Päivän jymyuutinen on, että Google osti Teksti-TV:n! Asiasta ensimmäisenä kirjoitti IteWiki.
Suomalainen digitaalinen media ja start-up yritys Teksti-TV on ostettu Yhdysvaltalaisen Google Inc:in toimesta. Kauppa on jatkumoa suomalaisten teknologiayritysten menestystarinoille. Aiemmissa kaupoissa osa Supercelliä myytiin 1,1 miljardilla eurolla ja Nokian kauppa Microsoftille on toteutumassa 5,4 miljardin euron summalla. Teksti-TV sijoittui oletetusti näiden kahden välimaastoon 3,3 miljardin euron valuaatiollaan.
Meikäläinen ois kans ollu ostolaidalla. Valitettavasti Google tarjos euron enemmän.
Olen nyt ollut tipattomalla 3 vuotta. Onko mitään järkeä?
Plussat:
- työ ei enää häiritse juomista kun ei juo ollenkaan
- työskentely tehostuu huomattavasti
- pitää keksiä jotain korvikkeita nollaamiselle: olen itse löytänyt säännöllisen sporttailun. Hyvä hyvä.
- parempi puolisko ei valita juomisesta, (keksii kyllä muita valittamisen aiheita)
- jaksaa paremmin
- on aina ajokunnossa (etenkin prätkäilykunnossa)
- musta on tullut aamuvirkku
- nukun paremmin
- bileissä on edelleenkin yhtä hauskaa tai jopa hauskempaa
- pärjään noin 1,5h lyhyemmillä yöunilla
- pulloja ja tölkkejä ei tartte viedä kauppaan niin usein
- säästyy ihan törkeänä rahaa esim Burman reissuihin yms
- ruokien yms tuoksut ja maut ovat voimakkaampia
- lasten kanssa tulee touhuttua enemmän
- tulee kirjoitettua enemmän blogia
- säästyy taksikuluissa
- muistaa paremmin mitä on tehnyt :D
- ei oo ollut krapulaa kolmeen vuoteen
Miinukset:
- Ei voi vetää päätä täyteen
- Kun vituttaa, ei voi mennä jääkaapille nappaa bissee, asiat pitää ratkaista puhumalla
- Ei voi ottaa yömyssyä
- Ravintoloissa tulee tilattua laadukkaampia ruokia jotka maksavat enemmän, toki saman rahan säästää sitten kun ei ota viinipulloa.
- Jotkut tyrkyttävät sinulle väkisin juotavaa väittäen: "Mun kanssa kukaan ei ole ennenkään lasiin sylkenyt. Nyt kyllä juot!"
- Yksille lähteminen tarkoittaa sitä, että toivot baarimikon osaavan tehdä hyviä alkoholittomia drinkkejä
- Joissain koktailkutsuissa ei ole ollenkaan alkoholitonta vaihtoehtoa, siinähän sitten heilut täyden lasin kanssa kun muitten lasit tyhjenevät
- Kaikki odottavat, että olet baarissa myös ilmainen taksikuski
- Klo 02.30 jälkeen jengi tulee tyrkyttää juotavaa eivätkä usko edelleenkään, että olet tipattomalla
- Klo 02.30 jälkeen tekee mieli lähteä himaan, koska useimmilla on sama levy päällä, sama levy päällä, sama levy päällä. Sä oot vitun hyvä jätkä. Sä oot vitun hyvä jätkä. Sä oot vitun hyvä jätkä.
- pojille ei kerry niin paljon rahaa pullojen viennistä
- juhannus, uusivuosi ja muut perinteiset kosteat bileet oli aluks haasteellisia mutta myöhemmin muuttuvat paljon hauskemmiksi kun on muutakin tekemistä kuin juominen
- ei muista minkälainen krapula oli
Menestystä elämääsi! Kokeile tipatonta jos siltä tuntuu :D
SummerUP festareita ja Goomia järjestävästä firmasta on juuri myyty iso osa Himos Festival Oy:lle. Toimitusjohtaja Martin Mustonen on maailmanympärimatkalla nauttimassa ansaitusta lomasta. Rahaa on tilillä, elämä ihanaa ja yhtäkkiä pamahtaa.
Kaksi autoa törmäävät rajussa nokkakolarissa. Molemmilla vauhtia 80 km. Kuin ajaisi 160 km vauhdilla seinään.
Martin Mustonen kertoo julkisessa Facebook -päivityksessään:
Päätettiin Medinen kanssa kertoa, mitä meille kävi kaksi päivää sitten torstaina ja miksi meistä ei oo kuulunu vähään aikaan.
Meidän Uusi-Seelannin roadtrip sai järkyttävän lopun. Kahden auton nokkakolari, kummallakin puhdas 80 km / h. Mutkan takaa ei ehtinyt edes jarruttaa. Me ajettiin toista autoa.
Tuloksena se, että Medineä piti irrottaa meidän autosta palomiesten voimin 1,5h ajan ja lennättää helikopterilla sairaalaan. Myös toisen auton kuski lennätettiin kopterilla sairaalaan.
Medinellä meni lonkka sijoiltaan, mutta saatiin onneksi nopeasti paikalleen. Sille tuli myös murtumaa ranteeseen sekä molempiin jalkoihin, josta vasen jalka tarvii mahdollisesti operointia. Selvii maanantaina kuvausten jälkeen. Lisäksi etuhampaat katkes ja huulessa kunnon vekki. Toisella kuskilla oli onneksi vain kyljessä pientä osumaa, ja on jo kotona lepäilemässä. Itse selvisin myös todella vähällä. Mulla on pientä niska ja rinta-aristusta sekä vasemmassa jalassa kolme vekkiä, joista yks yltää polviluuhun asti. Anyway pientä, mä kävelen jo hitaasti kipulääkkeiden, jalkatuen ja keppien avulla.
Eniten ottaa päähän Medinen tilanne. Se on todella kova likka. Se ei oo valittanut oikeastaan kunnolla kertakaa. Mä olen todella ylpeä, miten se ottaa tämän. Se on mulle kaikki kaikessa! Tietysti meitä ärsyttää, että maailmanympäreissu sai tällasen käänteen, mutta me ollaan hengissä. Ja se toinen kuski on hengissä. Se on tärkeintä!
