Ajoimme Serbiaan Romaniasta Drobeta-Turnu Severin kaupungin läheiseltä rajanylityspaikalta. Meiltä tarkastettiin normaalin passintarkastuksen lisäksi moottoripyörän vakuutusten voimassaolo, tätä varten vakuutusyhtiöstä olimme tilanneet etukäteen green cardin.
Serbiassa ajoimme ensin Tonavan vieressä kulkevaa upeaa tietä.
Rajanylityksen jälkeen ajoimme Tonavan vieressä menevää tietä nro 34 kohti Mosnaa. Ajoimme ennen Mosnaa pienen ylimääräisen mukavan mutkapätkän Mirocin kautta. Tämä alkupätkä Serbiaa oli todella upea ja mieleenpainuva. Tie oli suht hyvässä kunnossa, tai keskimäärin Romaniaa paremmassa. Ajomukavuutta toi myös viileä Tonava, vuorten varjo ja metsiköt, jotka viilensivät muuten niin kuumaa (+34... +40 asteista) ajoa.
Serbialainen täti chillailee varjossa.Serbialaiset herrasmiehet viettävät kesäpäivää meidän taukopaikalla.
Serbia on keskellä montaa maata. Serbian naapurimaita ovat Unkari, Romania, Bulgaria, Macedonia, (Kosovo), Albania, Montenegro, Bosnia-Herzegovina ja Kroatia. Osa Serbiasta on vuoristossa, osa on tasaista.
Serbian tiet olivat suht hyvässä kunnossa. Jotain outoa asfaltissa silti oli.
Jotain outoa Serbian teissä?
Jatkoimme Mosnasta Majdanpekiin pitkin tietä 164. Tämä tie oli varsin kiva ajaa. Jotain outoa alkoi kuitenkin tuntumaan mutkissa silloin tällöin. Asfaltissa oli jotain outoa vaikka se näytti ihan kunnolliselta. Erään kaivoksen jälkeen asfaltti oli hieman mutkalla ja siinä oli syvät urat. Prätkän rengas heittelehti omituisesti. Ajattelin sen johtuvan syvistä ajourista. Vähensin vähän vauhtia ja jatkoimme muuten ajoa normaalisti.
Serbia moottoripyörällä.
Majdabpekistä jatkoimme kohti Kučevoa pitkin tietä 33. Erään pellon jälkeen käännyimme kohti pientä kukkulaa ja takapyöräni lähti irti tiestä mutkassa. En onneksi kaatunut. Ajattelin, että tie on varmaan liukas siitä kohtaa. Vähensin lisää vauhtia. Asfaltti näytti hyväkuntoiselta edelleen, eikä tiessä ollut yhtään paikkausjälkeä. Asfaltti näytti kyllä yllättävän vaalealta ja oudon sileältä. Parin mutkan jälkeen käännyin alamäkeen 90 asteista mutkaa. Nopeus oli ihan normaali sellaiseen mutkaan, nopeusrajoitus 90 km/h, mutkanopeus jotain alle 50. Sitten yhtäkkiä lähti eturengas alta. Ajauduin vastaantulijoiden kaistalle. Eturengas sai jostain pitoa ja sain pyörän takaisin hallintaani. Palasin omalle kaistalle ja katsoin peiliin jossa takana tuleva motoristi pyöri pitkin asfalttia. Minulla kävi tuuri, hänellä huonompi tuuri.
Serbiassa tiet ovat liukkaita.
Serbian tie voi olla yhtä liukas kuin jäinen tie.
Olet varmasti ajanut joskus autolla mutkaan, missä on mustaa jäätä. Näkymätöntä, mutta älyttömän liukasta. Kuvittele ajavasi sellaiseen prätkällä. Niin liukas oli asfaltti tuossa mutkassa. Siinä olisi voinut vaikka laskea pulkkamäkeä.
Juttelen illalla paikallisen Serbin kanssa. Hän muuttaa syksyllä Pohjois-Ruotsiin liikunnanopettajaksi. Hän kertoo, että Serbiassa käytettiin kymmeniä vuosia sitten Jugoslavian aikakautena asfaltissa kovaa kiveä, mikä kulumisen myötä hioutuu sileäksi ja on kuin liukasta marmoria. Tie on erittäin kestävä, mutta tappavan liukas. Ole varovainen kun ajelet Serbiassa.
