F. Peter Cuneo oli tänään MTV Club Prime -tilaisuudessa puhumassa. Astetta kokeneempi jäbä. Käänsi konkurssikypsän Marvelin kukoistavaksi firmaksi. Oli kunnia istua tänään Peterin vieressä.
Tässä johtajuuden oppeja Peter Cuneo:lta
Kehitä lisämyyntikeinoja. Lavenna brändiä muihin soveltuviin tuotteisiin.
Jos olet vetämässä turnaroundia niin valmistaudu taistelemaan omien mielipiteittesi puolesta. Varaudu olemaan se tyyppi josta ei pidetä.
Create new organizational mindset to maintain profitability:
-Cash flow vs profits
-Maintain low headcount
-Change management
Marvel Entertainment Leadership lessons :
- Generate positive energy(be an actor)
- Avoid dwelling on past problems
- Communicate often and consistently
- Listen well but be impatient
- Find people who will tell you the truth, you need to know all the problems and you want to fix them all
- New culture - Leaders biggest challenge
- Always hire world class people - never settle
- Your success depends on many employees not a few individuals.
- Execution, execution
- True emotional security - the ability to accept that you cannot make everyone happy.
Think 80% of your time about the future.
Know where are we now and where are we going.
Kuuntele ihmisiä, ota heitä mukaan. Ihmiset haluaa tulla kuulluksi eivätkä valita vaikka päätös ei olisi heidän mieleineen.
Arvosta asiakkaitasi. Useimmat konkurssikypsät yritykset ovat lakanneet arvostamasta asiakkaitaan ja kuvittelevat ylimielisesti, että heidän asiakkaansa ostavat mitä tahansa mihin hintaan tahansa.
Pidä huolta että sulla töissä oleva jengi on täysin omistautuneita firmalle ja että he ymmärtävät tuloksen tekemisen päälle.
Sain kuukausi sitten spämmin Mainostajien liitolta. Tai ei se spämmiä ollut, se oli kohdennettua asiakkuusviestintää. Jos se olisi ollut spämmiä, se olisi ollut kohdentamatonta enkä olisi kokenut kuuluvani kohderyhmään.
Mainostajien liiton -kirje osui minulle, koska he arvelevat, että olen mainostajien liiton jäsenenä jotenkin kiinnostunut mainonnasta. Osui oikeaan. Kirjoitin nimittäin vuodenvaihteen uudenvuoden lupaukseeni:
- Opiskele brändeistä ja brändimainonnan mittaamisesta kaikki mitä voit
- Opettele mittaamaan brändimainontaa
- Kirjoita ja testaa miten brändimainonta toimii
- Rakenna brändejä
Näitä haluan tehdä ja olen tehnyt.
Tilasin kirjan ja se kolahti postilaatikostani tällä viikolla. Sähköpostimainonta toimii. Mainostajien liitolla on hyvä kiinnostava kohderyhmä, jota voi kaupallistaa digitaalisen suoramainonnan välineillä eli push-viesteillä.
Brändi & Business - Petri Uusitalo -kirjan kolahduksia
- Suomalaiset ovat taitavampia luomaan arvoa, kuin kommunikoimaan siitä.
- Tärkein kysymys brändin luonnissa on "missä voitte olla parhaita?"
- Markkinoinnin tehtävä on auttaa myyntiä myynnissä ennenkuin myynti edes aloittaa.
- Hyvä markkinointi luo ostajalle yrityksestä / brändistä positiivisen mielikuvan, että myyjän on helppo myydä, jottei käy niinkuin McGraw-Hillin mainoksen myyntitilanteessa:
- Terveeseen yritykseen kaikki raha tulee markkinoilta. Lyhyellä tähtäimellä markkinat, eli asiakkaat, voi huijata ostamaan valheellisella mainonnalla tai hintojen polkemisella, mutta pitkän päälle kestävän liiketoiminnan rakentamiseen on vain yksi resepti. Pitää tuottaa jotain, mikä vastaa asiakkaiden odotuksiin tai ylittää ne, ja myydä sitä hinnalla, joka on asiakkaiden mielestä hyväksyttävä suhteessa rahalle saatuun vastineeseen.
- Menestyjät keräävät äkkiä vanaveteensä "minä myös" -matkijoita.