Kolari oli puhtaasti mun moka. Ajauduin väärälle kaistalle. Uusi-Seelannissa on vasuriliikenne. Mulla oli reissun aikana takana vasuriliikennettä jo 5500km, mutta silti alitajunta heitti focuksen puututtua oikeelle kaistalle muutamaksi sekunniksi taukopaikalta lähdettäessä. Se muutama sekuntti riitti, että kävi näin. Mutkan takaa tuli auto, en kerenny väistää. Vasemmanpuoleinen liikenne on petollinen, jos ei pidä mielessä sitä koko ajan. Varsinki kun ajaa oikeaa kotona. Fiilisteltiin jotain valokuvia mitä otettiin taukopaikalta, ja kun lähdin ajaa, focus katos. Lähdin ajaa väärää kaistaa. Tietysti inhimillinen moka, mutta ottaa päähän niin helvetisti.
Me ollaan juuri Uusi-Seelannin Hamilton kaupunginsairaalassa ja ollaan täällä vielä ainakin 1-2 viikkoa. Ehkä jopa enemmän. Ei tietoa vielä. Riippuu kuvauksista maanantaina. Lääkärit kuitenkin sanoi, että ei pitäisi jäädä mitää pysyvää vammaa kellekään. Se on hyvä tieto se. Täällä on loistava henkilökunta ja osaaminen! Lisäksi pitää sanoa, että meillä kävi kolaripaikalla tuuri, sillä ensimmäisinä tuli auttamaan neljä saksalaista lääkäriksi opiskelevaa kaveria. Osasivat ottaa tilanteen haltuun näppärästi.
Se jatkuuko meidän reissu, on vielä epävarmaa. Todennäköisesti ei. Mut vaikee sanoo tässä vaiheessa.
Mä oon onnellinen että kaikki ollaan hengissä. Elämä kirjaimellisesti vilahti silmissä. Olkaa tarkkana liikenteessä, oli liikenne vasemmanpuoleista tai oikeanpuoleista, muuten voi käydä näin.
Elämä alkaa syntymästä ja päättyy kuolemaan. Nauti jokaisesta päivästä. Nauti läheisistäsi. Nauti ystävistäsi. Elä täysillä. Älä huoli huomisesta! Sul on vaan tämä hetki.
Tsemppiä ja voimia Martinille ja Medinelle! Onneksi ootte elossa!
Silloin tällöin törmään kysymykseen, että etkös sä ole yrittäjä kun sulla on toi yritys. Yrityksellä ja yrittäjällä on yhteys, mutta yrittäjyys on jotain, mitä yrityksen vetäjällä joko on tai ei ole.
Yrittäjyys on asenne, joka määrittää, oletko yrittäjä vai et
Yrittäjyys on elämän ja tekemisen asenne. Yrittäjämäinen ihminen ajattelee, että kaikkea voidaan parantaa ja kehittää. Yrittäjyys on innovointikykyä ja halua. Yrittäjyysasenne on sitä, että haluat palvella asiakkaita ja haluat menestyä. Jos asenne puuttuu, et voi olla yrittäjämäinen, olet elinkeinonharjoittaja, leipääntynyt palkkajohtaja tai itsesi työllistäjä.
Yritys on korporaatio ja on sen henkilöstöstä ja johtajasta kiinni, onko yrityksellä yrittäjyysasennetta ja innovointikykyä
Lähtökohtaisesti yritys on vain kehikko. Kehikko, joka sitoo ihmiset löyhästi tai tiiviisti tiimin jäseniksi. Kehikossa olevat ihmiset ja johtajat saavat tiimin olemaan joko yrittäjämäisesti toimiva tai korporaatiomaisesti toimiva.
On kiinni johtajasta, onko hän yrittäjä vai pelkkä tavallinen johtaja.
Esimerkkejä:
ST1:llä asioineet huomaavat tuulivoimalan tuottamassa energiaa ja musan soimassa. Myynnissä on biotuotteita. Toiminta vaikuttaa innovatiiviselta. Yrittäjämäistä touhua verrattuna moniin muihin huoltoasemiin.
Norwegian on innovatiivinen lentoyhtiö. Samoin on Richard Bransonin Virgin Airlines. Molempien lennoilla on Wlan -nettiyhteydet kun kilpailevalla Finnairilla vielä arvotaan ovatko ne turvallisia. Yrittäjämäinen ote paistaa läpi toiminnasta ja innovoinnin nopeudesta.
Yrittäjähenkinen organisaatio:
Organisaation on oltava vastaanottavainen innovaatiolle ja halukas suhtautumaan muutokseen mahdollisuutena eikä uhkana. Organisaatiota johtaessa kannattaa muistaa, että ihminen on ”rerum novarum cupidus” eli ahne uusille asioille. Tee yrityksestä ”ahne uusille asioille”. kannusta siihen. Pidä kokouksia jossa palkitset innovatiivisimmat ja yrittäjähenkisimmät.
Yhteenveto:
- Yritys on kehikko
- Kehikossa on töissä ihmisiä
- Ihmisen asenne voi olla innovatiivinen ja yrittäjämäinen
- Ihmisen asenne voi olla korporaatiohenkinen
- On asenteesta kiinni, oletko yrittäjämäinen
- Yrittäjämäisyyteen voi kannustaa
Yrittäjä pyrkii aina muutokseen, mukautuu siihen ja käyttää sitä tilaisuutta hyväkseen.
Yrittäjän tehtävä on ”luova tuhoaminen”.
Innovaation ei tarvitse olla teknistä, eikä sen tarvitse ylipäätäänkään olla ”iso asia”.
Löysin tällaisen alunperin 2012 kirjoittamani tekstin. En aikonut julkaista tätä ikinä. Tässä tämä nyt on. Palaute on tehty roskiin heitettäväksi. Tämä on siis täysin fiktiivinen ja rankkaa huumoria. Ei kannata ottaa tosissaan eikä edes vakavasti. Olen varma, että tässä ei ole mitään julkaisukelpoista. Jos tämä kannattaa mielestäsi julkaista, lisää kommenttiin, että "ihan paska kirjoitus ja tyhmiä juttuja, joka ei edistä mitään asiaa."
