Saksalainen Lilium aikoo julkaista 2025 lentävän sähköauton. Lentävä sähköauto on hiljaisempi kuin perinteinen lentokone, se ei tarvitse pitkiä kiitoteitä ja Liliumin väitteiden mukaan on edullisempi lentää lyhyitä matkoja kuin helikopteri tai lentokone.
Monta mutkaa on kuitenkin matkassa kuten kaikissa uusissa liiketoiminnoissa, mutta jos unelma toteutuu, lentäviä sähköautoja voidaan nähdä kaupunkien taivailla.
Katso tästä video lentävästä autosta.
Lentävät autot tarvitsevat myös parkkipaikkoja. Tässä esimerkki missä parkkipaikkaesimerkki näkyy:
Slush 2019 is in Helsinki again. Slush in Helsinki is a two-day startup and investor event organized every "November", accompanied by hundreds of side events. Described by many as “BurningMan meets TED”, the event has grown in just a few short years to 25,000 attendees and this year Slush 2019 is sold out.
You might wonder how many people attend to Slush. Here are the numbers:
Kun teknologiajulkaisu TechCrunch tiedusteli vastikään maailman johtavilta sijoittajilta seuraavia trendejä, moni mainitsi ilmastoteot, ravintolamaailman digitalisoitumisen sekä älykkäiden kaupunkien liikkumisen esimerkiksi sähköpotkulaudat. Moni trendikäs startuppi pyrkii tekemään jotain merkityksellistä: vähentämään ruokahävikkiä, tarpeettomia cd-levyhyllyjä tai torjumaan ilmastonmuutosta. Startuppeja yhdistää myös eräs toinen menestymisen mittaamiseen liittyvä asia, mutta kurkistetaan sitä ennen startup -määritelmään.
Innovaatioita rakennellaan, mitataan ja kokeillaan startuppien lisäksi myös korporaatioiden sisäisissä startupeissa
Startupit on perinteisesti mielletty pieniksi yrityksiksi ja vastaavasti korporaatioiden kehitystoimintaa on kutsuttu t&k-toiminnaksi. Uusin trendi on, että t&k toiminnasta osa toteutetaan sisäisinä startuppeina moderneilla lean startup -kokeilukulttuurin menetelmillä.
Maailmalla esimerkiksi moni sähköpotkulautafirma on taksivälitysyhtiöiden kuten Über, Bolt ja FreeNow uusia sisäisiä startuppeja, joilla nämä pyrkivät laajentamaan liikkumisen palveluaan perinteisistä takseista myös muuhun kaupungissa liikkumiseen.
Startup elää äärimmäisessä epävarmuudessa
Startupin määritelmä on: mikä tahansa inhimillinen instituutio, joka on suunniteltu luomaan uutta tuotetta tai palvelua äärimmäisen epävarmoissa olosuhteissa. Liiketoimintasuunnitelma on täynnä hypoteeseja, rahoituksen riittäminen on täysi arvoitus, eikä kukaan tiedä miten kuluttajat lopulta ottavat vastaan.
Näitä hypoteeseja startup mittaa. Moderni lean startup -kokeilukulttuuri lähtee siitä, ettei voida tietää ennen kuin kokeillaan. Esimerkiksi vuokrattavien sähköpotkulautojen maksimimäärää tai kysynnän määrää maailmalla ei kukaan vielä tiedä. Tähän skaalautumiseen ja kokeiluun kaupunkien sähköpotkulautoja vuokraava Voi sai juuri 85 miljoonaa dollaria (TechCrunch 10.11.2019). Voi elää myös äärimmäisessä epävarmuudessa. Kun tuo raha on käytetty, on oltava selvillä: onko kasvun varaa vai onko aika siirtyä kasvun vaiheesta vakiintuneen liiketoiminnan hallinnoinnin vaiheeseen.
Vastaavasti Suomen ja Viron johtava ravintoloiden pöytävarauspalvelu TableOnline.fi pyrkii vähentämään ruokahävikkiä esimerkiksi sillä, että ihmiset varaisivat pöytiä ja maksaisivat etukäteen TableOnlinessa. Vastikään lanseerattu uutuusravintola Skøgul esimerkiksi kertoo, että näin he voivat olla varmoja, että hankittu ruoka menee, eikä hävikkiä synny. Kukaan ei vielä tiedä miten kuluttajat ottavat tämän vastaan, joten on kokeiltava ja mitattava tuloksia.