- Asiakkaalle on inhimillistä pohtia sellaistakin turhamaiselta tuntuvaa kysymystä, että minkälaisiin ihmisiin muut hänet samaistavat, jos hän valitsee tietyn brändin?
- Brändin faniudeksi en laske mitään niin heppoista kuin brändistä tykkääminen Facebookissa. Yläpeukun klikkaaminen hetken mielijohteesta pakastepizza- tai vaatebrändin Facebook-sivulla ei vielä osoita minkäänlaista sitoutumista, tai edes erityistä preferenssiä brändiä kohtaan. Faneja ovat sellaiset käyttäjät, jotka ovat valmiit näkemään paljon ylimääräistä vaivaa varmistaakseen uuden tuotteen saamisen itselleen ensimmäistän joukossa, tai levittääkseen brändin ilosanomaa sen puolesta. (Kuten minä tässä blogissa hehkutan Petri Uusitalon kirjaa)
- Integroidun kampanjasuunnittelun painopiste: Eri mediakanavat ovat luonteeltaan, vaikutusmekanismiltaan ja informaation välittämiskyvyltään hyvin erilaisia...Markkinointiviestinnän tekeminen ymmärretään nykyään useimmiten eri kanavien linkittämiseksi toisiaan täydentäväksi ja syventäväksi sekä asiakkaita aktivoivaksi jatkumoksi. (lyhennetty alkuperäisestä)
- Brändin vahvistaminen on sama asia kuin liiketoiminnan kehittäminen.
Brändi & Business - Petri Uusitalo -kirjan arvostelu
Suosittelen kirjaa kaikille bisneksessä johtavassa asemassa oleville tai sellaiseksi haluaville. Ei tekisi pahaa muillekaan. Yleissivistys bisneksen rakentamisesta kuuluu jokaiselle työssä käyvälle.
Jos kirjasta korvaisi brändi -sanan tilalle firma/yritys/bisnes/tuote/palvelu sanan, useampi liikkeen johtaja ymmärtäisi kirjan viestin. Brändi on abstraktio kaikesta mitä ihmiset firma-entiteetissä tekevät ja miten abstraktio kohdataan.
Olen eri mieltä siitä, että innovaattorin paikka olisi aina pitkällä tähtäimellä tuotteliain. Myös nopeana jäljittelijänä voi menestyä.
Kirjassa on joitain vanhentuneita ajatuksia, mutta en anna sen häiritä lukemistani. Huomaa, että kirjoittaja on mainonnan konkari, mutta vielä pitäisi hieman tapahtua poisoppimista, jotta voisi aidosti puhua nykyaikaisesta markkinoinnista.
Silti kirja on erinomainen vaikka pieniä yksityiskohtia vielä olisin viilannut ennen julkaisua.
Suosittelen! Menestystä elämääsi ja brändäämiseen, miten ikinä sen käsitätkään!
Lapissa opin pari vuotta sitten käsitteen ostorahoitus. Lappilainen ostorahoitus on sellainen, että myydään paljon ja ostetaan paljon, mutta jätetään ostolaskut maksamatta. Siitä välistä jää kuulemma hyvin rahaa. Haittapuolena on, että bisnes ei ole kovin pitkäikäinen.
Etelä-Euroopassa keskimääräinen maksuajat ovat pitkiä. Kreikassa
keskimäärin 165 päivää, Espanjassa 138 päivää ja Italiassa 128 päivää. (Elinkeinoelämän keskusliitto, 2010). Suomessa meillä on toistaiseksi ihan hyvät ja säntilliset maksuajat. Isot firmat ovat kuitenkin muuttamassa politiikkaansa, kuten seuraavan esimerkin Hartwall.
Isot yritykset kohtelevat pieniä kuin pölyriepuja
Moni pienyrittäjä tekee alihankintaa isoille firmoille ja usein isot firmat maksavat miten jaksavat. Isot maksavat ensin isot laskut ja sitten vasta pienet laskut. Tällaista käytäntöä harjoittaa: Valtio, Puolustusvoimat, Nokia, Hartwall, Stockmann nyt muutamia epäreilusti mainitakseni. Isot yritykset käyttävät ostovoimaansa hyväkseen niin hyvin kuin kehtaavat.
