Illan tullen puhelin soi. Kun sitten sain vastattua ja kuulin mitä oli tekeillä katsoin parhaaksi hypätä autoon Mikuni kainalossa ja urittää saada Suzuki liikkeelle.
Matkalla aloin muistella että olisiko käynyt samoin kuin naapurilla eli että koneessa oli väärän pituinen sytytystulppa tällä kertaa. Ihan vaan muistelin että Suzuki PV/S/R/S1 moottorissa on pitkäkierteinen sytytystulppa ja ainakin mukana menneessä ja kiinni olleessa RM kannessa taas puolestaan lyhyt.
Perillä sitten soittaja oli ilmeisesti avannut magneeton ja tarkistanut että pohjalevy oli kiinni ja sen perään kokolailla samaan aikaan kun avasi minulle ovea ruuvannut lyhytkierteisen tulpan pitkäkierteisestä reijästä ylös.
Kun sitten toimiva tulppa meni paikalleen ei konetta tarvinnut polkaista kuin kerran ja se kävi nätisti ja tyhjäkäyntikin löytyi heti perään. Sitten olikin äänenvaimentimen sovittamisen ja koeajon aika.
Muuten meni ihan kivasti, mutta tuolla vajaat 1,5 hevosvoimaa tuottavalla voimanpesällä ei voi ajaa kuin tasamaalla ainakaan noin pitkillä mönkijän välityksillä, neljällä suurella renkaalla ja ajoneuvon+ kuljettajan massalla.
Kivaa se silti oli.
Muutama päivä sitten katselin huolestuneena selectoventtiilin letkun haurastuneen oloista kuorta. Tänään se sitten räjähti, mutta ONNEKSI vasta siinä vaiheessa kun kauha oli maassa ja irti kiinnikkeestä.
Paskaan suuntaan on mennyt ruotsalaisten laatu: vuoden 1997 etukuormaimesta ei vaihdettu yhtään letkua ennen kuin kone meni 2002 vaihtoon. 02 koneista on tähän päivään mennessä vaihdettu tasan pääpaineletku ja sekin vain sen vuoksi kun hankautui sovitetta vasten. 07 mallin etukuormaimeen on vaihdettu jo monta letkua ja nyt menee vaihtoon 1 tai ehkä 3. Siis ehkä 3 siksi että sen rikkoutuneen saa nipusta irti.
Ovat vaan keksineet tehtaalla saman homman kuin minäkin reilut 10 vuotta sitten. On siis survottu muovikuoren alle letkut niin tiukkaan nippuun ettei kiintoavain väliin sovi. Muistaakseni joku myyntitykki niitä tökittäviä liittimiä kävi esittelemässä ja ne ei oikein silloin ottaneet kiinnostaakseen. Nyt kun niitä sit on koneessa niin arvatenkaan niitä ei löydy yhdestäkään liikkeestä lähimmän sadan kilometrin säteellä- paitsi EHKÄ Valtralta varaosana 127 € hintaan ja väärän pituisena letkuna. No hyvällä säkällä löytyy oikeanakin pituutena, mutta noin paskaa letkua en tuohon paikkaan laita.
Jos nyt jotain hyvää pitää päivästä löytää niin kerrankin on purua jo etukäteen siinä kohdalla pajan lattiaa missä sitä tarvitaan kun vaan selvitän jostain millä ne perkeleen letkut saa sieltä ohjausventtiilistä irti. Jos ei saa niin sitten teen jatkon paikallaan.