Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset maaliskuulta 2015.

Vihreys vs "vihreys"  1

Miksi aikoinaan kaupungit ja kylät on rakennettu vesistöjen varteen- no siksi että vesistöä pitkin pystytään kuljettamaan tavaraa uittamalla, mahdollisesti koskesta saadaan puhdasta energiaa ja tietysti tietyin edellytyksin myös kalaa, rapuja, vettä, vesikasveja.

Sitä mukaa kun teollisuus lisääntyi ja ihmiset muuttivat maalta kaupunkeihin kasvoi energian kulutus ja vesivoima oli silloin ja on vieläkin pitkäaikainen ratkaisu.

Kuitenkin myös hiiltä- siis kivihiiltä on rahdattu Suomeen ja sillä on lämmittetty, sulatettu, pistetty höyrykoneet pyörimään.

Jos minulla olisi asiaan jotain valtaa niin en ainakaan yhtään olemassa olevaa voimalaitosta purkaisi vaan varustaisin ne kalaportailla ja perkele vaikka kalahissillä kun kerran Belgiassa hissillä voidaan nostaa jokilaiva rahteineen.

Itse asiassa kaivaisin esiin kaikki jo haudatut tekoallashankkeet ja ylipäätään ne vesistöt joissa olisi vielä mahdollisuus vesivoiman lisärakentamiseen. Miksi näin- no siksi että vaikka tehtäisiin kolme uutta ydinreaktoria ja vaikka uusista ja vanhoista vesivoimalaitoksista vettä laskettaisiin ympäri vuoden kalaportaisiin niin sen voimalan käyttöiän päättyessä ei tarvistisi huolehtia radioaktiivisesta jätteestä tai ostaa uraania / öljyä/ kaasua/ kivihiiltä ulkomailta.

Sitten vielä se oleellinen asia eli säädettävyys. Sanotaan vaikka että yöllä kuluu 15 % vähemmän sähköä kuin päivällä. Näin ollen jos veden virtaus olisi voimalaan vakio voisi kulutuksen vähentyessä pistää muutaman turbiinin pysähdyksiin ja ajaa tarvitun veden kalaportaaseen. Itse asiassa mittään hissikään ei välttämättä tarvistisi olla vaan vaan putkia joihin nousevalla kalalla olisi mahdollisuus mennä ja sen perään vaan pohjaluukkut kiinni ja vettä niin paljon että kalat + pohjakelluke nousevat lähes padon pinnalle ja edelleen kohti yläjuoksua.

En tiedä toimiiko isossa mittakaavassa, mutta testaamisen voisi suorittaa hyvin yksinkertaisella pienoislallilla joku sellainen kenellä on akvaario, kaloja pala esim styroxia ja vesitiivis putki + alapäähän tulppa.

Vesivoima on kuitenkin sellainen energiamuoto että sitä pystytään jopa varastoimaan- siis pumppaamalla tai pitämällä patoa kiinni. Näin ollen kun rakennetaan tuulipuistoja ja aurinkovoimaloita pystytään vesivoimalla paikkaamaan ne raot kun ei tuule tai tai aurinko paista.


Pieniä mittaeriskummallisuuksia 3  1

Kyllä osaa olla vaarallista liikenteessä. Onneksi varsin pitkällä suoralla tielle tallusteli peura. Oletin että sen itsesuojeluvaisto sanoo sille että hyppää pois tai käy huonosti. Hiljensin vauhtia ja soitin torvea jos vaikka peura reagoisi kuulohavaintoon.

En silti arvannut että seuraavan puolensekunnin aikana peuroja siirtyy tielle vasemmalta ja oikealta. Kaksi muutakin pysähtyi mun käyttämälleni kaistalle ja siinä vaiheessa tietysti äänimerkin lisäksi myös jarrut vanhassa painavassa autossa olivat päällä.

Sitten ne peurat onneksi lähtivät kaikki valkoiset peräpeilit vilkkuen vasemmalle, eivätkä törmänneet valkoisen auton pelteihin, peileihin tai tuulilasiin.

Piti taas olla helppo ja yksinkertainen homma. Vähän kankeamista ja muutama ruuvi kiinni.

Kuitenkin kun lähtöäaika oli paljon ennen kahdeksaa ja paluu klo 23 jälkeen niin jotain poikkeavaa tuli vastaan.

Palapelin kattopaloissa oli ja on edelleenkin sisäpuolella ohjauslaudat joiden kuuluu osua laatikon sisäpuolelle, kuten 1. palassa kävikin. 2. palassa ei ohjausta tarvita, mutta kolmannen palan kohdalla pala jäi ohjureiden varaan.

