Huomenna tulisi viikko täyteen hybridikaivurilla. Ihan ok, mutta joskus todella toivoisi että saisi tehtaan tuotekehitysjohtajan käymään ja kokeilemaan konetta tositoimissa työmaalla.
Komatsu mainostaa ohjaamoaan markkinoiden hiljaisimpana,turvallisimpana ja tilavimpana. Jos nuo pitävät paikkansa niin silti siinä koneessa on muutama paha vika.
1. Hienosta hybriditekniikasta huolimatta telasto on ihan yhtä huono kuin ennenkin. Vaikka mainos sanoisi mitä niin telan ja rungon väli täyttyy näillä keleillä suorastaan ennätyksellisen nopeasti ja on vaikea puhdistaa.
2. Ohjaamossa ei ole juuri valittamista jos sinne menee aamulla ja tulee illalla pois tai jos kuljettaja on yli 180 cm pitkä, on gorillan kädet tai kirahvin jalat. Luulisi jostain löytyvän sopusuhtainen alle 170 cm pitkä japanilainen testiajaja joka tekisi saman havainnon kuin minäkin: Koneesta ei tahdo päästä ulos. Että ylettää mukavasti vipuihin ja pedaaleille on penkki jalustoineneen ja kahvoineen vedettävä varsin eteen. Kun niin tekee tukkii kaivuvipu tehokkaasti suurenkin oviaukon. Puolta halvemmissa koneissa turvaportti on kunnollinen ja kaivuvipu väistää kuljettajaa eikä kuljettaja kaivuvipua.
Tuokin olisi pieni ongelma, mutta penkin jalustan ja kaivuvipujen etäisyyssäätö on penkin alla ja siihen ei ylle kunnolla siirtämättä penkkiä.
Kolmas puute olisi kaikkein helpoin korjata eli kone saisi sammuttaa itse itsensä sen jälkeen kun kuljettaja on poistunut toiseen koneeseen ja lämmöt tasoittuneet. Nyt kone vain valittaa pitkää tyhjäkäytijaksoa. Voi olla että moottori ei hajoa vaikka sen sammuttaisi heti kun nopean lastauksen jälkeen kauha on laskettu maahan, mutta en usko sen olevan hyväksi varsinkaan ahtimelle.
Neljäs puute tuossa yksilössä on pitkä peräylitys. Nyt kun on tottunut lyhytperäiseen niin ei millään halua palata pitkäperäisen ohjaamoon.
Vajaa kymmenen vuotta sitten suuressa konenäyttelyssä suuren valmistajan lisälaitelinjan nokkamies tuli esittämään kiinnostuksensa liittää esittelyssä ollut laite merkin tuoteohjelmaan. Hymyilin sekunnin ja kerroin että ihan hyvä ajatus, mutta joudutte ensin suunnittelemaan kaivinkoneenne uusiksi. Hämmästys oli suuri, mutta noin tunnin keskustelun jälkeen mies varmasti ymmärsi yskän ja kaksi mallisarjaa myöhemmin sekin merkki oli japanilaisten kilpailijoiden tasolla.
Joskus päätön idea voi muuttua todeksi. Samoilla messuilla yhdelle asiakkaalle sanoin että kahden moottorin laittaminen koneeseen on aika keinotekoista. Tilaisi mieluummin uuden koneen tehtaalta suuremmalla moottoriteholla ja numeroa isommilla pumpuilla.
Asiakas oli sit kiertänyt erinäisiä valmistajia, mutta suuret valmistajat eivät moisesta kiinnostuneet. Siitä päättömästä ideasta lähti käyntiin projekti suomalaisella pikkupajalla, jonka tuloksena valmistui kaksi konetta joille ei kai vieläkään löydy vertaisa omasta samasta painoluokasta.