Hotellissamme Guest House Baikal oli kiva uima-allas.
Guest House Baikal Topola
Yövyimme keittaassa keskellä peltoja. Guest House Baikal on saanut nimensä Venäjä suurimman järven, Baikal -järven mukaan. Hotelli oli loistava: iso uima-allas, herkullista ruokaa, hyvä aamupala ja ystävällinen henkilökunta. Mieleenpainuvaa oli, että tarjoilijalla oli vieressä englanninkielen tulkki, jotta he pystyivät palvelemaan meitä.
Baikal hotellissa oli mainio aamupala, tarjoilijalla oli tulkki mukana, jotta hän pystyi ottamaan tilauksen vastaan :)
Topola - Valjevo - Sarajevo
Maittavan aamupalan jälkeen lähdimme Serbiasta kohti Bosnia-Herzegovinaa ja Sarajevoa. Tie sinne kulki Serbian Topolasta Valjevon kautta, eikä tie ollut yhtä liukas kuin idässä kulkemamme tiet 147 ja 33. Ajoimme kuitenkin varovasti ja vältyimme liukasteluilta. Tietä oli todella mukava ajaa, vaikka lämpöä oli +29.. +36 astetta. Sarajevo on onneksi ylempänä ja reitti sinne vuoristoista, näin ilmakin oli vähän viilempää.
Tie Serbia - Bosnia-Herzegovina oli upea ja kiva ajaa moottoripyörällä.
Serbiasta jäi hyvä fiilis. Ruoka oli erinomaista ja palvelu hyvää. Liukkaat tiet jos asfaltoitaisiin kunnolla, niin tämä olisi motoristiseikkailijan unelmamaa.
Sanotaan, että matkailu avartaa. No niin se kyllä tekee. Kaikki mielikuvani Romaniasta ennen reissua Romaniaan olivat vääristyneitä.
Ensimmäisenä Romaniasta tulee mieleen romanikerjäläiset Helsingin asemalla. Fail! Romani ja romanialainen on eri asia. Romaneista Suomessa käytetään joskus epäsopivaa nimitystä mustalainen tai manne. Niin myös romanian romaneista. Romaneista tulee usein myös mieleen Hurriganesin Remu Aaltonen tai laulaja Rainer Friman joista kumpikin on romani, mutta ei kotoisin Romaniasta eli ei ole romanialainen. Siis hä? Romani ja romanialainen on eri asia. Toki Romaniassa voi myös asua romanialainen romani jos hän on Romanian kansalainen.
Millään näillä mielikuvilla tai henkilöillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä itse Romanian eli maan kanssa.
Jotta tietää, mikä ero on romanilla ja romanialaisella, täytyy ymmärtää mikä on romani ja mistä he ovat kotoisin. Romanit (romanin kielen sanasta Rom, ihminen ) on nykyisen pohjoisen Intian alueelta aikoinaan lähtenyt indoiranilainen kansa, joka on levittäytynyt eri puolille maapalloa. Osa heistä asuu Romaniassa, mutta sielläkin romani on vähemmistökansa (2,5% väestöstä). Romanit eivät alunperin ole kotoisin Romaniasta.
Romanien tarkkaa kokonaismäärää on heidän kiertolaisen elämäntyylinsä takia vaikea arvioida, mutta arviot liikkuvat yleensä 20 miljoonan tietämillä. Heistä puolet asuu Euroopassa. Lähes joka maassa, vähemmistönä, kiertolaisena, vakiintuneina tai romanikerjäläisinä.
Romanit ovat alunperin Intiasta. Romaniassa asuu vain vähän Romaneja. Romani ei ole sama kuin romanialainen.Romaniassa pääväestö on romanialainen, romani on Romaniassakin vähemmistökansa.
Entä sitten romanialaiset? Romanian väkiluku Wikipedian mukaan on 19 042 936. Väestöstä 89,5 prosenttia on romanialaisia, 6,6 prosenttia unkarilaisia ja vain 2,5 prosenttia romaneja eli noin 475000 romania (tieto Wikipedia, vuosi 2002).
