Malcolm Gladwell puhui tänään aiheesta yrittäjämäinen asenne. David ja Goljat otsikolla. Linda Saukko-Rauta piirsi jälleen aivan mahtavan ihanat muistiinpanot.
"Innovation is not enough.
You also need the urge to execute." - Malcolm Gladwell
Media-alalla on käynnissä valtava murros. Luotsaan City Digitalia, joka on kuin David. City on pieni, innovatiivinen, ketterä. Itseasiassa City ei ole enää niin pieni. Printtijulkaisumme levikki 1.1M on yksi Suomen suurimmista. Netissä tavoitamme jopa yli puoli miljoonaa Suomalaista viikossa (TNS Metrix).
Kuten Malcolm totesi: innovaatioihin liittyy operatiivisen riskin ottaminen, mutta se on myös sosiaalinen riski.
Innovaatio on sosiaalinen riski
City on yksi suomalaisista kulttuuriaarteista. Siihen liittyy paljon tunteita, mielikuvia, odotuksia. Mitä jos feilaan? Mitä muut ajattelevat? Mitä jos teen erilailla kun toimialalla on perinteisesti ajateltu? Pitävätkö muut minua hulluna?
Kyllä olen hullu! Ja samalla en ole.
Yrittäjyys on hullunrohkeutta. Yrittäjyys on sitä, että seuraa joka tapauksessa unelmiansa kuin IKEAN Ivar Kamprad. Yrittäjyys on innovointia ja asioiden tekemistä ei-totutulla tavalla. Täytyy ajatella win-win-win.
Pienellä Davidilla, tai siis Cityllä ei ole sataa toimittajaa tekemässä juttuja. Meillä on jotain enemmän, meillä on City Digital mediaperhe ja yrittäjäverkosto, joka luo juttuja ennennäkemättömällä asenteella. Laskin, että meillä on yli 150 sisällöntuottajaa tekemässä hyvää sisältöä. Määrä kasvaa. Tulevaisuudessa journalisteja tarvitaan entistäkin enemmän.
Kilpaile niillä kilpailueduilla joita sinulla on.
Kun muut media alan Goljatit yrittävät pitää asemiaan, niin pienten on pidettävä yhtä. City Digital hyötyy median pirstaloitumisesta ja kokoaa alan innovaattoreita yhteen saman sateenvarjon alle.
Pieni on ketterä. Vallankumouksen tekijän tulee olla nopeampi kuin Goljat.
Aika jännää aikaa olla media-alalla. Paljon tapahtuu koko aika. Olen innoissani joka päivä rakentamassa Cityä, joka on Suomen nopeiten kasvava mediaperhe. Tämä on yksi hauskimmista ja opettavaisimmista yrittäjäseikkailuista, mitä eteeni on tullut.
Kiitos kaikille kanssayrittäjille ja City Digital verkoston sisällöntuottajille. Nauttikaamme journalismin uudesta noususta. Olkaamme nopeampia ja ketterämpiä.
On kahdenlaisia ihmisiä:
- sellaisia joille muutos on mahdollisuus
Ja
- sellaisia joille muutos on uhka.
Asenne ratkaisee.
Yrittäjänä näen bisnesmahdollisuuksia syntyvän seuraavissa tilanteissa:
- Veromuutos
- Lakimuutos
- EU Direktiivi
- Sukupolven vaihdos / Eläkkeelle jäänti
- Jos joku joutuu myymään firman pakosta tai tappiollisuuden tai velkojen vuoksi tai jos sairastuu vakavasti
- Teknologinen muutos
Mediamurroksessa on kyse Teknologisesta muutoksesta. Esimerkiksi Digikameroiden tulo markkinoille on vastaavanlainen murros kuin mitä mediamurros on nyt.
Digikameroiden tulo markkinoille yllätti filmien valmistajat ja kehitysfirmat. Vain uudistuksessa laitteistonsa ja koneistonsa ja organisaationsa täysin päivittäneet pärjäävät edelleen. Filmien sijasta alettiin myydä muistikortteja. Kehittäminen siirtyi itsepalveluun, etämyyntiin ja postimyyntiin. Valokuvaliikkeet alkoivat myymään enemmän palveluita. Muutos oli mahdollisuus uusille alan pelureille ja uhka perinteisille toimijoille. Vain muutokseen reagoineen ja täyskäännöksen tehneet ovat pysyneet hengissä.
Mediamurros iskee nopeiten paperisiin lehtiin.
Ennen tabletteja ja älypuhelimia paperilehtien jakelutie oli kallis eikä uusilla pelureilla ollut mahdollisuuksia tulla sinne markkinoille. Toinen kilpailutekijä paperilehdillä ennen tabletteja ja älypuhelimia oli levikki. Riittävän iso levikki takasi mahdollisuuden riittävän isoon painokseen, jolloin mainosmyynnillä tai tilaajatuloilla voitiin kattaa isot kiinteät kustannukset.
Digibisneksessä kilpailutekijöinä ovat aivan toiset kuin paperisilla lehdillä.