Kaikki on paskaa
paitsi kusi
Känkkäränkkä-yrittäjän tilitykset
Alkusanat: Vihaan tyhmiä ihmisiä.
Kirjoitin tämän kirjan sinulle viisas ihminen joka vihaat tyhmiä ihmisiä. Vihaat niitä jotka eivät osaa lukea ajatuksiasi, vihaat niitä jotka eivät vaan tajua miten nämä asiat oikein menevät. Tämä kirja kertoo tyhmistä johtajista, idiooteista yrittäjistä ja kelvottomista työntekijöitä. Kirja on täysin fiktiivinen ja perustuu todennäköisesti mielenvikaisen yrittäjän elämänkokemuksiin, harhaluuloihin sekä illuusioon. Ärsyttävän nautinnollisia hetkiä tämän kirjan parissa!
Palaute on tehty roskiin heitettäväksi,
Känkkäränkkä-yrittäjä
Huitsin Nevadassa 29.3.2014
Se on liian pieni
Mikä sun liikevaihto on? Haista sinä liikevaihto kuule ja mieti miten pitkä sulla on? Mitä se mun liikevaihto sulle kuuluu!
Just sen liikevaihdon takia mä keskityin tohon torimyyntiin, kun siinä ei niitä kuitteja tartte niin paljoo. Paitsi välillä kai niitä kuitteja ois hyvä olla, kun joku näsäviisas verotarkastaja käy laskemassa roskiksesta tyhjät pahvimukit.
”Yrittäjä ei tee virheitä!” – viinaan kuollut yrittäjä Jäärälammelta
Sanotaan että silloin vastaa osaa johtaa yritystä kun on kerran epäonnistunut ja kerran onnistunut. Vitut. Kukaan fiksu ihminen ei ikinä epäonnistu. Yrittäjä ei tee virheitä ja jos virheitä sitten jostain syystä muka tapahtuu, niin älä sinä nyt ole ainakaan niin tyhmä, että myöntäisit virheesi! Vinkki: Vyörytä syy työntekijöiden tyhmyyden niskoille, asiakkaiden syyksi ja alihankkijoiden ammattitaidottomuudeksi. Älä myönnä ikinä mitään ja muista valehdella koko ajan, jatkuvasti.
Tämän känkkäröintikirjan lukuohje:
Älä usko mitään,
kyseenalaista kaikki.
”Yrittäjä on töissä 24h
ja se on kaikkien muiden vika!” – sydänkohtaukseen kuollut yrittäjä Yli(työ)torniosta
Ryhdy yrittäjäksi, niin sinulla ei ole enää vapaapäiviä. Lomia ei ole koska kaikki muut pitävät lomia juuri silloin, kun sinä haluaisit. Sinun tehtäväsi on joustaa ja nöyristellä asiakkaiden, työntekijöiden, verottajan ja valtion edessä. Ryhdy yrittäjäksi, niin olet työttömyyskorvausten edessä lainsuojaton. On kaikkien muiden vika, että sinua alistetaan. Ei ole sinun syysi että jouduit yrittäjäksi. Nyt sinulla ei ole tilanteestasi poispääsyä. Joudut tekemään pitkää päivää koska asiakkaasi eivät suostu maksamaan edes kohtuullisia tuntihintoja ja vaativat sinulta jatkuvasti ylitöitä. On kaikkien muiden vika, että työntekijät eivät suostu tekemään ylitöitä, lauantaitöitä eivätkä sunnuntaitöitä. Sinun tehtäväsi on olla aina töissä ja nostaa muita pienempää palkkaa ilman lomakorvauksia. Kaikki lomasi olkoot palkattomia ja eläkkeesi, jopa pienempi kuin työttömillä.
Yrittäjän tehtävä on kiristellä hampaita, kun työntekijä ei suostu ylitöihin.
Työntekijät ovat kuulemma laiskoja, tyhmiä ja työlakitietoisia. Työntekijöiden puolta pitävät kaikki pahat ay-pamput, joiden ainoa tehtävä on hankaloittaa pienen yrittäjän työtä. Varo vain, jos ehdotat ylitöitä, niin heti kimpussasi on tuhat lakimiestä työntekijääsi suojelemassa ja jos kenties haluaisit itsellesi jotain työnantajan turvaa joudut nipistämään entistäkin enemmän jo nyt niin pienestä palkastasi. Kun sitten vihdoin pääset eroon ay-lakimiesarmeijasta, saat niskaasi työterveystarkistajat ja muut keppihyypiöt, jotka estävät oikeiden töiden tekemisen.
Yrittäjä ei ole ikinä kotona,
hän vain tekee töitä.
Pitää vetää tripla-annokset nitroja, jotta jaksaa tehdä töitä. Vaimo valittaa kun en voinut pitää isyyslomaa enkä kesälomaa ja lapset ihmettelevät, kun olen joka ilta myöhään ja aina lauantaisin töissä. Mikä minä sille voin että asiakkaille ei sovi mikään muu aika. Pakko olla nöyrä ja tehdä töitä. Asiakashan on aina niin vitun oikeassa. Perhe on uhrattava työn alttarille.
Sisu
on muka älyn ylittävää itsepäisyyttä.
Paskat. Sisu on sitä, että vaan tehdään; ja että hommat on hoidettava kun hommat on hoidettava. Sisulla ei ole älyn kanssa mitään tekemistä. Yrittäjän tehtävä on olla sisukas ja jaksaa vaikka tulisi mitä tahansa eteen.
Ei ole olemassa yritystä koska
yritys onkin yhtäkkiä vain joku työpaikka.
Yritys on työpaikka ja työpaikka on vankila. Siis yritys on vankila. Vankila, jossa ihmiset kärttävät toisiltaan ihmeellisiä asioita. Yrityksen – siis vankilan johtaja on se kusipää, jonka syytä kaikki menetetyt lomat ovat. Yritys on se paikka, jonne mennessään työntekijät voivat jättää aivot narikkaan ja aloittaa palkan nostamisen. Yrittäjälle nuo työntekijät ovat salaliittoa vaanivia verenimijöitä, jotka kinuvat aina vain lisää liksaa ja helpompia työoloja. Työoloista valittaminen on nimittäin tärkein osa työtä ja siksi onkin muistettava, yrittäjä on kaiken pahan alkulähde.