Pienelle yrittäjälle saattaa olla katastrofaalista ilmoitus, jossa iso tilaaja ilmoittaa siirtyvänsä kohti Italialaista maksutapaa. Mitäs siinä teet? Jos tilaaja on tärkein asiakkaasi, niin olet tyytyväinen, että he edes tilaavat. Yrittäjäjärjestö ei tällaiseen oikein osaa puuttua, koska yrittäjät eivät voi mennä lakkoon. Valtio ei tee mitään ja pienyrittäjä vaan hakee rahaa pankista, jotta voi maksaa ison yrityksen maksutapamuutoksesta aiheutuneen kassavajeen. Monella pienellä kuljetusliikkeellä ja Hartwallin tavarantoimittajalla tällainen tempaus voi sattua kovastikin.
En voi paljastaa mikä firma on kyseessä, mutta toimitukseemme saapui tällainen kirje, jolla Hartwall yksipuolisesti ilmoittaa maksuajan muutoksesta. Tämä kirje ei ole siis tullut Hartwallilta Citylle, vaan Hartwallilta eräälle toimituksen tuntemalle pienyrittäjälle joka kysyi, että mitä hänen pitäisi tehdä? Hän joutuu menemään pankkiin, jotta voi rahoittaa Hartwallin ostotyylin muuttumisen.
Mitä mieltä olet? Onko tämä reilua tuon kirjeen saaneelle yrittäjälle? Tekeekö Hartwall oikein? Olisiko sinusta ok, jos pomo ilmoittaisi, että jatkossa palkat maksetaan kuukausi myöhemmin kuin normaalisti?
Pidä kassa kunnossa, jottei tällainen muutos tapa sinun firmaasi! Ole nöyrä ja ole iloinen kun asiakas vielä kuitenkin tilaa ja maksaa. Tuosta on pitkä aika Italialaiseen maksutapaan, joten ole tyytyväinen, että maksavat noinkin nopeasti. Menestystä elämääsi!
Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on useille yrittäjille iso kynnys. Entä jos hommaa ei olekaan. Miten pääsen eroon? Työntekijälle pitää maksaa kuukausipalkka ja tellit ja verot. Työntekijälle pitää hommata tietokone ja kännykkä jollei työntekijä tuo niitä itse niin kuin nykyään BYOD -trendin mukaisesti tuodaan (Bring Your Own Device) ja saadaan pieni lisäkorvaus omien työkalujen käytöstä. Työtilat pitää olla ja moni yrittäjä tekee usein töitä kotoa käsin. Työtuoli ja pöytä pitää hommata. Kuluja syntyy vaikka ensimmäistä palkkaakaan ei ole ehtinyt maksaa eikä tuloja tullut.
Ensimmäisen työntekijän palkkaamisen sijasta kannattaa minun mielestä ensin säästää vähän pesämunaa. Jos joku menee pieleen, et joudu kassakriisiin. Kannattaa olla tilillä sen verran rahaa, että voit maksaa molempien parin kuukauden palkan. Kannattaa myös opetella työnantajuutta seuraavin työllistämismuodoin:
1. Tilaa alihankintaa toiselta yrittäjältä
Toiselta yrittäjältä alihankintaa tilaamalla työllistät yrittäjän. Hyvä tässä muodossa on, että voit sopia tuntihinnan ja työmäärän etukäteen.
Kun opettelet tilaamaan alihankintaa toiselta, opit kertomaan mitä haluat, opit arvioimaan tarvittavan työn määrän ja opit laskemaan kannattavuutta. Voit usein laskuttaa oman työsi sekä alihankkijan työn. Parhaassa tapauksessa molemmista jää katetta.
Useimmat yrittäjät työllistävät muitakin yrittäjiä.
2. Työllistä tuntitöinä
Tuntitöitä tekevän kanssa voit tehdä nollasopimuksen. Eli työsopimuksen, jossa et lupaa yhtään työtuntia. Näin olet enemmän turvassa. Kaikki isot yritykset käyttävät nollasopimuksia. Nollasopimus tarkoittaa sitä, että teet työsopimuksen, muttet lupaa työtä. Näin et sitoudu mihinkään. Eräs kaverini on ollut 7 vuotta töissä Iltalehdellä ilman ainuttakaan työtilausta. Ei siinä ole mitään väärää. On vain etukäteen sovittu, että voi tulla töihin jos molemmille sopii. Etukäteen on jopa sovittu tuntipalkoista.