- Jakelutie on "lähes" ilmainen. Digitaalisesti voidaan jaella mikä tahansa artikkeli tai blogipostaus mistä tahansa maasta mihin tahansa maahan.
- Levikillä ei ole enää merkitystä. Isoilla luvuilla on edelleen väliä, mutta ihmiset lukevat entistä enemmän mediaa pirstaleisesti. Sitoutuminen yhteen brändiin on heikompaa ja kuluttaja voi vaihtaa sivustoa sekunnissa. Verkostojen, innovatiivisuuden ja yrittäjien välisen yhteistyön merkitys kasvaa.
- Sisällön merkitys kasvaa. Journalisteja tarvitaan tulevaisuudessa enemmän kuin ennen. Journalistien tulee olla älykkäitä ja ymmärtää lukijoita entistä paremmin.
- Mittaaminen lisääntyy. Jokainen artikkeli on suurennuslasin alla. Tykätäänkö jutusta. Herättääkö juttu keskustelua. Jaetaanko artikkelia. Kommentoidaanko. Paperilehteä on vaikea mitata. Digiä on helppo mitata ja mittaamisen kautta toimintaa voi kehittää.
- Mainonnan ostaminen keskittyy. Isoista tulee isompia. Pienistä tulee pienempiä. Meidän ratkaisu tähän on http://www.citydigital.fi -mainosverkko ja innovaatioverkosto.
Kun viikolla 36/2013 julkaisimme paperisen City -lehden, teimme sen markkinoidaksemme City:n verkkopalveluita ja muistuttaaksemme olemassaolosta. Mediamurros on siinä vaiheessa, että kannattava digibisnes on jo mahdollista. Silti tiedän (mittauksiemme perusteella) ja uskon, että paperilehtiä luetaan. Valitettavasti moni paperilehdistä tulee muuttumaan kannattamattomiksi.
Moni paperilehti tulee ilmestymään harvemmin.
Moni paperilehti tulee ilmestymään ensin netissä ja sitten vasta printtinä. Mediamurros on muuttumista.
Mediamurros on muutoksia prosesseihin.
Mediamurros on vanhojen raja-aitojen murtamista.
Mediamurros on uuden oppimista.
Kuulutko sinä siihen väkeen, joka uskoo muutoksen olevan mahdollisuus. Vai uskotko muutoksen olevan uhka?
Mainostajista monet ovat rummuttaneet lisäävänsä mediapanostuksia. Esimerkiksi L'Oreal on ilmoittanut vaihtavansa digitaaliseen mainontaan. Samoin Stockmann. Mediamurros on sitä, että mainostajat tutkivat digitaalista mediaa ja oppivat käyttämään digitaalisen median parhaita puolia mainonnassa. Digitaalinen media muuttuu nopeasti ja tämän päivän ammattilainen on vuoden päästä amatööri, jollei suhtaudu digimaailmaan oppijan silmälaseilla.
Muutos on todellinen taloudellinen uhka heille, jotka omistavat liikaa vaikkapa liikaa painokoneita. Suomessa painokoneiden määrä tulee vähentymään. Painot tulevat väistämättä keskittymään. Vain harvalla mediatalolla tulee olemaan omia painokoneita.
Muutos on mahdollisuus heille, jotka ovat jo nyt rakentamassa digitaalista tulevaisuutta. Jos sinulla on webbisivusto, ota yhteyttä ja liity Suomen nopeimmin kasvavaan City Digital -verkostoon.
Maailma on kääntynyt päälaelleen. Ennen printtilehdissä tehtiin isoja tuloksia ja digiyksiköt tekivät tappiota. Mediamaailmassa on paljon halveksittu sitä, että printin euro on digin 10 senttiä. Ostin City-lehden vajaa vuosi sitten ja uskoin, että tässä mahdollisuus säilyttää yksi suomen arvokkaimmista kulttuuria ylläpitävistä voimista.
1.11.2012 oli ensimmäinen päivä City-lehden kustantajana. Printti oli lopetettu. Tunnelma yrityksessä oli pelokas. Kerroin, että aion tehdä Cityn digitaalisesta bisneksestä kannattavaa. Osa katsoi minua epäilevästi. Osa oli jo karannut takavasemmalta. Kilpailijoiden piireistä kuului räkäistä naurua ettei City voi pysyä pitkää aikaa pystyssä.
En kertonut vielä mitä aion tehdä. Lukijoiden käsitys maailmasta on muuttunut. Kännykät ovat yleistyneet. Älypuhelin on fiksumpi kuin koskaan. Monella työmatkalaisella kulkee salkussa pädi. Nettiä surffataan sähköisillä välineillä. Maailma on muuttunut. Cityn on muututtava.