No palataanpa ihmisistä takaisin maantietoon.
Romaniaan moottoripyörällä
Ajoimme Romaniaan moottoripyörillä. Reitimme kulki ensin laivalla Viroon. Sieltä reissu kulki reittiä Viro - Latvia - Liettua - Puola - Slovakia - Unkari - Romania. Ajoimme Romaniaan 5 päivää. Lentokoneella pääsee tietysti nopeammin, mutta meidän matkan tarkoitus on moottoripyöräily Romaniassa.
Romaniassa on hienoja pätkiä moottoripyöräilyyn.
Ennen rajaa oli mustalaisleiri. Jännitti hieman. Onkohan koko maa täynnä epämääräisiä leirejä? Millaistakohan Romaniassa on? Onkohan siellä turvallista? Kaikki uusi ja tuntematon on aina pelottavaa. Siksi omat ennakkoluulot ja pelot on hyvä kohdata, nimetä ja näin ne muuttuvat pienemmiksi tai häipyvät kokonaan. Matkailu avartaa ja hyvin pian saimme huomata, että Romaniassa ei ole mitään pelättävää.
Hotellimme Satu Maressa oli ulkoisin puolin ok. Paljon pientä parannettavaa kuitenkin on vielä.
Satu Mare
Olimme ensimmäiset 2 yötä Satu Maressa, joka on noin 100 000 asukkaan kaupunki Unkarin rajan lähellä. Romanian muita naapurimaita Unkarin lisäksi ovat Ukraina, Moldova, Bulgaria sekä Serbia.
Satu Mare on 100000 asukkaan pieni kaupunki Romaniassa..
Satu Maressa oli ihan sivistynyt tunnelma. Ei mikään turistipaikka, mutta turistimeininkiä emme tulleet täältä hakemaankaan. Taksilla oli edullista kulkea, ruoka oli ihan ookoo, juomat maittavia ja paikalliset ystävällisiä. Eihän tämä nyt mikään Lontoo ole, ehkä lähempänä Bangkokia, mutta sata kertaa pienempi.
Instagramissa tätä ottamaani kuvaa eräs romanialainen kommentoi: "this side of Romania I don't want people to see"
Kuuma täällä ainakin näin kesällä on. Vähän liikennettä. Ei luksuskauppoja. Muutenkin kauppoja on vähän ja nekin ovat pieniä sekatavarakauppoja. Walmart, Prisma tai Lidl ei ole vielä tänne onneksi löytäneet. Kaikki on ihanan persoonallista ja samalla yhtä hankalaa kuin ennenvanhaan Suomessa, kun piti käydä hakemassa eri tavarat eri erikoiskaupoista. Leipäkauppa ja vesimelonikauppa on omia firmojaan. Supermarketteja tai länkkäribrändien liikkeitä ei ole ainakaan tässä pikkukaupungissa. Ei me kyllä niitä onneksi tarvitakaan. Me tulimme Romaniaan seikkailemaan.
Romanialainen sekatavarakauppa / kahvila. Löytyy mitä vaan voit kuvitella.Hilpeä hautausmaa, Romania
Hilpeä hautausmaa
Lähdimme toisena Romania päivänä käymään pohjois Romaniassa päiväreissulla. Ajoimme metsän poikki lähellä Ukrainan rajaa. Aloin hämmästellä, kun en ollut nähnyt Romanian puolella kuin yhden mustalaisleirin. Eikö tämä sittenkään ole superköyhä kerjäläismaa!?!!
Romaniassam näki silloin tällöin ihmisiä kulkemassa hevosilla pitkin autoteitä. Moottoripyörällä ajaessa piti varoa ettei mutkassa ollut hevosen tai lehmän jättämää liukumiinaa.Romaniassa on paljon hienoja taloja. Moni on panostanut aitoihin ja näyttäviin portteihin.Maalari maalaa taloa Romaniassa.Heinät leikataan viikatteella käsityönä ja kuljetetaan hevoskuljetuksella. Koneellinen maatalous ei ole vielä tänne jokapaikkaan löytänyt.Mies pyöräilee Romaniassa.Matkalla hilpeälle hautausmaalle.