Näitä uusia liiketoimintoja kaikki etsivät ja kokeilevat. Korporaatiot ja startupit testaavat liikeideoitaan, lanseeraavat uusia palveluitaan, hakevat rahoitusta skaalautumisen testaamiseksi. Enkelisijoittajat etsivät varhaisen vaiheen ideoita, pääomarahastot etsivät kasvuvaiheessa olevia bisneksiä joita voi skaalata. Korporaatioiden kiihdyttämöt etsivät uusia ideoita, joita voisivat liittää osaksi toimintaansa. Siksi taksivälitysyhtiö välittää sähköpotkulautoja. Isoin kysymys kaikilla on: mistä tiedän, että juuri tämä toimii? Mitä meidän pitää kokeilla oikeiden asiakkaiden kanssa, jotta voimme todistaa hypoteesimme oikeaksi tai vääräksi?
Ennakoivat mittarit kertovat tien kannattavuuteen.
Kun Woltin Miki Kuuselta kysyttiin, miten Wolt voi toimia, kun se tekee vieläkin tappiota, vastaus oli yksinkertainen: ”Polku kannattavuuteen on nähtävissä” (KL 20.6.2019). Woltilla mitataan monia lukuja: asiakasmääriä, tilausmääriä, applikaation käyttöä, lähettien tyytyväisyyttä, lähettien kustannusta, ravintoloilta perittävien tilausmaksujen kehitystä ja montaa muuta mittaria, joiden kehittymisestä voi laskea polun kannattavuuteen. Lean startup -kokeilukulttuurin johtamisessa puhutaan niin sanotuista ennakoivista mittareista (engl. leading indicators), joita käytetään silloin, kun perinteiset mittarit kuten liikevaihto ja tulos eivät vielä kerro koko totuutta.
Miten tie kannattavuuteen sitten löytyy?
Spotify esimerkiksi tietää, että heillä on kuukausittaisia aktiivisia käyttäjiä 248 miljoonaa (MAUs grew 30% Y/Y to 248 million) sekä premium-käyttäjiä 113 miljoonaa (113 million Premium Subscribers globally, up 31% Y/Y). Spotify tekee edelleen kokeiluja ja mittaa näiden vaikutuksia. Spotify elää kuitenkin epävarmuuden markkinassa. Heillä operaatio teki alkuvuodesta tappiota, mutta pitkän aikavälin tavoite on tehdä voittoa.
Viime aikojen hinnankorotukset ovat purreet, Spotify tekikin voittoa Q3 2019 54 miljoonaa dollaria kun alkuvuoden tappio oli 3-6 miljoonaa per kvartaali. Spotify mittaa asiakkuuksien kestoaikaa sekä asiakkaan elinkaaren arvoa. Näistä ennakoivista mittareista Spotify on ennustanut tien kannattavuuteen ja nyt ryhtyy keräämään hedelmia. On aika kasvaa ja on aika olla kannattava.
Usein kasvuun investoidaan ja kun kasvu alkaa hiipua, karsitaan kuluja ja siirrytään hallinnoinnin aikakauteen, jossa kasvu on hidasta, mutta yritys tekee hyvää tulosta. Tästä siirtymästä kertoo ehkä myös se, että Spotify päivittää johtoryhmäänsä. Uusi talousjohtaja ottaa varmasti leikkurin käteen ja siivoaa päällekkäisiä kuluja. Näin Spotifystä on tullut pikkuhiljaa startupeille tyypillisillä ennakoivilla mittareilla mittaavasta firmasta tuloksella ja liikevaihdolla mittaava “perinteinen” firma.
On aika tutkia ja aika tehdä johtopäätökset
Kaikkien yritysten tuotteilla on aina elinkaarensa ja siksi tarvitaan uusien tuotteiden innovointia. Ilman innovointia myytävä loppuu tai myytävän kate vähintäänkin häipyy olemattomiin ja toimialat konsolidoituvat. Modernit yritykset sijoittavat jatkuvasti innovointiin ja näitä innovaatioita mitataan ennakoivilla mittareilla ja testataan oikeiden asiakkaiden kanssa ensin pienemmällä otoksella ja skaalautumisvaiheessa isommalla otoksella.
