Saksalainen Lilium aikoo julkaista 2025 lentävän sähköauton. Lentävä sähköauto on hiljaisempi kuin perinteinen lentokone, se ei tarvitse pitkiä kiitoteitä ja Liliumin väitteiden mukaan on edullisempi lentää lyhyitä matkoja kuin helikopteri tai lentokone.
Monta mutkaa on kuitenkin matkassa kuten kaikissa uusissa liiketoiminnoissa, mutta jos unelma toteutuu, lentäviä sähköautoja voidaan nähdä kaupunkien taivailla.
Katso tästä video lentävästä autosta.
Lentävät autot tarvitsevat myös parkkipaikkoja. Tässä esimerkki missä parkkipaikkaesimerkki näkyy:
Slush 2019 is in Helsinki again. Slush in Helsinki is a two-day startup and investor event organized every "November", accompanied by hundreds of side events. Described by many as “BurningMan meets TED”, the event has grown in just a few short years to 25,000 attendees and this year Slush 2019 is sold out.
You might wonder how many people attend to Slush. Here are the numbers:
Kun teknologiajulkaisu TechCrunch tiedusteli vastikään maailman johtavilta sijoittajilta seuraavia trendejä, moni mainitsi ilmastoteot, ravintolamaailman digitalisoitumisen sekä älykkäiden kaupunkien liikkumisen esimerkiksi sähköpotkulaudat. Moni trendikäs startuppi pyrkii tekemään jotain merkityksellistä: vähentämään ruokahävikkiä, tarpeettomia cd-levyhyllyjä tai torjumaan ilmastonmuutosta. Startuppeja yhdistää myös eräs toinen menestymisen mittaamiseen liittyvä asia, mutta kurkistetaan sitä ennen startup -määritelmään.
Innovaatioita rakennellaan, mitataan ja kokeillaan startuppien lisäksi myös korporaatioiden sisäisissä startupeissa
Startupit on perinteisesti mielletty pieniksi yrityksiksi ja vastaavasti korporaatioiden kehitystoimintaa on kutsuttu t&k-toiminnaksi. Uusin trendi on, että t&k toiminnasta osa toteutetaan sisäisinä startuppeina moderneilla lean startup -kokeilukulttuurin menetelmillä.
Maailmalla esimerkiksi moni sähköpotkulautafirma on taksivälitysyhtiöiden kuten Über, Bolt ja FreeNow uusia sisäisiä startuppeja, joilla nämä pyrkivät laajentamaan liikkumisen palveluaan perinteisistä takseista myös muuhun kaupungissa liikkumiseen.
Startup elää äärimmäisessä epävarmuudessa
Startupin määritelmä on: mikä tahansa inhimillinen instituutio, joka on suunniteltu luomaan uutta tuotetta tai palvelua äärimmäisen epävarmoissa olosuhteissa. Liiketoimintasuunnitelma on täynnä hypoteeseja, rahoituksen riittäminen on täysi arvoitus, eikä kukaan tiedä miten kuluttajat lopulta ottavat vastaan.
Näitä hypoteeseja startup mittaa. Moderni lean startup -kokeilukulttuuri lähtee siitä, ettei voida tietää ennen kuin kokeillaan. Esimerkiksi vuokrattavien sähköpotkulautojen maksimimäärää tai kysynnän määrää maailmalla ei kukaan vielä tiedä. Tähän skaalautumiseen ja kokeiluun kaupunkien sähköpotkulautoja vuokraava Voi sai juuri 85 miljoonaa dollaria (TechCrunch 10.11.2019). Voi elää myös äärimmäisessä epävarmuudessa. Kun tuo raha on käytetty, on oltava selvillä: onko kasvun varaa vai onko aika siirtyä kasvun vaiheesta vakiintuneen liiketoiminnan hallinnoinnin vaiheeseen.
Vastaavasti Suomen ja Viron johtava ravintoloiden pöytävarauspalvelu TableOnline.fi pyrkii vähentämään ruokahävikkiä esimerkiksi sillä, että ihmiset varaisivat pöytiä ja maksaisivat etukäteen TableOnlinessa. Vastikään lanseerattu uutuusravintola Skøgul esimerkiksi kertoo, että näin he voivat olla varmoja, että hankittu ruoka menee, eikä hävikkiä synny. Kukaan ei vielä tiedä miten kuluttajat ottavat tämän vastaan, joten on kokeiltava ja mitattava tuloksia.
Näitä uusia liiketoimintoja kaikki etsivät ja kokeilevat. Korporaatiot ja startupit testaavat liikeideoitaan, lanseeraavat uusia palveluitaan, hakevat rahoitusta skaalautumisen testaamiseksi. Enkelisijoittajat etsivät varhaisen vaiheen ideoita, pääomarahastot etsivät kasvuvaiheessa olevia bisneksiä joita voi skaalata. Korporaatioiden kiihdyttämöt etsivät uusia ideoita, joita voisivat liittää osaksi toimintaansa. Siksi taksivälitysyhtiö välittää sähköpotkulautoja. Isoin kysymys kaikilla on: mistä tiedän, että juuri tämä toimii? Mitä meidän pitää kokeilla oikeiden asiakkaiden kanssa, jotta voimme todistaa hypoteesimme oikeaksi tai vääräksi?
Ennakoivat mittarit kertovat tien kannattavuuteen.
Kun Woltin Miki Kuuselta kysyttiin, miten Wolt voi toimia, kun se tekee vieläkin tappiota, vastaus oli yksinkertainen: ”Polku kannattavuuteen on nähtävissä” (KL 20.6.2019). Woltilla mitataan monia lukuja: asiakasmääriä, tilausmääriä, applikaation käyttöä, lähettien tyytyväisyyttä, lähettien kustannusta, ravintoloilta perittävien tilausmaksujen kehitystä ja montaa muuta mittaria, joiden kehittymisestä voi laskea polun kannattavuuteen. Lean startup -kokeilukulttuurin johtamisessa puhutaan niin sanotuista ennakoivista mittareista (engl. leading indicators), joita käytetään silloin, kun perinteiset mittarit kuten liikevaihto ja tulos eivät vielä kerro koko totuutta.
Miten tie kannattavuuteen sitten löytyy?
