmisillä on verkostoja ja heidän on hyvä tietää mitä mun kautta saa. Silti palaverilla tai tapaamisella on aina yksi agenda ja tavoite. Keskitymme johonkin firmaan ja asiaan edistämme sitä.
Jos tavoitteena on myydä mediatilaa, niin keskitytään siihen eikä aleta keskustelemaan prätkäilystä enempää kuin on tarpeen. Jos tavoitteena on myydä verkkopalveluprojekti W3:lle, niin keskitytään siihen.
2. Kysy suosituksia
Ihmiset ovat hämmästyttävän konnektoituneita. Jollen tunne sua, niin tunnen sut vähintään yhden tai kahden kontaktin kautta. Jos sulla on nettisivujen tai verkkopalvelun rakentamiseen tarvetta, kysyt varmasti kavereiltasi. Vastaavasti itse voin kysyä bisnestuttaviltani, että tietävätkö he ketään, joka voisi tarvita verkkopalveluiden tekijää tai apua digitalisoitumisessa.
3. Hae kontakteja sieltä, missä asiakkaasi liikkuvat
Kirjassa on törkeän hyvä sissimarkkinointivinkki: Mene messuille, jossa potentiaaliset asiakkaasi liikkuvat. Ständiä tai messupaikkaa et tarvitse.
Itse teen paljon juuri tätä. Käyn seminaareissa tutustumassa ihmisiin. Olen aktiivinen verkostoissa, joissa potentiaaliset yhteistyökumppanit ja asiakkaat liikkuvat. Viimeiset 1.5 vuotta olen juossut media-alan seminaareissa ja tapahtumissa verkottumassa ja olen tutustunut moneen uuteen kontaktiin.
4. Lämmitä vanhat suhteesi: mihin ystävät, entiset kollegat ja naapurit ovat päätyneet?
Käytän itse LinkedIniä ja Facebookia pitääkseni itseni kartalla siitä, mitä yhteyksiä minulla on. Ihmiset vaihtavat firmaa 2-5v välein, jolloin yhdessä yhteydessä tutuksi tullut ihminen saattaa 10v päästä olla tärkein asiakkaani.
Seuraa mitä verkostossasi tapahtuu.
5. Aukaise suusi
Nuorkauppakamarissa opin verkottumisen jalon taidon. Opin tutustumaan tuntemattomiin ja tuntemattomista tulikin tuttuja.
Jännin bisnesyhteys oli Nuorkauppakamarin World Congressissa Japanissa, jossa tapasin Eestiläisen Helenin. Myöhemmin suosittelin hänen Telecenter -firmaansa asiakkaalleni ja parin vuoden päästä Helenistä tulikin W3.fi:lle iso verkkopalvelun, digitalisoitumisen ja sähköisen asioinnin tuotteiden asiakas Viron markkinoille.
Ikinä et voi tietää kenen viereen istut lentokoneessa. Aukaise suusi.
6. Kulje korvat höröllä ja silmät avoinna
Seuraa uutisia. Seuraa mitä tapahtuu. Ole yhteyksissä heihin, joiden arvelet tarvitsevan palveluitasi tai tuotteitasi. Keksit kyllä keinon, mikä on paras tapa olla heihin yhteydessä.
7. Takapuoli penkissä on vaikea tehdä bisnestä
Lähde ulos. Soita asiakkaalle. Sovi tapaaminen. Harvoin tulee inboundia. Bisneksissä tarvitset edelleen outboundia vaikka inbound markkinoinnissakin on älyä. Soita, meilaa, kysy ja tapaa ihmisiä. Mene sinne missä voisit tavata sen tyypin, joka kysyisi sinulta: "Tiedätkö kuka voisi auttaa meidän bisnestä tässä ja tässä?".
+1 Kysy avoimia kysymyksiä
Mitä sulle kuuluu? Mitä bisnekseesi kuuluu? Miten teillä digitalisoituminen etenee? Tarttetko apua?
Menestystä elämääsi, myyntiin, digitalisoitumiseen ja markkinointiin!
Postista tipahti Tuloksentuplauskirja, jonka ovat kirjoittaneet Jukka Lahti ja Pasi Rautio.
Kirja on erinomainen kaikille yrittäjille, jotka haluavat ideoita markkinointiin.