Saneeraaminen omasta pussista on rankkaa: Jouduin jättämään oman palkan maksamatta, jotta saisin alv –rästini maksettua. – rahoitusvaihtoehtoja tuntematon yrittäjä Sipoon korvesta
Suomen laki on yrittäjän vihollinen. Se käskee ettei saa maksaa omaa palkkaa jos on muille niin paljon velkaa että yritys menisi konkurssiin. Miksei saisi. Tottakai yrittäjän pitäisi saada nostaa palkkaa ja jättää muiden palkat ja verot maksamatta. Känkkäränkkä-yrittäjähän on omaan napaansa tuijottaja ja oman edun hakija!
Känkkäränkkä-yrittäjä on oikeassa,
kun hän valehtelee öin ja päivin.
Känkkäränkkä-yrittäjän mikään teko ei kestä päivänvaloa. Tavarat on tuotu maahan laittomasti. Verot jätetään ilmoittamatta ja ostolaskut tekaistaan. Myydyt tuotteet on maksettava käteisellä, eikä käteisellä maksettuja laskuja tietenkään tarvitse kirjanpitoon ilmoittaa. Känkkäränkkä-yrittäjä pimittää kaiken varallisuutensa verottajalta veroparatiiseihin ja hänen yrityksensä haetaan konkurssiin maksamattomien verojen ja muiden velkojen vuoksi. Jokainen kusetettu euro on verottajan virhe!
Känkkäränkkä-yrittäjyyden menestymisen mittari on paljastumattomien petosten määrä.
Yrittäjän työllä ei ole muuta tarkoitusta kuin raha. Siksi hän heittää yrityksen nurin heti kun menee heikommin. Hän perustaa uuteen maahan uuden yrityksen tai tekee laitonta toimintaa peitenimillä ja hyväuskoisten ystävien nimien alla. Yrittäjä on petollisuuden aikakauden selviytyjä.
Kun firmassa menee hyvin,
silloin vasta on kriisi päällä.
Kun firmassa kaikki näyttää menevän hienosti, on herätettävä itsensä kriisiin. Luonnoton yrittäjä on aivan varmasti väärentänyt taseet, piilotellut ostovelkoja ja tekaissut tilauskannan. Todellisuudessa yritys on aivan varmasti konkurssin partaalla. Sille vain ei voi mitään. Suomalainen ei saa onnistua. Aina on oltava joku juttu pielessä, joka tuhoaa kaiken. Yrittäjä on varmasti petturi ja muut uskovat tätä sinisilmäisesti.
Syntynyt luottamus on pääomaa,
jonka avulla voi kusettaa lisää.
Todellista pitkäkestoista pääomaa on se, kun asiakas luottaa känkkäränkkä-yrittäjään ja yrittäjä tietää sen. Tätä pääomaa ei voi ostaa, se on ansaittava. Kun luottamuspääoma on valheiden vyyhdin ja kaksinaamaisuuden keinoin ansaittu, sitä voi käyttää törkeästi hyväksi. Koska luonnoton yrittäjä on valehtelee aina, hänen ei tarvitse muistaa eikä kohdata totuutta.
Velkataakan jättäminen yhteiskunnalle on yrittäjän palkinnoista suurin.
Velkataakan jättäjä on muuttanut maailmaa, saanut väärennetyn nimensä protestilistoille ja hyväuskoiset takaajansa velkavankeuteen. Hän on luonut jotain pysyvää merkityksellistä, hän on tehnyt työntekijöistä itsetunnottomia ihmisraunioita. Perinnön jättämistä on hyvä muistella Dubain auringossa petollisin keinoin ansaitulla rahalla ostettu jääkylmä drinkki kädessä. Yrittäjyys jättää jälkensä.
Viimeinen harmaan yrittäjän tehtävä on kuunnella.
Älä kuuntele omaatuntoasi.
Älä kuuntele työntekijöitäsi
äläkä missään nimessä asiakkaitasi.
Kuuntele vain omia valheitasi, niin uskot niihin itsekin.
Vastuu on asia, jota me ihmiset pakenemme ja pelkäämme eniten. Siksi känkkäränkkä-yrittäjä osaa ottaa vain näennäisesti vastuuta.
Vastuun näennäisottaminen on harmaan yrittäjän paras keino ansaita luottamusta. Sinisilmäiset ihmiset jaksavat uskoa aina vaan uusia valheita ja tekosyiden tekosyitä siltä kusipäältä. Luonnoton yrittäjyys on valkoisten valheiden mestari ja vastuun välttämisen mestari.
Kiitos. Sitä sanaa känkkäränkkä-yrittäjä ei ikinä kuule.
Luonnottoman yrittäjän tehtävä on kiittää kaikkia muita ja juosta käpälämäkeen ennekuin jää mielistelystä kiinni. Kiitosta hänelle ei jaeta.
Känkkäränkkä-yrittäjä tavoittelee menestystä elämäänsä, ja samalla unohtaa elää.
Laulu ei ole nuoteissa vaan nuottien välissä. Runo ei ole sanoissa vaan sanojen välissä. Elämä on nyt. Tässä hetkessä. Känkkäränkkä yrittäjä elää odotuksissa, eikä siksi sinne ikinä pääse.
Kaikki on muka niin itsestäsi kiinni ja sitä saat mitä tavoittelet. Vitut on! Tää on joku salaliitto, että kaikki on jotenkin mua vastaan!
Just kun luulet saavasi hommat sujumaan, joku työntekijä tuleeja keksii jonkun älyttömän poissaolotempauksen. Työntekijä pamahtaa paksuks tai ratkee ryyppäämään. Sit parhaita on ne vitun viilettäjät, jotka ei on vaan olevinaan ja tekevinään töitä kun mä olen maksavinani palkkaa. Kyllä mä maksan palkkaa, mutta vasta sitten kun ne tekee töitä. Ja sit ku mä maksan palkkaa ja joku iso projekti on kesken, niin samantien avainhenkilö päättää lähteä maailmanympärimatkalle ja katoaa vuodeksi parin kuukauden varoitusajalla. Onko tää sit reilua?