Ajelemme pienten kylien ja kaupunkien läpi. Monet talot ovat hienompia ja isompia kuin mikään Westendin huippukiinteistö. Hienon talon vieressä on usein huonompikuntoinen vanha talo. Välissä on vielä viljan tai lehmien rehun kasvatusta. Kontrastit ovat isoja. Pikkukylissä talot ovat usein vanhoja kivitaloja. Talojen väritys on pirteä: välillä näkyy jopa punaisia kivitaloja. Osa taloista on keskeneräisiä ja osasta puuttuu vähintään rappaus.
Romaniassa oli isoja hienoja ja pirteän värisiäkin taloja välillä.
Ruoka
Usein ulkomailla käy joko niin, ettei löydä kunnollista paikallista ruokaa tai joutuu turistiravintolaan höynäytetyksi. Näin kävi meillekin tai sitten Romanialaiset eivät vaan osaa tehdä ainakaan minun makuuni hyvää ruokaa. Ihan ookoo, mutta 5 päivänä yksikään safka ei ollut täysi kymppi. Korkeintaan kasin tai kasipuolen suorituksia. Pihvi oli joko sitkeä, tai tehty huonosta raaka-aineesta tai paistettu miten sattuu. Keskiarvo mun ravintolakokemuksista on Romaniassa seitsemän ja puoli asteikolla neljästä kymmeneen. Toivottavasti Tripadvisor tai Yelp alkaa rekisteröimään pian tämän maan paikkoja. Antaisin heti palautetta. Selvisimme silti hengissä, mutta täytyy kyllä sanoa, että kulinaristin ei kannata Romaniaan sännätä, jollei sitten pidä Romanialaisesta sapuskasta. Ainakin minun kokemusten mukaan palvelussa, raaka-aineissa ja esillepanossa voisi parantaa huomattavasti, jos haluaa länsimaista huippulaatua ja kokemusta.
Tätä sitkeää pihviä odotin 2 tuntia. Nälkä lähti, mutta en tule tähän ravintolaan ikinä uudelleen.
Surkein ravintolakokemus oli ensimmäisen hotellin ravintolassa. Siellä jouduimme odottamaan ensimmäisiä ruokia 2 tuntia. Viimeinen ateria tuli 2 h 45 min odottelun jälkeen. Romaniassa ei tunnu olevan kiire mihinkään. Onneksi kaupungista löytyi nopeampaa ja parempaakin palvelua: ruoka jopa tunnissa.
Hotellimme ravintolassa oli kiva takapiha. Aamupala oli ihan ok, mutta ruokailu oli pettymysten pettymys.
Romaniassa saa tupakoida missä vaan ja sisällä syödessä makunautintoa häiritsee tupakan savu. Tulee mieleen 80-luvun Suomi, tosin silloinkin oli erilliset tupakkapuolet. Romaniassa ei ole mitään rajaa tupakointiin.
Romaniassa hyviä ravintoloita joutuu etsimällä etsimään. Tässä oli kiva näköala. Kuva Drobeta-Turnu Severistä.Yritys hyvä, lopputulos semi.
Jos Romaniassa haluaa syödä hyvin, kannattaa kokeilla keittoja. Romaniassa keitot on loistavia ja jälkkäreissä jäätelöt ovat herkullisia. Muut ruoat olivat sitten vähän mitä sattuu.
Gulassikeitto oli hyvää.Jäätelö toimii aina, myös Romaniassa.
Autolla ja moottoripyörällä helppo liikkua
Autoilijan ja motoristin on hyvä tietää, että bensaa saa ostettua useimmiten myös Visa ta Mastercard -kortilla. Huoltoasemaverkosto on suht kattava. Pienemmissä paikoissa kaikki kortit eivät tietenkään toimi, joten kannattaa varata käteistä mukaan. Kylissä on pieniä kivoja aika alkeellisia kahviloita. Niissä korttia on turha tarjota ja kuittia turha pyytää. Harmaa talous ruokkii Romaniassa varmasti monta perhettä.
Huoltoasemalla jäätelötauolla juuri Transalpinan eteläpäässä.
