Tubecon Industry Day pidettiin jälleen vuonna 2016. Lavalla kuultiin kovia nimiä. Barack Obaman somemanageri Arun Chaudhary, tubettajatähtiä Bassboost, Pinkku Pinsku, Lakko, Samsung Nordicsin CMO Marko Nurmela, YouTuben Pohjois-Euroopan johtaja Pascal Van Laere, Tubeconin perustajat Risto Kuulasmaa, Elise Pietarila, Pauli Kopu sekä Gary Carter, Endemol Shinen entinen toimitusjohtaja. Asiantuntijuutta siis riittää.
Mitä jäi käteen? Mitä YouTubesta pitää ajatella?
Historiasta kannattaa ymmärtää sen verran, että tietää miten media on syntynyt. Massamedia on kehittynyt teknologian kehittymisen kautta. Kun lähetysteknologia kehitettiin ja pystyttiin lähettämään usealle ihmiselle lähetystä television tai paperipostin tai radion kautta, syntyi massamedia.
Teollisuus kehittyi siten, että jakeluyhtiö osti ja loi sisältöja ja lähetti niitä ihmisille. Tätä alettiin kutsua mediaksi. Medialle muotoutui pikkuhiljaa bisnesmalli. Ostetaan ja tehdään sisältöjä ja myydään mainontaa ja myydään tilaajamaksuja.
Mediasta kehittyi ihmisille kiinnostava ja tärkeä tiedon lähde ja se on sitä edelleen.
Teknologian halventuessa ja digitalisaation ja internetin myötä medioita tuli uusia ja uusia ja tietynlaiseen sisältöön erikoistumisen näistä syntyi kohderyhmämedioita ja kohderyhmäkanavia.
Lähetysteknologioiden kehittyessä kilpailu on kiihtynyt ja erikoistuminen on lisääntynyt. Erikoistuminen lisääntyy jatkuvasti.
Huomioitavaa on, että ikinä historiassa mikään media ei ole korvannut toista mediaa. Kysymys on ennemminkin
kilpailusta. Kysymys on ihmisten huomion saamisesta ja miten ison osuuden saat ihmisten huomiosta.
Mitä Tubecon ja YouTube merkitsee?
Verkko on vapauttanut ihmiset keskustelemaan ja kommunikoimaan vapaasti. Tubecon auttaa Tubettajia verkottumaan ja olemaan TubeCon Industyry Day on tulkkina tubeskenen ja bisnesskenen välillä.
Jokaisen uuden teknologian ilmestyessä on ilmestynyt myös teknologiapanikoijia. "Kaikki menee mitään ei jää" -huutoja kuuluu, mutta pian paniikki hiipuu ja huomataan, ettei maailma loppunutkaan. Youtuben, Snapchatin yms myötä tuli uusia kanavia, joiden kautta voimme saada kiinnostavaa informaatiota ja viihdettä. Mainostajalle uudet kanavat mahdollistavat sen, että 200.000 ihmisen tavoittamisen sijaan tavoitatkin juuri ne 20 000 jotka aidosti ovat kiinnostuneita tuotteistasi ja aikovat ostaa sinulta.
Tubecon on tapahtuma, joka kokoaa virtuaalisesti tutustuneet fanit ja starat toisiinsa. Näin digitaalinen bisnes luo ympärilleen fyysistä bisnestä. Tubecon aikookin laajentua 10 uuteen maahan Euroopassa.
Lopuksi pari lainausta.
"Massamedia ei siis korvaa toista massamediaa vaan ne aina kilpailevat yleisön huomiosta. Digiaikana yleisö on aktiivista. Mobiilin internetin käytön ja päätelaitteiden kasvu on lisännyt kuluttajien aktiivisuutta." - Gary Carter
"Emme sitoudu sisältöihin vaan käytämme sisältöjä kommunikointivälineenä." - Gary Carter
"Internet on uusi massamedia. Vanhat mediat tulevat pysymään ja ehkä löytämään verkosta
uudet interaktiiviset jakelukanavat" - Gary Carter
"Onlinessa pitää olla aito. Ihmiset rakastavat aitoutta." - Max Polisar (USA), AwesomenessTV
"GenZ= culture creators. They are creating and distributing up to 4x more content than millenials and 5x more than genX" - Max Polisar (USA), AwesomenessTV
"Brändin pitää antaa jakelukanavalle lupa olla “creative director”, koska muuten jakelukanavan yleisö näkee, ettei homma ole aitoa" "Ihmiset vihaavat mainontaa, mutta rakastavat relevanttia tietoa". Max Polisar (USA), AwesomenessTV”
"Average TV group is getting older, for example BBC viewers are over 60." - Pascal Van Laere, Youtube
"Googlen johtaja Pascal Van Laere kertoo, että he Yhdistävät markkinoijalle dataa 7 eri lähteestä." - Pascal Van Laere, Youtube
Media on kuollut, eläköön media!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital, Improve Media, Eat, TableOnline, Auto1, Telsu, Deitti, Blogit