Palaahan ei olisi pitänyt eilen laittaa vielä ollenkaan kiinni, eikä varsinkaan aamulla vahvistaa sen kiinnityskohtaa vaan yrittää mitata millainen pala väliin sopii.

Väli oli kaikkesta huolimatta lähes täydellinen, mutta lähinnä harjaa oleva näytti sentin pitkältä.Olisihan se sahalla pudonnut, alas paikalleen, mutta päätin yrittää siirtää kahta kiinni toisissaan olevaa palaa. Se tietysi tarkoitti noin kolmeakymmentä avattavaa ruuvia, villan kaivamista pois harjan vierestä.

Sekään ei vielä tilannetta parantanun, mutta kun sain vääntökapulan oikean nurkan alle,elementteä vasten tuen ja väänsin niin jo alkoi luistamaan.

Nyt se laavuosuus on siis katematerialia vaille ok.


Kukin tavallaan  1

Naapurin rannassa oli käynyt töissä pitkäpuomikone. En nähnyt sen työskentelyä siellä, mutta elättelen toiveita että näkisin miten se selviytyy toisen puolen naapurista.

Lähinnä ihmettelen mitä järkeä sitä konetta on sinne tässä vaiheessa ajattaa kun järvi on sulamassa kovaa vauhtia ja rantaviiva oli jo toista viikkoa sitten sellainen ettei tahtonut saappaassa paikoin varsi riittää.

Tietysti jos ennuste osuu, tuulee pohjoisesta ja lämpömittari pysyy kolmekin päivää putkeen -5 ... -10 pakkasella niin se muuttaa ainakin sen paikan ihan ajettavaan kuntoon.

Puuceetä piti tänään mennä tekemään ja siis tehdä se kokolailla sateelta suojaan valmiiksi lukuunottamatta varsinaista vesikattoa. Toisin kuitenkin kävi. Ilmeisesti tekovaiheessa oli ollut pimeää tai jotakin sen suuntaista, koska moottorisahalla harjaa veistäessä löysin värivikaisen puun.

Mietin ihan jonkun aikaa luotanko siihen että se kestää. Päädyin kuitenkin vaihtamaan sen, koska kuitenkin saman lankun toinen pää oli aivan priimaa.Tai oikeamin voisi sanoa molempien päiden olleen priimaa, mutta välissä puuaines oli erilaista.

Siinä vaiheessa kun rautakaupassa oli käyty ja kokolailla lasti purettu vaunusta jouduin toteamaan ettei näköjään pitkästä pakkausoperaatiosta huolimatta kyytiin ollut eksynyt huopakaistaa. Siinä vaiheessa rautakauppa oli vielä auki ja vajaa rulla huopaa odotti asennusta. Tietysti se loppui kesken ja nyt on sitten hassu rakenne odottamassa seuraavaa inspiraatiopiikkiä ja puuttuvaa materiaalia.

Eilen kirjoitin kuinka "apupoika" oli onnistunut rautakaupassa. 2/3 onnistuminen oli malleista huolimatta oikeasti 1/3 tai 1/4. Tietysti 150 mm runkopuuhun voi kiinnittää laudan 90 mm ruuvilla tai patikan 120 mm ruuvilla, mutta 100 mm ruuvi oli kuitenkin se mitä oletin saavani 60 mm pitkien kaveriksi.

Toisaalta olen vähän pettynyt muutamiin ruuveihin. Ihan vaan siksi että tänäänkin tuli vastaan ainakin neljä laudan sisään katkennutta. Tässä joutuu pian palaamaan vasaraan ja naulapyssyyn.


Samaa kuin kuin eilen ja vielä pölyiset villat päälle  1

Tein edellisiä paloja itsekseni monta päivää ja tietysti samalla suunnittelinkin jonkin verran.

Eilen meni sen verran myöhään että arvelin tarvitsevani apuvoimia aamuksi- siis että saisin nukkua edes sen aikaa että villa ovat lokeroissaan.

No sitten siinä kahdeksan paikkeilla aamulla aamuvirkku apulaiseni herättää intoa piukassa että tarvii lähteä rautakauppaan kun villat ei riittäneet.

Minä sitten ihmettelin että miten niin ei riitä kun edelliseen settiin riitti ja jai vielä ylikin. No sitten kävi ilmi että koolauksen väliin tarkoitetut 50 mm levyt oli juu tosiaan kaikki käytetty, mutta niistä 100 mm korkeaan tilaan tarkoitetuista villoista ei levyäkään, joten uusiksi meni.