Tässä kolahduksia ja muistiinpanoja:
- Kaikki tekevät virheitä elämässä ja niin myös markkinoinnissa, kukaan ei voi tehdä aina vain pelkkiä onnistuneita kampanjoita
- Markkinoinnissa voi oppia toisilta
- Plagiointi on ihailun korkein muoto. Varasta toisilta ideoita ja hyödynnä niitä omassa jutussasi hieman parammin. Parastaminen on sallittua.
- Verkottuminen ja liittolaisten etsiminen markkinointisi avuksi voi olla hyödyllistä
- Lisämyynti vanhoille asiakkaalle on usein halvempaa kuin uusien etsiminen
- Asiakkaat puhuvat keskenään, hyvä maine syntyy pitkällä oikein tekemisellä ja positiivisen WOM:n lisäämisellä. Brändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä ja asioiden tekemistä oikein sekä jatkuvaa parantamista asiakaspalvelussa yms tekemisessä
- Asiantuntijatiedon jakaminen auttaa sinua profiloitumaan asiakkaittesi joukossa
- Kilpailujen järjestäminen kannattaa, jos sinulla ei ole mitään parempia ideoita. Palkintojen kannattaa olla relevantti tuotteeseesi tai palveluusi liittyen. Huonoilla palkinnoilla ryyditetty "tavallinen" arvonta on itse asiassa omiaan töhrimään yrityksen mainetta. Voita New Yorkin matka sopii matkatoimistolle, muttei autokauppiaalle. Palkinnon pitää olla jotain, joka liittyy brändiin, jotta asia herättää ostohalua.
- Eksklusiivisuus, VIP yms kannattaa hyödyntää
- Kampanjoissa hyödyllistä on rajoitus vain tietylle ryhmälle tai tiettyyn aikaan.
- Julkisuutta kannattaa käyttää hyväksi, mutta kannattaa muistaa, että siinä on myös varjopuolensa
- Aihepiirimarkkinointi kannattaa. Jos sinulla on yritys, kannattaa puhutella potentiaalisia asiakkaita vaikka ilmaisilla vinkeillä. Ilmaisia vinkkejä kannattaa mainostaa ja markkinoida ja ilmaisten vinkkien yhteydessä firmasi näkyy. Näin mainostat aidosti jotain, joka kiinnostaa kohderyhmääsi ja sinun yrityksesi ja brändisi yhdistyy hyvään mielleyhteyteen.
- Asiakas on ykkönen
- Kannattaa miettiä miten voisi verkostua muiden yrittäjien kanssa ja ristiinmarkkinoida, jotta saisitte molemmat tyytyäisempiä asiakkaita
- Alennuskupongit ovat aliarvostettuja
- kohderyhmälle tarkemmin markkinointia saadaan tehostettua ja tuloksia parannettua
- tuotteista!
- ole innovatiivinen
- keksi omaperäisiä juttuja ja tuo persoonaasi kehiin yritystoimintaasi
- kokeile soittaa vaikka 1000 puhelua vuodessa
Kun luet Tuloksen Tuplaus Kirja, mieti myös miten jakelet kampanjaasi
Tuloksen tuplaus kirja on erinomainen kirja, josta saat hyviä konkreettisia kampanjaideoita. Jälleen kerran tullaan markkinointikirjan kuolemansyntiin. Ideoita kampanjoihin löytyy mutta jälleen sivuseikaksi jää jakelu. Hyvästäkään kampanjasta ei ole hyötyä, jos siitä tietää vain oma äitisi. Mieti mitä kautta saat jaeltua loistavan kampanjasi potentiaalisille asiakkaillesi. Muutamia ideoita kirjasta löytyi:
- suhteet
- kumppanit
- suoramyynti
- suoramarkkinointi
- sähköpostisuora
- ostettu facebook näkyvyys (ilmainen näkyvyys kun ei riitä mihinkään)
- oman nettisivun markkinointi eri keinoin
- foorumit
- hakusanamainonta
- orgaaniset hakutulokset
- mainos paikallislehdessä
- pr viestit medioille
- kanta-asiakasmarkkinointi
- blogimarkkinointi
- kuponkien jakelu suorana
- cross promotion tuotteet kumppaniyrityksissä
- suosittelujen kautta jakelu
Erinomaisia ideoita.