Spotify esimerkiksi tietää, että heillä on kuukausittaisia aktiivisia käyttäjiä 248 miljoonaa (MAUs grew 30% Y/Y to 248 million) sekä premium-käyttäjiä 113 miljoonaa (113 million Premium Subscribers globally, up 31% Y/Y). Spotify tekee edelleen kokeiluja ja mittaa näiden vaikutuksia. Spotify elää kuitenkin epävarmuuden markkinassa. Heillä operaatio teki alkuvuodesta tappiota, mutta pitkän aikavälin tavoite on tehdä voittoa.
Viime aikojen hinnankorotukset ovat purreet, Spotify tekikin voittoa Q3 2019 54 miljoonaa dollaria kun alkuvuoden tappio oli 3-6 miljoonaa per kvartaali. Spotify mittaa asiakkuuksien kestoaikaa sekä asiakkaan elinkaaren arvoa. Näistä ennakoivista mittareista Spotify on ennustanut tien kannattavuuteen ja nyt ryhtyy keräämään hedelmia. On aika kasvaa ja on aika olla kannattava.
Usein kasvuun investoidaan ja kun kasvu alkaa hiipua, karsitaan kuluja ja siirrytään hallinnoinnin aikakauteen, jossa kasvu on hidasta, mutta yritys tekee hyvää tulosta. Tästä siirtymästä kertoo ehkä myös se, että Spotify päivittää johtoryhmäänsä. Uusi talousjohtaja ottaa varmasti leikkurin käteen ja siivoaa päällekkäisiä kuluja. Näin Spotifystä on tullut pikkuhiljaa startupeille tyypillisillä ennakoivilla mittareilla mittaavasta firmasta tuloksella ja liikevaihdolla mittaava “perinteinen” firma.
On aika tutkia ja aika tehdä johtopäätökset
Kaikkien yritysten tuotteilla on aina elinkaarensa ja siksi tarvitaan uusien tuotteiden innovointia. Ilman innovointia myytävä loppuu tai myytävän kate vähintäänkin häipyy olemattomiin ja toimialat konsolidoituvat. Modernit yritykset sijoittavat jatkuvasti innovointiin ja näitä innovaatioita mitataan ennakoivilla mittareilla ja testataan oikeiden asiakkaiden kanssa ensin pienemmällä otoksella ja skaalautumisvaiheessa isommalla otoksella.
Kun ennakoivat mittarit näyttävät siltä, että yrityksen räjähdysmäiseen kasvuun ei kannata valtavasti enää investoida, kannattaa tehdä johtopäätös ja siirtyä hallinnoimaan markkinaosuutta. Spotifyn viimeaikainen hinnankorotus ja talousjohtajan vaihdos saattavat ennakoida sitä, että Spotifyn räjähdysmäinen kasvu alkaa hiipua on aika siirtyä hallinnoimaan. Startupista tuli kasvuyhtiö ja kasvuyhtiöstä vakiintunutta liiketoimintaa.
Näin jokaisen tuotteen elinkaari etenee: startup liiketoiminnasta tulee vakiintunutta liiketoimintaa. Menestyäkseen pitkällä aikavälillä jokaisen vakiintuneen yrityksen kannattaa sijoittaa osa voitoista uusiin kokeiluihin, innovaatiotoimintaan ja sisäisiin startuppeihin.
Menestystä uuden luontiin ja elämääsi!
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä
Kirjoittaja on kääntänyt ja kustantanut Lean Startup - kokeilukulttuurin käsikirjan sekä Startup Way kokeilukulttuurin johtamisen kirjan. Kirjoittaja on Suomen johtavan pyötävarausjärjestelmän TableOnline.fi:n sekä City-lehden pääomistaja ja mukana lähes 30:ssä startupissa ja vakiintuneessa korporaatiossa.
Yli 500 tapaamiskutsua. Salaisia tapaamispaikkoja. Oma sviitti, jossa otetaan startuppeja vastaan. Popup toimistoja. Startupilta lainattuja badgeja. Näin sijoittaja selviää Slushista hengissä.
Slush ei ole edes alkanut, kun sijoittajat ja startupit jo sopivat tapaamisia. Monet tapaamiseet kuitenkin nykyään sovitaan jo jonnekin aivan muualle kuin Slushiin. Useat sijoittajat ovat nimittäin varanneet Helsingin keskustan hotelleista sviittejä ja sopivat tapaamiset sinne mieluummin kuin ruuhkaiseen Slushiin. Slushissa sijoittajalle saattaa nimittäin tulle helposti 500 tapaamispyyntöä ja paikan päällä moni yrittää tulla tapaamaan myös väkisin.
"Joudun piilottamaan Investor badgen, etteivät ihmiset revi minua hihasta, kun yritän mennä Slushissa paikasta toiseen."
Eräs sijoittaja aikoo lainata sijoituskohteeltaan, startup -badgea, että pystyy kävelemään Slushissa vähän vapaammin.
Matchmaking on vaikea laji. Sijoittajan ja startupin kohtaaminen pitäisi olla tarkasti kohdennettua. Vinkkinä vain startupille: jos aiot saada tavattua tietyn sijoittajan, ole hyvissä ajoin liikkeellä, valitse tarkasti ja harkiten kenet haluat tavata ja mieti miten erotut niistä 500:sta muusta tapaamispyynnöstä. Älä ammu haulikolla. Valitse sopiva, sellainen sijoittaja jolle olet sopiva sijoituskohde. Tee matchmaking niin helpoksi, että ensisilmäyksellä olette toisillenne se oikea.
Sijoittajille vinkki. Keskitä tapaamiset Slushissa tiettyyn aikaan ja peräkkäin. Ota oheistapahtumista kaikki irti ja jos ahdistaa kävellä Slushissa, niin piilota Investor -badge hetkeksi tai lainaa startupilta sellainen ja nauti hetki olosta täysin turistina.
Miljardööri Sara Sara Blakely kertoi tarinansa Nordic Business Forumissa. Hänen firmansa Spanx aloitti nollasta ja kasvatti lenggingsejä ja sukkahousuja kehittävän yrityksensä yli miljardin arvoiseksi. Mitä voimme oppia sukkahousumiljardööriltä.
