Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset tammikuulta 2015.

Mutta se ei käy kun ei tule savua pakarista  1

Huomenna ilmeisesti sataa lunta. Näin ollen piti tänään ahkeroida kolmannessa osoitteessa.

En ihan tarkkaan tiedä mitä tapahtui ja miksi, mutta käynnistyksen jälkeen koneen kaasuvivun vierestä alkoi tihkumaan polttoainetta. Se kävi kyllä ihan kauniisti kylmästä kelistä huolimatta kunnes tuli aika sammuttaa kone, laittaa pumppu päälle ja käynnistää uudelleen.

Siinä välissä toki kaasuvivun läpivientiin vedettiin muutama kierros teippiä.

Keli oli tietysti -18 ja tuultakin varmaan viitisen metriä sekunnissa.

En usko että teippauksella on ollut mitään haittavaikutusta vaan pysäyttimen mekanismi vaan kertakaikkiaan jumiutui omia aikojaan- konehan on siis vanhempi kuin nykyiset missit.


Suomalainen mauttomuus  1

Täytyy kohta lähteä takaisin töihin. Oli vaan välissä taas pieni "kulttuuritapaaminen", jonka päätteeksi päädyin isäntäväen autotalliin diagnosoimaan rikkoitunutta ajoneuvoa. Olivat sitä työnnelleet pitkin pihaa, eikä siltikään suostunut pysymään käynnissä.

Kun sitten pääsin koneen viereen ja työnsin sytytystulpan reijästä jatkovarren sisään totesin että mälläsä on siihen kuulumaton kolo ja ilmeisesti mäntä on muutenkin vaurioitunut. Kansi auki, osui oikeaan, sylinteri irti ja muiden vaurioiden toteaminen. Syytä minkä vuoksi se on hajonnut en tiedä, mutta vahvat veikkaukset seos pielessä tai väärä sytytyksen ajoitus.

Se ei ollut kuitenkaan kulttuuriosuus vaan pöydässä kuultu keskustelu ohjelmasta nimeltään Mummomafia.

Valitettavasti- siis nimenomaan valitettavasti jouduin kuuntelemaan keskustelua jonkun onnettoman yh-äidin kootuista selityksistä ja siis siitä että lapsia oli jo kaksi otettu äidiltä pois ja ilmeisesti ihan aiheesta.

Kun en ole ohjelmaa nähnyt niin en pysty arvioimaan mistä syystä moiseen jamaan oli jouduttu, mutta noin maalaisjärjellä asetin kysymyksen: Jos on ollut jo kaksi lasta josta ei ole pystynyt huolehtimaan niin miksi hankkia vielä kolmas?

Pohdin tätä asiaa yhdessä perheessä reilut kymmenen vuotta sitten ja ihmettelin että eikö niistä kahden ensimmäisen kanssa tehdyistä virheistä voisi oppia jotakin. Eihän se lapsen vika ole jos vanhemmat eivät ole aikanaan saaneet tarvitsemaansa hoivaa kotona.

Samoin sitten kun lapsi on toisella kymmenellä niin kyllä silloin pitäisi jo osata syödä pöydän ääressä, laittaa käyttämänsä astiat tiskikoneeseen ja nukkua omassa sängyssään.

Miten tämä nyt sitten liittyy mummomafiaan- no siten että yhtä lailla parempaan lopputulokseen lasten kannalta olisi varmaankin päästy vaihtamalla toinen vanhemmista pariin mummoon.


30 kommenttia, muttei mitään sanottavaa?  1

Tänään oli ohjelmassa käynti parissa autoliikkeessä, rautakaupassa ja tietysti ruokaakin tarvi käydä huomiseksi ostamassa.

Kun sitten rautakaupan noutovaraston jälkeen lähdin seuraavaa kauppaa kohti en arvannut mitä vastaan tulee.