Maailma on pirstaloitunut. Ihmiset seuraavat nykyään entistä valikoivammin medioita. Nykyaikainen mediatalo ei voi lähteä siitä lähtökohdasta, että palkataan kaikki parhaat toimittajat, niin sitten meitä seuraavat kaikki. Maailma on muuttunut niin, että toimittajia pitää olla entistä isompi määrä. Cityllä oli viime vuonna 20 täysipäiväistä työntekijää. Tämän vuoden loppuun mennessä Cityllä tulee olemaan City Digital -verkostossa yli 100 sisällöntuottajaa. Osa palkattuja journalisteja, osa itsenäisiä yrittäjiä ja osa harrastajia ja kansalaisjournalisteja.
8.2.2013 julkistimme ensimmäisen yhteistyön legendaarisen MoonTV:n ja Festarit.org:n kanssa. Nämä olivat ensimmäiset avaukset City Digital -verkoston perustamiseksi. Myös www.ilmainensanakirja.fi -liitettiin mukaan verkostoon.
15-28.3.2013 Vietimme perinteistä SYÖ -viikkoa ja ravintoloiden palaute: "Syö-viikot toimii paremmin kuin koskaan" -todisti meille, että sähköinen markkinointi toimii stadissa paremmin kuin printti.
30.4.2013 Julkistimme uuden sivuston. Deitti.net käyttöliittymä parani huomattavasti ja deittailijoiden määrä lähti valtavaan kasvuun. Blogit yleistyivät nopeasti. Cityyn pystyy nyt perustamaan kuka tahansa ikioman blogin.
Toukokuussa Vivas.fi :n Aleksilta tulee meili. Styylattaisko. No kimpsut yhteen, kihlat kaupoista, firma pystyyn ja City Digital hattu päähän.
15.6.2013 saimme uudet tutkimustiedot. Meidät yllätti se, että Cityä lukevat 20-45 vuotiaat. Luulimme että te lukijat olisitte vain nuoria, mutta olettekin nuorekkaita: http://www.city.fi/mediatiedot/tutkimus
Viikolla 31 kävijöitä oli lähes 450 000. Enemmän kuin paperilehdellä ikinä.
19.8.2013 City Digital kasvaa ja särkee ennätyksiä
Kaksi viikkoa edellisen ennätyksen jälkeen City Digitalin kumppaniverkosto takoo jälleen uusia huippulukemia. Viikolla 33 City Digital tavoitti yli puoli miljoonaa, tarkalleen 507 054 uniikkia kävijää ja 604 283 eri selainta sijoittuen TNS Metrixin viikkotilastossa sijalle 8. Taakse jäivät mm. Kauppalehti, Voice, Indiedays, Stara sekä Seiska. City Digitalin päämääränä on tavoittaa jatkuvasti vähintään 400 000 urbaania suomalaista sekä tarjota mainostajalle helpon ja tehokkaan välineen pysäyttää ihmisen, joka ei koskaan pysähdy.
Cult24, Duunitori, Vitonen ja Tyyliniekka mukaan
City Digitalin kasvavaan verkostoon kuuluu emosivusto City.fi:n lisäksi Suomen vanhin nettideittipalvelu Deitti.net, viihteeseen keskittynyt supersuosittu Vivas.fi, legendaarinen nettitelevisio MoonTV.fi, festaritiedon lähde Festarit.org sekä Ilmainensanakirja.fi.
Kahden viikon aikana City Digitaliin on liittynyt myös kulttuurin sekakäyttäjille suunnattu Cult24.fi, innovatiivisia ratkaisuja työnhakuun tarjoava Duunitori.fi, ideoita, ilmiöitä ja ihmisiä listaava Vitonen.fi sekä miesten klassiseen muotiin keskittyvä Tyyliniekka.fi. Tulevista kumppaneista tiedotamme pian lisää.
Tutustu City Digitaliin
28.8.2013 Blogaajien joukko kasvaa Kirsi Salo aloittaa City:ssä blogaajana
3.9.2013 Kustantajaurani ensimmäinen CITY -printtilehti ilmestyy
Olemme kääntäneet ansaintalogiikan ylösalaisin. Teemme digitaalisella medialla bisnestä julkaistaksemme paperilehteä. Paperilehden tehtävä on kertoa, että City Digital -verkosto on olemassa ja elävämpänä kuin koskaan.
Kiitos Panu "maailman paras päätoimittaja" Jansson! Hieno lehti tuli! Kiitos City -tiimi. Kiitos myyntitiimi Ulla, Karo, Tuomas ja Antti. Kiitos devaajat Leo ja Tomi! Kiitos super-Jesse! Kiitos City Digital -verkosto. Kiitos Vivasin Aleksi, Leo ja Rosanna. Kiitos MoonTV:n Jarkko & Co! Kiitos Jarno ja Festarit.org porukat! Kiitos Pauli & Cult24 porukat! Kiitos Martti, Thomas, Elisa & muut Duunitorin jengi! Kiitos Sasu & Stadissa jengi! Kiitos Matti the Tyyliniekka Airaksinen! Kiitos kaikki duunikaverit ja yhtiökumppanit ja jotka unohdin tästä listasta! Kiitos Samuli Seppälä ja www.verkkokauppa.com . Kiitos että teitte City -printin mahdolliseksi!