Kun ennakoivat mittarit näyttävät siltä, että yrityksen räjähdysmäiseen kasvuun ei kannata valtavasti enää investoida, kannattaa tehdä johtopäätös ja siirtyä hallinnoimaan markkinaosuutta. Spotifyn viimeaikainen hinnankorotus ja talousjohtajan vaihdos saattavat ennakoida sitä, että Spotifyn räjähdysmäinen kasvu alkaa hiipua on aika siirtyä hallinnoimaan. Startupista tuli kasvuyhtiö ja kasvuyhtiöstä vakiintunutta liiketoimintaa.
Näin jokaisen tuotteen elinkaari etenee: startup liiketoiminnasta tulee vakiintunutta liiketoimintaa. Menestyäkseen pitkällä aikavälillä jokaisen vakiintuneen yrityksen kannattaa sijoittaa osa voitoista uusiin kokeiluihin, innovaatiotoimintaan ja sisäisiin startuppeihin.
Menestystä uuden luontiin ja elämääsi!
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä
Kirjoittaja on kääntänyt ja kustantanut Lean Startup - kokeilukulttuurin käsikirjan sekä Startup Way kokeilukulttuurin johtamisen kirjan. Kirjoittaja on Suomen johtavan pyötävarausjärjestelmän TableOnline.fi:n sekä City-lehden pääomistaja ja mukana lähes 30:ssä startupissa ja vakiintuneessa korporaatiossa.
Yli 500 tapaamiskutsua. Salaisia tapaamispaikkoja. Oma sviitti, jossa otetaan startuppeja vastaan. Popup toimistoja. Startupilta lainattuja badgeja. Näin sijoittaja selviää Slushista hengissä.
Slush ei ole edes alkanut, kun sijoittajat ja startupit jo sopivat tapaamisia. Monet tapaamiseet kuitenkin nykyään sovitaan jo jonnekin aivan muualle kuin Slushiin. Useat sijoittajat ovat nimittäin varanneet Helsingin keskustan hotelleista sviittejä ja sopivat tapaamiset sinne mieluummin kuin ruuhkaiseen Slushiin. Slushissa sijoittajalle saattaa nimittäin tulle helposti 500 tapaamispyyntöä ja paikan päällä moni yrittää tulla tapaamaan myös väkisin.
"Joudun piilottamaan Investor badgen, etteivät ihmiset revi minua hihasta, kun yritän mennä Slushissa paikasta toiseen."
Eräs sijoittaja aikoo lainata sijoituskohteeltaan, startup -badgea, että pystyy kävelemään Slushissa vähän vapaammin.
Matchmaking on vaikea laji. Sijoittajan ja startupin kohtaaminen pitäisi olla tarkasti kohdennettua. Vinkkinä vain startupille: jos aiot saada tavattua tietyn sijoittajan, ole hyvissä ajoin liikkeellä, valitse tarkasti ja harkiten kenet haluat tavata ja mieti miten erotut niistä 500:sta muusta tapaamispyynnöstä. Älä ammu haulikolla. Valitse sopiva, sellainen sijoittaja jolle olet sopiva sijoituskohde. Tee matchmaking niin helpoksi, että ensisilmäyksellä olette toisillenne se oikea.
Sijoittajille vinkki. Keskitä tapaamiset Slushissa tiettyyn aikaan ja peräkkäin. Ota oheistapahtumista kaikki irti ja jos ahdistaa kävellä Slushissa, niin piilota Investor -badge hetkeksi tai lainaa startupilta sellainen ja nauti hetki olosta täysin turistina.
Slack on maailmanlaajuinen chat -ohjelmisto, jota käytetään lukuisissa yrityksissä. Jopa 8 miljoonaa ihmistä käyttää Slackia päivittäin. Julia Grace, Slacking Senior Director of Infrastructure Engineering kertoo mitä he oppivat kehittäessään Slackiä.
Mitä pitää muistaa kun kehitetään tuntematonta?
Kehitysprosessissa on aina loputon määrä toivomuksia. Kun toivomuksia tulee, niitä kaikkia ei varmasti voida toteuttaa. Mielenkiintoista onkin katsoa toivomuksista usein toistuvia toivomuksia ja keskittyä niihin. Toinen tapa on katsoa mitä kukaan ei toivo. Esimerkiksi kaikki halusivat Slackin toimivan nopeammin, mutta kukaan ei halunnut offline modea. Tiesimme helposti mihin keskitymme.