No äkkiähän ne levyt toisiin vaihtoi ja siis paljon nopeammin kuin että olisi lähtenyt hakemaan rautakaupasta uusia. Sitten taas alkoi hommat sujua aina siihen asti kun apulainen lähti asioille ja myös ilmeisesti Puuiloon samalla reissulla ostamaan paketin ruuveja mallin mukaan,

No lopputulos oli keskimäärin hyvä eli malleista huolimatta 2/3 oikein. Yksi jättipaketti oli kupukantaruuveja joille en ainakaan tähän mennessä ole keksinyt mitään järkevää käyttöä.

Onneksi kaupat ovat auki huomennakin.



Haave kastelukaivosta  1

Viime vuonna kasvimaalla ei mennyt hyvin. Tulihan sitä porkkanaa sentään kilokaupalla, mutta kuivuus nuudutti perunat.

Kasteluvesikaivon ei tarvitsisi olla kovin kummoinen kunhan sieltä vain olisi otettavissa vettä mahdollisimman vähällä vaivalla ja mieluusti reilumpia määriä.

Betonirenkaan hinnaksi löysin 84 € ilman rahtia, niitä kolmeen metriin asti olisi 6 kpl. Kansi 86 € ja siihen luukku 32 €, sepeliä, soraa kaivamista ja asennustyö. Tulee äkkiä reilun tonnin tai liki kahden investointi.

Sitten taas toisaalta jos sen saa kerralla kunnolla tehtyä niin se säilyy maassa käyttökunnossa seuraavat sata vuotta , kunhan vaan jonkinlaista pohjavettä riittää.


Puolen tunnin homma kolmessa tunnissa  1

Tuo ei siis viittaa mihinkään tantraan vaan siihen kuinka kauan kesti siirtää perävaunua muutama kilometri. Vähältä piti ettei tarvinnut soittaa apuvoimia.

Ei se auringon lämmittämä jarruletku nyt tietenkään kolmea tuntia jäähtynyt, eikä se edessä kupannut hidas ajoneuvo puolta tuntia enempää hidastanut, mutta yksi puhelu ja matkalla suoritettu rajakävely- kummasti menee aikaa.


Parkkikiekko ei olekaan samanlainen kaikkialla Suomessa  1

EU:n pohjoisraja on ainakin suomessa noin 1200 km liian pohjoisessa. Jos edes harkitaan nykyisen lomitusmallin muuttamista millään tavalla huonompaan suuntaan niin se kertoo kuinka paljon ihmisiä on johdettu harhaan ennen liittymiseen johtanutta äänestystä.

Erotetaan EU:sta koko Suomi ja liitetään tarvittaessa muutama vientisatama ja muutama lentokenttä. Se on ainoa keino millä tämä maa saadaan pelastettua. Raha ei lisäänny jos se poltetaan ikuisessa tulessa, eikä viljakaan kasva jos kukaan ei sitä kylvä, pui, kuivaa, varastoi, kynnä, muokkaa, lannaoita jne.

Jo raamatussa tietääkseni opetettiin ettei kaikista voi tulla kuninkaita ja ruhtinaita- tai jos voi niin hienosta tittelistä huolimatta ihmisen täytyy edelleen selviytyä elämisestä.

Mitä virkaa on parkkikiekolla jos sen kanssa saa samoilla säännöillä sakot jotka kumotaan käräjäoikeudessa ja päätös pyörretään seuraavassa oikeusasteessa. On taas ollut liian monta kuningasta lakia laatimassa, muttei yhtään alamaista joka olisi viisaana sanonut että kuninkaan olisi syytä pyytää apua joltain viisaalta maalaiselta.

Oli siis kysymys siitä mikä aika laitetaan kiekkoon silloin kun parkkikiekon käyttövelvoite ei ole voimassa.

Ainakin minä olen toiminut myös samoin kuin tuon Hämeen Sanomissakin esitellyn esimerkkitapauksen ihminen eli laittanut kelloon sen ajan jolloin olen tullut paikalle vaikka sitten keskellä yötä.

Eli jos saapuu 9-16 kiekkoa vaativalle P-paikalle 7:23 tulisi kiekko laittaa paikalleen 8:30 ja kellonajaksi 9:00. Muuten on tehnyt jotain väärin ja voi käydä kuten esimerkkitapauksessa eli virhemaksu, sen kumoaminen oikeudessa Turussa ja seuraavassa oikeusasteessa kumotaan se mitä turussa on päätetty.

Miksi helvetissä lakitestissä ei voi lukea mitä sillä sillä käyttövelvoitteella selkokielellä tarkoitetaan?

