Edesmeenneen Äitini entisen auton uusi omistaja oli käynyt huollossa ja saanut sieltä reilun 900 € laskun + sitten tietenkin sen laskun siitä öljynvaihtohuollosta.
Hitto sentään mitä touhua: Autoon oli vaihdettu esimerkiksi pakoputki jarrukengät ja takajarrusylinterit. Pakoputki saattoi olla vaihdon tarpeessa- se oli sitä jo reilut kolme vuotta sitten, varmaan jos jaksaisin blogiani tarpeeksi kauan penkoa niin sieltä saattaisi löytyä päiväys jolloin laippa oli hitsattu kiinni ja uusi pakoputki hankittu- ei siis vaihdettu, koska murtunutta saumaa lukuunottamatta putkisto oli päästä päähän kunnossa. Mutta siis jos on katsottu huoltohistoria ja nähty mitä kaikkea autoon on laitettu, olisi pitänut hälytyskellojen soida ja ihmetellä kuinka reilun vuoden vanha pakoputkisto voi olla vaihtoiässä.
No jarrut- Voi olla toki oikeakin diagnoosi, mutta niin ikään ne takajarrut avanneena, herkistäneenä ja jarrukengät vaihtaneena en usko että niissä sylintereissä olisi ollut yhtään mitään vikaa. Minä vaan toisaankin huolsin ne jarrut ja ihan varmasti navan ja rummun sisällä on voinut olla vähän rasvaakin. Jos ei voitele niin ne mekanismit ei montaa kuukautta pelaa, puhumattakaan siitä että pelaisivat useamman talven.
Tietysti asentaja ottaa rummun irti, näkee kosteutta ja jarrumännän suojakumin alta tulevat voiteluaineraidat ja näkee ettei jarruja ole avattu merkkihuollossa kolmeen vuoteen. Tarina ei kerro oliko nestepinta jarrunestesäiliössä ehtinyt edes laskea normaalille tai varsinkaan varoittimen tasolle. Jos oli- mitä en oikein usko oli korjaus tarpeellinen. Jos nestepinta oli ylämerkissä, kuten oli edellisen kerran pajalla käydessään voidaan kyseenalaistaa asentajan ammattitaito- näin siksi kun nykyinen ja edellinen omistaja eivät varmaan ole jarrunestettä lisänneet.
Jos siis arvostatte tienaamianne rahoja, ettekä halua kuormittaa ympäristöäkään turhalla jätteellä kannattaa vähän itsekin kurkistaa sinne konepellin alle ja mieluusti vähän auton allekin, kuunnella ja pistää vaikka työhanskalla hieman kuristusta pakoputken päähän auton käydessä. Käytetyn auton ollessa kyseessa kannattaa kysyä entiseltä omistajalta mitä osia on vaihdettu/mitä on viime aikoina korjattu.
Erään hevoskärryn tapauksessa omistaja- siis nainen meni katsastukseen vain huomatakseen ettei lähes uudessa kopissa ole jarruja kuin yhdessä pyörässä- Ei ollut kun niitä ei tehtaalla voidella kunnolla, ei vaijereita, ei säätömekanismeja eikä ilmeisesti käsijarrulaitettakaan.
Ei siis kannata ostaa kallista kärryä seisomaan kuusen alle. Tämän päivän ohjelmassa oli yllättäen töitä. Olin varautunut uusilla haalareilla viemärin katkaisuun + liittämiseen, mutta selvisin molemmista paljon puhtaammilla vaatteila ja kengillä kuin eilisestä tyhjien putkien jatkamisesta.
Oli silti aika hikien urakka mätkiä reilut 25 metriä putkea kaadolleen uuteen uomaan ja liittää molemmat päät. Toinen oli helppo, mutta toisessa päässä oli varmaan Venäjän vallan ajoilta periytyvä betonibunkkeri hoitamassa tarkistuskaivon virkaa ja kun on liian pieni reikä huoltokannen alla sekä 20 cm betonikuori kaikkiin suuntiin- ei siitä ihan vähällä vasaroimisella läpi mennä.
Nyt on kuitenkin paskat uudessa putkistossa ja tuo linja on yksi parhaita tekemiäni. Totesimme asiakkaan kanssa että linjan olisi voinut kasata suoraan kaivuujäljen päälle kuuden metrin pätkistä ja se olisi ihan varmasti toiminut normaalioloissa. Nyt kun se on suurella vaivalla vielä sorastettukin ja suora niin se kestää isältä pojalle.