Teiden kunto Romaniassa
Tiet ovat vähän mitä sattuu. Osa teistä on hyväkuntoisia, mutta yhtäkkiä tiestä saattaa puuttua metrin pala asfalttia. Asfalttia paikataan välillä myös pelkällä soralla. Tiet ovat usein aika kuoppaisia ja asfaltti saattaa olla ihan mutkalla. Kannattaa ajaa varovasti ja motoristin kannattaa pitää kunnon suojavaatteet päällä.
16 km pitkä mutkapätkä Romaniassa. Tosi jees :)Romaniassa löytyy upeita teitä moottoripyöräilyyn.Tämä tie kulki kanjonissa, joen vartta pitkin. Metsän puut varjostivat kivasti. Ei ollut liian kuuma. Tien kunto oli paikoin kyllä aika hirveä tai oikeastaan surkea, mutta välillä taas ihan täydellinen.Tulvat ja sateet tuhoavat teitä silloin tällöin. Saa olla varuillaan. Usein tällaiset paikat on hyvin merkitty, muttei aina.
Romanialaiset ovat ystävällisiä
Romaniassa tapaamamme ihmiset olivat pääsääntöisesti ystävällisiä. Nuoret osaavat hyvin englantia, vanhemmat hyvin elekieltä. Viidessä päivässä ei kyllä kovin kattavaa otosta saa, mutta ensivaikutelma oli positiivinen.
Romanialaisia poikia.Romanialainen poika. Transalpina tien korkeimmassa kohdassa.Romanian katuelämää. Drobeta-Turnu Severin kaupungissa.Romanialainen istuskelee kahvilassa. Televisiosta tulee paikallista musiikkia.
Romaniassakin on näpistelijöitä
Vaikka pääsääntöisesti joka maassa ihmiset ovat rehellisiä, niin 19 miljoonaan romanialaiseen mahtuu myös pahiksia. Kannattaa siksi olla varuillaan, sillä viattomankin oloinen pikkupoika saattaa napata lompakkosi huomaamattasi.
Käsityö on kunniassa ja maatalous ruokkii oman perheen
Romaniassa ihmiset tekevät pientiloilla vielä paljon töitä käsin. Niityillä ja pelloilla heinät leikataan vielä usein viikatteella ja se riittää usein oman perheen tai suvun tarpeisiin. Leikkuupuimureita ei paljoa näkynyt.
Romanian teillä törmäsimme lampaisiin, aaseihin, hevosiin, lehmiin, kanoihin ja jopa kalkkunoihin. Usein myös kulkukoirat juoksentelivat miten sattuu.Romaniassa käytetään vielä paljon hevosia ja heinää leikataan usein käsin viikatteella.Viikate on käytetty ja näkyvä työkalu Romaniassa.
Teillä ja teiden varsilla näkyi paljon lehmiä, hevosia, aaseja, lampaita ja kanoja. Usein ne olivat ihan vapaina. Kerran jouduin odottamaan, että kalkkunalauma ylittää tien.
Romanian upeimmat tiet
Kaksi reissumme upeinta tietä olivat Transalpina ja Transfăgărășan. Kolmas upea ja hyväkuntoinen tie oli tie 19 Livadasta Săpânțaan. Săpânțassa kävimme hilpeällä hautausmaalla ja ajoin takaisin upeaa, vaikkakin huonokuntoista tietä nro 18 Baia Mareen.
Jos vertaa Alppeja, Norjan teitä ja Romaniaa, niin ei voi oikeastaan edes verrata sillä jokaisella alueella on oma luonteensa. Romania on seikkailu.
Romania on ihan eri luokan moottoripyöräilyä. Täällä teillä tiellesi saattaa juosta hevosia, koiria ja jopa kalkkunoita. Varsinkin kulkukoirat ovat välillä aggressiivisia.
Transfăgărășan
Transfăgărășania on kehuttu maailman upeimmaksi tieksi, mutta se on aika huonossa kunnossa. Italian, Itävallan ja Sveitsin rajalla oleva Stelvio on ajamiseen paljon parempi, mutta tosiaan Transfăgărășan on ihan oman luokan seikkailua. Kannattaa kokeilla. Jos tänne vedetään joskus uusi asfaltti, niin tulen varmasti takaisin.
Transalpina oli paljon paremmassa kunnossa kuin Transfăgărășan. Pidin itse todella paljon Transalpinasta. Osa meidän porukasta taas päinvastoin. Makuasia. Upeita teitä molemmat.