Kaikki yritykset alkavat pienestä
Sara oli toimistotarvikemyyjä. Hän myi työkseen fakseja ovelta ovelle sekä puhelimitse. Noin 20 vuotta sitten Sara oli turhautunut kuluttaja. Hän ei löytänyt sopivia sukkahousuja. Häntä harmitti, kun ei löytänyt kunnollisia sukkahousuja.
Hän mietti voisiko ratkaista itse tämän ongelman. Hän kehitti oman Spanx housun. Hänellä ei ollut varaa jäädä pois päivätöistä joten hän kehitti tuotetta tekemällä töitä iltaisin ja viikonloppuisin.
Faksien myynnistä oppia startup bisnekseen
Saadakseen tuotteen myyntiin kauppoihin, Saran piti tehdä paljon töitä. Kerran Sara Blakely yritti päiväkausia soittaa Marcus Neiman luksusvaateliikkeen pääkonttorille. Kolmen päivän päästä hän pääsi läpi, sopi tapaamisen ja lensi paikalle. Lopputuloksena tilaus. WOW!
Hänen ystävänsä ja koko toimiala oli hämillään ja ihmetteli: miten sait tuotteesi Marcus Neimanille? Vastaus oli yksinkertainen: soitin heille.
Sara oli saanut Faksien myynnistä hyvää oppia omaan bisnekseen. Hän oli oppinut, että ensimmäiset 30 sekuntin aikana täytyy saada potentiaalinen asiakas kiinnostumaan. Useimmiten myyjät aloittavat kertomalla kuka on ja mitä myy. Sara oli oppinut kertomaan miksi soittaa ja aloittikin useimmiten myyntipuheen kertomalla että kuka on ja että miksi soittaa: parantaakseen sen asiakkaan elämää - soittaa tarjotakseen asiakkaalle parempaa fiilistä ja mahdollisuutta näyttää paremmalta.
Kysy asiakkailtasi
Vaatealalla usein tuotteita kehitetään ja mitataan perinteisesti eri kokoisilla mallinukeilla ja katsotaan miltä ne näyttävät. Sara ei onneksi tiennyt toimialan käytäntöjä ja sovitti vaatteita aina oikeilla asiakkailla. Hän kysyi asiakkailta: miltä vaate tuntuu päällä. Asiakkailta kannattaa kysyä aina niin fyysisistä tuotteista mutta myös digitaalisista tuotteista niin varhain kuin mahdollista. Oikeat asiakkaat kertovat mitä oikeasti pitävät ja näin pystyt iteratiivisesti kehittäen ja palautetta kysyen voit kehittää tuotteestasi parhaan. Sara sai monessa paikassa tuotteet myyntiin sillä, että pyysi asiakasta kokeilemaan tuotetta sen sijaan, että asiakas kokeilisi miltä tuote näyttää mallinuken päällä.
Työ kannatti. Nykyään Sara Blakely on miljardööri joka on auttanut satoja miljoonia ihmisiä pukeutumaan tyylikkäämmin.
Mitä startup skene voisi oppia tästä casesta?
Useimmiten startup skenessä on mukana teknologiaa ja tällaiselle sukkahousubisnekselle helposti naureskeltaisiin. Ei kannata. Useimmat startupit havittelevat helppoa voittoa, nopeaa skaalautumista. Digitaalista myyntiä. Digitaalisen ulkopuolella on valtavat bisnesmahdollisuudet. Amazon esimerkiksi myy kaikenlaisia fyysisiä tuotteita ja on yksi maailman arvokkaimmista yrityksistä. Heillä toki digitaalisuus on mukana mutta fyysinen tuote vahvasti.
Perusteollisuudessa on nimittäin valtavat volyymit. Uuden hienon tuotteen kehittäminen voi olla läpimurto erittäinkin perinteisissä tuotteissa, jos saat sille hyvät myynti-, jakelu- ja markkinointikanavat.
Saran kasvuhakkerointivinkit
Don't ask permission. Ask forgiveness.
Kerran Sara meni myymälään, huomasi, että tuote on huonolla sijainnilla. Hän otti ilmastointiteippiä ja teippasi paketin näkyvään paikkaan - suoraan rullaportaita vastapäätä että asiakkaat huomaisivat sen.
Be clear with your customers how you differ from others and why are you better and why they should choose you.
Kuluttajilla on paljon vaihtoehtoja. Kun kehität tuotetta, ilmaise tuotteen ulkoasussa ja pakkauksessa selkeästi miksi olet parempi kuin muut. Kerro selkeä arvolupaus: mitä tuotteessasi on erilaista kuin kilpailijoissa. Kuluttajat eivät jaksa arvata. Näytä lisäarvosi selkeästi. Erotu.
Fake it till you make it.
Eräs jälleenmyyjä lupasi ottaa kokeiluun 7 myymälään eri kaupunkeihin. Lupasi katsoa miten tuotetta menee. Sara soitti näissä kaupungeissa asuville kavereilleen ja pyysi heitä käymään ostamassa. Hän lähetti kavereilleen rahaa että nämä voisivat ostaa tuotteen. Sisäänostaja oli hämmästynyt miten nopeasti tuotteita meni kaupaksi tilasi pian isomman erän.
Hakkeroi itsesi näkyville.
Sara Blakely
Syntynyt 1971
Miljardööri
Rakastaa kehittää uutta
Kirjaa kaikki ideat ylös - ideakirjassaan on 99 sivua täynnä ideoita
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
TableOnline, City-lehti sekä Nordic Business Report -lehti
Elämän ja bisneksen muutostilanteissa törmäämme jatkuvasti tilanteisiin, joissa tarvitaan rohkeutta, vahvaa johtajuutta. Houstonin yliopiston tutkiva professori muistutti tarinan kerronnan voimasta Nordic Business Forumissa 2019.
Aivomme luottavat uskottaviin tarinoihin
Jokaisessa muutostilanteessa, pelottavissa tilanteissa ja tilanteissa, joissa emme tiedä mitä tehdä, me usein huomaamattamme luomme mahdollisia tulevaisuuden kuvia ja tarinoita joista osa on uskottavia ja osa epärealistisia. Meidän aivomme valmistautuvat tällä tavalla erilaisiin tilanteisiin etukäteen.