Jos tiedät, että hommaa on, voit myös sopia isommasta tuntikiintiöstä.
3. Työllistä osa-aikaisena
Työntekijän voi palkata myös osa-aikaisesti. Monelle äitiyslomalla olevalle sopii etätyö tai osa-aikatyö. Opiskelijat tarvitsevat myös työtä. Voit sopia vaikka 10h per kk minimin. Näin kulusi eivät nouse kohtuuttomiksi, vaikka töitä ei olisikaan. Huomaa, että minimistä vähentäminen vaatii aina työsopimuksen muuttamista. Siksi nollasopimus on yrittäjälle turvallisempi, eikä tarvitse omasta kukkarosta maksaa jos töitä ei olekaan.
4. Tilaa freelancerilta
Freelancer on työntekijä, jonka kanssa sovitaan usein könttäkorvaus eli urakkakorvaus. Se on eräänlainen yrittäjyyden ja työntekijyyden välimuoto.
Itse en tiennyt ekaa työntekijää palkatessa, että voisi myös osa-aikaisena palkata. Nykyään jos palkkaisin ensimmäistä työntekijää, ottaisin ekat työsopparit joko alihankintana, freelancerina tai nollapohjalla. Korkeintaan osa-aikaisena. Harkitsisin myös Ukko.fi tyylisen laskutuspalvelun kautta työllistämistä tai freelancereiden käyttöä.
Työnantajuutta oppii vain harjoittelemalla. Kirjoista lukemalla ei kasveta johtajaksi.
Silloin tällöin törmään kysymykseen, että etkös sä ole yrittäjä kun sulla on toi yritys. Yrityksellä ja yrittäjällä on yhteys, mutta yrittäjyys on jotain, mitä yrityksen vetäjällä joko on tai ei ole.
Yrittäjyys on asenne, joka määrittää, oletko yrittäjä vai et
Yrittäjyys on elämän ja tekemisen asenne. Yrittäjämäinen ihminen ajattelee, että kaikkea voidaan parantaa ja kehittää. Yrittäjyys on innovointikykyä ja halua. Yrittäjyysasenne on sitä, että haluat palvella asiakkaita ja haluat menestyä. Jos asenne puuttuu, et voi olla yrittäjämäinen, olet elinkeinonharjoittaja, leipääntynyt palkkajohtaja tai itsesi työllistäjä.
Yritys on korporaatio ja on sen henkilöstöstä ja johtajasta kiinni, onko yrityksellä yrittäjyysasennetta ja innovointikykyä
Lähtökohtaisesti yritys on vain kehikko. Kehikko, joka sitoo ihmiset löyhästi tai tiiviisti tiimin jäseniksi. Kehikossa olevat ihmiset ja johtajat saavat tiimin olemaan joko yrittäjämäisesti toimiva tai korporaatiomaisesti toimiva.
On kiinni johtajasta, onko hän yrittäjä vai pelkkä tavallinen johtaja.
Esimerkkejä:
ST1:llä asioineet huomaavat tuulivoimalan tuottamassa energiaa ja musan soimassa. Myynnissä on biotuotteita. Toiminta vaikuttaa innovatiiviselta. Yrittäjämäistä touhua verrattuna moniin muihin huoltoasemiin.
Norwegian on innovatiivinen lentoyhtiö. Samoin on Richard Bransonin Virgin Airlines. Molempien lennoilla on Wlan -nettiyhteydet kun kilpailevalla Finnairilla vielä arvotaan ovatko ne turvallisia. Yrittäjämäinen ote paistaa läpi toiminnasta ja innovoinnin nopeudesta.
Yrittäjähenkinen organisaatio:
Organisaation on oltava vastaanottavainen innovaatiolle ja halukas suhtautumaan muutokseen mahdollisuutena eikä uhkana. Organisaatiota johtaessa kannattaa muistaa, että ihminen on ”rerum novarum cupidus” eli ahne uusille asioille. Tee yrityksestä ”ahne uusille asioille”. kannusta siihen. Pidä kokouksia jossa palkitset innovatiivisimmat ja yrittäjähenkisimmät.
