Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

liki 20 ongelmatonta kilometriä  1

Joutui vielä lainaamaan ranskanseisojaa. Kummeissa oli ilmaa ja mikään varoitusvalo ei palanut eikä syttynyt aiheettomasti, josko auttaisi kun vähän jäätyy niin ei ole joka paikassa kosteutta ja lentävää kuraa.

Onhan ne nahkajakkarat ihan mukavat syksyllä ja keväällä, jos sattuvat toimimaan. Kesällä alkuun tulikuumat ja talvella jääkylmät- pitäisi lohkolämppäriin yhdistää A ratin B penkkien lämmitys.

Siinä sitä olisi ranskalaisille insinööreille miettimistä-mutta niin olisi ruotsalaisillekin. Markkinajohtajan asennussarja- Sähkokytkin on niin tökerön kokoinen että ei sovi mihinkään valmispaikaan, alimitoitetut sähkönsyöttöjohdot ja aivan onnettomat liittimet, olisivat panostaneen pinta-asennettavan kytkimen tai edes jonkinasteisen asennuslevyn. Ohjaamoon ei jää mitään tällä menolla, niin ja puomikaapelissa monta metriä ylimääräistä, lukon kaapeli onnettoman lyhyt, eikä yhtään läpivientikumia. Varmaan ei ole tuon asennussarjan suunnittelijat asentaneet yhtään demokonetta yksin, Siperia opettaa tai Kroatia


Ranskanseisoja  1

Kyllä ranskassa ennen osatiin tehdä hyviä autoja, oli 205 ja sitä edeltäneet mallit, 106 oli vielä ihan OK, sitten Ranskassakin keksittiin että laitetaan autoon väylätekniikka.
Ehkä siellä ei ole niin väliä jos jää tien varteen, lämmintä, mukavaa ja edessä ja takana toinen samanlainen odottamassa hinuria.
jos ei pääse 100000 km ilman että virta-avain katkeaa kun nainen ajaa mokiltä toiselle, Vaihdekeppi irtoaa kulissista huonon hitsauksen vuoksi, väylätekniikka tyhjentää akun kahdesti, Jarrut epäkunnossa kahdesti, ESP kerran, Etupenkki lakkaa liikkumasta, vetokoukun töpseli pistää väärät valot vilkkumaan, Emission Control hajoaa kahdesti, väittää polttimoita rikkinäisiksi vaikka ne on ehjiä. Ajettavuus on talvirenkailla vanhan datsunin tasoa kun renkaissa on huollon jäljiltä melkein tuplapaineet.
Nämä siis kaikki normaalien määräaikaishuoltojen väleissä. Tänään kun piti vain kaksi kilometriä päästä laina - autolla niin neljännes matkasta meni OK sitten syttyi STOP - muka rengas räjähti. Ei räjähtänyt mutta pakko oli hankkia toinen kyyti että sai omansa huollosta pois. Webaston hehkutulpan vaihtoivat, kestihän se kymmenen vuotta, paremmin siis kuin iskareiden suojakumit ja yksi ahtoputken korvake. Harvalla autolla pääsee noin vähillä korjauksilla.



Mystinen asiakirjasalkku  1

Paikkoja joihin ei halua joutua: Sairaala (mieli-), poliisilaitos ja verotoimisto, kirkko/seurantatalo. Sit jos noista yksi on työpaikka toisin kuin minulla jää ainakin kaksi epämieluisaa. Tänään meinasin joutua oikein ketjuun.

Selvittyäni täyden palvelun kirjaston kopiopalvelusta pääsin verotoimistoon arpomaan jotain alv. lappuja. Se meni varsin kivuttomasti- Soittakoot sitten jos on jotain puutteita. Samalla parkkeerauksella kävin keventämässä kolikoita panoautomaatilla, enkä tarkoita ketään henkilöä vaan sitä säästöpossuntyhjennysvehjettä. Sekin meni vielä kivuttomasti.

Setelirahaa kun ei ollut niin täytyi pysähtyä vielä pankkiautomaatilla että pääsisi paluumatkalle konditorian kautta, ei sen vuoksi mitä siellä on syötävää ja juotavaa tai no silmillä syötävää. Matka kuitenkin katkesi ennen pankkiautomaattia- (Aivan normaalia jos olisi liikkeellä Peugeotilla)
Vaan kun olin ihan jalkaisin niin totesin että täällä on varmaan ollut joku kauhajokinen miljonääri kun oli jättänyt pankkiautomaatin alle nahkaisen asiakirjasalkkunsa. Keskellä päivää ja kun poliisiasemakin oli lähellä niin ensimmäisenä tuli mieleen että se on PIILOKAMERA.