Muutamia asioita lisäisin kampanjoiden jakelukanaviin:
- geokohdennettu mobiili, hakutermi, aihepiiri ja display-mainonta
- digitaalinen suora
- digitaalinen mainonta
- display mainonta
- sisältömarkkinointi
- automatisoitu mainonta
- markkinoinnin automaatio
- jälkimarkkinointi ja remarkkinointi
- aihepiirimarkkinointi (jos haluat saada itseäsi jossain kohderyhmässä paremmin tunnetuksi ja suosituksi)
- tunnettuuden lisääminen brändikampanjalla (jos kohderyhmäsi on iso)
Lisää jakelukanavavinkkejä saa varmasti asian osaavalta mediatoimistolta.
Hyvä kirja jota voin suositella kaikille yrittäjille ja markkinoijille.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Kirjan voi tilata ainakin tuplaamosta: www.tuplaamo.fi/tuote/tuloksentuplauskirja/
Jarkko Kurvinen ja Lauri Sipilä julkaisivat Talentumin kanssa Mielipidejohtaja -kirjan. Sparrailin Jarkon kanssa torstaina Mainonnan liiton seminaarin jälkeen ja luin kirjan.
Jarkko Kurvisen ja Lauri Sipilän Mielipidejohtaja -kirja on hyvä opus, kun mietit miten voit kertoa brändin ympärille tarinoita ja tarinoilla luoda brändille sielua.
Ihmiset rakastavat tarinoita. Brändin sielua vahvistetaan kertomalla tarinoita. Tarinoita kerrottaessa pitää tarinankertojan olla uskottava ja kuten opettajakoulutuksessa opetetaan: pitää osata puhua oppijoiden kielellä.
Sisältömarkkinoija ja mielipidejohtaja tarvitsee ulkopuolista apua, ostettua mediaa, jakelukanavia, suosittelijoita
Harvoin liikkeenjohtaja, toimitusjohtaja tai asiantuntija on samaan aikaan myös loistava tarinankertoja. Usein yrityksen viestiksi ei edes riitä asiantuntijuus vaan tarvitaan joku laajempi aihe, joka otetaan brändille kampanjaan omaksi.
Kun haluat tehdä brändiäsi vahvistavaa viestintää, kannattaa pyytää apuun aiheviestinnän asiantuntija. Useimmiten aiheviestinnän asiantuntijat ovat tiimejä, jotka koostuvat medioiden fiksuista myyjistä, mediatoimiston plänneristä, kohdeyleisön kiinnostuksen kohteet tuntevista toimittajista, päätoimittajista, asiantuntijoista, viestinnän ammattilaisista ja yrityksen markkinoinnin ja viestinnän johdosta.
Tarvitsenko uskottavaa toimittajaa, kirjoittajaa tai asiantuntijaa avukseni?
Joskus brändi, toimitusjohtaja tai asiantuntija voi lainata uskottavuutta kutsumalla viestiään tukemaan jonkun tunnetun asiantuntijan.
Kirjoittaja voi olla hyvä kirjoittamaan omasta aiheestaan, mutta hänen pitää lainata uskottavuutta joltain. Toimittajat tyypillisesti lainaavat uskottavuutta pyytämällä lainauksia joiltain tunnetuilta asiantuntijoilta. Toimittaja lainaa kirjoitukseen myös uskottavuutta median brändiltä. Kun median brändi, asiantuntijan lausunto ja toimittajan viesti ovat lukijalle uskottavia, kaikkien brändi, luotettavuus ja uskottavuus kasvavat.
Brändin sielu tarvitsee ympärilleen ostettuja, suunniteltuja, viestittyjä ja mainostettuja tarinoita. Kun lukijan mielestä aihe on kiinnostava ja tarina on uskottava, hänen mielessään brändin luotettavuus vahvistuu.
Viestin julkaiseminen tietyssä mediassa saa siitä uskottavamman kuin omassa tuntemattomassa blogissa julkaistuna.
Kurvinen kehuu kirjassaan paljon omistetun median ylivoimaa. Omistettu media ei kuitenkaan aina riitä.