API:t olivat portti tuntemattomaan
Julia kertoo siitä kun he kehittivät API rajapintoja, emme tienneet mihin ihmiset käyttävät niitä. Kun sitten API:t olivat rakennettu, huomasimme, että erään asiakkaan API:n kautta poistetaan valtava määrä viestejä. Huomasimme tilanteen ja luulimme, että siellä on joku bugi. Soitimme pikapikaa asiakkaalle että tietävätkö he, että kaikki viestit poistetaan pian tätä myötä ja asia selvisi. API:en avaaminen on ollut yksi Slackin menestyksen salaisuuksista, koska sitä kautta Slack on pystynyt tarjoamaan enemmän asiakkaille yhdessä asiakkaiden ja kehittäjien kanssa kuin mitä itse pystyisi kehittämään.
Priorisointi on tärkeä
Yksi menestykseen liittyvä asia on priorisointi. Priorisoinnissa tärkeää on varmistaa, että kaikki ymmärtävät mikä on tärkeintä. Julia Grace oppi lastaan opettaessaan, että lapselta kannattaa aina kysyä, että onko hän ymmärtänyt asian. Esimerkiksi jos pyydät lasta tekemään jotain, kannattaa pyytää toistamaan voisitko kertoa mitä haluan, että teet? Vastaavasti yrityksessä kun olet kertonut mikä on tärkeää, on hyvä kerrata tiimiltä kannattaa että mitä olikaan tärkein asia nyt ja oletteko samaa mieltä. Näin tulee varmistuttua, että kaikki ovat tekemässä samaa asiaa.
Paras johtamisvinkki: Hanki lapsia
Julia Grace kertoo hyvän johtamisen salaisuutensa: hanki lapsia. Lapsia kasvattaessa oppii johtamaan.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital & EatAndTheCity
Slush 2018 on jälleen Helsingissä. Slush on kaksipäiväinen teknologiatapahtuma joka kokoaa yhteen sijoittajia ja startuppeja. Slushia on kuvailtu “BurningMan kohtaa TED-talkit”. Tapahtuma on muutamassa vuodessa kasvanut suureksi.
Saatat pohtia miten isoksi Slush on kasvanut. Tässä muutamia numeroita
Slush 2018 is in Helsinki again. Slush in Helsinki is a two-day startup and investor event organized every "November", accompanied by hundreds of side events. Described by many as “BurningMan meets TED”, the event has grown in just a few short years to 20,000 attendees.
You might wonder how many people attend to Slush. Here are the numbers:
Ennen Slushia Hupparihörhö trollaili ettei usko pitchaamiseen. Oikeastihan se oli trolli, Hupparihörhö eli Sami Kuusela paljastaa. Sami kertaa, että aina pitää pitchata, mutta tyrkyttäminen väärille ihmisille on oikeasti pelkkää ajanhukkaa. Kaikki julkisuus on loppujen lopuksi hyväksi. Jätän Samin siemailemaan avaruusolion tarjoilemaa drinkkiä massipäälliköiden kanssa. Olemme Moni -maksuvälinestartupin bileissä Haikaranpesässä, mikä on lavastettu ufoksi. Fintech startup Monin järjestämä Moniparty on yksi Slushin kuumimmista privaattibileistä.
Älä pyytele tai anele
Kuusela trollaili myös, että ”Älä pyytele tai anele”. Toisaalta sijoittaminen on myyntiä siinä missä muukin myynti. Kuusela ei kannusta juoksemaan sijoittajien perässä ja vetämään hihasta jokaisessa mahdollisessa välissä.
Oikeasti juuri näin, jos yritätä pokata väärää kontaktia, ei auta vaikka kuinka pyytelisit tai anelisit, ei siitä tule kauppaa. Pitchaaminen ja sijoittajien etsiminen on matchmakingia. Kuin deittailua. Täytyy tavata useita ihmisiä, joista jonkun kanssa sitten vain synkkaa.
Törmään Jufoon, jonka useimmat muistavat edelleenkin Raptorista vaikka maailmalla isompia tarinoita on ZenRobotics, Hybrid Graphics sekä Jufon nykyinen Immersal startuppi.
Juttelen Jufon kanssa ja hän kertoo kuinka kerran oli ihan varma, että yhden sijoittajan kannattaa lähteä mukaan ja match olisi täydellinen. Monen kuukauden kuumottamisen jälkeen hän luovutti, ettei tästä taidakaan tulla kauppaa. Parin kuukauden hiljaiselon jälkeen yhtäkkiä sijoittaja laittoikin viestin, että minne tilille voin laittaa rahat? Sijoittaja olikin vain kiireinen ja ehti käsittelemään asian vasta pitkän ajan päästä.