-- DISCLAIMER: Ja siis todellakin todellakin nämä ei ole todellisia juttuja vaan mustaa huumoria ja vitsikästä touhua. Osa voi perustua juttuihin, mutta nekin on väritettyjä.
Keskustelin erään kollegani kanssa. Hän kysyi:
- Olisko sulla jotain neuvoja stressin hallintaan? Vähän tuntuu et pää on jumissa. Tasainen unirytmi ja liikunta varmaan auttaa?
- Jep.
- Onks muita vinkkejä?
- Vaikuttaa niihin asioihin, joihin voi vaikuttaa ja hyväksyy ne asiat sellaisinaan, joihin ei voi vaikuttaa.
- Jep. Kiitos, toi olis hyvä pitää aina mielessä!
Yksinkertaisimmillaan stressin hallinta on sitä, että vaikutat itse niihin asioihin, joihin voit vaikuttaa. Pieni stressi on hyväksi ja pitää sinut vireessä. Totuus on, että stressiltä ei voi välttyä. Kun haluat menestyä, on sinun työskenneltävä paljon - erittäin paljon.
Menestyminen edellyttää uusien asioiden opiskelemista ja tulevaisuuden suunnittelua. Päivässä ei ole aikaa tehdä montaa isoa virhettä. Sanotaan, että menestyvä ihminen ei voi menestyä ellei hän opi jatkuvasti työskentelemään fiksummin.
Menestyjälle oleellista ei ole se, kuinka monta tuntia työskentelet vaan se kuinka paljon ja mitä saat aikaan. Tehokkuus on enemmänkin sitä, että teet oikeita asioita intohimoisesti kuin satunnaisia asioita paljon.
7 vinkkiä stressin ja loppumattoman työjonon hallintaan
1. Priorisoi, eli järjestä asiasi tärkeysjärjestykseen.
Laita työsi tärkeysjärjestykseen. Minulla on yksi periaate: asiakkaat ensin. Töitä tulee olemaan aina enemmän kuin ehdit saamaan valmiiksi. Et voi saada ikinä kaikkea valmiiksi: hyväksy se.
Jotkut tehtävät ovat sekä kiireisiä, että tärkeitä ja niiden pitää olla todo -listassasi ensimmäisenä. Muista aina nämä tärkeimmät asiat äläkä anna itsellesi lupaa hypätä tekemään hauskempia ja vähemmän tärkeitä hommia. Muista: tärkeimmät asiat ensimmäisenä.
2. Rajoita tehtäviin käyttämääsi aikaa
Joitain asioita voi hinkata loputtomasti. Voisin hioa tätä blogikirjoitusta tuntikausia. Sähköpostista voi pilkkuvirheitä ja sanamuotoja viilata loputtomasti. Toki jokin laatu pitää säilyttää, mutta opettele tekemään asioita lyhyemmässä ajassa.
Joitain asioita voi saada aikaan tunnissa ja silloin viiden tunnin tuhlaaminen samaan asiaan on ajanhukkaa. Aseta itsellesi tavoitteita: tämän homman hoidan tunnin loppuun mennessä. Tuon homman hoidan ennen ruokailua. Tähän ei saa mennä kuin puoli tuntia. Aikaraja pakottaa pinnistelemään ja suoriutumaan työstä nopeammin. Vaikka et aina ehtisi tavoitteeseesi, on tavoitteen tavoittelu kuitenkin nopeuttanut työtahtiasi vaivihkaa ja saat enemmän aikaan. Pikku hiljaa opit asettamaan realistisia tavoitteita ja pääset useammin tavoitteisiisi.
3. Vältä perfektionismia.
Rapatessa roiskuu. Monessa asiassa tärkeämpää on oikea suunta ja vauhti kuin tyyli. Perfektionisteille tämä ajattelu on vaikeaa, pyri heistä eroon. En ehdota että keskinkertaisuus olisi hyväksyttävää, mutta loputon viilaaminen ja hienosäätö ilman asioiden loppuunsaattamista tai toimittamista on turhaa.
Muista: laadun toimittaminen asiakkaille on tärkein asia. Perfektionismi on itseämme varten.
4. Ole kurinalainen ja tiukka itsellesi.
Menestyjä ei voi keskittyä vain hauskoihin ja kivoihin asioihin. Menestyjä voi toki nauttia saavutuksista ja onnistumisesta, mutta muista keskittyä tärkeimpiin asioihisi. Niihin asioihin, joita listasit prioriteettilistassa tärkeimmiksi. Keskity työhön liittyviin tehtäviin.
Opiskele jatkuvasti. Osaamisesi lisääminen parantaa työtehtävissäsi onnistumista.
5. Delegoi, delegoi, delegoi.
Voit delegoida ja ulkoistaa monia tehtäviä. Osaamisesi laajuudesta riippuen voit ulkoistaa yllättävän monia tehtäviä. Sen sijaan, että yrität korjata tietokonetta itse ja käytät päiväkausia asiaan, voit ulkoistaa sen ja joku ammattilainen tekee homman puolessa tunnissa. Kirjanpitäjä tekee paperityöt sinua tehokkaammin ja voit käyttää sen ajan myymiseen. Keskustele työkaveriesi kanssa miten voisitte jakaa työnne, jotta olisitte yhdessä entistä tehokkaampia.
Delegointi on osaamisesi lisäämistä. Kun osaat delegoida paremmin, stressisi vähenee. Delegointi on johtamista, sparraamista, luottamista. Opettele delegoimaan.
6. Pidä itsesi hyvässä kunnossa
Tutun sanonnan mukaan: terve mieli terveessä ruumiissa. Tämä sanonta pätee yllättävän hyvin. Kun syöt ja juot terveellisesti, jaksat paremmin. Kun liikut ja olet hyvässä fyysisessä kunnossa, jaksat paremmin myös töissä.