Sparrasimme aiheesta viestin uskottavuus Jarkko Kurvisen kanssa. Tulimme siihen johtopäätökseen, että viestin uskottavuuteen vaikuttaa jossain määrin seuraavat asiat:
- kirjoittajan uskottavuus (kirjoittaako toimittaja yrityksestä, toimittaja aiheesta jonka yhteydessä yritys mainoitaan, vai yritys yrityksestä)
- julkaisualustan uskottavuus
- julkaisualustan brändi
- julkaistaanko viesti yrityksen omassa mediassa vai tarvitseeko aihepiiri paremmin aihepiirin sopivan kohderyhmämedian
- viestin jakanut ihminen
- se miten viestiä kommentoidaan somessa
- viestin julkaisevan median uskottavuus
- miten viestin kirjoitusasu puhuttelee kohderyhmää
- lainatut muiden aiheen asiantuntijalausunnot
- vaikuttaako viesti yrityksen mainokselta, vai onko se aidosti objektiivinen
Mielipidejohtaja -kirjassa asia sanotaan näin: "Pysy kohderyhmäsi käyttämissä kanavissa."
Kohderyhmäsi käyttämiä kanavia ovat ostetut mediat, WOM (word of mouth), sosiaalisen median kautta jaetut mediat, omat mediat, orgaanisissa hauissa esille tuleminen, mutta myös seminaarit ja tapahtumat. Kun olet stagella, olet uskottavampi. Myös kirjojen kirjoittaminen lisää uskottavuuttasi aihepiirissä.
Usein oman median reach ei riitä
Kannatan omien medioiden rakentamista, mutta joukko-opillisesti ajatteleva markkinoija ymmärtää, ettei se aina riitä.
Jos joukon n. 1000 saa kiiinni omilla medioilla, mutta 999000 ei tiedä brändin omien medioiden olemassaolosta, tarvitaan ostettua mediaa.
Suomessa on 5 miljoonaa ihmistä ja ihmiset lukevat niitä medioita mitä haluavat. Vaikka työnnämme joka toisesta postilaatikosta puoleen kotitalouksista yhteensä 1.1 miljoonaa City-lehteä, niin ei se tavoita vieläkään koko väestöä. Vaikka meillä City-lehdessä on oma media, meidän pitää puhua seminaareissa, kirjoittaa blogia, olla mukana Digitalist Networkissä, laittaa tiedotteita MarMai -lehteen ja muihin medioihin. Mediaa pitää markkinoida ja siinä tarvitaan ostettua tai muilta lainattua mediaa.
Ostettua mainontaa tarvitaan. Interquestin mukaan 99% display mainonnan tehosta jää mittaamatta. Klikkaus eli interaktio on vain jäävuoren huippu. Mainos silti nähdään, mainoksella on reach. Mainoksen viesti huomataan. Mainoksella saadaan sisältömarkkinointiin reachia. Interquestin tutkimuksen mukaan kaikella mainonnalla on
brändivaikutuksia, myös taktisilla kampanjoilla. Pelkkä klikki ja aktivointi ei ole se juttu vaan myös bannerin viestillä on myös merkitystä. Jos teet sisältömarkkinointia ja nostat artikkeleitasi display mainonnalla mainoksen viesti on myös tärkeä. Jos 1% klikkaa, niin ne 99% jotka näkevät viestisi ovat myös altistettuja. Muista, että kaikella nähdyllä mainonnalla on vaikutusta. Pelkkä klikki ei kerro mitään. Kohderyhmämedioista ostetun mainonnan ja medioihin räätälöidyn sisältömarkkinointiviestin avulla brändin kategoriajohtajuus / aihejohtajuus / aihepiirijohtajuus vahvistuu ja ostokiinnostus lisääntyy.