Matkailu avartaa. Romania on seikkailu, joka muuttaa käsityksesi romanialaisista täysin. Romania on hieno maa ja 19 miljoonaa asukkaaseen mahtuu kaikenlaisia ihmisiä.
Vastuullinen matkustaminen puhututtaa. Anna Koskela haastoi minut kertomaan ajatuksia kesätävästä matkailusta. En voi hyvällä omallatunnolla sanoa, että lentokoneella lentäminen Bangkokiin ja sieltä Burmaan ja Burmassa moottoripyörällä kaahailu olisi kaikkein ekologinta matkustelua, mutta teimme silti Burmankin reissulla muutamia ekologisia tekoja:
1) Vastuullinen matkustaja tuo rahaa maahan
Turismi on monelle ihmiselle elinehto. Työllistimme reissullamme varmasti satoja ihmisiä ja nämä ihmiset eivät nyt näe nälkää niin paljon.
Yhdessä pagodassa oli yli 1400 Budhapatsasta.
2) Vastuullinen matkustaja ei roskaa
Vastuullinen reissaaja ei jätä luontoon roskia. Moottoripyörä toki saastuttaa eikä se ole hyvä juttu. Moottoripyörä oli silti ainoa vaihtoehto, kun halusimme nähdä erikoisia paikkoja Burmassa ja halusin raportoida mm lapsityövoimasta.
Kierrätys on Burmassa pakollista, koska uutta ei saa ostettua mistään. Kulutusyhteiskunnassa eläessä unohtaa miten innovatiivisesti asioita voisi korjata.
Temppeleille saa vielä kiipeillä. Parin vuoden päästä varmaan osa suljetaan yleisöltä.
6) Voi raportoida lapsityövoiman käytöstä
Turisti, joka poistuu turistialueelta, voi raportoida asioita, joita Burmalainen ei haluaisi raportoitavan: Child Labour in Burma.
Reissaaminen kannattaa. Meillä on asiat oikeastaan aika hyvin. Kunnioitetaan toisia.
Kiitos Anna Koskelalle blogaukseen haastamisesta.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Bagan. Upea paikka jonka olemassaolosta en tiennyt ennen tätä reissua.
#ReilutBlogit -kampanjan osallistumisohjeet
1. Kerro minkälainen rooli kestävällä ja eettisellä toiminnalla on sinun elämässäsi.
2. Kerro jokin mukava kokemus mikä sinulla on ollut kestävästä matkailusta.
3. Haasta mukaan vähintään kolme muuta blogia mukaan tähän. Sinun ei tarvitse olla matkabloggaaja tätä varten, vaan voit kirjoittaa myös muista kestävään kehitykseen liittyvistä asioista.
Kerro myös kommenttiboksissa omista kokemuksista ja osallistu mieluusti sekä Twitterissä että Instagramissa hashtagilla #ReilutBlogit tähän kamppikseen ja muista jakaa Facebookissa ilosanomaa myös muille kun kohtaat hyvä tarinan! Voit myös osallistua tähän omassa blogissasi vaikket nimettyä haastetta saisikaan. Mitä enempi, sen parempi!
Sirius Sports Resort täytti tänään yhden vuoden. Olimme Siriuksen synttäreitä viettämässä ja pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni lentämään ja surffaamaan sisäsurffausta.
Video ja kuvat puhukoot puolestaan. Upea paikka polttareihin, firman tyky / HR-päiviin, bileisiin, yrityksen asiakastilaisuuksiin, kesäjuhliin tms.
Sirius Sport Resort. Vähän jännittää lähteä lentämään.Sirius Sport resortissa voi myös surffata.Muodostelmalentoa.Pientä naposteltavaa :D #nomnomnomVain lentäjille. O-ou!Oppaamme näyttää meille millaisessa asennossa lennetään.Opettaja auttoi ensimmäisellä lentokerralla ja neuvoi käsimerkein miten saa lennettyä parhaiten.Lentämisen jälkeen kävimme vähän surffailemassa. Kuvassa surffausmestari Maarit Lavas.Surffailemassa vierähti pitkä tovi. Kuvassa maailman upeimpien vauvanvaatteiden ja äitiysvaatteiden valmistajan Beibamboon superyrittäjä ja surffausmestari Nina Ignatius.