Yhteenveto:
- Yritys on kehikko
- Kehikossa on töissä ihmisiä
- Ihmisen asenne voi olla innovatiivinen ja yrittäjämäinen
- Ihmisen asenne voi olla korporaatiohenkinen
- On asenteesta kiinni, oletko yrittäjämäinen
- Yrittäjämäisyyteen voi kannustaa
Yrittäjä pyrkii aina muutokseen, mukautuu siihen ja käyttää sitä tilaisuutta hyväkseen.
Yrittäjän tehtävä on ”luova tuhoaminen”.
Innovaation ei tarvitse olla teknistä, eikä sen tarvitse ylipäätäänkään olla ”iso asia”.
Heräsin tänään todellisuuteen, että yksi ihminen maailmassa kuvitteli minun ajattelevan, etteivät työntekijät ole ihmisiä. Tämä väärinkäsitys on heti korjattava.
Ehkä olen viimeaikoina blogannut liikaa tehokkuudesta ja tuottavuudesta ja sensuuntaisten viestien määrä on jättänyt varjoon perusajatuksen, jonka kirjoitin kirjassani 2005.
Ei ole olemassa yritystä
Yritys on vain työkalu. Läjä paperia. On olemassa vain työyhteisö, yhteisö, jossa on ihmisiä. Ihmisiä, jotka yhdessä toteuttavat yhteistä missiotaan. Jokainen ihminen on rajallinen, kukaan ei siinä mielessä ole ihmeellisempi kuin toinen. Siksi ihmiset tarvitsevat toisiaan.
Vaikka joskus joutuu toteuttamaan matematiikan pakottamia päätöksiä, ei se silti muuta yrittäjän sielua. Yrittäjän sielu on ihmisen sielu ja sydäntä aina sattuu jos joutuu toteuttamaan excelin toteuttamia päätöksiä. On minullekin joskus sanottu rumasti työntekijän toimesta. Suutuksissaan ihminen saattaa sanoa kaikenlaista. Minua se rumasti sanominen sattui. Ikäänkuin pomolla ei olisi mitään ihmisarvoa. Kuitenkin jokainen yrittäjä on ihminen ja yrittäjä haluaa kohdella ihmistä ihmisenä.
Vastikään tehtyn tutkimuksen mukaan juuri pienissä yrityksissä ihmiset ovat tyytyväisimpiä työoloihinsa. Pienissä yrityksissä joutuu tekemään kaikenlaista ja se on myös voima: pääsee tekemään kaikenlaista.
Yritys rakastaa asioita ja käyttää ihmisiä.
Yrittäjä rakastaa ihmisiä ja käyttää asioita.
Taloustiede näkee ihmiset yrityksen resursseina, joita voi käyttää ja jotka ovat kiinteitä kustannuseriä. Ihnimilliset resurssit ovat vaikeimpia hallita. Luontainen yrittäjä näkee ihmiset työkaverina, yksilönä, uskoo ihmiseen ja siihen, että yhdessä saadaan aikaan kustannuksia suurempia tuloksia.
Kun olemme yhtä tiimiä, soudamme yhteen suuntaan, pääsemme varmemmin perille. Pomo on siis yhtälailla samassa veneessä kun työntekijä. Ruokkikaamme yhteistä henkeä työpaikalla. Viedään laivaa samaan suuntaan, ymmärretään myös taloudellisia faktoja näinä vaikeina aikoina. Rakennetaan yhdessä hienompi Suomi ja hienompi tulevaisuus. Otetaan enemmän Supercellin henkeä työpaikoille.
En olisi ikinä halunnut kirjoittaa näitä hakusanoja googleen: Yrityksen perustaminen Viroon.
En ole perustamassa, mutta tiedoksi vaan, että maailma on globaali ja mulla on läppäri ja sen liikuttaminen maasta toiseen on yhden lentolipun hommaamisen jälkeen 15 minuutin lento. Seuraavaa firmaa perustaessa aion selvittää perinpohjin miksi kannattaa perustaa firma Viroon ja miksi Suomeen. Aion myös tehdä vertailun näiden välillä.