Mielipidejohtaja tarvitee ostettua mainontaa, jotta:
- voi herättää käsiteltävän aiheen avulla kohderyhmän kiinnostuksen
- brändi voi lainata uskottavuutta valitulta kohderyhmämedialta
- ostettua mainontaa kohderyhmämedioilta räätälöitynä ostettuna tarvitaa, jotta mainoksen näkijä kokee kuuluvansa kohderyhmään
- brändi ja brändin mainoskampanja muistetaan paremmin, kun se koetaan relevantiksi ja kiinnostavaksi
Aihepiirijohtajuus / aihejohtajuus ja mielipidejohtajuus tarvitsevat monta viestin välityskanavaa
Pelkkä ostettu mainos ei usein riitä. Tarvitaan yrityksen viestintää ja PR-viestejä, joita toimittajat sitten nostavat joihinkin medioihin. Tarvitaan myös aihepiirijohtajuutta tukevaa sisältömarkkinointia. Aihepiirijohtajuutta voi luoda ostamalla sisältömarkkinointia aihepiiriä käsitteleviltä medioilta.
Ymmärrä kohderyhmäsi
Taitava yrityksen viestijä osaa katsoa asiaa viestinnän kannalta ja parhaimmillaan tuntee myös kohdemedian yleisön. Taitava viestijä osaa ostaa median edustajalta artikkeleita, jotka aidosti kiinnostavat ja puhuttelevat kohderyhmää.
On myös tilanteita, joissa sisältömarkkinointi kannattaa tehdä ostettuna.
Ryhtyisinkö mielipidejohtajan sijasta aihepiirijohtajaksi
Joskus yrityksen brändäyksessä kannattaa myös mielipiteiden sijasta ryhtyä aihepiirijohtajaksi ja puhutella valittuja kohderyhmiä heidän kielellään aiheesta uskottavasti kirjoittavissa medioissa. Mielipidejohtajuus voi olla joillekin brändeillä liian kapea-alaista. Paavi voi olla uskottava uskontoscenessä, mutta jos katolinen kirkko haluaisi alkaa myymään mooottoripyöriä, sen pitäisi kehittää sitä varten toinen brändi ja toinen keulakuvahahmo. Gant esimerkiksi lainaa Tuomas Vimmaa Cityssä pyörivässä sisältömarkkinointi, aihepiirijohtajuus- ja brändikampanjassaan.
PR-viestinnässä pyritään luomaan kiinnostavia uutisia, joita media kirjoittaa ilmaiseksi. Yhä useampi osa ihmisistä lukee medioita, joissa brändin PR-viesti ei kohtaa yleisöä ja silloin lisää asiakkaita saa ostamalla medialta aihekohtaista sisältömarkkinointia.
Mitä sitten on aihepiirijohtajuus? Aihepiirijohtajuus on yleisöä kiinnostavia laajempia aiheita. Aihepiirijohtajuutta brändille voidaan luoda kohteryhmämedioiden avulla aihepiiriä kiinnostavasti käsitellen. Asia avautuu ehkä parhaiten casen kautta.
Aihepiirijohtajuus. Case: adidas Originals
Tavoite: Vahvistaa adidas Originals:in asema urbaanin kulttuurin parissa aidolla ja kiinnostavalla tavalla.
Ratkaisu: City, Vivas ja SpinFM suunnitteli ja tuotti adidas Originalsille kolmen kuukauden mittaisen sisältömarkkinointikampanjan
- 12 laajaa juttua urbaanin kulttuurin ikoneista City.fi:ssä
- 12 radio-ohjelmaa samoista teemoista SpinFM:llä
- 12 teemaan liittyvää viraalipostausta Vivas.fi:ssä
- Laaja näkyvyys City Digital verkostossa (Reach > 1 miljoonaa ihmistä)
- Mainonta SpinFM:llä
- Aukeaman juttu City-lehdessä (Jakelu 4x 1,1 miljoonaa kotitaloutta)
- All Originals bileet Tigerissa, jossa mukana huippuDJ:t, JVG eli JareVilleGalle, maailman luokan break dancen taitajia
Oikean kohderyhmän tavoittaminen kuuluu onnistuneen digimainonnan tunnusmerkkeihin.
Tulokset kampanjalle olivat hyviä, sillä tunnetun brändin digimainonnan
tehot kasvavat, kun mainos on…
- Oikean kohderyhmän parissa
- Erottuu edukseen muiden digimainosten rinnalla
- Irrottelee sen sijaan, että olisi tylsä
- Käsittelee aihepiiriä kiinnostavasti
- On uskottavien tyyppien kirjoittama
- On uskottavassa mediassa
- On aidosti aihepiirijohtajuutta /aihejohtajuutta tukeva
Muista, että mediat tuntevat hyvin kohderyhmänsä. Osaavilta medioilta kannattaa pyytää apua brändin rakentamisessa kun haluat, että viestisi läpäisee aihepiirin uskottavasti ja brändisi tunnettuus ja ostokiinnostus kohderyhmässä paranee. Menestystä sisältömarkkinointiin ja elämääsi!