Tässä videolla meitsi lentää!! Siistii!
Sirius Sports Resort on upea paikka. Hienoa että yrittäjät uskaltavat investoida Suomeen!
www.siriussport.fi
Kotitie 10, 49270 Pyhtää
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
www.citydigital.fi
www.vivas.fi
Kotkassa on 1891 rakennettu Karhulan hovi. 917 neliötä ja 30 huonetta. Ihan magee mesta moneen juttuun. Tässä videolla näköalatornista pätkää.
Karhulan hovi Kotkassa. Historian havinaa vuodesta 1891.Pihalla oli hieman huonokuntoinen tykki. Suunta oli kyllä valmiiksi jostain syystä kohti itää.Hieno vanha kello.Tämä oli yksi lukuisista ruokailutiloista. Syömään mahtuu isompikin kööri.Huvimaja Karhulan hovin pihalla.917 neliötä ja 30 huonetta. Aika jees kämppä niin kauan kunnes joutuu siivoamaan...Karhulan hovi ilmakuvassa. Hulppee omakotitalo.Kerro kerro kuvastin.En ostanut vaikka joku ehdotti. Tällaisen vuokraaminen on halvempaa kuin omistamiseen liittyvä huoli.
Ravintola Sasso on erinomainen ravintola Helsingin Kauppatorin ja Espan puiston tuntumassa.
Oltuani 3 viikkoa Italiassa, ikävöin jatkuvasti Sasson herkkuruokia. Suomessa osataan käyttää kastikkeita, mausteita ja suolaa minun makuuni taidokkaammin kuin Italiassa ja siksi italialainen ruoka on minusta Suomessa parempaa kuin Italiassa. Berlusconi on väärässä. Suomalainen keittiö on palvelun vuoksi parempi kuin italialainen keittiö.
Kurvasin prätkälläni keskustaan. Kävin fiilistelemässä Kauppatorin tunnelmaa ja ihmettelemässä Finnair -pyörää Katajannokalla. Kauppatorin tuntumassa Espalla on ravintola Sasso, jota aion nyt hehkuttaa ja ylistää.
Parkkeeraan prätkän ja astelen Sasson terassille. Pari ruotsalaista turistiperhettä on lounastamassa siinä. Ihmiset hymyilevät, aurinko paistaa. En edes ehdi istua alas kun tarjoilija tulee tervehtimään ystävällisesti hymyillen ja kysyy haluaisinko jotain juotavaa tai syötävää.
Tiedän, että Sasson listoilta löytyy Lehtikuohu-juomaa. Se on herkuttelija-prätkäilijälle sopivaa alkoholitonta kuohujuomaa. Erittäin maukasta herukasta tehtyä juomaa, jota saa harvoista hyvistä paikoista.
Sassossa on nopeaa palvelua
Tarjoilija tuo minulle salamannopeasti ruokalistat, ei kuitenkaan liian nopeasti, juuri niin, että tulee sellainen olo, että tarjoilija on reipas ja haluaa minulle hyvän vierailukokemuksen. Saan Lehtikuohun eteeni ja sitä siemaillessani katselen ruokalistaa, joka löytyy suomeksi, englanniksi ja italiaksi. Menu Sasso houkuttelee minua. Harkitsen myös kuhaa ja vasikkaa pääruoaksi, mutta tällä kertaa tilaan tarjoilijalta menu Sasson, johon ehdotetaan pääruoaksi karitsaa.
Pian minulle jo tuodaan eteeni herkullista leipää. Nautin auringon paisteesta ja katselen ihmisvilinää. Pian alkupalat kannetaan eteeni.
MENU SASSO
Polpo alla griglia con insalatina di mele e gamberetti
Grillattua mustekalaa ja omena-katkarapusalaattia
Grilled octopus with apple shrimp salad
Sasson tapa tehdä Grillattua mustekalaa ja omena-katkarapusalaattia on erinomainen. Lehtikuohu on juuri sopivan raikas kesään ja näihin alkupaloihin. Toimii..