Tietysti keli oli hieman tuulinen ja parisen astetta pakkasen puolella ja olin menossa ulos töihin ilman konetta. Tietysti vaatettakin oli päällä sen verran ettei kylmä tullut. Meinasi vaan tulla kuuma kun sen kaupan myyjä oli pihalla varsin kesäisessä varustuksessa. Oli ilmeisesti kaasupulloa käynyt vaihtamassa.

Sain sieltä ostokseni äkkiä kasattua, vaikkakin kilopulttihyllyn kierros osui tyhjän laatikon kohtaan. Kassalla myyjiä olikin sitten oikein kaksin kappalein, en tiedä miksi, mutta sen tiedän että toinen tunnisti ostamani Mauri Kunnaksen kirjan sellaiseksi jota hänelle oli pienenä luettu.


Kuule pyyntö tää  1

Muuan vanha sahuri totesi ruokapöydässä lapsille" Jos ei rupea moro irtoamaan niin teille pintalaudoista mullitarhan ja laitan sinne kasvamaan". Ehkä sanamuoto ei ollut tuo ihan sanasta sanaan, mutta mullitarhaan asti kuitenkin.

Meinasin tänään käyttää samaa ilmaisua, mutta ei arvaa kun ei tiedä riittääkö vanhempien huumorintaju.

Vielä tuon alkuperäisen mullitarhakasvatuksen lähteistä sen verran että kyllä niistä ujoista tytöistä tuli kauniita nuoria naisia, eikä taida ujous enää ajaa kumpaakaan pöydän alle piiloon. Toivottavasti ei myöskään komeroon kuten yhden nykyisen kamerakammoisen tohtorinnan aikoinaan.

Toisaalta päivän eniten aikaa vienyt osio tuli eteen vasta kun minua pyydettiin avuksi etulaisin asennukseen. Kun sitten työkohteelle pääsin niin kysyin tietysti että ovatko kaikki osat tallessa. Eivät olleet näkösällä joten kun en ollut sitä purkanut niin sanoin suoraan että ilmoita sitten kun olet löytänyt puuttuvat 2 ohjausrullaa ja aluslevyt niin tulen sitten auttamaan. Meni tunti, meni toinen rullia ei näy ei kuuluu.

Jossain siinä vaiheessa kun aurinko alkoi laskemaan ja nälkä kurni oli avun pyytäjä saanut sorvattua uudet- muuten hyvät rullat, mutta liian kireä sisäreikä, liian suuri ulkohalkaisija, reunapyöristys puuttui ja toinen rulla oli vielä liian pitkä koloonsa.

kyllähän se lasi lopulta meni paikalleen niillä uusilla rullilla, mutta kyllä siinä vaiheessa nauratti kun huomasin että kadonneista rullista toinen oli teipattu mustalla teipillä karmiin kiinni.

Minä vielä useampaankin kertaan kysyin että ottivatko purkajat rullat pois missä järjestyksessä ja menikö rullia mukana autoon/korjaamoon. Näköjään oli mennyt ja toinen jopa tullut sieltä takaisinkin. Toinen on varmaan jossain matkalla, mutta ei kuitenkaan missään edellisen työmaan maastossa. Ei ole, koska ilman rullaa lasi olisi helissyt ja rullan urasta olisi lähtenyt maalit.


Puolivaloilla  1

Tänään ei tarvinnut herätä aikaisin. Huoltoaseman kohdalla puhelin alkoi soimaan ja kun viimein pääsin turvallisesti vastaamaan kävi ilmi että olin lähtenyt turhan aikaisin liikkeelle.

Tein voitavani, kävin herkuttelemassa ja sitten olikin puhelimesta akkut tyhjentynyt ja kuorma-auto saatu kuntoon.

Keskenhän se homma vielä vähän jäi, mutta huomenna kaiketi saa ruveta valmistautumaan pahempaa työmaata varten. Luntakin näyttää olevan tulossa.