Lueskelin aamupalaksi tietoa digimainonnasta ja bränditutkimuksesta. Tässä muistiinpanoja ja yhteenvetoa digimainonnan trendeistä. Miten brändiä kannattaa mitata verkossa ja mitä tekemistä kohdennetulla sisältömarkkinoinnilla on brändimielikuvan kehittymisen kanssa. Jokainen mainoskampanja on myös brändikampanja ja siksi mainontaan kannattaa satsata.
Brändin mittaamisen merkitys kasvaa
Pelkät klikit eivät merkitse, sillä brändin näkyminen silmiemme näkökentässä vaikuttaa myös brändin tunnettuuteen. Kiinnostava kampanja vaikuttaa siihen miten suhtaudumme brändiin. Mittaamisessa tärkeätä alkaa olla myös kampanjan vaikutus brändin faktoreihin:
- tunnettuuden lisääntyminen
- brändin kanssa vietetyn ajan lisääntyminen
- brändistä pitämisen lisääntyminen
- brändiuskollisuuden lisääntyminen
- ostamisesta kiinnostumisen ja ostoaikeen lisääntyminen
Sisältömarkkinointi lisääntyy
Digimainonta mukautuu entistä enemmän sisältöön sopivaksi.
Klikkaus ei ole ainoa mittari
Kerran optimoimme yhtä kampanjaa siten, että saamme mahdollisimman korkean klikkiprosentiin. Samaan aikaan bounce rate kasvoi. Ihmiset siis kiinnostuivat mainoksesta, mutteivat oikeasti tuotteesta tai brändistä. Tämän jälkeen optimoimme kampanjan puhuttelemaan mahdollisimman tarkasti tavoittelemaamme kohdeyleisöä. Klikkiprosentti oli huonompi kuin ensimmäisessä kampanjassa, mutta saimme aidosti kiinnostuneet ihmiset brändin pariin ja tilausmäärä kasvoi.
Klikkiprosentin ulkopuolelle jääviä kampanjavaikutuksia mittaamalla pääset tekemään tehokasta kampanjointia.
Klikkaus on vain 1% mainonnan tehosta. Bränditutkimuksella saat selville loput 99% kampanjan onnistuneisuudesta. Mittaa myös:
- herättikö mainos kiinnostusta
- oliko kampanjalla positiivinen vaikutus brändiin
- osuiko kampanja kohderyhmään, kuuluuko vastaaja mielestään tuotteen kohderyhmään
- muistaako ihminen mainoksen
Muista, että kaikella mainonnalla on vaikutuksia brändiin, myös taktisilla kampanjoilla. Onko kampanjasi onnistunut jos teet todella ärsyttävän kampanjan ja saat korkean klikkiprosentin (esim. 3%) ja samalla (97%), jotka eivät klikkaa, vaikutus mielikuviin ja ostokiinnostukseen painuukin negatiiviseksi? Any publicity is good publicity, mutta muista että brändivihaajille on vaikea myyjä.
Interquestin Digimainonnan selvitys 2014 mukaan:
- positiivisimmin klikkiprosentin kanssa korreloi mainonnan huomioarvo, kiinnostavuus ja selkeys.
- Negatiivinen vaikutus klikkiprosenttiin on mainoksen tylsyydellä ja ärsyttävyydellä sekä mainonnan huonolla sopivuudella mainostajalle.
Mainosten kohdentaminen on parantunut
Ennenvanhaan digimainonnassa mainostettiin kaikkea kaikille. Ammuttiin haulikolla metsään ja toivottiin että osuu. Nykyään mainonta on kohdennetumpaa. Retargetoinnin avulla kohdennetaan sivustolla käyneille ja sisältömarkkinoinnilla voidaan puhutella yleisöä. Vuonna 2011 mainoksista kohdentui vain 40% oikeaan kohderyhmään, nyt luku on lähes 50%. Uskon, että hyvällä sisältömarkkinoinnilla voidaan mainonnan kohdentamista parantaa entisestään.