Brené muistutti, että esimerkiksi yrityksissä olevissa muutostilanteissa ihmiset kertovat toisilleen näitä mahdollisia tulevaisuuden skenaarioita ja keskustelevat niistä. Usein joistain tarinoista tulee niin vahvoja, että niihin aletaan uskomaan totuuksina. Meidän aivomme arvioivat jatkuvasti mitä voi tapahtua ja varsinkin jos tietoa on vähän niin tarinoista voi tulla tietoa vahvempia. Tarinoita kerrotaan ja uskottaviin tarinoihin uskomme vaikka ne olisivat vasta hypoteeseja tai pelkkää arvausta. Aivomme käyttävät uskottavia tarinoita ollakseen vahvempia voittamaan tai hyväksymään pelon tunteen.
Eniten pelkäämme sitä, että meistä tulee tarpeettomia.
Muutostilanteissa pelkäämme, ettei meitä tarvita. Kun pelkäämme että meistä tulee tarpeettomia, ryhdymme puolustamaan omia reviirejämme, omaa tiimiämme, läheisiämme ja ryhdymme puolustautumaan omaa paikkaamme. Suojamuurin rakentaminen suojaa meitä, mutta ei todellakaan auta muutostilanteessa. Suojamuuri sitoo meidät nykytilaan paikalleen ja pysäyttää muutoksen.
Brené Brown: Tarvitsemme uskottavia tarinoita
Brené Brown muistutti, että muutostilanteissa on tärkeää keksiä tarinoita erilaisista mahdollisista tulevaisuuden kuvista. Samaa on puhunut Risto Siilasmaa Paranoidi optimisti kirjassaan: Kun pohdimme etukäteen erilaisia muutostilanteita, niin olemme valmiimpia kohtaamaan niiden kaltaiset tilanteet, kun niistä joku tulee eteen tai jonkun todennäköisyys kasvaa.
Skenaariot ja tarinat voivat olla ja ovatkin useimmiten täysin keksittyjä, mutta tärkeintä on, että niiden tulee olla realistisia, mahdollisia. Aivomme eivät nimittäin millään usko epärealistisia tulevaisuudenkuvia. Aivomme tunnistavat feikin eivätkä osta sitä.
Tarinoiden tulee olla uskottavia. Rohkaise itseäsi tarinoilla. Anna aivoillesi vaihtoehtoja kehittämällä tulevaisuuden skenaarioita.
Menestystä elämääsi ja onnekkaita tarinoita urallesi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, City-lehti ja Nordic Business Report -lehden toimitusjohtaja
Tiibet. 12. toukokuuta 2018. Ulkona -5 astetta pakkasta. Korkeus päivällä korkeimmillaan 4500m.
Olemme ajelleet lähes viikon Tiibetin ylängöillä. Saavuimme tänne Intiasta ostamillamme Royal Enfield Himalayan moottoripyörillä Nepalin läpi. Pyörät kestivät jopa vierailun Mount Everestin base campilla, 5200 metrin korkeudessa. Siellä oli kylmä vaikka aurinko porotti pilvettömältä taivaalta. Näin korkealla ei ole pilviä. Ei puita. Ei mitään suojaa. Lampaat ja jakkihärät syövät kitukasvuista ruohoa jota ne kuin löytävät ihmeen kaupalla täältä loputtoman laajalta kivikkoiselta ylängöltä. Mietin, että pikkukivilläkö ne elävät.
Mietin myös työasioita. Olen matkustellut monessa maassa ja jopa Pohjois-Koreassa olen saanut etäyhteydet kuntoon. Kiina ja tämä Tiibetin autonominen alue vähän aina jännittää, koska täällä pitää käyttää VPN:ää. Alkaa olla viikko siitä kun olen viimeksi katsonut sähköpostit ja laskut. Olen sopinut lähtiessäni, että tarkistan kerran viikossa laskut ja jos en saa etäyhteyksiä toimimaan, niin soitan jostain. Tämä oli vähän tällainen teknologianörtin haaste itselle. Pystynkö hoitamaan tietyt hommat etänä.
Etätöitä Himalajalla
Olen varustautunut valmiiksi asentamalla läppärille ja kännykälle 2 eri VPN -sovellusta. Ne ovat Kiinassa laittomia, mutta silti kaikki – myös paikalliset – käyttävät niitä. Kotimainen F-Secure Freedome ja kiinalaisten suosima VyprVPN. Avaan yhteydet ja kirjaudun Netvisoriin. Laskut tarkastettuani pohdin, että hitto kun Netvisorin väki tietäisi tämän. Olisi mageeta kirjoittaa tästä juttu.
Vuotta myöhemmin olen puhumassa Solutions’19-tapahtumassa, jonka järjestäjänä on myös Netvisorin takana oleva Visma Solutions. Tilaisuuden jälkeen käymme puhujapalautteen läpi ja saan pyynnön Netvisorilta kirjoittaa aiheesta. Wow. Taas kävi niin kuin Andy McCoy aina muistuttaa: täytyy varoa mitä unelmoi, koska sen saattaa saavuttaa.
Tyttöjen koulutus
Palataan Himalajalle. Saavuimme tänne vuoristoisen Nepalin läpi. Matkamme yksi tarkoitus on levittää tietoisuutta lasten koulunkäynnin tärkeydestä. Tyttöjen koulutus on erityisesti monessa maassa puutteellista. Unicefin mukaan maailmassa 59 miljoonaa lasta ei käy koulua. Lukutaito vähentää köyhyyttä ja rakentaa rauhaa. Intiassa saimme paikalliset jättimäisen miljoonalevikin lehdet kirjoittamaan meidän matkasta ja aiheesta. Nepalissa olimme myös uutisissa. Miljoonat ihmiset ovat jo kuulleet Intiasta-Suomeen matkastamme ja kaikissa on mainittu reissumme tarkoitus: nostaa esiin lasten ja erityisesti tyttöjen koulutuksen merkitystä. Intiassa eräs rehtori sanoi työllämme olevan merkitystä, sillä vaikka koulu on ilmainen, koulukirjat ilmaisia niin silti paikalliset eivät halua antaa lapsiaan kouluun vaan pitävät lapset mieluummin töissä. Käyntimme vaikuttaa median kautta paikallisten ihmisten asenteisiin ja vanhemmat päästävät helpommin lapset kouluun.