Pankkiautomaatilla kuitenkin pitäisi olla jonkinlainen kameravalvonta, ainakin sellaisessa kun on pankin seinässä. Joten koppasin salkun, vein pankkiin ja kerroin että se on varmaan ollut joku teidän asiakas kiireessä automaatilla ja häivyin. Ei varmaan miljoonia käteistä, mutta hällä välia kun eivät olleet omia. Olisihan ne voinut toki kiikuttaa poliisilaitoksellekin, mutta kun pankissakin oli niin hiljaista niin eiköhän ne kotinsa loytäneet.

Kirkkoon ei tarvinnut mennä, mutta vaalipaikalla. Suurin puolue on varmaan edelleen nukkuvien puolue 75% kannatuksella, mutta onneksi ei tarvi käydä joka vuosi.

Sairaalaankaan ei onneksi tarvinnut mennä, eikä entiseen mielisairaalaan kun piti hoitaa ensimmäinen joulupukkihomma vaikka parta onkin ihan väärän värinen, lainareki, ei lunta, poroa, säkkiä ei edes joulupaperia kun sanoivat kaupassa että ei saa pitää pitkään pillkopimeässä.

Toivottavasti salkussa ei ollut Wikileaks materiaalia tai Nokian osake-enemmistöä.


6+0  1

Ei siis lottovoittoa eilen. Ei auta vaikka on kolme oikein monessa rivissä ja tietysti ei lisävoittoluokkia ja 3+1, mutta joku nyt sit rikastui kuudella miljoonalla, toivottavasti niitä rahoja ei työnnetä Kreikan tukiaisiin.

Mut jos jotain huonoa eilisessä niin tämä päivähän meni hienosti. Isä on jossain- ei tarvi ajatellakaan mitään juhlajuttuja, Alonso ei voittanut maailmanmestaruutta paljolti kiitos Viipurin Vitalin (oli varmaan tänään vähän suomalainen). Olisivat pitäneet Räikkösestä kiinni tai palkanneet Rosbergin- vaan ei piti saada Santander ja Alonso- hyvä kuski ei siinä mitää- ei sillä tasolla ole yhtään huonoa.

Red Bullia arvosteltiin kovin sanoin kun eivät nimenneet ykköskuskia. Molemmat ajoi kilpaa, tasaväkisellä kalustolla ja toinen voitti kuljettajien mestaruuden ja molemmat saivat jo nauttia tallimestaruudesta. Kakkoskuskeja ei muisteta, mutta vuosien saatossa kuljettajien mestaruuden on voittanut monta kertaa sen tallin kuljettaja jolla on paras kakkoskuski. Rubens ja Felipe ja nyt Mark Webber- Ilman kaksoisvoittoja mestaruus olisi lipunut ohi ja sen olisi vienyt Button - Hamilton - Alonso. Webberillä olisi tullut parempi kerroin.

Button itse asiassa yllätti- viime kauden autohan oli alkukaudesta aivan omaa luokkaansa. Yllättävän hyvin pysyi Hamiltonin tahdissa- itse odotin sen luokan eroa kuin Nicolla ja kerppenin rehtorilla.

Mutta nyt on Vettel mestari- harmi vaan että tuli niin pieni kerroin.
Hyyvää tuulta saa siitäkin kun kentäntäytepelaajana tekee avausmaalin, kolmannen, viidennen ja vielä kolme pelin edetessä- Ei taida silti päästä testaamaan ulkomaista maajoukkuetta.


Epätoivottujen lista  1

Ehkä tosiaan olen liian sinnikäs jos satun jossain törmäämään kiinnostavaan typyyn joka onpi vieläpä hyvän näköinen. Onneksi tässä palvelussa ilmeisesti pystyy lannistamaan sitkeyden ja kääntämään sen tyhmyydeksi. Mutta pyydän ANTEEKSI kaikilta joita olen parjannut, varsinkin siltä ainoalta joka on sijoittanut pysyvästi epätoivottujen listalle.