Mainonnan huomioarvolla on merkitystä
2000 -luvun alussa oli trendinä, että bannereita ostetaan halvalla espanjasta. Bannereihin ei kiinnitetty huomiota. Nykyään kampanjat suunnitellaan mediaa sopivaksi ja useat mediat tarjoavat räätälöityjä ratkaisuja. Mainos puhuttelee paremmin, on natiivimpi ja ympäristöön soveltuvampi. Parhaita sisältömainoksia jaetaan Cityssäkin tuhansia kertoja. Ihmiset suosittelevat hyvää aihetta toisilleen ja brändi saa samalla suosituksia. Kampanjoihin kannattaa satsata.
Loppujen lopuksihan sillä on merkitystä, että ovipumppu laulaa ja myyntiä tulee. Mitä enemmän pidät jostain, sitä todennäköisemmin ostat sen jossain vaiheessa.
Testasin AdBlock Plussaa. Parin viikon päästä alkoi ahdistamaan. Haluan mainontaa. Poistin AdBlock:in käytöstä. Mietin miksi minun digimainonnan ammattilaisen kannattaa nähdä mainoksia? Miksi haluan nähdä mainoksia?
Tässä 10 syytä miksi, haluan nähdä mainoksia:
1. Haluan tietää mistä kaverit puhuvat.
2. Haluan tietää mikä on in juuri nyt.
3. Haluan tietää mitä uutta on tulossa markkinoille, mitä bändien keikkkoja, mitä keväisiä tuotteita.
4. Haluan nähdä miten mainostajat mainostavat.
5. Haluan nähdä luovia mainoksia. Useat ovat suorastaan taidetta.
6. Haluan nähdä taktisia mainoksia, jotta saan parhaat tarjoukset.
7. Haluan retargetointia. Haluan, että minulle muistutetaan automaattisella mainonnalla Bluekaista ja Hotels.com:sta sekä eBookersista, koska ne ovat tuotteita ja brändejä, joka oikeasti kiinnostavat minua.
8. Jokainen mainos opettaa minua, vaikka se vilahtaisi ohi, opin silti. Opin tunnistamaan menestyviä brändejä. Opin tunnistamaan tärkeitä asioita. Netti-ammattilaisille on tärkeää vastaanottaa mainontaa, jotta oppii leiskaamaan mainoksia paremmin html-koodiin ja designiin.
9. Mainokset on tärkeä osa kokonaiskokemusta. Ilman mainontaa, moni sivusto näyttää tyhjältä, kuin tarpeettomalta. Median tehtävä on kohtauttaa brändi ja lukija. Parhaimmillaan brändistä on lukijalle todella paljon hyötyä.
10. Imagohyöty. Moneen brändiin liittyy mielikuvia. Jos et vastaanota mainontaa, et ymmärrä miksi jotain brändiä kannattaa ostaa. Olet ulkona skenestä. Olet ulkona siitä porukasta, joka diggaa brändiä ja haluaa kantaa brändättyjä tuotteita. Osaat myös pukeutua tyylikkäämmin kun ymmärrät brändien päälle. Kannattaa vastaanottaa mainontaa ja brändien tärkeitä viestejä.
Nettiammattilaisen ei kannata käyttää AdBlockia, koska mainoksillä rahoitetaan ilmainen internet.
Mainonta on tärkeä osa ilmaista nettiä. Mainonnalla rahoitetaan tämänkin sivuston ylläpitäjien palkkoja ja netin ammattilaisten palkkoja sekä serverikuluja. Kaikkea kannattaa kokeilla, myös mainosten vastaanottamista.
Ja kaikille skeptikoille tiedoksi. Tämä ei ole mitään maksettu mainos, vaan olen oikeasti sitä mieltä, että hyvä relevantti mainonta on hyödyllistä ja arkea piristävää.
Nyt viimeistään se AdBlock pois päältä. Kokeile vaikka. Menestystä netin kehittämiseen!
Natiivi mainonta on yksi digitaalisen mainosmaailman megatrendeistä. City on Suomen mediamurroksen rohkea edelläkävijäyritys ja päätimme kokeilla natiivia mainontaa käytännössä.