Etäyhteksiin pitää varustautua etukäteen
Ennen Kiinaan menoa pitää olla varustautunut sillä VPN -ohjelmien asennus ei onnistu enää täällä. Etäyhteyksiä varten olen varautunut neljällä reitillä: kännykässä 2 eri vpn-ohjelmistoa (F-Secure Freedome sekä VyprVNP) sekä läppärissä samoin. Läppäriä voin käyttää jos saan wifin siinä toimimaan. Kännykkä toimii niissä maissa missä saa netin kännykällä joko mobiilidatalla (EU:ssa datapaketilla tiettyyn rajaan asti usein ilmaista, mutta monessa maassa kallista) tai tietenkin wifillä.
Etänä tarkastan useimmiten sähköpostit sekä laskut. Meillä on käytössä lähes kaikissa firmoissa Netvisor ja siihen on kätevä Visma Manager -appi, jolla saan katsottua kaikista firmoista esimerkiksi ostolaskut nopeasti. Kaikki appit kannattaa ladata etukäteen, niin ei tarvitse paikan päällä odotella latautumista hitaiden nettiyhteyksien ääressä.
Kiinasta “stan”-maihin
Olet varmasti kuullut keskiaasiassa olevista -stan päätteisistä maista. Olin kuullut minäkin, mutta en ikinä osannut laittaa kartalle esimerkiksi missä on Turkmenistan tai Kirgisia (Kirgisistan). Kiinan jälkeen saavuimme Kirgisistaniin, missä nettiyhteydet pelittivät valokuitua pitkin supernopeasti. Oli outoa tulla Kiinan jälkeen näin vapaaseen maahan missä ei tarvitse mitään VPN:ää – paitsi jos haluaa yhteydelle tuplasalauksen. VPN nimittäin suojaa yhteyden eikä salasanojesi urkkiminen ole enää niin helppoa.
Vieraanvaraisen Kirgisian jälkeen ajoimme Tadžikistan missä pääsimme suomalaiseen saunaan. Tadžikistanin jälkeen ajelimme Silkkitietä mukaillen Uzbekistanin ja siellä vietimme yön kauniissa Bukharassa joka on Silkkitien yksi legendaarisista kauppapaikoista.
“Sun täytyy kysyä isolta isukilta miks niin on”
Täyttelemme papereita, kaivelemme dollareita lompakosta ja odottelemme, että Turkmenistanin rajavartijat pääsevät lounastauoltansa tarkistamaan matkatavaroitamme. Kolmen tunnin odottelun jälkeen pääsemme Turkmenistaniin. Oppaamme kertoo, että yhdellä dollarilla saa neljä manaattia. Hän kertoo, että pimeästi vaihtamalla saa 8 manaattia ja hän voi vaihtaa. Hän varoittaa, ettei kadulla kannata vaihtaa, koska siitä voi joutua ongelmiin. Heti viiden minuutin kuluttua minulle tarjotaan 12 manaattia dollarista. Teen kaupat koska muita ei näy ympärillä. Kerron asiasta oppaalle joka suuttuu – taisin paljastaa miten huono kurssi hänen omassa bisneksessään on.
Turkmenistanissa meillä pitää olla opas koko ajan mukana. Muistuu mieleeni reissu Pohjois-Koreaan missä oli samanlainen meininki. Eipä siinä mitään. Hotellit ovat upeita ja olemme lähes ainoita hotellien asukkaita. Ilmeisesti turismi ei ole kovin isossa roolissa täällä.
Turkmenistanissa on maailman neljänneksi suurimmat maakaasuvarannot ja ilmeisesti kauppa on käynyt hyvin, sillä legendaarinen diktaattori Saparmurat Nijazov, toiselta nimeltään Turkmenbashi (Turkmeenien isä) on rakentanut pääkaupunkinsa valkoisesta marmorista.
Eräänä iltana kysyimme hotellin respasta onko missään bileitä. Meidät opastettiin ilmeisesti vahingossa hotellin pihan kautta takapihan kellarissa olevaan paikkaan. Discovalot vilkkuivat ja musiikki pauhasi. Ehdimme hakea juomat ja olla noin kymmenen minuuttia sisällä kun yhtäkkiä poliisit tulivat sisään. En ole ikinä nähnyt niin nopeaa paikan luonteen muutosta. Musiikki loppui, discovalot sammuivat ja tavalliset valot napsautettiin tilalle. Valkokangas laskeutui alas ja jalkapallo-ottelu laitettiin päälle. Meille kerrottiin, ettei täällä ole mitään nähtävää ja meidät ohjattiin takaisin hotellin puolelle. Osa porukoista yritti lähteä kaupungille päin, mutta poliisit ohjasivat heidät hotellille. Kuulemma klo 23 jälkeen on ulkonaliikkumiskielto.
Aamulla kysyin oppaalta miksi ulkonaliikkumiskielto on? Hän vastasi oopiumteetä hörppäillen: “You have to ask that from big daddy.”
Turkmenistan on melko suljettu maa. Vaikka hotellissa on wifi. En saa nettiä toimimaan. Vain paikalliset nettisivut toimivat, mutta niistä ei ole paljoa iloa koska en osaa Turkmeenien kieltä. Opin täällä että stan tarkoittaa maata. Turkmenistan on siis Turkmeenien maa. Kokeilen saada VPN -yhteyttä toimimaan jokaisessa hotellissa ja kaikilla tempuilla. Ei toimi.
Etäyhteys ei toimi ja nyt heti pitäisi saada allekirjoitus
Saan viestin Suomesta: GDPR astuu voimaan huomenna ja yhteen GDPR sopimukseen pitäisi saada allekirjoitus. Yritän vielä kerran saada nettiä toimimaan, mutta iso pomo on sulkenut kaikki reiät. Kaikki liikenne ohjataan välityspalvelimen, proxyn kautta. Portit on suljettu. Yhteys ulkomaailmaan on katki. Soitan ja annan suullisen valtuutuksen vaikka tiedän, että hätävarana meillä on allekirjoitusoikeus toki myös hallituksen puheenjohtajalla sekä kahdella hallituksen jäsenellä, mutta nyt tämä valtuutus riittää hyvin. Kerron, että meidän pitäisi päästä sivistyksen pariin muutaman päivän päästä. Suunnitelmissa on Kaspian meren ylitys laivalla ja toiveissa on, että Azerbaijanissa toimii netti.
Laiva ei lähde
Meidän laivan piti lähteä tänään. Ei lähtenyt. Kukaan ei tiedä milloin laiva lähtee. Satama on uusi ja viimeisen päälle hienoksi rakennettu, mutta kukaan ei tiedä milloin laiva lähtee. Yhteen laivaan meillä oli varattuna paikat, mutta meille ei myyty siihen lippuja. Kukaan ei tiedä miksi.
Turkmenabashissa ei ole mitään tekemistä. Käymme torilla. Vuokraamme polkupyörät. Käymme Kaspianmeressä uimassa. Pelailemme biljardia. Odottelemme että pääsisimme eteenpäin. Kokeilen silloin tällöin toimisiko VPN. Ei toimi. Yhtäkkiä kännykkä piippaa. Sähköposteja tulvii. Netti toimii hetken. Minuutin päästä netti on taas poikki. F-Secure Freedome oli päässyt palomuurien läpi. Ihmeellistä! Lueskelen tuoreimmat sähköpostit joita onkin kertynyt viikon aikana jo melkoisesti. Ei mitään kiireellistä paitsi se GDPR asia, joka ratkesi jo valtuutuksella. Etäyhteyttä laskujen tarkistusta varten en kuitenkaan saa toimimaan. Tämä on ainoa maa maapallolla jossa en ole saanut etätöitä tehtyä ja olen kuitenkin matkustanut jo 53 maassa. Jopa Pohjois-Koreassa käydessäni sain netin kautta etäyhteydet toimimaan.
Pari päivää odoteltuamme, saamme vihdoin tiedon, että tänään laiva ehkä lähtee. Emme vielä tiedä saammeko siihen lippuja. Heräämme neljältä aamulla jonottamaan toivoen, että tänään pääsisimme. Kymmenen tuntia myöhemmin olemme laivassa. Parin päivän laivamatkan jälkeen olemme Bakussa. Netti toimii jälleen. Saan dokumentit allekirjoitettua sähköisellä allekirjoituksella, laskut tarkistettua Netvisorilla ja tietenkin päivitettyä Facebookiin tuoreimmat kuvat ja blogikirjoitukset.
Welcome to Europe
Saavumme Georgiaan. Tullivirkailija sanoo: Welcome to Europe! Ajellessa näkyy Euroopan Unionin lippuja. Mitä ihmettä? Olemmeko missanneet jotain? Onko Georgia EU-maa? Ei ole. Täällä vain kampanjoidaan EU:hun liittymisen puolesta. Ei taida onnistua, mutta tuntuu heti kotoisalta.
Saavumme pääkaupunkiin. Tbilisi on mainio kaupunki. Nautimme eurooppalaistyylisestä ruuasta ja elävästä musiikista. Kuin olisi kotona.
Georgian jälkeen ajamme Turkin kautta Bulgariaan. Bulgariassa onkin jo ilmainen EU roaming kännykässä. Kaikki pelittää. Samoin Romaniassa. Romaniakin on EU maa. Vielä on pari kysymysmerkkiä edessä sillä aiomme ajaa Ukrainan ja Valko-Venäjän kautta.
Ukrainassa netti toimii hyvin hotellin Wifin kautta. Samoin Valko-Venäjällä.
Ajamme Valko-Venäjältä Latviaan Pian olenkin jo kotisuomessa.
Muistilista jos aiot tehdä etätöitä ulkomailta:
- Asenna etukäteen ohjelmistot, esim Visma Manager -appi.
- Asenna VPN -ohjelmistot etukäteen, osta niihin lisenssit ja testaa yhteydet jo kotimaassa. Hyviä ohjelmistoja on esimerkiksi F-Secure Freedome sekä VyprVPN.
- Ota mukaan varavirtapankki.
- Selvitä onko kännykkäliittymässäsi ilmainen EU-data roaming ja miten paljon liikennettä siihen kuuluu.
- Selvitä eri maiden nettidatan hinnat jos joudut käyttämään kalliissa maassa kännykän nettiä, niin tulee helposti satojen eurojen kustannukset. Suosittelen Wifiä EU:n ulkopuolella.
- Testaa että saat kännykän ja läppärin yhdistettyä.
- Kännykkä riittää useimmiten, mutta jos aiot kirjoitella paljon, niin ota pieniläppäri mukaan tai esim ipad + bluetooth näppäimistö.
- Ota mukaan varamuistikortti, niin voit piilottaa kuvat esimerkiksi jos kiinalaiset haluavat käydä valokuviasi läpi tai jos muistikortti tulee täyteen.
- Ota mukaan Kiinaan 2 kännykkää: toinen, jonka voit näyttää viranomaisille ja toinen jossa on kaikki VPN -ohjelmistot.
- Skross world adapter pro joka toimii monessa maassa.
- Ota käyttöön kaikissa firmoissasi sähköinen allekirjoitus esim meillä on monessa käytössä Visma Sign, niin voit allekirjoittaa sopimuksia ja esimerkiksi hallituksen kokouspöytäkirjoja etänä.
- Varalta mieti kuka voi allekirjoittaa puolestasi dokumentit, jos menet Turkmenistaniin.
Menestystä ja seikkailuja elämääsi!
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä
Ps. Niin. Ja muista myös lomailla! Ei ole pakko tehdä etätöitä! Monelle yrittäjälle lomalla asioiden “tsekkaus” tuo mielenrauhaa ja lomailu rentouttaa paremmin.
Pps. Tämä artikkeli on tuotettu yhteistyössä Netvisorin kanssa. Kaupallinen yhteistyö. Meinasin tosin kyllä kirjoittaa vähän tällaisen ilman yhteistyötäkin :)
Sain testiin upouuden Honor 20 puhelimen. Rakastan valokuvaamista ja innostuneena odotin, että pääsen kokeilemaan miten siinä olevat kaikki 5 kameraa toimivat. Kyllä, luit oikein: 5 kameraa!
Ensituntumalta Honor 20 tuntuu hyvältä käteen ja kooltaan sopivaksi. Testissä nämä ominaisuudet vahvistuvat. Puhelimen muotoilu on onnistunut. Koko ruudun alueelle levittyvää näyttöä on kiva käyttää ja esimerkiksi videoita ja kuvia on hyvä katsella isolta 6,26 tuuman ruudulta. Puhelin on kevyt ja tehokas. Mutta mennäänpäs tutustumaan niihin kameroihin.
Honor 20 puhelimessa on 1 etukamera sekä lisäksi 4 takakameraa
En ollut uskoa korviani kun kuulin, että puhelimessa on 4 takakakameraa sekä lisäksi vielä kunnollinen 32 megapikselin etukamera. Ajattelin, että varmasti siihen on laitettu samanlaisia kameroita, joiden kuvaa vaan yhdistetään, mutta olin väärässä: jokaisella kameralinssillä on oma tarkoituksensa.
Kameralinssejä on neljä:
- 48 megapiksen pääkamera jolla saa otettua tarkkaa kuvaa ja toimii jopa 10 x zoomilla
- Ultralaajakuvalinssi millä on hyvä ottaa vaikkapa lomamatkoilta maisemakuvaa (16 megapikseliä)
- Syvyyskamera tunnistaa syvyyksiä ja voi tuoda vaikka elokuvista ja ammattikameroista tutun boke-efektin kuvaan
- Lähikuvauslinssi - kahden megapikselin makrokamera, jolla voi ottaa 4 cm päästä tarkkoja lähikuvia
Honor 20 unboxaus
Jännittävintä on aina uuden puhelimen ottaminen laatikosta. Tässä videossa Honor 20 puhelimen unboksaus.
Erikoisuus: virtanäppäimeen asetettu sormenjälkitunnistin
Honor 20 puhelimen virtanäppäimeen asennettu sormenjälkitunnistin kummastutti aluksi. Pienen käytön jälkeen huomasin, että se onerittäin hyvä ja luonteva paikka – nyt itseasiassa ihmetyttää miksei tätä olla aiemmin keksitty. Tietenkin tämänkin puhelimen voi avata myös kasvotunnistuksella, mutta sormenjälki on mielestäni jotenkin näppärämpi.
Akunkesto
Aina uuden puhelimen kanssa mietityttää akun kestävyys. Honor 20 puhelimessa on 3750 mAh akku joka kestää erittäin hyvin eikä hyydy vaikka otin paljon valokuvia, editoin ja katsoin videoita ja lisäksi poikani pelasi pitkään Clash of Clansia. Vanhaan puhelimeeni verrattuna tämän akku tuntuu kestävän loputtomasti.
Honor 20 kokemuksia
Honor 20 on puhelin, jota on ilo esitellä. Sen akku kestää. Sormenjälkitunnistin on erinomaisessa paikassa. Puhelimen kameroilla on ilo kuvata niin maisemakuvia kuin supermacro lähikuviakin – sekä tietysti selfieitä. Erittäin mainio älypuhelin!
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä joka rakastaa kaupunkielämää, luontoa ja ihmisen elämää helpottavaa teknologiaa
Haamuravintoloiden tulo on herättänyt ravintola- ja pizzeriakentän. Toimialalla kohistaan mikä on jättien valta ja vastuu. Haamuravintolat pelottavat, mutta ne ovat myös mahdollisuus. Moni kuluttaja haluaa hyvää ja terveellistä ruokaa, tähän trendiin on osuvasti syntynyt uusia ravintoloita, mutta monessa kaupungissa pizzeriat eivät ole uudistuneet. Haamuravintola voi olla siihen ratkaisu.
1. Haamuravintolan reseptejä tekemällä ravintola voi löytää uusia asiakkaita
Pizzeria voi saada uusia asiakkaita kun ryhtyy tarjoamaan sellaisia tuotteita mitkä ovat valmiita konsepteja ja helppo tehdä. Haamuravintolakonsepti on ikäänkuin virtuaalinen ravintolaketju, joka tarjoaa helpon tavan ravintolalle uudistua.
Haamuravintola voi tarjota kiire- ja ruuhka-aikoina tuotteitaan tilauskanavan omasta haamuravintolasta tai kumppaneiden ravintoloista valmistettuna jolloin tarjontaa syntyy.
3. Haamuravintolassa on helppo testata eri tuotteiden menekkiä ja tuotekuvia ja nimiä
Haamuravintola voi perustaa uudella brändillä ja nimellä ja tuotekuvilla ja tuotenimillä ja reseptillä täysin uuden pilotin helposti. Uuden tuotteen ja ravintolan A/B testaaminen helpottuu.
4. Haamuravintola luo tilauskanavalle uniikin kilpailuedun
Kun tilauskanava luo omia haamuravintoloita, se pystyy luomaan jotain muuta mitä toisella tilauskanavalla ei ole.
5. Haamuravintola voi tarjota kuluttajalle paremman kokemuksen
Haamuravintola voi erikoistua tilausruokiin, jolloin pakkausmateriaalit, raaka-aineet ja reseptiikat voidaan suunnitella niin, että ruoka näyttää paremmalta (ainakin kuvissa) ja maistuu myös tilauksena toimitettuna ja on nopeampi valmistaa ja toimittaa.
Menestystä elämääsi ja bisneksiisi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, elävän internetin ja ravintola-alan puolestapuhuja, omana itsenään
Kirjoittaja on osakkaana City-lehdessä sekä City Digital konsernissa.
90-luvulla vitsailtiin, että monet paikalliset pitseriat ovat liittoutuneita ja tilatessasi puhelimella yhdestä, voit saada toimituksen toisen pitserian autolla. Näin monesti kävikin. Esimerkiksi Pizza Caravanin toimitus tuotiin Star Pizzan autolla. Se oli oman aikakautensa Foodora tai PizzaOnline. Kuluttajalle hieman hämmentävä, mutta nopea toimitus silti.
Internetin tilauskanavien suosion nousu on mahdollistanut, että toimitusyhtiöistä on tullut vahvoja tilauskanavia. Delivery Hero konserniin kuuluvien PizzaOnlinen ja Foodoran liikevaihto on kasvanut nollasta 46 miljoonaan ja globaalisti emoyhtiö TakeAway toimitti viime vuonna 93,9 miljoonaa tilausta.
Haamuravintola on uusi nouseva ilmiö
Näihin internetin tilauskanaviin ja appeihin voidaan nykyään listata myös haamuravintoloita, joilla ei ole asiakaspaikkoja laisinkaan. Haamuravintolalla on ainoastaan keittiö, joka on erikoistunut tilausruokiin. Haamuravintolasta toimitetaan ruokaa eri ravintolabrändeillä ainoastaan toimitukseen ja se saattaa olla esimerkiksi auki ainoastaan lounasaikaan tai toimia eri nimillä tai useilla nimillä eri vuorokauden aikoihin. Sama keittiö saattaa siis toimia virtuaalisesti lukuisilla eri nimillä.