Tasainen unirytmi ja säännöllinen liikunta auttavat.
7. Hyväksy asiat joihin et voi vaikuttaa
Stressiä syntyy, kun yrität siirtää kuuta taivaalla, mutta se liikkuu väärään suuntaan. Stressiä syntyy kun yrität vaikuttaa asioihin, joihin et voi vaikuttaa.
Vaikuta niihin asioihin, joihin voi vaikuttaa
ja hyväksy ne asiat sellaisinaan, joihin ei voi vaikuttaa.
Näillä vinkeillä voit hallita työkuormaasi ja stressiäsi. Pieni positiiviinen stressi on hyväksi. Mutta älä päästä itseäsi burnoutiin. Menestystä elämääsi!
Youlapse Oy on Suomalainen Startup, jota luotsaa Antti Autioniemi.
Youlapse lanseerattiin eilen Suomen ja Singaporen appstoressa "soft launch" mallilla. Lanseeraus oli onnistunut, sillä jo toisena olemassaolopäivänään applikaatio on 3. sijalla koko Suomen Appstoressa ja ensimmäisenä "kuvat ja videot" kategoriassa.
Beta vaihe julkaistaan MVP -mallilla
Tyypillinen malli tuotekehityksessa on julkaista ensimmäinen versio raakileena, minimiominaisuuksin. Sitä kutsutaan MVP -malliksi eli minimum viable product. Näin tuote voidaan julkaista pian ja palautetta voidaan kerätä koekäyttäjiltä. Yrittäjien mukaan kansainvälisessä lanseerauksessa on tulossa monia lisäosia sekä iso päivitys, tuoden tukun haluttuja toiminnallisuuksia.
Youlapse valittiin myös Red Herring top 100 finalistien joukkoon Euroopan kuumimpien Start-uppien kilpailussa.
Youlapse on pian tulossa Androidille, mutta jo nyt beta löytyy Applen tuotteille osoitteesta http://www.youlapse.com
Testaa ja anna kommentteihin palautetta. Menestystä startup ideoihin, lanseerauksiin ja elämääsi!
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä ja startup maailman innokas seuraaja
Henri Heikkinen avautuu videolla holhousvaltio Suomen säännöistä, joka holhoaa nuuskan käyttäjiä eikä anna ostaa nuuskaa kaupasta.
Nuuska ei ole terveellistä. Eikä tupakka. Pimeät markkinat nuuskalle Suomessa on ja nuuskan vapauttaminen myytäväksi toisi valtiolle lisätuloja.
Olen Henrin kanssa samaa mieltä siitä, että joku tolkku holhouksessakin pitää olla. Silti nuuska on mielestäni osastoa "ihan hyvä kun sitä on vähän vaikea saada".
Lähde Henri lenkille tai punttikselle niin ei vituta. Tai jäätelölle jonkun nätin tytön kanssa.
Kuulostan varmaan ikälopulta, jos aloitan tämän blogauksen sanoilla: historia toistaa kovin usein itseään. Aloitan silti.
Historia toistaa kovin usein itseään
Aloitin nettisivujen tekemisen 90-luvulla. Silloin nettisivujen tekijät olivat markkinointi-ihmisten mielestä alempaa kastia ja koko netti oli "jotain nörttien puuhaa". Olen siitä lähtien rakentanut nettisivuja. Jossain vaiheessa niitä kutsuttiin "käyntikorttisivuiksi netissä". Toisinaan terminä oli suosittu "www-sivu" tai "uusmedia". Nykyään nettisivujen terminä käytetään "yrityksen omiksi medioiksi", joita levitetään verkossa usealla brändillä ja urlilla. Yhtäkkiä brändimainonta alkoi lisääntyä verkossa. Digitaalisille medioille syntyi elinkelpoinen markkina. Nykyään monet printti- ja TV-mainokset koeajetaan ensin verkossa, jonka jälkeen ne viedään telkkariin ja printtiin jos vielä on tarvis. Yhä useammin digi puhtaasti riittää yrityksen ja yhteisön viestinnän ja markkinoinnin tarpeisiin. Nettinörttien puuhasta tuli 20:ssa vuodessa viestinnän ja brändäyksen kärjessä oleva jakelukanava.
Olen ollut mukana luomassa vähintään satojatuhansia, jollei jopa miljoonia sivuja verkkoon. Osakkuusyhtiöiden sivuja ovat surffailleet varmasti yli puolet suomalaisista. Osa tietämättään, että minulla on näppini jotenkin taustalla peleissä. Digitaalisuus on suuri mahdollisuus, jossa pienikin toimija voi saada isoa muutosta aikaan.
Pitkä johdanto tarvitaan siihen, että haluan todistaa, että meillä Suomessa osataan innovoida. Osaamme luoda samoja hienoja juttuja mitä jenkit ja jopa ennen heitä. Osaamme luoda medioita ja yhteisöllisiä palveluita. Osaamme keskustella suomalaisten kanssa paremmin kuin ulkomaiset toimijat.
Medioiden eli brändättyjen sivujen luominen on entistä helpompaa. Puolueettomuuden ja luotettavuuden arviointi jää lukijan tai kommentoijien vastuulle. Tällöin sosiaalisen median merkitys kasvaa. Sosiaalista mediaa on kaikki yhteisöllinen kanssakäyminen. Joskus sitä nimitettiin termillä Web 2.0. Tämän blogauksen alalaidassa on kommentointimahdollisuus. Se on sosiaalista mediaa. Keskusteluyhteys toisten ihmisten ja ystävien kanssa. Voit myös soittaa kaverillesi, että katso Lavaksen City blogissa on hyvä kirjoitus. Voit myös jakaa tämän WhatsAppin kautta tai tekstiviestillä. Sosiaalinen media on ihmisten välistä yhteisöllistä kanssakäymistä.
Suomalaisen kulttuurin säilymisen kannalta mielestäni tärkeää on, että meillä olisi omissa näpeissä tämä meidän yhteisöllisyys. Unelmoin, että Suomenkieliset mediat voisivat tehdä enemmän yhteistyötä ja voisimme mahdollistaa lukijoille paljon paremman suomalaista puhuttelevan käyttökokemuksen kuin mikään muu medioiden verkosto maailmassa.