Suomalaisten yritysten ja työllistäjien kuuluu maksaa verot Suomeen. Niillä ylläpidämme hyvinvointia. Välillä kyllä sapettaa kun sossutatu hyväksikäyttää systeemiä.
Meidän kannattaa pitää yrityksen perustamisen syyt täällä Suomessa parempina kuin Virossa. Arvostan Suomalaista koulutusta ja haluan kasvattaa lapseni Suomessa.
Kuka tahansa poliitikko saa soittaa minulle nyt pikaisesti puhelun, miksi ei kannata perustaa yritystä viroon. Saa myös kommentoida. Lupaan litteroida perustelut blogissani.
Menestystä elämääsi! Pidetään huolta Suomen kilpailukykyisestä yritysilmastosta.
Kun Slush -tapahtuma perustettiin. Olin ensimmäisenä innoissani paikalla. Tapahtuma lähti pienestä, mutta koska se oli tehty suoraan startup-yrittäjiltä ja sijoittajilta startup-yrittäjille ja sijoittajille, fiilis oli heti alusta katossa. Ei pönötystä. Oikeita puheita. Kunnon meininkiä.
Slush tapahtuma on noteerattu maailmalla. Tänä vuonna tilaisuus oli niin suosittu, että kaikki Helsingin hotellit olivat tupaten täynnä. Aidosti kansainvälinen tilaisuus.
Ulkopuolisin silmin Suomi näyttää hyvältä paikalta perustaa firma ja niinhän tämä onkin. Business Insider (BI) kiteyttää artikkelissaan 11 syytä, miksi kannattaa perustaa startup suomeen.
Suomi on muiden muassa sellaisten startup-alkuisten kuuluisuuksien kuin Rovio, Supercell ja Angry Birds kotimaa. Myös Nokia muistetaan mainita.
Tässä Business Insiderin silmin Suomen 11 timanttista kilpailuetua:
1. Spinoffaus on sallittua ja jopa suotavaa. Yritykset jeesaavat Suomen startup-ekosysteemissä erittäin hyvin toisiaan. Esim Rovion entinen pelipuolen varatoimitusjohtaja Petri Järvilehto jätti yhtiön luodakseen oman pelialan startupin nimeltään Seriously. Emme ole kateellisia vaikka kyllähän se aina vähän harmittaa jos joku pistää oman firman pystyyn, mutta kokonaisuudessaan meidän ekosysteemi voittaa jokaisesta uudesta firmasta.
2. Suomen hallitus tarjoaa taloudellista tukea startupeille. ELY:ltä saa perusrahoitusta, Finnveralta lainoja, Suomessa on hyviä bisnesenkeleitä ja kehittyvät bisnesenkeliverkostot.
3. Tekes on tukenut satoja yrityksiä vuonna 1983 tapahtuneen perustamisensa jälkeen. Niitä ovat muun muassa Nokia, Rovio ja Supercell. Tekes sijoitti viime vuonna 135 miljoonaa euroa startup-yritysten kasvuun. Tekes on myös muuntautumiskykyinen ja kehittyy jatkuvasti.
4. Koulutus on Suomessa maksutonta korkeaa-astetta myöten. Se tarkoittaa, että työmarkkinoilla on todella paljon koulutettuja ihmisiä.
5. Helsinki on hämmästyttävän siisti kaupunki. Ei pölyä. Ihanan raikas ilma. Puhdas.
6. Suomi isännöi yhtä johtavista startup-tapahtumista Pohjois-Euroopassa ja Venäjällä. Tapahtuman nimi on Slush.
7. Erilaisuutta arvostetaan. Suomalaiset uskaltavat olla omanlaisiaan. Jossain startupeissa, esimerkiksi Supercellissä kengät jätetään eteiseen ja ollaan sukkasillaan. Toisissa firmoissa voi olla jopa koiria sisällä.
8. Saunat ovat iso osa Suomen kulttuuria. Suomessa on arvioiden mukaan yli kaksi miljoonaa saunaa. BI:n toimittaja oli kuullut eräältä yrittäjltä huhun, että sopimukset solmitaan usein saunassa. Ei taida enää pitää paikkansa, mutta on sellaisiakin olemassa.
