Liki jokainen työkone on purettavissa kun on vaan työkaluja ja voimaa purkamiseen+ tietty aikaa ja tilaa. Monta kertaa olen ihmetellyt ääneenkin korjattavuuden ja huollettavuuden vaikeutta.
Ehkä vuonna 2011 valmistetut 2. ,3. , 4. , tai n-sukupolven lyhytperäkoneet on rakennettu asentajaystävällisemmin kuin 1E sarjan kone. Toki tuokin korjaus olisi ollut vasta tuhansien tuntien päässä jos varustelussa olisi käytetty parempia osia ja tehty ehkä vähemmän siisti, mutta helpommin korjattava ja pitkäikäisempi kaapeleiden veto.
Ainoa varsinaisesti puhjennut letku tuotti vaivaa sekä irrottaessa että kiinnittäessä. Eilen sen kanssa taisteltiin tosin irrottaessa monta kertaa kauenmmin kuin tänään. Onneksi ukkosen kanssa tulleet rajut kuurot kastelivat kentän varsinaisella työmaakka niin tehokkaasti että pääsin ajoissa pajalle.
Letkut oli tehty eilen, tänään piti sit pujottaa ne paikoilleen. Ylämäkeen ei menneet millään, joten oli vaihdettava vetosuuntaa. Samalla taas kiroilin sitä miksi rakkaat insinöörit sun muut suunnittelijat ovat tehneet niin helvetin monta erilaista liitintyyppiä. Jos olisi vain SAE laipat, normaali BSP ja JIC niin ne oppisi äkkiä. Noilla kolmella liitintyypillä mielestäni kasaa koneen kuin koneen, Sit on banjot- no ei siinäkään mitään vikaa ole, mutta niitäkin on millisinä ja tuumaisina.
Kobelcolla joku järjen riemuvoitto on keksinyt, samoin kuin Komatsulla: Hei laitetaan sellaiset letkukarat että on erilaiset kuin millään kilpailijalla. Kobelco taitaa olla seurannun Hitachia.
Sinänsä tuo Kobelco JIC liitin on fiksu kun siihen pääsee edes kierteen osalta kiinni BSP kierteisillä nipoilla, mutta tänääkin niinkin yksinkertaiseen hommaan kuin letkun paikalleen vetämiseen tarvi rakentaa oma erikoisnippa jolla sai BSP letkun kiinni Kobelco JIC letkuun. Se syntyi tällä kertaa katkaisemalla 1/4" BSP läpivientinippa ja avaamalla kierre. Erikoisnippa jossa on vain pelkkää kierrettä. Itse asiassa vanhan herran katkaistua nipan 3 mm paksulla katkaisulaikalla meni kierteen aukomisessa melkoisesti aikaa. Sen avulla letkut sai yhdistettyä ja veto meni kivuttomasti. Nyt jos laittaa akut takaisin niin pitäsi kauhan ja rototiltin jälleen toimia+ pääsee näyttämään jälleen painepesuria.
Melkoinen projekti jo tähän saakka. Nyt saapui ensimmäinen kunnon sumu.
Päivän piristävät kuurot: Korjasin ekan kuuron jälkeen tietä. Eka vaunuilija Transitillaan jäi kiinni mäkeen. Parisen tuntia tie oli hyvä ja hieno, sit tuli likimain yhtä kova kuuro ja tie on just yhtä paskana kuin eilen aamulla. Vettä ei siis saa sujuvasti ohjattua tieltä pois. Ei uskalla kanaaleja kaivaa kun muuntajan ja pääräkennuksen välissä.
Kannot sentään nousi kivuttomasti. Ravintolassa oli hämmästelty mitä kaivurilla paviljongin vieressä tehdään- No Molok otettiin tänään käyttöön ja että sen luo vaunulla pääsee tarvi ottaa muutama iso kanto sekä täyttää kolot soralla. Kierrätyssoraa tuli muistaakseni 11 autokuormaa- nyt ei ole kasalla enää mitään soraa.
Kievarissa oli ekaa kertaa ranskanperunoita- siis tosi hyviä vielä ekalla yrittämällä ja leike lisukkeineen kiitettävän hyvää. Siltikin makaronilaatikko ehkä kahdella oolla oli siltikin yllättävin makunautinto. Niinkin yksinkertaisista aineista voi tehdä lounaan jota teki mieli syödä itsensä ähkyyn.