Haamuravintolan voi perustaa kolmella tavalla
Haamuravintola voi olla erikoistunut ainoastaan haamuravintolaksi, jolloin se tekee ruokaa vain tilauskanaviin. Nämä usein erikoistuvat johonkin tiettyyn genreen esimerkiksi Keatz:lla on useita brändejä kuten Vegan Streets, Green Gurus sekä meksikolainen GringoBurritos. Pelkkiin tilauksiin erikoistunut ravintola voi tehdä tuotekuvista, raaka-aineista ja pakkauksesta ylivoimaisen tilaustuotekokemuksen. Näin haamuravintola voi olla tilausruokaan erikoistuneena tilauksissa paljon nopeampi kuin perinteinen ravintola, jolle taas tilausruoka on usein sivutuote. Monet laadukkaat ravintolat eivät tee ruokaa ollenkaan tilaukseen, koska heille brändin kokemuksesta iso osa tulee ravintolamiljööstä ja tilausruoasta tulisi kuluttajalle helposti pettymys. Siksi erikoistuneille haamuravintoloille on oma paikkansa ekosysteemissä.
Haamuravintolan voi perustaa myös siten, että olemassaoleva ravintola toteuttaa jonkun toisen reseptejä. PizzaOnline onkin nyt pyytänyt pizzerioita tekemään näin.
Kolmas tapa on, että esimerkiksi samaan konserniin kuuluvat PizzaOnline, Foodora, Delivery Hero ja TakeAway.com sekä muut tilauskanavat pyörittävät omia ravintoloitaan ja kilpailevat ravintola-asiakkaitaan vastaan. Se on ongelmallinen yhtälö, sillä ison dominoivan pelurin houkutuksena on määräävän markkina-aseman väärinkäyttö josta jo nyt kuulen valituksia ravintoloilta.
PizzaOnline perustamassa haamuravintoloita
PizzaOnline.fi on suomalaisten suosima pizzantilauspaikka joka kuuluu globaaliin TakeAway.com / Delivery Hero konserniin. He ovat lähestyneet nyt lähiaikoina Suomessa ravintoloita tarjoamalla Saksassa kehitettyä Chicken Wings konseptia pitserioille.
PizzaOnlinessa mukana olevien pizzerioiden pitäisi nyt ryhtyä valmistamaan kana-annoksia PizzaOnlinen omistajan, Delivery Heron ja Foodoran reseptin mukaisesti.
Saksassa toiminta on mennyt niin pitkälle, että näiden annosten raaka-aineet pitää tilata myös PizzaOnlinen omistajalta. Kesko ja Heinon tukku menettäisivät ison markkinan, sillä Delivery Hero toisi tietenkin Chicken Wings kanat suoraan ulkomailta omia hankintakanaviaan pitkin.
Valmiiden reseptien mukaan tehtyjen annoksien kanssa ei ole ongelmaa, mutta jos se johtaa monopoliin tai määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön, siten että Pizzaonlinelle syntyy houkutus ottaa ravintoloiden katteesta vieläkin isompi siivu.
Ravintoloitsijat joutuvat ahtaalle
Huolestuneet Pizzeriayrittäjät ovat olleet minuun jo pitkään eri reittejä yhteydessä, että eikö tälle asialle voisi tehdä mitään? PizzaOnline / Delivery Hero / TakeAway ja Foodora ottavat nyt jopa 12-15 % Pizzerialta ja lisäksi Pizzerian pitää maksaa jopa yli 600 euron Premium maksu, jotta ylipäänsä saa olla sivustolla näkyvissä.
Jos vielä raaka-aineiden tilaus siirtyy (pakotettuna) tämän maailman suurimman PizzaOnline / Delivery Hero / TakeAway ja Foodora konsernin haltuun, arvoketjusta valtaosa on globaalin jätin talutusnuorassa.
Eräs ravintoloitsija kertoi minulle, että hän ei saa myydä samoja annoksia omassa pizzeriassaan halvemmalla vaikka pystyisi. Lisäksi häntä on aiemmin uhkailtu, että jos laittaa muihin tilauskanaviin, niin hänelle ei tule enää ollenkaan tilauksia Pizza-onlinen kautta.
46 miljoonaa euroa liikevaihtoa tekevä Delivery Hero / Foodora / Pizza-online on sittemmin muuttanut käytäntöään, mutta monessa kaupungissa monopoliasemassa ollessaan he voivat tehdä mitä vain ja paikalliset pizzeriat pelkäävät menettävänsä asiakkaat, jos eivät pelaa PizzaOnlinen pelisääntöjen mukaan.
Tuhansia haamuravintoloita tiedossa
Tapasin Berliinissä äskettäin toimijan, jolla on jo 50 haamuravintolaa. He saivat vastikään 12 miljoonaa euroa rahoitusta aiemman 7 miljoonan lisäksi ja aikovat perustaa 1000 uutta haamuravintolaa. Delivery Hero / Foodora eli PizzaOnline konserni on myös perustamassa haamuravintoloita ja tämä viimeisin omalla reseptillä valmistettu Chicken Wings aloite viittaa siihen, että näitä tulee Suomeen pian.
Onko haamuravintoloista tulossa ravintoloille uusi salakavala kilpailija?
Mitäköhän ravintola-alalla ajateltaisiin, jos Foodora ja PizzaOnline perustaisivat Helsingin keskustaan oman ison haamukeittiön ja nappaisivat itselleen ison osan Sushi, Chicken Wings, Thai-ravintoloiden ja Pizza-onlinen pizzatilauksista, perustaisivat vaikkapa oman KotiPizzaa jäljittelevän Kotiisi-Pizzan sekä toisi muut omat ravintolakonseptinsa. Jäisivätkö ravintolat pois kilpailijansa alustasta vai olisiko heidän pakko olla mukana, ettei bisnes lopu?
Menestystä elämääsi ja bisneksiisi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, elävän internetin ja ravintola-alan puolestapuhuja, omana itsenään
Kirjoittaja on osakkaana City-lehdessä sekä City Digital konsernissa.