"Rajoitetun ajan ulkopuolella kiekkoon asetataan joko saapumisaika tai pysäköintirajoituksen alkamisaikaa seuraava tasa tai puolitunti."

"Idioottiparkkeerausten varalle lisäkiekko josta ilmenee pysäköinnin alkamisen kuukausi päivä"

"Epäselvissä tapauksissa virheellisestä pysäköinnistä annetaan kirjallinen huomautus ja opastetaan toimimaan oikein"

"Erityisesti julkisen palveluiden parkkipaikkojen tulee olla lähtökohtaisesti maksuttomia tai lähimmältä ilmaiselta pysäköintialueelta tulee järjestää maksuton kulkuyhteys.

jottei pysäköinti riistäytyisi käsistä ja parkkipaikka muutuisi autojen hylkypaikaksi tulisi pyrkiä pysäköintikiekon käytön ohella suosimaan julkista liikennettä"

Myös erityisesti terveydenhuollon työntekijöiden täytyy saada olla töissä miettimättä pysäköintiajan rajallisuutta.

Pysäköintikiekon voi korvata tilapäisesti selkeällä viestillä josta ilmenee pysäköinnin alkamisaika, päiväyksineen ja vuosilukuineen


Kulmalevy  1

Oli oikeastaan kolme asiaa ostoslistalla- digiboxi, kulmalevyjä ja lankapuhelin ukkosen rikkoman tilalle.

Kulmalevyjen osalta päädyin kakkoskassalle jonka nimi ja kauneus vetävät hyvinkin vertoja muuannelle kotomaiselle viulutaiteilijalle. Muuten meni hyvin mutta autoon päästyäni totesin että nurkkia on neljä, mutta levyjä kolmella jaollinen määrä, eli takaisin kauppaan.

Sieltä seuraavaan kauppaan kaksi minuuttia ennen sulkemisaikaa ja siinä ajassa ostin mielestäni hyvän digiboxin jotta huomenna voisi kenties tallentaa kauan odottamani kisan- siis sellaisen jossa ei ole yhtään Alonsoa radalla. Välillä ennen edellisiä kisoja sanoin että aja seinään ja nyt se piru ajoi jo ennen kauden alkua autolla mikä ei mahdu edes toiseen aika-ajoon. No Hondan resursseilla siellä on vielä varaa kehittää.

Kahdessa minuutissa ei ihmeitä tehdä, mutta maksu onnistui, kuitti kyytiin ja kaupattiin vielä jotain vakuutuksen tapaistakin, mutta hitto sentään siinä vaiheessa kun kotona pohdin asennanko sen kiinni vai teenkö ruokaa olisi pitänyt suosiolla tehdä ensin ruokaa ja temppuilla sitten sen mustan möhkäleen kanssa.

Suomalaisista miehistä poiketen selasin käyttöohjeen ja etusivulla oli heti ikävä ylläri. Ei siis toimi ilman jotain saakelin synkronointia ja tietysti siihen aikaan päivästä viikonloppuna kun puhelintuki on jo loppunut- kuka niitä nyt kesken työpäivän kerkiää asentamaan. Rikki tietysti voi menne koska vaan.

Lopputuloksena vanha risa joutuu vielä töihin, mutta en kyllä herätyskelloa soimaan laita kun Nico ei kuitenkaan tallikaveriaan radalta työnnä ja jos Felipe johonkin kolaroi niin se ei suomalaisille 2 1/2 voittoa ja maamme laulua tänään suo.

Toisilla on punainen urheiluauto ja toisilla vaikeuksia erottaa hammasmuki ja vessanpönttö vettä puolillaan olevasta pesukoneesta.


Kuka kaipaa lentokoneen varaosia  1

Aika hurjalta näyttää 100000 € tavaraerä nettihuuotokaupasta hintaan 4000 €- siis siinäpä hyvä bisnes jo roinat saa myytyä edes puolella alkuperäisistä hinnoista.

Taas toisaalta markalla telakka ja toimituskuluilla omakotitalo- näitä kauppoja on oikeasti tehty ja tehdään aina kun ei ole kyse minkäänlaisesta kohtuullisuudesta.

Mitä käyttöä sitten keksisi kohtuulliselle määrälle lentokoneen varaosia? Saisiko niistä tehtyä kestävän grillikatoksen ja miten ne on varastoitava ettei niistä tule ongelmajätettä? Tietysti jos osat saa myytyä takaisin tehtaalle tai koko läjän jollekin elinvoimaiselle lentoyhtiölle niin homma on ratkaistu.