Natiivi mainonta ei häiritse
Natiivi mainonta tuli Suomeen Yhdysvalloista kun Facebook esitteli Sponsoroidut tarinat -mainosnäyttömuodon. Sitä ennen natiivia mainontaa nähtiin mm. Googlen sponsoroiduissa hakutuloksissa, mutta silloin puhuttiin vielä maksetuista hakutuloksista ei natiivista mainonnasta. Natiivin mainoksen ajatus on, ettei se häiritse lukijaa, vaan on mahdollisimman hyvin ympäristöön sulautuva. Natiivi on parhaimmillaan lukijalle relevanttia lukemista, sisältöä, sisältömarkkinointia luonnollisesti esiintuotuna.
Natiivi mainonta on luonnollista mainontaa
Ihmiset suosittelevat asioita toisilleen. Kun koet jonkun tuotteen olevan erityisen hyvä, saatat kehua sitä kavereillesi. Esim Apple-heimolaiset kehuvat ja ylistävät Apple-tuotteita toisille ja yrittävät käännyttää PC-uskovaisia. Natiivi mainonta on median luontainen tapa suositella asioita lukijoille. Kaupallisuus näkyy ilmoituksissa selkeästi "sponsoroitu -sanalla" ja silti mainos on luonnollinen osa sisältöä.
Natiivi mainos on rehellistä sponsoroitua advertoriaalin kaltaista sisältöä
Ennenvanhaan kun medioilla ei ollut mahdollisuutta tuottaa natiivia mainontaa eikä ollut natiivin mainonnan tuotteita, PR -toimistot loivat uutisia. Advertoriaalit nostivat päätään jossain vaiheessa, mutta pian ne unohdettiin vaikka niiden teho on usein mainosta parempi ja sisältö voi olla parhaimmillaan lukijalle todella kiinnostavaa. Advertoriaalin hyvä puoli on rehellisyys ja läpinäkyvä tieto siitä, että homma on jonkun rahoittama.
Uskon, että viestintätoimistot, yritykset ja PR -toimistot alkavat entistä enemmän ostamaan asiakkailleen natiivia mainontaa eli maksettua artikkelitilaa medioista. Natiivi mainonta on selkeää lukijalle. Siinä tiedetään mikä on maksettua.
Natiivi mainonta vaatii luovan ymmärrystä mediasta
Natiivi mainonta on sisältömarkkinoinnin yksi muoto. Natiivi mainonta on advertoriaalia vastaava mainonnan muoto, mutta natiivi mainonta pyrkii olemaan enemmän relevantti lukijalleen.
Natiivi mainos ei ole advertoriaali
Natiivi mainos mukautuu ympäristöön ja mainoksen sisältö on ympäristöön sopiva. Advertoriaalissa usein käytetään eri fonttia ja taittoa kuin muussa ympäristössä. Natiivissa mainoksessa käyttäjän kokemus ja käytettävyys ei häiriinny eikä muutu. Käyttäjä osaa käyttää ja lukea mainoksia kuten sisältöä.
Sisältömarkkinointi on yksi natiivin mainonnan muoto
Sisältömarkkinointi tarkoittaa parhaimmillaan relevantteja sisältöjä lukijoille. Maksettu sisältö voi olla isoillakin resursseilla tehty. Maksettu sisältö voi olla asiantuntija-artikkeli ja saattaa olla lukijoille parhaimmillaan todella kiinnostavaa objektiivista sisältöä.
Natiivin mainonnan eri muodot
- Sponsoroitu kuva Cityssä
- Sponsoroitu artikkeli Cityssä
- Sponsoroitu video Vivasissa
- Sponsoroitu postaus Facebookissa
- Sponsoroitu tweetti Twitterissä
Natiivia mainontaa ei ole standardoitu
Natiivi mainonta vaatii mainosympäristöön räätälöimistä. Koska natiivin mainonnan ostamiseen ei ole standardeja, niin meillä City Digitalissa natiivit mainokset toteutetaan tilaajalle palveluna yhdessä luovan toimiston, viestintätoimiston, PR-toimiston tai asiakkaan viestinnän kanssa.