Keskustelin erään kollegani kanssa. Hän kysyi:
- Olisko sulla jotain neuvoja stressin hallintaan? Vähän tuntuu et pää on jumissa. Tasainen unirytmi ja liikunta varmaan auttaa?
- Jep.
- Onks muita vinkkejä?
- Vaikuttaa niihin asioihin, joihin voi vaikuttaa ja hyväksyy ne asiat sellaisinaan, joihin ei voi vaikuttaa.
- Jep. Kiitos, toi olis hyvä pitää aina mielessä!
Yksinkertaisimmillaan stressin hallinta on sitä, että vaikutat itse niihin asioihin, joihin voit vaikuttaa. Pieni stressi on hyväksi ja pitää sinut vireessä. Totuus on, että stressiltä ei voi välttyä. Kun haluat menestyä, on sinun työskenneltävä paljon - erittäin paljon.
Menestyminen edellyttää uusien asioiden opiskelemista ja tulevaisuuden suunnittelua. Päivässä ei ole aikaa tehdä montaa isoa virhettä. Sanotaan, että menestyvä ihminen ei voi menestyä ellei hän opi jatkuvasti työskentelemään fiksummin.
Menestyjälle oleellista ei ole se, kuinka monta tuntia työskentelet vaan se kuinka paljon ja mitä saat aikaan. Tehokkuus on enemmänkin sitä, että teet oikeita asioita intohimoisesti kuin satunnaisia asioita paljon.7 vinkkiä stressin ja loppumattoman työjonon hallintaan
1. Priorisoi, eli järjestä asiasi tärkeysjärjestykseen.
Laita työsi tärkeysjärjestykseen. Minulla on yksi periaate: asiakkaat ensin. Töitä tulee olemaan aina enemmän kuin ehdit saamaan valmiiksi. Et voi saada ikinä kaikkea valmiiksi: hyväksy se.
Jotkut tehtävät ovat sekä kiireisiä, että tärkeitä ja niiden pitää olla todo -listassasi ensimmäisenä. Muista aina nämä tärkeimmät asiat äläkä anna itsellesi lupaa hypätä tekemään hauskempia ja vähemmän tärkeitä hommia. Muista: tärkeimmät asiat ensimmäisenä.
2. Rajoita tehtäviin käyttämääsi aikaa
Joitain asioita voi hinkata loputtomasti. Voisin hioa tätä blogikirjoitusta tuntikausia. Sähköpostista voi pilkkuvirheitä ja sanamuotoja viilata loputtomasti. Toki jokin laatu pitää säilyttää, mutta opettele tekemään asioita lyhyemmässä ajassa.
Joitain asioita voi saada aikaan tunnissa ja silloin viiden tunnin tuhlaaminen samaan asiaan on ajanhukkaa. Aseta itsellesi tavoitteita: tämän homman hoidan tunnin loppuun mennessä. Tuon homman hoidan ennen ruokailua. Tähän ei saa mennä kuin puoli tuntia. Aikaraja pakottaa pinnistelemään ja suoriutumaan työstä nopeammin. Vaikka et aina ehtisi tavoitteeseesi, on tavoitteen tavoittelu kuitenkin nopeuttanut työtahtiasi vaivihkaa ja saat enemmän aikaan. Pikku hiljaa opit asettamaan realistisia tavoitteita ja pääset useammin tavoitteisiisi.
3. Vältä perfektionismia.
Rapatessa roiskuu. Monessa asiassa tärkeämpää on oikea suunta ja vauhti kuin tyyli. Perfektionisteille tämä ajattelu on vaikeaa, pyri heistä eroon. En ehdota että keskinkertaisuus olisi hyväksyttävää, mutta loputon viilaaminen ja hienosäätö ilman asioiden loppuunsaattamista tai toimittamista on turhaa.
Muista: laadun toimittaminen asiakkaille on tärkein asia. Perfektionismi on itseämme varten.
4. Ole kurinalainen ja tiukka itsellesi.
Menestyjä ei voi keskittyä vain hauskoihin ja kivoihin asioihin. Menestyjä voi toki nauttia saavutuksista ja onnistumisesta, mutta muista keskittyä tärkeimpiin asioihisi. Niihin asioihin, joita listasit prioriteettilistassa tärkeimmiksi. Keskity työhön liittyviin tehtäviin.
Opiskele jatkuvasti. Osaamisesi lisääminen parantaa työtehtävissäsi onnistumista.
5. Delegoi, delegoi, delegoi.
Voit delegoida ja ulkoistaa monia tehtäviä. Osaamisesi laajuudesta riippuen voit ulkoistaa yllättävän monia tehtäviä. Sen sijaan, että yrität korjata tietokonetta itse ja käytät päiväkausia asiaan, voit ulkoistaa sen ja joku ammattilainen tekee homman puolessa tunnissa. Kirjanpitäjä tekee paperityöt sinua tehokkaammin ja voit käyttää sen ajan myymiseen. Keskustele työkaveriesi kanssa miten voisitte jakaa työnne, jotta olisitte yhdessä entistä tehokkaampia.
Delegointi on osaamisesi lisäämistä. Kun osaat delegoida paremmin, stressisi vähenee. Delegointi on johtamista, sparraamista, luottamista. Opettele delegoimaan.
6. Pidä itsesi hyvässä kunnossa
Tutun sanonnan mukaan: terve mieli terveessä ruumiissa. Tämä sanonta pätee yllättävän hyvin. Kun syöt ja juot terveellisesti, jaksat paremmin. Kun liikut ja olet hyvässä fyysisessä kunnossa, jaksat paremmin myös töissä.
Tasainen unirytmi ja säännöllinen liikunta auttavat.
7. Hyväksy asiat joihin et voi vaikuttaa
Stressiä syntyy, kun yrität siirtää kuuta taivaalla, mutta se liikkuu väärään suuntaan. Stressiä syntyy kun yrität vaikuttaa asioihin, joihin et voi vaikuttaa.
Vaikuta niihin asioihin, joihin voi vaikuttaa
ja hyväksy ne asiat sellaisinaan, joihin ei voi vaikuttaa.
Näillä vinkeillä voit hallita työkuormaasi ja stressiäsi. Pieni positiiviinen stressi on hyväksi. Mutta älä päästä itseäsi burnoutiin. Menestystä elämääsi!
Lue myös: Mitä delegointi tarkoittaa ja 6 vinkkiä kuinka delegoida tehokkaasti
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä