Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Ratkaisematon  1

Huono viikko. Keskimäärin joka päivä pitäisi tehdä jotain ylimääräistä ja vieläpä vuorotahtiin töitä kolmen kunnan alueella. La olisi ollut perinteiset raviharrastajien kyyditys - ei onnistu, huomenna rengasrulettia, su neljäs kunta.

Ei pysty joka paikkaan repeämään, eikä aina ehdi vastaamaan puheluihinkaan heti.

Tänään sit tuli puhelu melkein naapurista. Oli soraa tilannut että saisi sitten ensi kuussa mennä koneen kanssa levittämään. No ensinnä kuorma oli tullut tänään ja sellaiseen aikaan ettei ketään ollut kotona, tie olisi kaivannut vielä paria viikkoa kuivatusta ja kuormuri oli kyntänyt tiehen uran, kuorma oli jäänyt n 10 m päähän tavoitepaikasta ja liittymä tukkoon.

Jos olisi saanut toimia oman pään mukaan niin sillä tukkimisen hetkellä olisi ollut kone lavalla ja lähtövalmiina. Vaan ei ollut kun piti käydä keskellä päivää yhtä työmaata katsomassa. Puhelu oli tullut kesken lastauksen tai tankkauksen ja havaitsin sen vasta aivan liian myöhään.


Lentokielto  1

Jos oikein ymmärsin niin kaikki maamme yksipaikkaiset F-18 sarjan torjuntahävittäjät ovat lentokiellossa kunnes heittoistuimen panokset on tarkistettu/vaihdettu uusiin.

Kaksipaikkaisilla siis lennetään mitä lennetään ja harjoituksen vuoksi rakkaat itänaapuurimme lentelevät omilla hävittäjillään katsomaan länsinaapureiden puolustamattomien voimien säästöohjelmaa.

Edes vasara ei ole ikuinen jos sitä käytetään. Onhan se ihan totta että turha rauhan aikana päästää ilmaan koneita joissa heittoistuin ei välttämättä toimi oikein. Mut oli sit sota tai rauha niin kuntoonhan ne täytyy saada ja mielellään vielä niin että viallisten patruunoiden myyjä/toimittaja maksaa kulut. En sit tiedä onko torjuntahävittäjän kanssa pitkäkin takuuaika materiaali- ja valmistusvirheiden varalle.

Jos vaikkapa harrasteautossa on pari turvatyynyä lauennut niin ei siitä surmanloukkua kaupunkinopeuksilla tule jos kaikki muut turvalaitteet ja kori on kunnossa ja korjattu oikein. Loukkaantumisriski varmasti kasvaa ja kovemmissa nopeuksissa muutenkin oli sitten 0-n kpl turvatyynyjä.

En tiedä miten kävisi katsastuksessa jos turvatyynyjen sijaan olisikin monipistevyöt, räjähtävä lasikatto ja heittoistuin.




Rakkaat naapurit  2

Onkohan Norjassa parempia mainoksia kuin Suomessa. Jos tosiaan kirjaa jossa kerrotaan polttopuista on myyty 150000 kappaletta niin kyllä on tarvinnut markkinoinninkin toimia.

Voi tietenkin olla että öljyn ja runsaan vesivoiman ollessa selviöitä tulee puun polttamisesta sellaista pientä joogan ja rantaloman kaltaista mieltä stimuloivaa arjen autuutta. Toki se sähkötön mökki, takkatuli muiden kuin omien varpaiden lämmittäminen on koettu juttu, mutta eipä niistä puista silti paljon kerrottavaa ole. No ehkä se pinosta löytynyt täytetyksi luulemani kuollut orava, mutta muuten puu on puuta kunnes tuhkaksi poltetaan.

Puusta voi tietenkin askarrella kaikenlaista ja joku toteuttaa itseään kauniita puupinoja kokoamalla. Ei suursäkkiin pakattu halkomotti mikään pihan kaunistus ole.