9. Suomessa on oma Epäonnistumisen päivä. Uskallamme nauraa virheillemme. Epäonnistumista ylistetään Suomessa. Rovio teki 51 peliä ja melkein joutuin konkurssiin ennen kuin viimein onnistui Angry Birdsillä. Supercell, miljardien dollarien yritys, poksautti pullon samppanjaa, kun se epäonnistui.
10. Suomessa lapsikuolleisuusluku on pienimpiä maailmassa. Jo 75 vuoden ajan Suomen hallitus on jakanut äitiyspakkauksen raskaana oleville. Äitiyspakkaus sisältää perustarpeet: vaatteita, lakanoita, kylvetys tarvikkeita, kortsuja jottei tule heti lisää vauvoja ja tietenkin leluja.
11. Bonus: Joulupukin koti on Suomessa Korvatunturilla.
Teija oli töissä 2007 Pusulan Nesteellä töissä. Yrittäjä halusi luovuttaa yrityksen Teijalle. Kun Teija Mesimäki oli 2010 ostamassa ensimmäistä huoltoasemaansa, hän koki todellista ikäsyrjintää ja sukupuolisyrjintää.
Pankissa ensimmäinen lainaneuvottelu meni kutakuinkin näin:
Teija esitteli liiketoimintasuunnitelmansa, jossa kertoi luovansa bensa-asemasta palvelubisneksen. Pankinjohtaja tuijotti Teijaa halveksivasti ja totes:
Ei tipu lainaa, koska
- Sä oot värän ikäne (28v)
- Sä et oo parisuhteessa
- Sulla ei oo kokemusta
- Sulla on väärät vehkeet housuissa
Ensimmäinen pankki ei siis antanut lainaa. Toinenkaan pankki ei antanut lainaa. Onneksi laina järjestyi bisnesenkeliltä ja Teija pääsi toteuttamaan unelmaansa.
Suomi on epäilijöiden ja dumaajien luvattu maa, älä kuuntele niitä surkimusten ääniä
Teijan ostettua bensiksen, pian kaupungilla lyötiin vetoa, kestääkö Teijan Bensis 3 kuukautta vai vuoden.
Ollaanhan me yrittäjät hieman hulluja. Teijakin on. Ja hulluus on juuri sitä rohkeutta, jota meillä suomalaisilla on. Vaikka dumaajat yrittää lannistaa ja epäilijät yrittävät pelotella kuoliaaksi: älä kuuntele heitä.
Teijalla oli Bensis, jossa piha oli rikki ja katto vuotaa. Bensis vaati 400000 investointeja. Kyllähän se vaikuttaa oikeasti hullulta.
ÄLÄ SILTI IKINÄ ANNA PERIKSI
Teija ei antanut periksi. Teija rakensi Nummi-Pusulaan parasta bensistä joka on nykyään Lohjan Kaupungin Pusulan kylän bensis. Vedonlyöjät hävisivät vedon ja pian koko kylä alkoi Teija-faniksi.
Ei pidä ikinä kuunnella epännistuneiden dumaajien ja surkimusten ääniä. Me ollaan voittajia ja voittajat kannustaa toisiaan. Voittajat ei dumaa. Voittajat sparraa ja kannustaa. Voittajat nauttii kun toiset menestyy ja jakaa onnistumistaan oppeja muille, jotta kaikki suomalaiset voisivat menestyä paremmin!
Myynti rakettimaiseen nousuun
Aluksi Teijalla oli vain renkaan myynti, joku perus lounas, pikkasen varaosia ja autopesu. Pian hän laajensi myös paljuvuokraukseen, palkkasi lisää työntekijöitä ja paransi palveluita.
Pian paikalliset innostuivat ja alkoivat kannattaa Teijan bensistä. Edellinen kauppias oli myynyt 1M litraa bensaa. Teija tuplasi myynnin ja myi ekana toimintavuotenaan 2 miljoonaa litraa bensaa eli miljoona litraa enemmän. 100% kasvu! Wau!
Onnistumiset eivät loppuneet tähän. Rengasmyynti lähti myös kasvuun. Edellinen kauppias oli myynyt renkaita noin 20000 eurolla. Teijan ekana vuonna renkaita meni kymmenkertainen määrä eli 200000 euron rengasmyynti. 1000% kasvua! Wauuuuuuu!