Sijoittaminen on arvojen ja tarpeiden kohtaamista
Slushin matchmakingissa oli 1500 ihmistä. Valitsin näistä 18, jotka halusin tavata. Yksi valitsemistani kertoi tapaamisessa, että meidän EatAndTheCity oli hänen tapaamistoivomuslistallaan ja aikoi laittaa tapaamispyynnön, mutta olit nopeampi ja ehdit ensiksi. Tästä matchmakingissa on kyse. Älä ammu tykillä vaan valitse tarkasti kenet haluat tavata. Sijoittaja haluaa tavata relevanteja startuppeja. Käy jokaisen sijoittajan kotisivu huolella läpi. Tarkista minkä kokoisiin he sijoittavat ja mihin kategorioihin. Jos joku sijoittaa vain peleihin, he eivät ole kiinnostuneita mistään muusta ja heille on turha lähettää tapaamispyyntöä.
Tässä omat hakukriteerini.
Ole rehellinen
Yhdelle sijoittajalle, jonka kanssa sovin tapaamisen olemme liian pieni. Aloitin tapaamisen: "We might be too small for you, and if you think this is waste of time, anytime say to me and we can stop.". Rehellisyys palkittiin: "Yes I know I did my research BUT WE HAVE CUSTOMERS WHO WANT TO INVEST IN SMALLER PLAYERS IN EARLIER STAGES WHERE YOU ARE RIGHT NOW AND THAT'S WHY I WANTED TO MEET YOU."
Niinpä joskus sattumalla on myös mahdollisuus. Älä silti yritä myydä väärin. Rehellisesti sanottuna näistä 18:sta vain 6 oikeasti tajusi mitä me teemme. Loppujen 12 kanssa en edes aio jatkaa keskusteluja. Matchmaking on myös ymmärryksen kohtaamista. Voin taata, että et halua osakkaaksi tai hallitukseesi ketään jolle joka kerta joudut selittämään mitä teette. Elämästäsi tulee helvettiä jos hankit sijoittajan, joka on sijoittanut väärin perustein ja väärällä ymmärryksellä.
Oikea sijoittaja voi auttaa löytämään suunnan. Oikea sijoittaja voi auttaa sinua etabloitumaan markkinaan. Oikea sijoittaja voi antaa sinulle tärkeitä kontakteja. Oikea sijoittaja voi auttaa laittamaan kaasun pohjaan ja pysymään ojien välissä.
Menestystä oikean sijoittajan löytämiseen. Muista pitchata aina, mutta keskity relevantteihin sijoittajiin. Menestystä elämääsi!
Slush17 starttaa tänään Slush Music etkoilla. Itseasiassa etkojen etkot ovat jo alkaneet. Startup hubiksi muutetussa Marian sairaalassa oli tänään hulina päällä. Side eventtejä on järjestetty jo perjantaista lähtien ympäri Helsinkiä. Matchmaking laulaa ja tapaamisia sovitaan startuppien ja sijoittajien välille.
Slushissa ollaan tänä vuonna siististi
Slushin Marianne Vikkula toimitusjohtaja kertoo, että edellisvuoden palautteen perusteella tänä vuonna on tehty parannuksia, että ihmiset olisivat siistimmin. Seksuaalista häirintää ei suvaita. Slush julkaisi myös erillisen säännöstön, jonka mukaan epäasiallisesti käyttäytyvälle voidaan antaa porttikielto.
"Olemme lisänneet turvallisuusihmisten näkyvyyttä Slushissa ja varmistamme, että kaikilla osallistujilla on badget näkyvillä, näin jokainen muistaa ketä edustaa ja muistaa käyttäytyä.", kertoo Marianne Vikkula
Slush on Euroopan kiinnostavin teknologiatapahtuma
Slushin merkittävyydestä kertoo se, että kaikki maailman suurimmat investorit ovat nyt Helsingissä. Kiinnostavimmat startupit on Helsingissä.
Helsingistä on tullut teknologiamaailman päänäyttämö. Slush on Euroopan kiinnostavin ja modernein teknologiatapahtuma.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
City Digital, EatAndTheCity, City Dev Labs, Eat.fi, Improve Media ja TableOnline