Maisema muuttuu  1

Isäni jaksaa kertoa kuinka onneton ammattimetsuri oli onnistunut kaatamaan muuannen maustemiehen kesämökkitontin suurimman puun suoraan kesämökin savupiipun päälle- vieläpä niin että mökki ei mennyt kasaan ja puu jäi tasapainoon sinne katolle niin ettei latva, eikä tyvi ollut lähelläkään maata. Jos tahallaan yrittäisi moista niin saisi jokusen kerran varmaan tehdä mökin katon uusiksi.

Joskus puun turvallinen ikä pihassa tulee täyteen ja sitten sen puun viimeinen matka alkaa kohtaamisella moottorisahan kanssa. Eihän puu luonnostaan liiku kuin siitepölynä ja siemenenä tai tulvan ym luonnonmullistuksen mukana. Tänään oli tarjollaa parit kuuset ja lukuisa määrä kotoisia lehtipuita. Viisastelin yhden vinoon kasvaneen kohdalla että päästään kohta lautapinoa purkamaan kun oli ensin väkisin vängättävä puu suoraan ja sitten yritettävä saada sujahtamaan parin metrin rakoon.

No se koivu olikin sit keskeltä rapea ja latva humahti keskelle lautapinoa. Pino jäi ihan pystyyn ja vain yksi lauta pinon katoksesta katkesi. Niistä tulee ihan kiva läjä polttopuita.

Sitten kun oli jo tavallaan lopetettu tuli mieleen että voisi vielä yhde pienen koivun kaataa jos vaan löytyy esteetön suunta. Suunta löytyi, mutta suuruuden arviointi meni metsurilta hieman pieleen ja sinne se latva helähti talon punaiselle peltikatolle. Ei mitään hajonnu, mutta kun ainakin 20 suurempaa puuta kasvaa paljon lähempänä niin on vähän syytä huolestua kun myrsky nousee.


Meet your Asian lady today  1

Voi näitä mainoksia. Putkiremontteja ja raakaveden esikäsittelyä, mutta miksi mainostaa aasialaisia kaunottaria? Ei sillä että minulla olisi mitään aasialaisia kaunottaria vastaan vaan kysymys kuuluu millä realiteeteillä niitä tänne kylmään pohjolaan oikein houkutellaan? En ole mainosta avannut tai avaamassa, mutta oletan ettei kyseessä ole matkatoismisto tai lentoyhtiö.

Seuraavaksi varmaan tulee Suhdeklinikka, Vieteltävissä _____29 joka toisella kertaa, Tallink ja Finnlines. On kokolailla 10 vuotta siitä kun olen viimeksi matkustanut laivalla. Kohdemaa oli joko Saksa tai Suomi. Silloin alla taisi olla Superfast.


Seuraava hälytysajoneuvo  1

Oli reilun 300 km maisemareittikierros. Siihen mahtui Asikkalaa ja Päijänteen siltoja. Paluumatkalla myös ambulanssi meni vauhdilla ohi. Olisi mennyt vieläkin vauhdikkaammin jos sen olisi pystynyt peileistä erottamaan liikennevirrasta vähän kauempaa. Nyt sen kuuli ensin ja näki sit vasta.

Eipä silti- ei ollut risteystä tai levikettä mihin olisi tuon enempää voinut väistää.

Joskus tulee tehtyä outoja työsuorituksia. Nyt oli varsin outo suoritus kun olin näköjään vaihtanut neljästä talvirenkaasta vain kolme kesärenkaiksi. Neljäs kesäkummi oli paikallaan pinossa. Ilmeisesti tuli äkkilähtö kesken renkaanvaihdon- olisiko kenties ollut ehdittävä rautakauppaan ennen sulkeutumista.


Poliisin satunnaisotanta Hauhon pitäjässä  1

Joskus virkavallan liikkeet on kertakaikkiaan helppoja arvella. Ensinnä se mihin VT12 :lla laitetaan tutka- no ei tietenkään kameravalvontatolppien lähelle, koska siellä ihmiset osaavat muutenkin hiljentää. Hyvä suora pitkän alamäen jälkeen.