Some oli keksitty jo 90-luvulla Artic.net:ssä
Perustimme vuonna 1997 hollantilaisen naapurini Robert Fischerin ja yhtiökumppanini Lauri Laakson kanssa Artic.net -portaalin. Artic-sana tuli Robertin pöydällä olleesta Arctic Hotels mainoksesta, josta väänsimme sanan Artic. Nykyään moni suomalainen kirjoittaa meidän sanakeksinnön vuoksi Arctic sanan väärin. Pahoittelut. Nimi oli silti hyvä ja vaikka yrityskaupan jälkeen Lycos/Yahoo lopetti Artic.netin aikanaan, niin silti olimme edellä aikaamme.
Kehitimme Artic.nettiin ensimmäisen suomalaisen ilmaisen sähköpostin. Lanseeraasimme keskustelufoorumit, chatit, yhteisöt, ryhmät ja yritysten omat median sisäiset sivut. Meillä oli mainonnanhalintajärjestelmä. Myimme sivuille bannereita ja natiivia mainontaa. Valitettavasti aika ei ollut nettimainonnalle.
Kommentointi on sosiaalisen median ydintä. Kommentointia toteutimme chatissa, keskustelufoorumeissa sekä uutisissa. Kuvia pystyi myös kommentoimaan.
Jakaminen oli luonnollista. Silloin jakaminen oli linkkien nostamista. Kuvia jaettiin verkon linkkien lisäksi silloin vielä myös BBS -järjestelmien kautta. Se oli sen aikakauden sosiaalista mediaa. Kaikki oli jo keksitty. Kommunikoimme digitaalisten härvelien kautta ja silloin tällöin tapasimme IRL (in real life) irc-miiteissä ja bbs-miiteissä.
Virtuaalitodellisuus ja todellisuus kävelivät jo 90-luvulla käsi kädessä. Solmimme jo silloin tuttavuuksia verkon kautta ja tuttavuudet laajenivat IRL-maailmaan. IRL tapaamisisten välillä yhteydenpito jatkui samaan aikaan virtuaaliyhteisöissä.
Historia toistaa itseään. Deitti.net:in, Twitterin, facebookin yms kautta sovitaan tapaamisia ja tavataan uusia tuttavuuksia. Virtuaalisuus ja IRL-elämä kohtaavat ja elävät käsi kädessä. Keskusteluja käydään verkkosivuilla, blogiyhteisöissä, chateissa ja artikkelien kommenttikentissä.
Muitakin innovaattoreita oli. Duuni.net ja Plaza. Niistä puhuttiin silloin portaaleina. Samaa yhteisöllisyyttä kaikissa. Pian tuli Irc-Galleria ja Jaiku. Innovaatioita. Suomalaista innovaatiota. Suomin on kuitenkin liian pieni maa, että täällä voisi kaupallinen toimija yksin pärjätä. Siksi ajattelisin, että Yleisradion tulisi rakentaa suomeen jonkinlainen Suomi-Kulttuuri-Some.
www.kolumbus.fi/yritysoy vs www.facebook.com/W3GroupFinland
Monella yrityksellä tai ei ollut budjettia satsata omaan domain-nimeen. Suomalaisia Domain-nimiä oli hankala ja kallis saada. Moni tyytyi www.kolumbus.fi/yritysoy tai yritys.pp.inet.fi -osoitteeseen. Hauskaa on huomata, että medioiden alasivuiksi ja minisaiteiksi luotavat yritysten osoitteet ovat palanneet. Meidänkin W3 Groupilla on Facebookin omalla "kotisivukoneella" luodut median sisäiset nettisivut. Historia toistaa itseään. Miksei W3 Group voisi perustaa sivujaan myös johonkin vaikkapa Yleisradion ylläpitämään SuomiSomeen, esim www.suomisome.fi/W3GroupFinlandOy -alle. Single Sign on jokaiseen suomalaiseen mediaan ja jakonappulat kaikkien suomimedioiden sivuille.
Suomeen mahtuisi taas yksi Suomi-Some
Televisiojuontaja ja Radiojuontaja mainostivat 90-luvulla ja 2000-luvun alussa omia nettiyhteisöjään: "Tulkaa jatkamaan keskustelua Ylen nettisivuilla". Edelleen radioasemilla on käytössä omia "Shoutboxejaan". Kuitenkin jotain on vielä keksimättä.
Medioiden välinen "kilpailutilanne" on estänyt monet upeat yhteistyöhankkeet. Kaupallinen media ja Yle eivät voi tehdä yhteistyötä. Yhtäkkiä kuitenkin olemme vaivihkaa alkaneet tehdä yhteistyötä. Yleisradio, Maikkari, City, Alma ja kaikki muut Suomalaiset mediat luukuttavat yhteistä sosiaalista mediaa. Harmi vain, että useimmiten kyseessä ei ole vielä yhteinen Suomi-Kulttuuri-Some vaan kyseessä on useimmiten yhdysvaltalainen pörssiyhtiö Facebook tai Twitter. Yhteisöt eivät ole hallinnassamme. Olemme Facebookin EdgeRankin armoilla. Facebook voi tarvittaessa sensuroida osan Suomalaisista medioista Facebookin ulkopuolelle, vaikkapa kaikki Ylen uutiset jos ne loukkaisivat Facebookia.
On aika erikoista, että ulkomaisten toimijoiden (Twitter ja Facebook) kautta voimme tehdä yhteistyötä, mutta linkkien vaihto keskenään on haastavaa. Verovaroin ylläpidetty Yleisradio tuottaa todennäköisesti jenkkifirma Facebookin sivuille sisältöä varmaan ihan ilmaiseksi ja mainostaa radioissaan ja telkkareissaan että menkää Facebookkiin koko suomen kanssa, koska Facebook on hieno ja mahtava jenkkifirma. Yle voisi ihan yhtä hyvin ohjata keskustelut Irc-gallerian YLE yhteisöön tai Cityn sivuilla pitämäänsä blogiin tai minisivustoon.