Vähän sama juttu kuin uusissa puhelimissa, ominaisuuksia on niin paljon että niista ehkä 10 % on tarpellisia ja ekhä korkeintaan puolet oppii. Aikoinaan tuli roskapostia niin paljon ettei kaikkea tahtonut ehtiä poistaa. Nyttemmin suodattimet on parempia ja joitain roskapostipalvelimia on saatu nurin. Nigerialaiskirjeitä tulee vieläkin läpi kiitos ammattirikollisten väsymättömien apulaisten.

Ensimmäiseen Nigerialaiskirjeeseen vastasin työpaikan koneelta- sieltähän tuli vaikka mitä soopaa takaisin kun huomasivat että kyseessä on toimiva sähköpostiosoite. Nyttemmin ne muuttaa lähettäjän nimeä ja sähköpostiosoitetta AUTOMAATTISESTI-milläs sen sitten torjuu.

Afrikasta siis työnnetään milloin nyyhkytarinoita, milloin tekaistua kaupantekoa ja pyramidihuijauksia. Tulee niitä aasiastakin ja euroopasta. Mutta kyllä on ongelmia Suomessakin. Mistä saataisiin lisää hoitajia ja hoitopaikkoja lapsille joiden vanhemmat ei hoida sitä tärkeintä hommaansa eli lasten kasvattamista, tappelevat vaan keskenään ja/tai käyttävät päihteitä. Kyllä se sit iskee näpeille kun kukaan ei tuo vanhainkotiin edes kovia karkkeja eikä etsi pudonneita tekohampaita.

Juuri viime viikolla tästä elämästä poistui ikäneito 80 + Oli käyttänyt yli 50 vuotta elämästään juoppoa veljeään tukien. Veljen kuoltua takertui ensimmäiseen vastaantulevaan mieheen- mieheen jolla oli ja on edelleen joku vainoharhaisuuden aste päällä. Muuta huonoahan heidän jutussaan ei ollut paitsi ehkä se millaisen naapurin vanhat naapurit saivat uudesta poikaystävästä. Voihan olla että on järkevä, myy mökin ja etsii seuraavan ikäneidon ja oikean lääkityksen. Pahaa vaan pelkään että jää pysyvästi tälle seudulle. Onneksi naapurusto on täynnä koiria.

Mut sukuhan on para ja pahin- Sit jos ei ole sukua ja kuukahtaa niin omaisuus kaiketi menee kunnan tai valtion taskuun- sit jos ei niin siitä päästään sopujakoon tai sitten ei. Tyyppiesimerkkinä oma vaari, teki sukupolvenvaihdoksen joissa vaimonsa vielä eläessä, peri vaimonsa , pääsi omilla rahoilla hautaan ja lopuista tasajako sentilleen- Toisella puolela sukua taas kukaan ei ole tyytyväinen, koska kaikki tiesivät että testamentissa lukeva "täysissä sielun ja ruumiin voimissa" ei todellakaan pitänyt paikkaansa enää moneen vuoteen. Ei varsinkaan silloin kun testamentti oli päivätty. Mummin pää oli paremmassa kunnossa ja ruumiskin, mutta kuoli kuitenkin. Minua ne rahat ei liikuta- Se taas johtuu siitä että mikään raha ei korvaa sitä vaivaa ja huolta mikä kotiväelle tulee kun joutuu hoitamaan vanhusta kotona siihen asti kun viikatemies vie- mielestäni ihan oikein että omaishoitajille kuuluu leijonanosa omaisuudesta, ei kaikkea mutta suurempi kuitenkin kuin niille jotka ei käy kuin kerran vuodessa ja sit hautajaisissa. (Enhän minä ole niistä euroakaan tienannut) Sit jos on paljon jaettavaa niin omaishoidolle pitäisi oikeasti määrittää joku hinta, vähentää se ja jakaa loppu tasan, mutta sehän ei mene jakeluun.

Täytyy toivoa että omat vanhemmat ja oma pää ja ruumis ei ehdi mennä "täysiin ruumiin ja sielun voimiin" vaan filmi napsahtaa poikki edes vähän terveempänä.


Autoton päivä nro 1  1

Outo viikonloppu ilman autoa. Ei voi lähteä ABC:lle hakemaan bensaa ja katselemaan maisemia. Ei ainakaan omalla autolla vaan täytyy ensin selvittää onko joku muu vapaana

No hyvä homma on se että yksi auto on pari viikkoa vapaana. Siihen täytyy tosin laittaa talvirengastus alle että ei ihan joka mutkassa luistele, mutta ehkä kumminkin Suzuki ensin ja omat viikonloppuharrastukset.

Töitäkin tarvi vähän puskea. Virosta oli tullut hyviä edullisia kattotiiliä (ja ryhmä ahkeria ja nopeita kattomiehiä). Miehet näyttävät hoitavan hommansa ihan ok ainakin tähän saakka. Tiililavoista ei voi sanoa paljoa hyvää. Ensimmäinen lava mureni piikeissä täysin- niin mätää puuta että vain vanteet ja muovi pitäneet tiilinipun kasassa. Ilmeisesti lavat on lähetyspaikassa tai tehtaalla varastoitu huonosti( tai sitten tehty jo valmiiksi lahosta puusta) Hyviä tiiliä kun vain alle 5 murtui.

Naapurin vanha isäntä on ilmeisen nuorekas kun asiakkaan emäntä kysyi onko heidän tyttönsä tarhakaverin isä- no ei ollut vaan vaari... Onhan niitä iltatähtiä joillakin vieläkin vanhemmilla ja omia lapsia nuorempia tyttöystäviä kai poikaystäviäkin mut toi oletus oli oikeasti niin hauska että meinasin pudota keskeneräisestä lattiasta läpi.

Täytynee tutkia missä on heittokello ja pinna-avain.


Vieroitushoitoa autosta  1

Kun on tottunut siihen että auto on pihassa lähtövalmiina, tuntuu tosi oudolta kun katsoo ikkunasta ulos ja pimeydessä ei enää epätahtiin tuiki murtohälyttimen ja ajonestolaitteen punaiset valot. Ehkä täytyy viikonlopun aikana vääntää Suzukiin nastarenkaat vanteille ja laittaa alle niin sitten pärjää autottakin kunhan ei tarvi kaukana käydä eikä tule paukkupakkasia. Sikäli hyvä että on toinenkin kulkuneuvo ja tämä uusi "aja milloin haluat" hinnoittelu. Talvivanteet täytyy tosin ensin kellottaa ja puolata suoriksi- lauantaina ei ainakaan ehdi.

Seuraavaksi täytyy löytää joku mukava museoajoneuvo mieluusti sellainen missä on katto ja lämmityslaite. Hienot pakkaa maksamaan hunajaa. Suzuki olisi ikänsä puolesta museoajoneuvo hyvän matkaa, mutta ei ihan niin hienossa alkuperäiskunnossa että saisi museoitua. Eikä tule olemaan jatkossakaan. Maksoihan sekin, mutta vielä olisi maksanut enemmän jos edellinen omistaja olisi panostanut uuden akun ja puhdistanut virtalukon kontaktit tai vaihtanut koko lukon. Kyllä itseään vanhemmalla ajaessa vauhti tuntuu ihan erilaiselta kuin pakasta vedetyllä piikkisellä Hondalla vm 1996.

En sit tiedä voisiko piikkiseen tehdä sivuvaunun. Jos oikein hurjaksi heittäytyisi niin tekisi toisen samanlaisen suzukin takapäästä ja tankista sivuvaunun. Sit toimintasäde melkein tuplautuisi- varsinainen varatankki.


Heinälatoromantiikan kuoliniskut  2

Tänään se sitten tapahtui- Ladosta lähti katto. Ei ladasta, vaikka ladossa vanha auto oli talvehtinutkin jo useamman talven. Ei lada vaan SaaB, siinä sitä olisi kunnon peli 96 harrastajalle. Mutta 69 harrastaminen heinäladoissa alkaa käydä mahdottomaksi.

Mahdottomuus lähenee koska heinälatoja ei kohta enää ole. Ennen hienäladoissa säilytettíin seipäillä kuivattua irtoheinää, sittemmin pikkupaaleja, sitten pyörö- tai kanttipaaleja. No tuli AIV ja laakasiilot sit tuli EU, pientilojen kuolema, Esikuivattu heinä ja muovitetut paalikasat peltojen reunoille.

On toki totta että käsityön määrä on pienentynyt heinänkorjuussa ja kuivasta heinästä on tullut ylellisyystuote, varsinkin jos heinävuosi on huono. Näin ollen on todella harvinaista että heinälatoa aletaan peruskorjaamaan isolla kädellä, siis niin että ensin isolla koneella puretaan vanha katto, sen jälkeen rungosta heikentyneet osat ja kasataan katon osalta paremmaksi kuin on ollut uutena pärekattoisena.

Näin saadaan siis ladolle n 30 vuotta lisää elinikää muutaman päivän työllä ja tietysti uusi katemateriaali, puutavatat lähinnä lautaa, nauloja ja ruuveja. En sit tiedä onko kenties taka-ajatuksena saada lapsenlapsia tai vävykokelaita talon kahdella kauniille tyttärelle vaiko vain varastotilaa. Varastotilan uskoisin paremmin jos kattoon tulisi aluskate, mutta saattaa tulla lähinnä maiseman koristeeksi.

En sit tiedä onko perää, mutta kiitos EU:n kaiken maailman ojanreunat, kivikasat, ladon ympärykset ja sähkötolpan juuret pitää kuulemma selvittää EU tokien hakemusten lomassa. Siitä sit maksetaan jos on oikein osannut runoilla tilansa ainutlaatuiseksi.

Eli kuoliniskuja EU, pientilojen kannattamattomuus, alhaiset tuottajahinnat. Näillä eväillä päästään nykytilanteeseen jossa pientilat joista ennen riitti Viljaa (leipää), maitoa, lihaa ja muutakin ruokaa myytäväksi tarjottavaksi ja tilan tuotolla pystyi rakentamaan tuotantorakennuksia, ostamaan koneita ja jäi vielä jotain säästöönkin jos ei älyttömiä laajennuksia tehnyt.
Näin ollen tilalla kasvaneista lapsista yleensä yksi tai useampi uskoi tilan tuovan elantoa myös tulevaisuudessa. Nyt ei sit tahdo isommillekaan tiloille jatkajia löytyä kun se on niin kallis harrastus. Vaikka mitä tekee niin tulot laskee ja ulkomailta tuodaan väkisin samaa ruokaa mitä täälläkin voitaisiin laadukkaasti ja järkevästi tuottaa.

Eikä kaupunkilaisia saa maaseudulle houkuteltua edes heinälatoromantiikalla kuin käymään.


Nelivedon lyhyt oppimäärä  1

Ei puhuta konttaamisesta, vaikka sekin on tavallaan nelivedolla liikkumista. Mikäli etupyörillä ja takapyörillä on kiinteä yhteys ja etupyörät sutii niin milloin takapyörät ei sudi. Kiinteällä nelivedolla se tarkoittaa että tien pinta kuoriutuu takapyörien alta ja etupyörät lyö tyhjää.

Ihan oikeasti olen nähnyt kun takapyörät suti tyhjää ja etupyörät ei, asfaltti kääntyi mukana rullalle. Ei henkilöautolla, mutta työkoneella.
Autoissahan on kiinteät nelivedot hylätty likimain kokonaan, on sähköä, hydrauliikkaa ja mekaniikkaa. Niillä eväillä päästään muuhunkin kuin 50-50% voimanjakoon. Joko niin että auto on oletuksena takavetoinen liki 100 % voimasta takapyörille, etupyörien voimaa annostellaan tarpeen ja pidon mukaan tai kuljettaja laittaa haluamansa asetuksen- lähinnä siis urheiluautot. Samankaltainen systeemi on ollut traktoreissakin jo kauan.

Kaupunkimaastureissa ja ylipäätään niissä autoissa joita myydän myös etuvetoisina etupyörille menee valtaosa voimasta ja takapyörille tarpeen/toiveiden mukaisesti. Sitten on vielä malli SaaB: Eli etuveto ja siihen yhdistetty takaveto. Muuten ihan samanlainen kuin kilpailijoilla, mutta Saabilla keksittiin että laitetaan takapäähän sellaine välitys että takapyörät pyörii etupyöriä nopeammin kun etu - ja taka-akselin välinen yhteys lukittuu. Tässä siis mahdollista että takapyörät sutii, etupyörät ei, eikä asfaltti kuoriudu mukana.

Olihan Hämeenlinnassa toki tehty sellainenkin nelivetoalusta että etupää ja takapää vetivät eri suuntiin kuten Speden kaksipäisessä autossa. Ammattimiehet asialla kummassakin tapauksessa, vaan ei ulkomaista asiakasta paljon naurattanut kun ajoneuvo suti paikallaan tyhjää kunnes perän sisuskalut käännettiin ympäri. Ei ehkä ihan vain kääntämällä onnistunut, mutta ihmisten tekemiä virheitä.