Istuin maasturin kyydissä ja neuvoin kuskia laittamaan turvavyön kiinni, vaikka valtatietä olikin kohteiden välillä vain vajaan kilometrin verran. Sitten totesin tien vasemmalla laidalla olevan todennäköisesti poliisiauton ja sitähän kuljettaja ei uskonut ennen kuin siniset kattovilkut erottuivat hänenkin silmillään auton profiilista.

Seuraavaksi totesin että "Mennään liian hiljaa, herättää epäilyksen että olet humalassa, saadaan kohta poliisit perään".

No sitten päästiin ohi levikkeellä olleesta poliisiautosta ja ehdin kävellä kohteeseen kun kun Skoda Octavia kaarsi perässä pihaan. Kovasti yritin olla hymyilemättä ja nauramatta kun ihan naisellisen näköinen poliisi tuli kävellen ulos autosta.

"Herätti varmaan epäilyksiä kun ajettiin niin hiljaa?" Poliisi sitten sanoi jotain tyyliin "ihan vaan satunnaisotannalla rutiinivalvontaa". Rekisteriotteenkin kysyi ja minä sen sitten ojensin jo ennen kuin oli saanut lausettaan loppuun ja oliko kuljettaja auton omistaja. No kaiken huippuna ajokorttia ei kuljettajalta löytynyt- ei edes kysytty, mutta kuski kai näytti kuinka lompakossa oli vain tyhjä paikka Viron risteilyn jäljiltä. Kortti ilmeisesti kotona , mutta minulla tietysti oli omani joten matka saattoi ihan lain kirjaimenkin mukaan, kuski vaan vaihtui.

Terveisiä vaan sille poliisineidille/tai rouvalle että hyvää työtä ja toivottavasti ei tavata sakotuksen merkeissä. Puhalluttaa saa ja muutenkin jututtaa jos olet sinkku, eronnut, karannut tai leski.


Mestarivirittäjän ohjeita kuuntelin  1

Jäärata-auton rakentaja poikkesi tänään. Oli pieni suunnittelupalaveri sen tiimoilta miten voisi rakentaa hieman erikoisemman maastoauton.

Käytettävissä on reilut 2.5 l Duratec V6 +nelilovinen etuvetoauton automaatti. Kanta-autossa taas noin 2,4 l R4 nelilovinen manuaali + maastovaihteisto. Minähän en tiedä pystyykö etuvetoauton vaihdelaatikkoa hyödyntämään, mutta palaverin päätteeksi kävin katsomassa ranskalaista viisilovista manuualilaatikkoa ja siinä kun viitoinen oli oman luukkunsa takana olisi 5. vaihteeseen ollut mahdollista ympätä pätkä vetoakselia, joko niin että 4 +1 jää käyttöön tai niin että kaikki voima tuodaan ulos 5. vaihteen rattaan kautta.

En ole koskaan automaattilaatikoa purkanut, joten sen hyödyntäminen voi olla aika mahdoton tehtävä. Lähinnä siis ongelmana miten ohittaa tasauspyörästö tai muuttaa perävälitystä radikaalisti. Jos sen pystyy muuttamaan n 4.2 -> 1.5 niin tulee ihan käyttökelpoisia vaihteita. Pelkkä kempin lukko ei pelasta välitysten muuttamiselta, vaikka sillä saisikin näppärästi vetoakselin toimimaan ulosottoakselina moottorin etupuolelle ja syöttämään toisesta päästä maastovaihteistoa.

Manuaalin perävälitys on 4,06:1 Poikkeava laatikko kun ykkösen välitys on sama kuin pakin... yleensä pakki on hieman harvempi.

Automaatissa perävälitys on nimettömän lähteen mukaan 3,770, ykkönen 2,889 kakkonen 1,57 kolmonen suora ja nelonen 0.689 tulee suurimman vaihteen kokonaisvälitykseksi kaiketi n 2,63.

Kuvien mukaan jako/maastolaatikon saa irti kanta-auton päävaihteistosta ja suurin vaihde on suora, perä 5,125 luokkaa...