Onko kukaan huomannut, miten jenkkifirma on olevinaan hyvis. Mainostamme Facebookia, joka ei ole kuitenkaan Suomalainen. Ohjaamme dataa ja liikennettä pois Suomalaisten käsistä. Pois suomalaiten ihmisten hallinnasta. Kulttuurimme annetaan ulkomaisten näppeihin. Yhtäkkiä olemme kuitenkin luoneet omille medioillemme Twitteristä ja Facebookista kilpailijan, jolla on kaikkien Suomalaisten tiedot tarkemmin kuin Valtion tilastokeskuksella.
Olisiko meidän mahdollista luoda oma Suomi-Kulttuuri-Some? Kaupalliset mediat ja Yleisradio mainostaisivat Suomi-Kulttuuri-Somea Jenkki-Somen sijasta.
Yleisradio voisi olla aloitteentekijä. Www.suomikulttuurisome.fi olisi Yleisradion puolueettomien journalistien ylläpitämä ja yhteisö demokraattisesti saisi jakaa tietoa Suomi-Kulttuuri-Somessa.
Nykyään on https://www.facebook.com/yleuutiset , mutta jostain syystä ei siltikään https://www.city.fi/yleuutiset .
Yle voisi Suomi-Kulttuuri-Somen avulla auttaa suomalaista kulttuuria menestymään ja mahdollistaisi samalla suomalaisille ihmisille puolueettoman sosiaalisen medioita yhdistävän ja mediatalojen rajat ylittävän yhteisön. https://www.suomikulttuurisome.fi/yleuutiset ja https://www.suomikulttuurisome.fi/city.fi olisi nostossa nykyisen https://www.facebook.com/city.fi rinnalla. Suomalaisen kulttuurin autonomisuus säilyisi, emmekä olisi kansainvälisen kaupallisen mediajätti Facebookin armoilla joka omin päin muuttelee edgerankia miten sattuu.
Onko meillä edessämme mahdollisuus, joka on täysin hyödyntämättä? Voisiko Yle kehittää meille kultakimpaleen, joka voisi auttaa Suomalaista Kulttuuria säilymään? Voisiko Yleisradio rakentaa Suomi-Kulttuuri-Somen, jonka kautta tämänkin artikkelin voisi jakaa. Demokratia parantuisi.
Mieti voisitko olla Suomi-Somen edistäjä oman mediasi osalta. Mieti voisiko Yleisradio olla aloitteentekijä, joka auttaisi synnyttämään Suomalaista-Kulttuuria ylläpitävän Some-yhteisön Suomalaisten mediatalojen kanssa yhteistyössä. Lopussa pari raakavedos-esimerkkiä, miltä homma voisi näyttää.
Tämä on nyt tällainen raakile ajatuskehikosta vielä. Jos innostut, ota pallo vastaan ja vie eteenpäin. Olen mieluusti mukana edistämässä suomalaista kulttuuria. Saa jatkojalostaa vapaasti. Innovatiivista päivänjatkoa!
Brändin mittarit mietityttävät monia. Pelkkä myynnin mittaaminen ja klikkien tuijottaminen ei digimarkkinoinnissakaan enää riitä. Pitää rakentaa brändiä. "Apua! Miten mä mittaan brändiä?" on usean digimarkkinoijan kysymys.
Kun kehität yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi brändiä, tutki brändin vetovoimaa ja asiakkaittesi sitoutumisastetta. Strategista on myös brändiarkkitehtuurin tutkiminen, millä brändeillä yrityksesi toimii ja mitkä ovat brändiesi roolit.
Brändin mittaaminen on tunnettuuden mittaamista ja sävyjä
Bränditutkimuksessa on oleellista syy-seuraus suhteiden löytäminen. Voit myös löytää asiakkaistasi (nykyisistä ja tulevista) tiettyjä asiakasprofiileita.
Kun rakennat brändiäsi, mieti:
- mistä tekijöistä mielikuvat syntyvät
- mieti mistä johtuu jokin emotionaalisen suhteen synty ja vahvistuminen
- tunnista asiakkaasi ja luo esimerkkiasiakkaita
- mieti miten asiakkaat jakautuvat ja minkälaisia valintakriteereitä asiakkaillasi on, esimerkiksi miten moni asiakkaistasi on hintavetoisia. Miten moni arvostaa palvelua? Entä cooliuttasi? Eko-ajatteluasi? Radikaaliuttasi? Rohkeuttasi?
Tunnettuus on oleellinen tekijä
Oscar Wilde on sanonut, että ainoa asia, joka on keskustelun kohteena olemisesta huonompi, on se ettei kukaan puhu brändistäsi.
The only thing worse than being talked about is not being talked about. - Oscar Wilde
Tunnettuudella on siis merkitystä. Jos sinusta ei puhuta, olet nolla. Ei tule kauppaa.
Sävy on myös oleellinen
Sitoutunut ja tyytyväinen asiakas kehuu sinua ja ostaa uudelleen. Aika loogista. Vihainen asiakas muistaa kertoa myös. Sävyllä on merkitystä. Brändiä luodessa on tärkeää tunnistaa se sävy, jolla ihmiset puhuvat brändistäsi.
Ei-enää asiakas ja ei-vielä asiakkailta kannattaa myös kysyä, koska silloin saat tietää laajemmin mitä mieltä brändistäsi ollaan. Bränditutkimuksia tekee moni tutkimuslaitos Suomessa. Yksinkertaisimmillaan asiakaskyselyllä omaan meilirekkariin saa jo aika hyvän kuvan nykyisistä asiakkaista. Jos laajentaa sen prospektikantaan, saa myös tietoa. Parhaimmillaan bränditutkimus tehdään ulkopuolisen toimesta ja siten, että he saavat myös negatiiviset sävyt esiin. Nykyiset asiakkaasi eivät ehkä uskalla sanoa sitä jollei tietä kyselevän tahon olevan puolueeton.
Menestystä brändikampanjoihiisi. Muista, että sisältömarkkinoinnilla ja display mainonnalla voit todella tehokkaasti luoda brändiäsi tunnetuksi.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital
www.citydigital.fi