Arvaus  1

Päivän ensimmäinen arvaus oli tieto. Siis tieto siitä että kylmän yön jäljitä kone on aamulla kohmeessa.

Kun sen sitten sai lämpimäksi meni ihan ok jonnekin puoli kolmen nurkille asti. Sitten aloin ihmettelemään kun kuorma-autoa ei alkanut kuulua. Toki olin aamulla ensinäkemältä selvittänyt että lämpölavaa ei ole ja arvellut että kuorma saattaa jäädä kiinni lavalle.

Kun asiakas sitten soitti niin kerroin mitä olin tehnyt odottelun ohella ja että jotain odottamatonta on varmaan tapahtunut kuten että kuorma on jäätynyt lavaan kiinni.

No sitten tulikin pimeä ja pääsin kotiin kun puhelin viimein soi. Arvaus ongelmasta oli aika hyvä sillä toden totta kuorma on lavalla edelleen.


Pakkaspäivän ratoksi  1

Tänään olisi voinut mennä paremminkin. Maasturin käsijarruvipu ei liikkunut mihinkään eli vaijeri jäässä. Samoin oli myös sen järki joka kävi muutaman polttopuun vuoksi repimässä suurimman ja uusimman traktorin todella kylmän yön jäljiltä käyntiin, eikä voinut A ilmoittaa siitä etukäteen B vastata puhelimeen. Näin oli siis laitettava vielä toinenkin kone käyntiin ihan vaan yhden haarukkanoston vuoksi. No se oli tunnin roikassa.

Mutta sitten näitä päivän idiotismeja eli jos lohkolämmittimen johto on hukassa ja tarvii lainata naapurin konetta niin missä sosialismissa se tehdään tällä kelillä lupaa kyselemättä. Mun omat hommani jäi tänään pahasti kesken kun ei se puupää vastannut puhelimeen, eikä kuunnellut neuvoja.

Tuli sitten vielä päivän päätteeksi ketjut etukuormaimessa roikkuen palauttamaan kotiin, ei osannut tankata tankkiin ja väitti että on varpaat jäässä- no ainahan ne on jäässä jos seisoo pakkessa kylmällä maalla. Sitten vielä ottaa lattiapuhaltimen pois päältä koneen ohjaamossa niin varmasti saa jalat kylmää.

Nyt on kuitenkin 1 päätykolmio pihalla ja 2. kolmio tekeillä hissuksiin.



Ei tartte auttaa  1

Onko ollut sähköt poikki- ei ihme jos on kun katsoo muutamin paikoin sähkölinjojen alusia. Kumma ettei edes niitä paikkoja joihin pääsee kunnollista tietä pitkin viereen asti saada raivattua säännöllisesti.

Toinen ainainen ongelma ovat tielle kasvavat oksat ja puut. Sitten kun tulee vähän lunta niin niitä saa repiä ja leikellä näkönsä kaupalla kuten tänään. Vaihtoehtona olisi ollut ajaa vain päin ja rikkoa siinä samalla peilit molemmilta puolilta tai ainakin sähkösäädön johdot.


Rikkoutuneet kumit, hermot ja kai jokunen nivelkin  1

Päivä alkoi sillä kun puhelin soi. Olin matkalla ihan muualle kuin töihin. Oli siis eilisen rengasrikon päälle vielä toisestakin vaunusta rengas sanonut työsopimuksensa irti ja päästänyt ilmat pihalle.

Ilmeisesti renkaan rungolle tuli vaan tunnit täyteen.

No sitten taas päivän liikunta-annos... Kai siitäkin voisi jotain kirjoittaa. Tuomarityöskentely ei ollut missään järkevässä linjassa eikä oman joukkueenkaan suoritus mikään häikäisevä ollut. Tuollaista määrää turhia/tyhmiä jäähyjä ei saisi tulla, eikä mikään joukkue kestä vajaalla pelaamista ja aika suuri lovi tulee kun kolme pelaajaa putoaa rivistä.