Nyt Teijalla on Pusulan bensiksellä 5 kokoaikaista ja 4 osa-aikaista työntekijää. Työntekijämäärä on yli viisinkertaistunut.
Paljuvuokrauksen lisäksi Teijan bensiksellä voi järkätä pikkujoulut ja järjestyy myös kotiapua. Yrittäjän on oltava monipuolinen, varsinkin jos on pienellä paikkakunnalla. Teijan bensis on yksi suomen vilkkaimmista "maalaisbensiksistä" ja on erittäin suosittu mm. moottoripyöräilijöiden kahvittelupaikka.
Menestys näkyy myös Nesteoilin vuosittaisessa auditoinnissa. Kun Teija aloitti, Pusulan Neste oli sijalla 300. Nyt Pusulan Neste on koko Suomen 15. paras Neste. Kolmas wauuuuuuu!
Mitä Teijalta voi oppia
Delegointi. Aluksi Teija teki paljon itse. Nykyään Teija luottaa henkilöstöön ja antaa työntekijöiden itse kehittää toimintaa parempaan suuntaan. Henkilöstö haluaa itse tehdä esim ruokalistat yms, jottei yrittäjä joudu tekemään kaikkea.
Hymy. Teijan bensiksen "tyttöjä" tullan katsomaan kauempaakin. Kuulemma suosittu nähtävyys on myös Teijan oma alastonkuva firman seinällä. Hmm... ens kesänä prätkäreitti meneekin Pusulan Nesteen kautta.
Tukiverkostot
Teija on saanut paljon apua toisilta yrittäjiltä. Auta sinäkin toisia ja ota apua vastaan. Uskalla myös kysyä.
Heittäytyminen.
"En olisi uskonut että motoristit kaukaakin tulevat katsomaan Pusulan Nesteen iloisia tyttöjä." sanoo Teija. Kannatti heittäytyä. Jos Teija ei olisi aikanaan uskonut omaan juttuun, Pusulan Neste ei olisi tänä päivänä niin suosittu. Teijan unelma on toteutunut.
Kaikki alkoi pikkujouluista. Olimme (W3.fi ja Suomikauppa.fi porukoilla) eilen palaamassa rentouttavalta tallinnan kylpylä- ja gourmeateriatäyteiseltä pikkujoulureissulta myöhäisellä laivalla. Istuimme pöydissä ja pidimme hauskaa palkiten toisiamme vuoden mitalipäivän kunniaksi, kun meidän luokse tuli laivan DJ:ksi itsensä esittelevä Joonatan Pitkänen.
Joonatan kertoi, ettei hän ole tällä paluumatkalla duunissa eikä saa palkkaa, mutta ajatteli kun meillä näyttää olevan hauskaa, niin hän voisi myös pitää hauskaa meidän kanssa ja vetää meille musavisan ihan vain huvin vuoksi.
Joonatanin heitossa yhdistyi hyvin onnellisen elämän, menestyvän ihmisen ja työnteon periaatteet:
- Tee sitä mitä rakastat
- Hyödynnä työssäsi omia vahvuuksiasi
- Älä ajattele rahaa, ajattele asiakkaitasi
Meillä oli todella hauskaa ja niin oli myös koomikolla. Aika kului rattoisasti. Parhaimmillaan harrastuksesta tulee työ jolla elää hyvin.
Keskustelimme myös menestymisestä. Jokaisella meillä on vahvuutemme ja vaikka joku Ismo Leikola on kova Suomessa, niin Joonatanin ei kannata siltikään benchmarkata itseään Leikolaan vaan ennemminkin Chris Rockiin.
- Benchmarkkaa itseäsi maailman parhaisiin, älä Suomen parhaisiin.
- Tavoittele suuria, jokainen tapaamasi ihminen on mahdollisuus kehittyä urallasi
- Käytä jokainen tilaisuus hyväksesi kehittyäksesi ammattilaisena
Kun teet duunia, älä ajattele rahaa, ajattele miten voit kehittyä duunissasi ja miten voit parhaiten palvella asiakkaitasi. Ikinä et tiedä kuka eteesi tulee. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
ps. Chris Rock:lta legendaarinen show:
pps. Nii ja tietty: Miks kannibaalit eivät syö koomikkoja? Vastaus on tietenkin: Koska ne maistuvat hassuilta.