Tagliatelle al ragu di coniglio con pomodoro e basilico
Tagliatellea, kaniraguuta, hillottuja tomaatteja ja basilikaa
Tagliatelle pasta with rabbit ragout, tomatoes and basil
Tagliatelle täyttää vatsaa mukavasti, ehkä vähän liikaakin, mutta ei haittaa, sillä kaniraguu, hillotut tomaatit ja basilika tekevät tagliatellesta raikkaan ja maukkaan.
Filetto d’agnello con patate al parmigiano e sugo al limone
Grillattua karitsan ulkofileetä,
parmesaaniperunaterriiniä ja sitruunakastiketta
Grilled loin of lamb with parmesan potato terrine and lemon sauce
Täydellistä grillattua karitsan ulkofileetä, parmesaaniperunaterriiniä ja sitruunakastiketta. Täydellistä. Täydellistä.
Torta di mandorle con fragile e spuma di mascarpone
Mantelikakkua, mansikoita ja mascarponevaahtoa
Almond cake with strawberries and mascarpone mousse
Jälkiruoaksi söin mansikoita, mantelikakkua ja mascarponevaahtoa. Herkullisia nämä kotimaiset mansikat.
Jälkiruoan kanssa tilaan Latten ja saan erittäin hyvän Latten joka kruunaa makunautinnon.
City kauppaneuvotteluja käytiin Sassossa
Sassoon liittyy myös Cityn kannalta merkittävä tapahtuma. 19.10.2012 olin täällä tapaamassa Jantonin toimitusjohtajaa Istvan Denésiä, joka myi minulle City-lehden. Tähän paikkaan liittyy siis suuria muistoja. Extrapisteitä tippuu.
Ravintola Sasso
Tähdet: 10+/10
Pohjoisesplanadi 17, Helsinki
www.sasso.fi
Ilkka Lavas ja Michelin suosittelevat tätä paikkaa.
Menestystä elämääsi ja menestystä Sassolle. Pitäkää laatu korkeana!
Kävimme tänään Vierumäellä Flowparkissa. Aika mainio mesta. Haastetta riittää aikuiselle, mutta radat sopivat myös junioreille. Kiersin rataa meidän 6 ja 8 vuotiaiden poikien kanssa. 120 cm on raja osaan radoista ja 150 cm haastavimpiin ratoihin.
Flowparkin päälle voi mennä vaikka uimaan läheiseen lampeen. Siellä on hyppytornit 2, 3, 5, 7.5 ja 10 m. Iltamyöhällä hyppytorni on kiinni, mutta aidan yli pääsee sinne silti kiipeämään. Tuplabäkkäri kympistä oli illan hienoin temppu.
Kympistä voi vetää vaikka tuplabäkkärin... jos osaa ja jos uskaltaa. Hui!
Suosittelen Flowparkkia
Tähdet: 9/10
Sijainti: Tunti stadista
Muuta: Vierumäellä on vaikka mitä muutakin sporttailumahista, mutta sopii myös päiväretkeksi.
Varsova on aivan ihana kesäkaupunki. Yllätyin positiivisesti. Suosittelen kokeilemaan.
Myönnän. Minulla oli täysin vääränlainen käsitys Puolasta. Puola on iso maa ja sinne mahtuu paljon kaikkea. Varsova on erityisen upea kaupunki. Sieltä löytyy hyvää ruokaa, vanhoja upeita rakennuksia, vettä, puistoja ja modernia luksusta.
Tässä terveiset Varsovasta
Ajoin moottoripyörällä alpeille -reissulla 13:ssa maassa. Söin 20:ssä eri kaupungissa. Varsovan sapuskat olivat parhaita. Lähes täydellistä.
Alkuruoaksi ihanaa keittoa. Puolalaiset tekevät erinomaisia keittoja. Herkkua. Ei ihme, että tällä paikalla (H15 Boutique & Signature Hotel) oli Michelin suositus.Nami. Pääruoaksi täydellistä hanhea.Puolassa on euroopan parhaat ruoat. Tässä jälkiruoka.
Täydellinen kolmen ruokalajin ateria. 15 euroa juomineen. Käsitykseni Puolasta muuttui täysin. Varsova on ihana kaupunki. Voin suositella! Menestystä elämääsi!